Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
23 besök senaste veckan (104163 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Vår (SFROs) erfarenhet är att över 60 mm scrubradie sällan fungerar bra. Men det beror också på caster, kpi, bilens vikt med mera.

Min egen erfarenhet är också att stor scrubradie (säg 75-80 mm) tillsammans med bump steer och lite caster blir ganska otrevligt på ojämn väg.

Har du möjlighet att prova/låna fälgar med högre ET är det ett enkelt sätt att se om scrubradien påverkar sakerna.

Genom att öka kpi (luta in fjäderbenet mer) kan du minska scrubradien men du behöver då kanske mäta om bump steer, eftersom det ofta ändrar styrarmens läge. Beror dock på om du kan vinkla själva dämparen/kroppen i spindeln.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
super7 skrev:
Gsson skrev:
Hur många mm/cm är accetabelt linjen från fjäderbenets toppcentrumpunkt och genom den undre kulbulten ner till markplan och differansen till däckets mitt?

Det beror på vem man pratar med
Tar vi min se7en skulle den inte godkännas av SFRO
med mina avsmalnade framfälgar splittfälgar.
Punkten hamnar en bit innanför däcket....


En bit innanför däcket är ett precist och bra mått men det byter "rätt" mycket och den ligger som ett strykjärn även i högre hastigheter?

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
[quote="therealpinto"]Vår (SFROs) erfarenhet är att över 60 mm scrubradie sällan fungerar bra. Men det beror också på caster, kpi, bilens vikt med mera.

Min egen erfarenhet är också att stor scrubradie (säg 75-80 mm) tillsammans med bump steer och lite caster blir ganska otrevligt på ojämn väg.

Har du möjlighet att prova/låna fälgar med högre ET är det ett enkelt sätt att se om scrubradien påverkar sakerna.

Genom att öka kpi (luta in fjäderbenet mer) kan du minska scrubradien men du behöver då kanske mäta om bump steer, eftersom det ofta ändrar styrarmens läge. Beror dock på om du kan vinkla själva dämparen/kroppen i spindeln.

Tackar!
Det är inte så lätt med fälgar då det är 98X5 inte det vanligaste men ska undersöka det också, hade jag vetat att det är det hade det ju bara varit att köpa ett par men jag vill att den ska gå bra innan jag lägger massa pengar.
Ska kolla bump steer igen men tror inte det är nått problem och styrningen påverkas inte av det jag gjort. I vilket fall som så är det inte direkt vid ojämnheter utan även rakt fram där det är platt den är nervös om nått går den bättre där det svänger. Nu ska jag mäta lite vilket jag inte gjort tidigare men om stor scrub påverkar vinglandet så är det troligen problemet.
Nu är det så att dom ska skära i mina ögon imorgon bitti (linsbyte) så jag vet inte riktigt hur det går och hur länge det tar innan jag ser nått.
Vi får helt enkelt se när jag kan jobba vidare men mycket tacksam för all hjälp och jag tror vi är nått på spåren då det är det enda abnorma jag gjort, det andra håller sig inom vad som kan anses normalt.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Du kan inte bara plocka bort spacerna för att prova?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Babbe skrev:
Du kan inte bara plocka bort spacerna för att prova?


Tyvärr inte, dom sitter innanför skivan för att den var för stor och tog i så jag var tvungen att göra så dock andra fälgar med HÖGT ET om jag hittar några. Jag var faktiskt ute och snabbkollade nu och mäter man som jag skrev tidigare och tror (tar det igen) centrum på fjäderbenets topp genom kulbulten så är jag innanför däck kanten alltså mot centrum och det kan definitivt vara över dom 60 mm man pratar om i ovanstående inlägg så jag ska kolla närmare när jag kan göra nått åt det.
Igen, tack för all hjälp!

_________________
Per Gustavsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5584



Gsson skrev:
super7 skrev:
Gsson skrev:
Hur många mm/cm är accetabelt linjen från fjäderbenets toppcentrumpunkt och genom den undre kulbulten ner till markplan och differansen till däckets mitt?

Det beror på vem man pratar med
Tar vi min se7en skulle den inte godkännas av SFRO
med mina avsmalnade framfälgar splittfälgar.
Punkten hamnar en bit innanför däcket....


En bit innanför däcket är ett precist och bra mått men det byter "rätt" mycket och den ligger som ett strykjärn även i högre hastigheter?

Jag har då vågat närma mig 200 km/h på en ganska så spårig väg....
Men när det är dax för bankörning åker andra däck på thumbs up

Sen en liten förklaring varför splittfälgarna är som dom är...killen som började bygga se7en
i början av 90 talet ville ha de bredaste av allt 9 tum fram och 12tum bak....0et
225/45-15 rsp 285/40-15 när däcken var slut så var det inte så lätt att hitta nya bakdäck.
En kompis hade lämplig bredd på 2 st inre fälgbanor så han fick mina breda bak fälgbanor,
sen blev det byte mellan fram och bak för min del då det blev rätt i storlek för däck
som fortfarande finns att köpa 195 fram och 245 bak thumbs up


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Ynot skrev:
Cassius skrev:
Jag tror de är lite lotteri att få dispens för mer effekt. Bilen ska anses vara "väldigt välbyggd" för att få dispens, och vad definitionen av det är, är ju högst subjektiv..


Men du fick din dispens? Eller du chansa att köra direkt till bilprovningen?


Jag har inte ansökt om någon dispens ännu. Jag hoppas komma undan utan att ansöka om det

Ang. fälgar, 5x100 ska fungera också, och det bultmönstret är klart vanligare! Golf/Audi A3 har t ex 5x100 och brukar ligga på ET35-40. Nyare kanske har en bit över 40 t.o.m

Det kanske vore en ide att åka till en hjulinställningsnisse och mäta upp allt ordentligt så du har svart på vitt hur alla vinklar står? Kan bli lättare att hjälpa då. Sen är de ju inte säkert att det är fram problemet ligger heller, kan ju vara bak med..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Cassius skrev:
Ynot skrev:
Cassius skrev:
Jag tror de är lite lotteri att få dispens för mer effekt. Bilen ska anses vara "väldigt välbyggd" för att få dispens, och vad definitionen av det är, är ju högst subjektiv..


Men du fick din dispens? Eller du chansa att köra direkt till bilprovningen?


Jag har inte ansökt om någon dispens ännu. Jag hoppas komma undan utan att ansöka om det

Ang. fälgar, 5x100 ska fungera också, och det bultmönstret är klart vanligare! Golf/Audi A3 har t ex 5x100 och brukar ligga på ET35-40. Nyare kanske har en bit över 40 t.o.m

Det kanske vore en ide att åka till en hjulinställningsnisse och mäta upp allt ordentligt så du har svart på vitt hur alla vinklar står? Kan bli lättare att hjälpa då. Sen är de ju inte säkert att det är fram problemet ligger heller, kan ju vara bak med..


Ett alternativ är ju att vikta upp
Då kanske man kan hitta nått på skroten, ska kolla vad jag har för ET på bef fälgar.
Gjorde ju en hjulinställning för ett par v sedan som ligger lite längre upp i tråden och det jag har gjort sedan är mer caster och mindre camber och om nått mer KPA och då mindre scrub vilket har gjort det bättre. Jag trodde ju att det var bak med känns som om jag blev överbevisad då det verkligen blev skillnad när jag började fram... bla, bla bla.. Jag ska kolla scrub/KPA eller KPI eller vad det heter verkar rimligt att problemet är där och ber att få återkomma.
Tack igen!

_________________
Per Gustavsson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



I 5x100 finns Subarufälgar med ET55 (Legacy m.fl), navhålet är dock inte jättestort (56,1 mm har jag för mig).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Hej igen!

Har efter ögonoperationen tagit det lite lugnt, ser fortfarande lite suddigt men absolut bättre på nära håll.
Har varit ute en sväng idag och mätt lite. Har mätt upp centrum på hjulet och sedan tagit av hjulet, pallat upp och försökt komma så nära "normal" belastning som möjligt. Mätt med laser, snöre, pinnar och tumstock och kom fram till ganska lika resultat oavsett mätmetod (tyvärr). Scruben låg på ca 2,5 cm innanför hjul centrum vilket ska vara inom toleranserna
Har även roat mig med att kolla radien på navcentrum när man svänger vänster, höger resp rakt fram. Till att börja med var det ner åt ena hållet och upp åt andra hållet vilket vad jag kunnat läsa mig till inte är bra så jag gjorde en modell, provade fram och tillbaka och funderade lite........ sedan gick jag tillbaka på castern vilket gjorde att centrum (ratten rak) är högst vilket borde vara bra. Monterade och var ute och provkörde igen och märkte tyvärr ingen större skillnad vilket verkligen betyder att jag gjort nått annat fel.
Ska nån av dom närmsta dagarna åka till en kompis som har lyft och mäta upp ordentligt om skiten är krokig någonstans.
Som förut, fattar inte..

_________________
Per Gustavsson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Kan du förklara lite vad du gjort? Är det OEM hjulupphängning fram och bak från Toyotan
eller Volvon? har lite svårt att hänga med.

Men för övrigt ett mycket snyggt bygge med snygga skärmbreddare.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Kan du förklara lite vad du gjort? Är det OEM hjulupphängning fram och bak från Toyotan
eller Volvon? har lite svårt att hänga med.

Men för övrigt ett mycket snyggt bygge med snygga skärmbreddare.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Kan du förklara lite vad du gjort? Är det OEM hjulupphängning fram och bak från Toyotan
eller Volvon? har lite svårt att hänga med.

Men för övrigt ett mycket snyggt bygge med snygga skärmbreddare.

Mvh, Per


Hej namne!

Det är modifierad original toyota framvagn. Har byggt om fjäderbenen så att man kan justera ridehight, flyttat upp, ut och vridit undre bärarmen för mer camber, caster och för att kunna sänka bilen utan att bärarmen lutar uppåt. har också byggt om styrningen för att bli av med bumpsteer vilket det finns en video på lite tidigare i tråden. Det som är abnormt är att jag har rätt maffiga spacer skivor (ca 5cm) som sitter innanför skivorna och detta för att bromsarna skulle få plats. Mätte som jag skrev upp scrub och den ligger ca 25mm innanför hjulets centrum linje och det borde innebära att det tidigare varit så att "scruben" från början legat utanför hjulets centrumlinje. Vad jag förstår verkar det vara ovanligt, ELLER??
Har ändrat ett antal grader fram och tillbaka på camber, caster och kingpin utan större påverkan på problemet vilket säger mig att jag letar efter fel jag gjort på fel ställe.
Fortfarande väldigt nervös, spårkänslig och överstyrd.

_________________
Per Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hur har du gjort för att mäta scrub?

Det är inte alldeles enkelt och kan kräva lite träning, och inte ens om man är van så är det så lätt.

Det som jag tycker brukar lyckas bäst är att ha en laser som ger en linje, så lyser man med den precis rakt framifrån nedre spindelleden, och så lutar man linjen så den går genom fjäderbenslagringen och spindelleden. Men det är svårt att hålla den rakt, och på en bil är det ofta skärmar och annat ivägen.

Om du minskat ET 50 mm (50 mm spacers) låter det mycket tveksamt att du har 25 mm scrub. Men jag har inte så bra koll på Toyota.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



therealpinto skrev:
Hur har du gjort för att mäta scrub?

Det är inte alldeles enkelt och kan kräva lite träning, och inte ens om man är van så är det så lätt.

Det som jag tycker brukar lyckas bäst är att ha en laser som ger en linje, så lyser man med den precis rakt framifrån nedre spindelleden, och så lutar man linjen så den går genom fjäderbenslagringen och spindelleden. Men det är svårt att hålla den rakt, och på en bil är det ofta skärmar och annat ivägen.

Om du minskat ET 50 mm (50 mm spacers) låter det mycket tveksamt att du har 25 mm scrub. Men jag har inte så bra koll på Toyota.

/Gustaf


+1

Man kan nästan anta att du har 0 scrub med orginal fälgar skulle jag gissa.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
therealpinto skrev:
Hur har du gjort för att mäta scrub?

Det är inte alldeles enkelt och kan kräva lite träning, och inte ens om man är van så är det så lätt.

Det som jag tycker brukar lyckas bäst är att ha en laser som ger en linje, så lyser man med den precis rakt framifrån nedre spindelleden, och så lutar man linjen så den går genom fjäderbenslagringen och spindelleden. Men det är svårt att hålla den rakt, och på en bil är det ofta skärmar och annat ivägen.

Om du minskat ET 50 mm (50 mm spacers) låter det mycket tveksamt att du har 25 mm scrub. Men jag har inte så bra koll på Toyota.

/Gustaf


God afton!

Det är så jag gjort och det gick faktiskt bra med en tumstock vilken blev "lagom" lång och det blev samma resultat. Jag har läst lite men inte hittat just scrub men det jag kommit fram till är att många fwd med macpherson har negativ scrub vilket jag börjar tro att jag hade original. Vi ska ha med oss att jag också har flyttat ut undre bärarmen vilket bidrar till minskad scrub.
Detta med posetiv scrub (org negativ) kan ju stämma med problematiken.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Babbe skrev:
therealpinto skrev:
Hur har du gjort för att mäta scrub?

Det är inte alldeles enkelt och kan kräva lite träning, och inte ens om man är van så är det så lätt.

Det som jag tycker brukar lyckas bäst är att ha en laser som ger en linje, så lyser man med den precis rakt framifrån nedre spindelleden, och så lutar man linjen så den går genom fjäderbenslagringen och spindelleden. Men det är svårt att hålla den rakt, och på en bil är det ofta skärmar och annat ivägen.

Om du minskat ET 50 mm (50 mm spacers) låter det mycket tveksamt att du har 25 mm scrub. Men jag har inte så bra koll på Toyota.

/Gustaf


+1

Man kan nästan anta att du har 0 scrub med orginal fälgar skulle jag gissa.


Nu är det ju inte original fälgar och jag vet inte vad dom har för ET men dom som sitter på har 35 och jag börjar som jag skrev tro att den faktiskt hade negativ scrub original vilket troligen gör att jag är utanför the comfort zone. Ska kolla vidare men alla andra vinklar ligger inom rimlighet och även om jag ändrat rätt mycket har resultatet av ändringarna varit väldigt marginella vilket tyder på att jag rotar på FEL ställe. KPI/KPA/SAI kärt barn har många namn ska vara 15 grader original, ska se om jag kan lista ut vad den är nu.
MEN anta nu att jag hade negativ scrub original och nu har ca 25mm posetiv, KAN det vara orsaken till att den är nervös?

_________________
Per Gustavsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Min skyline med v12 hade samma problem, även i mitt fall med breda spacer och massa annat, byggde om å trixade med att få hjulet längre in andra styrarmar och diverse, blev dock aldrig helt bra, gick helt ok på bana så länge det var plant, men hemsk på spårig landsväg.

Jag tror defenetivt det är att hjulet sitter för långt ut.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kolla driftingkillarna, kör ofta så i kombination med mycket camber av flera orsaker, men dem bygger ju medvetet in instabilitet i chassi för den lättare ska gå på sladd, och kör sällan på spårig landsväg heller


Bilen vill självmant dra hjulen fram mot styrstoppet där man sedan parrerar sista graderna, och ofta får man finjustera balansen där ute med onormal paralellsryrning eller toe Out för att dem inte ska få stearlock.

Inga egenskaper man eftersträvar på en bil som ska fungera på gatan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Har du bytat däck? På min bruksbil SAAB 9-3 2009 hade jag samma problem original i framvagn var enormt spårkänslig man vågade inte släppa ratten. Bytte däck det blev en helt ny bil samma fälgar jag kan inte fatta att det gjorde sådan enorm skillnad.
Det var samma däck dimension 225/45-17 bara ett annat fabrikat.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Gsson skrev:

MEN anta nu att jag hade negativ scrub original och nu har ca 25mm posetiv, KAN det vara orsaken till att den är nervös?


Jag har aldrig kört en bil som varit ändrad från negativ till positiv men min erfarenhet generellt av att öka scrub med 25 mm (säg från +25 till +50) är att det oftast märks ordentligt på spårkänsligheten.

Mer caster kanske kan hjälpa men inte alltid.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
23 besök senaste veckan (104163 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande