Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
tråden läst  
42519 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa>>
 
   
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Feb 2017 19:58     Citera

Typ så här blir det, ska fästa upp sladdarna lite



Ska på SFRO besiktning den 14/3 ska bli spännande och se om det finns nått hopp.


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.L
Vara





Här sedan: 11 Maj 2005
Inlägg: 230
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Feb 2017 21:22     Citera

Den där breddningen kräver sin man, snyggt jobbat!

Det här bygget ska följas, störtskönt!


_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987 - Räserbilen
Golf 1.4 16v -1999 - Bruksbilen
Chrysler Grand Voyager Town & Country - 2012 - Familjefraktaren
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Feb 2017 21:42     Re: Citera

J.L skrev:
Den där breddningen kräver sin man, snyggt jobbat!

Det här bygget ska följas, störtskönt!


Tack snälla, det har ju varit mycket jobb och det är massor kvar men det närmar sig varje dag man gör nått.
Ska försöka få ordning på hjulinställningarna och på med krängningshämmaren fram och se om den beter sig hyffsat på vägen. Sen behöver jag nog lite hjälp med att kolla av elen av nån som fattar nått


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2017 15:59     Citera

Fixat lite av varje idag och provkört lite. Den var lite instabil särskilt i högre farter så jag har ägnat nån timme till att försöka få rätt på hjulinställningarna och tittat på hur jag ska få dit krängningshämmaren fram.
Tog en filmsnutt inget spännande men rörliga bilder




Se videon på Youtube i HD >


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pajen
Skövde





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 71
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2017 17:15     Citera

HÄRLIGT med ännu en "videodagbok" , och framförallt filmat med telefonen på rätt håll , den blir riktigt fet o go bakifrån, en riktig semleröv


_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87
BMW 525 -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2017 17:47     Re: Citera

Pajen skrev:
HÄRLIGT med ännu en "videodagbok" , och framförallt filmat med telefonen på rätt håll , den blir riktigt fet o go bakifrån, en riktig semleröv



Tack för det!
Ja. man lär sig! Fick ju skäll förra gången den var åt fel håll..
Ja, nu börjar det kännas som en bil mer än projekt även om det är MASSOR kvar men ett litet steg i taget..


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2017 23:38     Citera

Här ska ni få se vad jag köpte idag... nu jävlar ska det bli hjul inställningar åt alla håll "proffetionell stile"


Ska mäta och göra lite "jiggar" imorgon så ska det fanimej bli på graden som jag vill ha det.. (hoppas jag)



_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12478
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2017 09:53     Re: Citera

[quote="Gsson"]............inställningar åt alla håll "proffetionell stile"............... /quote]

Proffsen kör med snören.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2017 10:55     Re: Citera

[quote="ButterflyRacing"]
Gsson skrev:
............inställningar åt alla håll "proffetionell stile"............... /quote]

Proffsen kör med snören.


Jag kunde inte få snöret att hålla sig styvt det kanske är det som skiljer proffsen från oss vanliga thumbs up
Har inte provkört men jag har i alla fall ändrat och nu stämmer sträcken om det betyder att hjulen står rakt har jag ingen aning om. Rapport kommer.


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Mar 2017 22:23     Citera

Nu var det länge sedan det blev nått sagt här...

Kan ju fortsätta där jag slutade.

Fick till hjulen (tror jag) har inte hunnit prova ordentligt och måste dessutom byta "styrleder" som glappar bak hur konstigt det än låter. Behöll lite av framvagnen på volvon så jag kan ställa toe in/ut bak också. Gjorde samma operation där fram.

Spännde dit ett par rör på fälgarna och mätte längd och 90 grader



När jag började inte i linje



Så skruvade jag tills jag blev nöjd



Vet inte vad den bilden ska vara bra för men jag tycker den blir fin



Har gjort den del och varit slarvig med att dokumentera men bla annat fått dit krängningshämmaren fram ska väl ta nån bild på det framöver.

Konstaterat att det drar tjuvström nånstans får kolla på det SEN... har ju satt dit en huvudströmbrytare men "hjärnan" tycker inte om att bli avstängd så jag måste lösa det.

Har som sagt varit på SFRO besiktning och det var väldigt glädjande. Det enda av det jag gjort var att jag måste ha bränsle påfyllningen utanför karossen i övrigt inga anmärkningar Det blev amatörbyggt fordon så nu har jag en 2017 års bil thumbs up

Rutten bild men ändå ett minne.



Åh, det glömde jag berätta och skulle naturligtvis tagit foto. När vi skulle åka gick det inte att få på biljäveln på biltransporten... den är för bred. Så jag fick ragga tag i andra fälgar och det var 0,5 cm på varje sida tillgodo till bakskärmarna så det var lite långdraget att få på den.

Jag har ju inte fixat någon handbroms men tänkte i min enfald att jag skulle sätta dit en hydralisk men se det går INTE så det blir till att försämra bromsarna bak och sätta dit med handbroms. Och JA det sitter på fel sida.



Finns små fina "handbroms" ok som jag ringde och tänkte köpa men dom sa att dom var för dåliga för bilprovningen.

Så nu när jag passat in oken och gjort nya hållare så ska jag sätta dit nya skivor helt i onödan..
Fixa brandvägg och hitta CE godkända 4 punkts bälten och göra fästen till det och städa upp allmänt så ska den kunna slutbesiktigas


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TURBO-Fredde
Lövestad





Här sedan: 15 Maj 2005
Inlägg: 151
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 10:23     Citera

Grattis!<
Hoppas de sista bitarna löser sig, klart häftigt bygge som ändå ligger någonstans vid "går bygga i garaget" utan massor häftiga maskiner.


_________________
Fredrik Sunnemalm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4552
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 11:17     Citera

Det finns ju annars hyfsat rejäla ok med mekanisk parkeringsbroms som tar ventilerade skivor, kan vara bra. Min erfarenhet är att en mittmotorbil behöver rätt mycket bromsar bak för att klara retardationsprovet.

Jag började bygga med Golf R32-ok till exempel, men av olika anledningar blev de liggande. De oken är rätt prisvärda och tar minst 22 mm ventilerade skivor.

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 13:20     Re: Citera

TURBO-Fredde skrev:
Grattis!<
Hoppas de sista bitarna löser sig, klart häftigt bygge som ändå ligger någonstans vid "går bygga i garaget" utan massor häftiga maskiner.


Tack, det gör det säkert. Det går att få till det med lite god vilja, fantasi och envishet..


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 13:27     Re: Citera

therealpinto skrev:
Det finns ju annars hyfsat rejäla ok med mekanisk parkeringsbroms som tar ventilerade skivor, kan vara bra. Min erfarenhet är att en mittmotorbil behöver rätt mycket bromsar bak för att klara retardationsprovet.

Jag började bygga med Golf R32-ok till exempel, men av olika anledningar blev de liggande. De oken är rätt prisvärda och tar minst 22 mm ventilerade skivor.

Gustaf


Jag tittade på det men var inte säker på att hållaren som jag fick skaffa på skroten passar till dom bredare oken. Fanns ingen skrot i närheten som hade och när dom frågar efter regnr så vet man att det inte är någon
ide att fortsätta konversationen.
Inte dom skarpaste knivarna i lådan jag pratat med.
Köpte även oken på skroten och det är lite surt att backa men det kommer säkert att räcka till då dom sitter på betydligt tyngre bilar original. I annat fall är det bara att sätta dit dom jag hade ska ju inte besiktigas förrän tre år efter den här gången ( när det nu blir)


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4552
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 15:07     Citera

Jag hoppas det går bra för dig men bilen måste ju som sagt klara SFROs retardationsprov innan registreringsbesiktningen.

Även om oken sitter på en tyngre bil från början så har den bilen oftast en helt annan viktfördelning (motor fram), vilket gör att den klarar sig med mindre bromsar bak.

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cassius
Göteborg





Här sedan: 26 Jan 2005
Inlägg: 1176
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 15:49     Citera

Jag kom över ett set Dodge Viper handbromsok billigt för en tid sedan, tar 30 eller om de var 32mm skiva... Finns nån modernare Jaguar också som har liknande ok som inte heller brukar vara "SÅ" dyra. Tror jag gav en tusing för mina ok, men 1500-2000 för 2st bör gå hitta med någorlunda lätthet


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
SRyLul
Luleå





Här sedan: 09 Aug 2010
Inlägg: 197
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 16:43     Citera

Hur stora skivor behöver du bak?
Saab 9-3X har nätta glid-ok med handbroms och 292/20 mm ventilerade skivor. Låg vikt och ganska billiga på skroten.


_________________
Samuel Rytterfelt
Projekt: Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Christer Johansson
Kopparberg





Här sedan: 04 Feb 2011
Inlägg: 144
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 17:13     Re: Citera

SRyLul skrev:
Hur stora skivor behöver du bak?
Saab 9-3X har nätta glid-ok med handbroms och 292/20 mm ventilerade skivor. Låg vikt och ganska billiga på skroten.

aero modellerna har 20 mm skiva samma ok. Opel vectra turbo har nästan samma ok, p bromsarmen är spegelvänd på dom jämfört med saab.


_________________
Christer Johansson

Seven amatörbygge 2014 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1482690#1482690
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Mar 2017 11:27     Re: Citera

Christer Johansson skrev:
SRyLul skrev:
Hur stora skivor behöver du bak?
Saab 9-3X har nätta glid-ok med handbroms och 292/20 mm ventilerade skivor. Låg vikt och ganska billiga på skroten.

aero modellerna har 20 mm skiva samma ok. Opel vectra turbo har nästan samma ok, p bromsarmen är spegelvänd på dom jämfört med saab.



Tack alla för bra svar.
Det är precis dom oken jag har, dom finns i 2 versioner och det är för antingen ventilerad eller solid skiva oken har 38mm kolv oavsett så bromsverkan i sak har bara med diametern på skivan att göra och det skiljer ca 3mm på det jag har och eftersom det inte handlar om full prestation på bana utan att vid besiktningstillfället kunna dra i handbromsen så som jag ser det spelar det ingen roll. Naturligtvis blir det en skitaning bättre om skivan är nån mm större men nu skiljer det som sagt typ 3mm. Jag provar och så får vi se om det blir till att göra om


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
LA
sverige





Här sedan: 29 Nov 2005
Inlägg: 17
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Mar 2017 12:12     Citera

Hej!

Ok med inbyggd handbroms för ventilerade skivor 20mm tjocka finns på Ford Sierra Cosworth 4x4 och många Scorpio kombi, de har kolvdiameter 43mm och det är lätt att få tag på bra belägg.
Mvh
Leif


_________________
Leif Andersson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gsson
Asmundtorp





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 107
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Mar 2017 13:53     Re: Citera

LA skrev:
Hej!

Ok med inbyggd handbroms för ventilerade skivor 20mm tjocka finns på Ford Sierra Cosworth 4x4 och många Scorpio kombi, de har kolvdiameter 43mm och det är lätt att få tag på bra belägg.
Mvh
Leif


Tack för info, får som sagt se hur det funkar när jag fått dit wirar går det inte att låsa hjulen får jag kolla nått sånt.


_________________
Per Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
tråden läst  
42519 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.6319   |||   Client render time:
 




o