Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14   >>
9 besök senaste veckan (104168 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Jag skulle troligen inte målat bilen i detta läget, men det är ju helt rätt att göra så! Mycket handlar ju om att ha roligt när man bygger och då får man väl göra lite som man vill även om det är "fel"...


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Jag skulle troligen inte målat bilen i detta läget, men det är ju helt rätt att göra så! Mycket handlar ju om att ha roligt när man bygger och då får man väl göra lite som man vill även om det är "fel"...



Haha, det är ju helt fel alltihop. Slöseri med tid och pengar alltså helt enkelt skitkul!

_________________
Per Gustavsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Så himla ball!
En sak som du nu kan rätt till är Volvos tankevurpa när man drog rör fram-och-tillbaka tvärs över motorn. Originalinstallation av T6 var ju inte snygg. Det var som Volvo kom på sista av allt var insug, turbo, laddluftkyl och luftintag skulle sitta. Och kompromissen blev att gå fram-och-tillbaka tvärs över motorn in i absurdum.

_________________
Magnus Falk
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
stilldouble skrev:
Så himla ball!
En sak som du nu kan rätt till är Volvos tankevurpa när man drog rör fram-och-tillbaka tvärs över motorn. Originalinstallation av T6 var ju inte snygg. Det var som Volvo kom på sista av allt var insug, turbo, laddluftkyl och luftintag skulle sitta. Och kompromissen blev att gå fram-och-tillbaka tvärs över motorn in i absurdum.



Ja det ser onekligen lite invecklat ut, får försöka råda bot det när och om det blir en ny snurra..
Min prio är att köra några meter på vägen och så fort jag övervunnit dom hinder som stoppar mig nu...... så är full fokus på att förbättra massa befintliga saker ytterligare. thumbs up
Helg och tyvärr inget gjort men det kommer snart mer

_________________
Per Gustavsson
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Gsson skrev:
stilldouble skrev:
Så himla ball!
En sak som du nu kan rätt till är Volvos tankevurpa när man drog rör fram-och-tillbaka tvärs över motorn. Originalinstallation av T6 var ju inte snygg. Det var som Volvo kom på sista av allt var insug, turbo, laddluftkyl och luftintag skulle sitta. Och kompromissen blev att gå fram-och-tillbaka tvärs över motorn in i absurdum.



Ja det ser onekligen lite invecklat ut, får försöka råda bot det när och om det blir en ny snurra..
Min prio är att köra några meter på vägen och så fort jag övervunnit dom hinder som stoppar mig nu...... så är full fokus på att förbättra massa befintliga saker ytterligare. thumbs up
Helg och tyvärr inget gjort men det kommer snart mer


Det går att förenkla rördragningen från turbo via I/C och till spjällhus. Dra ihop tryckrören från båda snurrorna till ett och ha en I/C vid växellådan som kyls via det vänstra luftintaget så blir det raka spåret från I/C till spjället på undersidan av insuget. Den senare, korta och Fordtillverkade 6:an (SI6) med en turbo är inte samma motor.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
C311 skrev:
Gsson skrev:
stilldouble skrev:
Så himla ball!
En sak som du nu kan rätt till är Volvos tankevurpa när man drog rör fram-och-tillbaka tvärs över motorn. Originalinstallation av T6 var ju inte snygg. Det var som Volvo kom på sista av allt var insug, turbo, laddluftkyl och luftintag skulle sitta. Och kompromissen blev att gå fram-och-tillbaka tvärs över motorn in i absurdum.



Ja det ser onekligen lite invecklat ut, får försöka råda bot det när och om det blir en ny snurra..
Min prio är att köra några meter på vägen och så fort jag övervunnit dom hinder som stoppar mig nu...... så är full fokus på att förbättra massa befintliga saker ytterligare. thumbs up
Helg och tyvärr inget gjort men det kommer snart mer


Det går att förenkla rördragningen från turbo via I/C och till spjällhus. Dra ihop tryckrören från båda snurrorna till ett och ha en I/C vid växellådan som kyls via det vänstra luftintaget så blir det raka spåret från I/C till spjället på undersidan av insuget. Den senare, korta och Fordtillverkade 6:an (SI6) med en turbo är inte samma motor.

Med vänlig hälsning
Thomas



Hej igen!

Kanske kan vara nått att tänka på det jag är skeptisk mot är att det inte finns så mycket plats. Från början tänkte jag sätta en stor i tacket och göra ett intag där men sedan kom iden om 2st och då en på varje sida, rädd att det inte räcker med en på ena sidan i den storlek som "naturligt" får plats. Den som lever får se.

_________________
Per Gustavsson
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Gsson skrev:
C311 skrev:
Gsson skrev:
stilldouble skrev:
Så himla ball!
En sak som du nu kan rätt till är Volvos tankevurpa när man drog rör fram-och-tillbaka tvärs över motorn. Originalinstallation av T6 var ju inte snygg. Det var som Volvo kom på sista av allt var insug, turbo, laddluftkyl och luftintag skulle sitta. Och kompromissen blev att gå fram-och-tillbaka tvärs över motorn in i absurdum.



Ja det ser onekligen lite invecklat ut, får försöka råda bot det när och om det blir en ny snurra..
Min prio är att köra några meter på vägen och så fort jag övervunnit dom hinder som stoppar mig nu...... så är full fokus på att förbättra massa befintliga saker ytterligare. thumbs up
Helg och tyvärr inget gjort men det kommer snart mer


Det går att förenkla rördragningen från turbo via I/C och till spjällhus. Dra ihop tryckrören från båda snurrorna till ett och ha en I/C vid växellådan som kyls via det vänstra luftintaget så blir det raka spåret från I/C till spjället på undersidan av insuget. Den senare, korta och Fordtillverkade 6:an (SI6) med en turbo är inte samma motor.

Med vänlig hälsning
Thomas



Hej igen!

Kanske kan vara nått att tänka på det jag är skeptisk mot är att det inte finns så mycket plats. Från början tänkte jag sätta en stor i tacket och göra ett intag där men sedan kom iden om 2st och då en på varje sida, rädd att det inte räcker med en på ena sidan i den storlek som "naturligt" får plats. Den som lever får se.


En I/C låg och bred längst bak i mitten? På en Noble sitter den längst bak med ett scoop som tar in luften.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
C311 skrev:
Gsson skrev:
C311 skrev:
Gsson skrev:
stilldouble skrev:
Så himla ball!
En sak som du nu kan rätt till är Volvos tankevurpa när man drog rör fram-och-tillbaka tvärs över motorn. Originalinstallation av T6 var ju inte snygg. Det var som Volvo kom på sista av allt var insug, turbo, laddluftkyl och luftintag skulle sitta. Och kompromissen blev att gå fram-och-tillbaka tvärs över motorn in i absurdum.



Ja det ser onekligen lite invecklat ut, får försöka råda bot det när och om det blir en ny snurra..
Min prio är att köra några meter på vägen och så fort jag övervunnit dom hinder som stoppar mig nu...... så är full fokus på att förbättra massa befintliga saker ytterligare. thumbs up
Helg och tyvärr inget gjort men det kommer snart mer


Det går att förenkla rördragningen från turbo via I/C och till spjällhus. Dra ihop tryckrören från båda snurrorna till ett och ha en I/C vid växellådan som kyls via det vänstra luftintaget så blir det raka spåret från I/C till spjället på undersidan av insuget. Den senare, korta och Fordtillverkade 6:an (SI6) med en turbo är inte samma motor.

Med vänlig hälsning
Thomas



Hej igen!

Kanske kan vara nått att tänka på det jag är skeptisk mot är att det inte finns så mycket plats. Från början tänkte jag sätta en stor i tacket och göra ett intag där men sedan kom iden om 2st och då en på varje sida, rädd att det inte räcker med en på ena sidan i den storlek som "naturligt" får plats. Den som lever får se.


En I/C låg och bred längst bak i mitten? På en Noble sitter den längst bak med ett scoop som tar in luften.

Med vänlig hälsning
Thomas


Ska som sagt kolla "luftflödet" i mina luftintag på sidan och om det visar sig att dom blir kosmetika så hamnar den där bak. Dock tror jag det kommer funka kanon när jag öppnat upp därbak och får lite undertryck.

Har fått hem skivorna och monterat PÅ RIKTIGT så ett steg närmare. Bränsle cellen bör komma imorgon så då kan jag ta tag i det. Snart provkörning (i alla fall i mitt huvud)

På plats


Med hjul


Kanske händer lite mer imorgon.. Vi får se

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Gsson skrev:
C311 skrev:
Gsson skrev:
C311 skrev:
Gsson skrev:
stilldouble skrev:
Så himla ball!
En sak som du nu kan rätt till är Volvos tankevurpa när man drog rör fram-och-tillbaka tvärs över motorn. Originalinstallation av T6 var ju inte snygg. Det var som Volvo kom på sista av allt var insug, turbo, laddluftkyl och luftintag skulle sitta. Och kompromissen blev att gå fram-och-tillbaka tvärs över motorn in i absurdum.



Ja det ser onekligen lite invecklat ut, får försöka råda bot det när och om det blir en ny snurra..
Min prio är att köra några meter på vägen och så fort jag övervunnit dom hinder som stoppar mig nu...... så är full fokus på att förbättra massa befintliga saker ytterligare. thumbs up
Helg och tyvärr inget gjort men det kommer snart mer


Det går att förenkla rördragningen från turbo via I/C och till spjällhus. Dra ihop tryckrören från båda snurrorna till ett och ha en I/C vid växellådan som kyls via det vänstra luftintaget så blir det raka spåret från I/C till spjället på undersidan av insuget. Den senare, korta och Fordtillverkade 6:an (SI6) med en turbo är inte samma motor.

Med vänlig hälsning
Thomas



Hej igen!

Kanske kan vara nått att tänka på det jag är skeptisk mot är att det inte finns så mycket plats. Från början tänkte jag sätta en stor i tacket och göra ett intag där men sedan kom iden om 2st och då en på varje sida, rädd att det inte räcker med en på ena sidan i den storlek som "naturligt" får plats. Den som lever får se.


En I/C låg och bred längst bak i mitten? På en Noble sitter den längst bak med ett scoop som tar in luften.

Med vänlig hälsning
Thomas


Ska som sagt kolla "luftflödet" i mina luftintag på sidan och om det visar sig att dom blir kosmetika så hamnar den där bak. Dock tror jag det kommer funka kanon när jag öppnat upp därbak och får lite undertryck.

Har fått hem skivorna och monterat PÅ RIKTIGT så ett steg närmare. Bränsle cellen bör komma imorgon så då kan jag ta tag i det. Snart provkörning (i alla fall i mitt huvud)

På plats


Med hjul


Kanske händer lite mer imorgon.. Vi får se




Nu har det hänt lite till!

Har svetsat klart fästen till avgassystemet,



Svetsat i muttrarna till Lambda



Större än så är det inte.. ska väl på nån slutpip när det andra är klart..


_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Kommer lite mer imorgon då jag ska fortsätta med tanken som jag fick häromdagen!

_________________
Per Gustavsson
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Jag gillar varken Volvo eller Toyota MEN detta är ju skit fränt 🏁🏁🏁
Kämpa på

/Niklas

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
nikke-tribal skrev:
Jag gillar varken Volvo eller Toyota MEN detta är ju skit fränt 🏁🏁🏁
Kämpa på

/Niklas


Haha. har inte heller nån förkärlek till nån av dom men gillar linjerna på Toyotan och hoppades att den skulle bil bra med lite breddning. Anledningen att det blev volvo var most bang for the buck när jag letade efter en lämplig motor med potential för vidare ev trimning och tillbehör. Vet inte hur mycket folk ljuger men det finns ju uppgifter på 5-600hk utan att öppna motorn.
Nu ska jag snart gå ut och jobba på lite

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Då har det hänt lite mer saker.

Har monterat avgasröret och satt dit lambda sonderna och även gjort klart bromsarna fram och spänt fast övriga framvagns detaljer.



Svetsat dit en ram till tanken



Monterat tanken provisoriskt. Lyckades få ner originalpumpen från volvon och har returen inne i tanken och det verkar funka bra.



Har förskjutit tanken och tanken (haha) med det är att jag ska ha batteriet framme till vänster.



Även dragit soppaledningar och provstartat vilket syns på filmen

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
och där kom filmen


_________________
Per Gustavsson
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Ha-ha, f-n va coolt det blir, å riktigt kul med videos också ( även om jag tycker du kan hålla telefonen liggandes nästa gång du filmar )
Kör hårt , så det blir fler uppdateringar snart

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Pajen skrev:
Ha-ha, f-n va coolt det blir, å riktigt kul med videos också ( även om jag tycker du kan hålla telefonen liggandes nästa gång du filmar )
Kör hårt , så det blir fler uppdateringar snart



Tack snälla, det är spännande som bara den. Lite unikt blir det väl också har letat efter liknande för att se hur dom gjort men inte hittat så mycket.

Ja. du ser.... är ju ett tekniskt geni vad det gäller datorer, kameror och telefoner..
Ska absolut vrida på den nästa gång.
Ska göra lite annat nu ett par dagar så det dröjer lite innan nästa uppdatering. Igår när jag höll på så kom jag ju på massa grejor som måste göras före provkörning och det är MYCKET grejor så det tar nog några dagar innan jag är där och det värsta är att få någon form av ordning på elen. Är ungefär lika bra på el som att filma.. men, men det är bara att gnugga på

_________________
Per Gustavsson
Citera
JohanP
Billeberga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 105



"Det ryker inte, det brinner inte." Tänk om man kunde säga så om alla sina projekt...

Följer detta bygget med största spänning.
Dels för att det är det tokigaste på länge.
Dels för att det byggs i grannbyn.
Dels för att jag kände igen den röd/vita Hondan som du och Fredrik smiskade runt på Knutstorp med bravur (jag var där och hejade på).

Bygg på! Och flagga lite innan du ska ut å sladda på vägarna så man har en chans att få se den live.

//Johan

_________________
Johan Persson

Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919
Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
JohanP skrev:
"Det ryker inte, det brinner inte." Tänk om man kunde säga så om alla sina projekt...

Följer detta bygget med största spänning.
Dels för att det är det tokigaste på länge.
Dels för att det byggs i grannbyn.
Dels för att jag kände igen den röd/vita Hondan som du och Fredrik smiskade runt på Knutstorp med bravur (jag var där och hejade på).

Bygg på! Och flagga lite innan du ska ut å sladda på vägarna så man har en chans att få se den live.

//Johan


Ja, man får vara glad för det lilla.
Tokigt, hur menar du då trodde alla höll på med med meningslösa projekt som antagligen aldrig blir bra
Vågar nog inte berätta för nån när den ska ut... måste hinna ändra det som blev fel och svetsa fast det som troligen kommer att ramla av innan jag berättar hur jävla bra det gick..
Du är välkommen på studiebesök, är ju som sagt grannar

_________________
Per Gustavsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Så grymt fränt, som vanligt!

Det måste vara ett grannlaga arbete att sortera alla dubbletter i systemen, vad som kommer från Toyotan och vad som kommer från Volvon... Det är mycket pryttlar man ser.

Kämpa på!

_________________
Magnus Falk
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
stilldouble skrev:
Så grymt fränt, som vanligt!

Det måste vara ett grannlaga arbete att sortera alla dubbletter i systemen, vad som kommer från Toyotan och vad som kommer från Volvon... Det är mycket pryttlar man ser.

Kämpa på!


Tack snälla!

Det går framåt.
Som sagt, jag är helt kass på sladdar blir bara förbannad för att jag inte fattar nått
Ska försöka få hjälp av nån som fattar så jag inte sitter och fån stirrar på samma sladd i 10 min innan jag kommer på att jag inte vågar röra den. Med tanke på hur många sladdar det är kommer den i så fall inte vara klar förrän oljan i världen är slut.
Fattar inte att man kan vara så kass på vissa saker och hygglig på andra.. HUR SVÅRT KAN DET VA!

_________________
Per Gustavsson
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 152



Gsson skrev:
stilldouble skrev:
Så grymt fränt, som vanligt!

Det måste vara ett grannlaga arbete att sortera alla dubbletter i systemen, vad som kommer från Toyotan och vad som kommer från Volvon... Det är mycket pryttlar man ser.

Kämpa på!


Tack snälla!

Det går framåt.
Som sagt, jag är helt kass på sladdar blir bara förbannad för att jag inte fattar nått
Ska försöka få hjälp av nån som fattar så jag inte sitter och fån stirrar på samma sladd i 10 min innan jag kommer på att jag inte vågar röra den. Med tanke på hur många sladdar det är kommer den i så fall inte vara klar förrän oljan i världen är slut.
Fattar inte att man kan vara så kass på vissa saker och hygglig på andra.. HUR SVÅRT KAN DET VA!


Jag hade samma inställning till elektronik som dig, Men det är bara att sätta sig ner i lugn och ro. Läsa kopplingsscheman och försöka förstå hur det är uppbyggt

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14   >>
9 besök senaste veckan (104168 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande