Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 12, 13, 14   >>
12 besök senaste veckan (104098 totalt)
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Typ så här blir det, ska fästa upp sladdarna lite



Ska på SFRO besiktning den 14/3 ska bli spännande och se om det finns nått hopp.

_________________
Per Gustavsson
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 237



Den där breddningen kräver sin man, snyggt jobbat!

Det här bygget ska följas, störtskönt!

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
J.L skrev:
Den där breddningen kräver sin man, snyggt jobbat!

Det här bygget ska följas, störtskönt!


Tack snälla, det har ju varit mycket jobb och det är massor kvar men det närmar sig varje dag man gör nått.
Ska försöka få ordning på hjulinställningarna och på med krängningshämmaren fram och se om den beter sig hyffsat på vägen. Sen behöver jag nog lite hjälp med att kolla av elen av nån som fattar nått

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Fixat lite av varje idag och provkört lite. Den var lite instabil särskilt i högre farter så jag har ägnat nån timme till att försöka få rätt på hjulinställningarna och tittat på hur jag ska få dit krängningshämmaren fram.
Tog en filmsnutt inget spännande men rörliga bilder



_________________
Per Gustavsson
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



HÄRLIGT med ännu en "videodagbok" , och framförallt filmat med telefonen på rätt håll , den blir riktigt fet o go bakifrån, en riktig semleröv

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Pajen skrev:
HÄRLIGT med ännu en "videodagbok" , och framförallt filmat med telefonen på rätt håll , den blir riktigt fet o go bakifrån, en riktig semleröv



Tack för det!
Ja. man lär sig! Fick ju skäll förra gången den var åt fel håll..
Ja, nu börjar det kännas som en bil mer än projekt även om det är MASSOR kvar men ett litet steg i taget..

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Här ska ni få se vad jag köpte idag... nu jävlar ska det bli hjul inställningar åt alla håll "proffetionell stile"


Ska mäta och göra lite "jiggar" imorgon så ska det fanimej bli på graden som jag vill ha det.. (hoppas jag)


_________________
Per Gustavsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



[quote="Gsson"]............inställningar åt alla håll "proffetionell stile"............... /quote]

Proffsen kör med snören.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
[quote="ButterflyRacing"]
Gsson skrev:
............inställningar åt alla håll "proffetionell stile"............... /quote]

Proffsen kör med snören.


Jag kunde inte få snöret att hålla sig styvt det kanske är det som skiljer proffsen från oss vanliga thumbs up
Har inte provkört men jag har i alla fall ändrat och nu stämmer sträcken om det betyder att hjulen står rakt har jag ingen aning om. Rapport kommer.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Nu var det länge sedan det blev nått sagt här...

Kan ju fortsätta där jag slutade.

Fick till hjulen (tror jag) har inte hunnit prova ordentligt och måste dessutom byta "styrleder" som glappar bak hur konstigt det än låter. Behöll lite av framvagnen på volvon så jag kan ställa toe in/ut bak också. Gjorde samma operation där fram.

Spännde dit ett par rör på fälgarna och mätte längd och 90 grader



När jag började inte i linje



Så skruvade jag tills jag blev nöjd



Vet inte vad den bilden ska vara bra för men jag tycker den blir fin



Har gjort den del och varit slarvig med att dokumentera men bla annat fått dit krängningshämmaren fram ska väl ta nån bild på det framöver.

Konstaterat att det drar tjuvström nånstans får kolla på det SEN... har ju satt dit en huvudströmbrytare men "hjärnan" tycker inte om att bli avstängd så jag måste lösa det.

Har som sagt varit på SFRO besiktning och det var väldigt glädjande. Det enda av det jag gjort var att jag måste ha bränsle påfyllningen utanför karossen i övrigt inga anmärkningar Det blev amatörbyggt fordon så nu har jag en 2017 års bil thumbs up

Rutten bild men ändå ett minne.



Åh, det glömde jag berätta och skulle naturligtvis tagit foto. När vi skulle åka gick det inte att få på biljäveln på biltransporten... den är för bred. Så jag fick ragga tag i andra fälgar och det var 0,5 cm på varje sida tillgodo till bakskärmarna så det var lite långdraget att få på den.

Jag har ju inte fixat någon handbroms men tänkte i min enfald att jag skulle sätta dit en hydralisk men se det går INTE så det blir till att försämra bromsarna bak och sätta dit med handbroms. Och JA det sitter på fel sida.



Finns små fina "handbroms" ok som jag ringde och tänkte köpa men dom sa att dom var för dåliga för bilprovningen.

Så nu när jag passat in oken och gjort nya hållare så ska jag sätta dit nya skivor helt i onödan..
Fixa brandvägg och hitta CE godkända 4 punkts bälten och göra fästen till det och städa upp allmänt så ska den kunna slutbesiktigas

_________________
Per Gustavsson
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Grattis!<
Hoppas de sista bitarna löser sig, klart häftigt bygge som ändå ligger någonstans vid "går bygga i garaget" utan massor häftiga maskiner.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det finns ju annars hyfsat rejäla ok med mekanisk parkeringsbroms som tar ventilerade skivor, kan vara bra. Min erfarenhet är att en mittmotorbil behöver rätt mycket bromsar bak för att klara retardationsprovet.

Jag började bygga med Golf R32-ok till exempel, men av olika anledningar blev de liggande. De oken är rätt prisvärda och tar minst 22 mm ventilerade skivor.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
TURBO-Fredde skrev:
Grattis!<
Hoppas de sista bitarna löser sig, klart häftigt bygge som ändå ligger någonstans vid "går bygga i garaget" utan massor häftiga maskiner.


Tack, det gör det säkert. Det går att få till det med lite god vilja, fantasi och envishet..

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det finns ju annars hyfsat rejäla ok med mekanisk parkeringsbroms som tar ventilerade skivor, kan vara bra. Min erfarenhet är att en mittmotorbil behöver rätt mycket bromsar bak för att klara retardationsprovet.

Jag började bygga med Golf R32-ok till exempel, men av olika anledningar blev de liggande. De oken är rätt prisvärda och tar minst 22 mm ventilerade skivor.

Gustaf


Jag tittade på det men var inte säker på att hållaren som jag fick skaffa på skroten passar till dom bredare oken. Fanns ingen skrot i närheten som hade och när dom frågar efter regnr så vet man att det inte är någon
ide att fortsätta konversationen.
Inte dom skarpaste knivarna i lådan jag pratat med.
Köpte även oken på skroten och det är lite surt att backa men det kommer säkert att räcka till då dom sitter på betydligt tyngre bilar original. I annat fall är det bara att sätta dit dom jag hade ska ju inte besiktigas förrän tre år efter den här gången ( när det nu blir)

_________________
Per Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag hoppas det går bra för dig men bilen måste ju som sagt klara SFROs retardationsprov innan registreringsbesiktningen.

Även om oken sitter på en tyngre bil från början så har den bilen oftast en helt annan viktfördelning (motor fram), vilket gör att den klarar sig med mindre bromsar bak.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Jag kom över ett set Dodge Viper handbromsok billigt för en tid sedan, tar 30 eller om de var 32mm skiva... Finns nån modernare Jaguar också som har liknande ok som inte heller brukar vara "SÅ" dyra. Tror jag gav en tusing för mina ok, men 1500-2000 för 2st bör gå hitta med någorlunda lätthet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Hur stora skivor behöver du bak?
Saab 9-3X har nätta glid-ok med handbroms och 292/20 mm ventilerade skivor. Låg vikt och ganska billiga på skroten.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



SRyLul skrev:
Hur stora skivor behöver du bak?
Saab 9-3X har nätta glid-ok med handbroms och 292/20 mm ventilerade skivor. Låg vikt och ganska billiga på skroten.

aero modellerna har 20 mm skiva samma ok. Opel vectra turbo har nästan samma ok, p bromsarmen är spegelvänd på dom jämfört med saab.

_________________
Christer Johansson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Christer Johansson skrev:
SRyLul skrev:
Hur stora skivor behöver du bak?
Saab 9-3X har nätta glid-ok med handbroms och 292/20 mm ventilerade skivor. Låg vikt och ganska billiga på skroten.

aero modellerna har 20 mm skiva samma ok. Opel vectra turbo har nästan samma ok, p bromsarmen är spegelvänd på dom jämfört med saab.



Tack alla för bra svar.
Det är precis dom oken jag har, dom finns i 2 versioner och det är för antingen ventilerad eller solid skiva oken har 38mm kolv oavsett så bromsverkan i sak har bara med diametern på skivan att göra och det skiljer ca 3mm på det jag har och eftersom det inte handlar om full prestation på bana utan att vid besiktningstillfället kunna dra i handbromsen så som jag ser det spelar det ingen roll. Naturligtvis blir det en skitaning bättre om skivan är nån mm större men nu skiljer det som sagt typ 3mm. Jag provar och så får vi se om det blir till att göra om

_________________
Per Gustavsson
Citera
LA
sverige
Här sen Nov 2005
Inlägg: 31



Hej!

Ok med inbyggd handbroms för ventilerade skivor 20mm tjocka finns på Ford Sierra Cosworth 4x4 och många Scorpio kombi, de har kolvdiameter 43mm och det är lätt att få tag på bra belägg.
Mvh
Leif

_________________
Leif Andersson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
LA skrev:
Hej!

Ok med inbyggd handbroms för ventilerade skivor 20mm tjocka finns på Ford Sierra Cosworth 4x4 och många Scorpio kombi, de har kolvdiameter 43mm och det är lätt att få tag på bra belägg.
Mvh
Leif


Tack för info, får som sagt se hur det funkar när jag fått dit wirar går det inte att låsa hjulen får jag kolla nått sånt.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 12, 13, 14   >>
12 besök senaste veckan (104098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande