Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M140i xDrive -17 Ringen helgen v.26
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (16022 totalt)
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Hade egentligen tänkt vänta med att skapa en biltråd tills bilen fått åkt på en bana alt. några modifieringar börjat komma på tal... och då den ska bruksas så är grundtanken att hålla den så standard som möjligt.... meeeeeen kom på en livsviktig sak jag behöver era goda råd om... mer om det längre ner i inlägget

Så hur kom det sig att det blev denna bil?
- För att göra en kort historia lång...

Sålde min m3 e46 i lite av en hast våren 2015 - nytt jobb, minskat intresse och hmmm ne fan ångrar lite än idag att jag sålde den...
Den var och vände i Stockholm en snabbis innan den hamnade i Magnus Blixt ägo, mycket trevligt då vi hade en del kontakt och man fick se bilen användas på bland annat ringen.
Fick dock reda på rätt nyligen att bakvagnslagningen/förstärkningen som gjordes av en vän och mig vintern innan inte hållit måttet och Magnus blivit tvungen att göra om allt. Beklagar Magnus!

Upptäckte som sagt ganska snart att livet suger utan en rolig bil... planer började smidas redan sommaren/hösten 2015 på att köra bmw-cup standard...
Det blev ett hus istället! - utan garage
Med kontona tömda så var det bara att glömma bort rolig bil på ett tag... Min 10 år gamla Golf diesel var ju faktiskt rena rama sparbössan.
Våren kom och sommardäcken åkte på... saknaden av en rolig bil var enorm... ännu större blev den när "sparbössan" plötsligt började kosta pengar och bekymmer...

Egentligen var ju grundplanen att bygga ett garage... ihopbyggt med huset så jag kunde bygga nytt och större badrum... och då även bygga större kök... inget som görs i en handvändning alltså.

Ne en modern, lagom liten men praktiskt bil var jag ute efter... m135i har jag alltid varit förtjust i så bestämde mig ganska så omgående för att det fick bli en sån.
Gemenskapen och stämningen på BMWSC körningar vägde in väldigt mycket, spanade lite på megane rs också...
Så ut på blocket och söka begagnat... fan vad dyra dom var... och fan vad mycket snyggare den blev med faceliften... helt klart värt att betala lite mer för att få faceliften och lite längre garantier... Nu började dock utbudet bli ganska så begränsat... hmmm tja vad en ny kan tänkas kosta tänkte jag... i samma veva så släppte bmw infon om M140i med nya b58 motorn...
Tvekan var över... frågan nu var bara xdrive eller inte... BMW i Örebro hade en m135i xdrive begagnade... ringde och bad om en provkörning... gick alldeles utmärkt att sladda runt på blöt asfalt - EN SÅN FÅR DET BLI!
En del prutande senare och en veckas överläggning så lägger jag beställningen.

M140i xDrive
- Automat
- Stora nav. paketet
- CarPlay (hört mycket dåligt om det, är hur nöjd som helst jag.)
- Rattvärme (UNDERBART!)
- H/K stereo
- PDC fram och bak (tror jag e på g att backa på något varje dag jag startar bilen och lägger i backen, den piper för jag står nära något med fronten )
- Och en massa annat mindre viktigt

Till min stora glädje (och försäljarens förvåning) så gick det att beställa bilen med "punkterings rep-kit"... kan detta innebära att jag slipper RFT?

Efter en fruktansvärt lång väntan, 12 veckor som blev 16... så kom bilen! - och japp, den var skodd med MPSS!


Bruksbil som det är så är den självklart utrustad med motor/kupévärmare thumbs up


2 dagar senare kom snön så var ju bara å vinterkitta upp bilen
Kan säga att jag e galet nöjd med valet av xdrive, helt underbart på snön! Får se hur jag känner i vår...


Passade på att lämna in bilen på en keramisk lackbehandling, kan STARKT rekommendera Polema i Motala. Blev riktigt avundsjuk på hur man efter 30 år i samma yrke fortfarande kan brinna så mycket för det



Och nu, anledningen till att tråden skapades, vart ska jag sätta mitt rejsa-klistermärke?





Planer på tuffar bromsbelägg och tips inför bilsemester i moseldalen (hört talas om att det finns någon bana där? ) tar vi när detta med var klistermärket ska sitta är utrett

Och hur bilen är att köra får jag återkomma med så snart dom 200 första milen har avverkats.[/b]

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Schysst bil hade gärna haft en sådan som Daily driver sen tagit ett banpass då och då! thumbs up

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Jag tycker du ska ha märket i sidorutan. Anledningen är enkel: det syns sämre där i trafiken. Ser jag en bil med rejsamärke i trafiken tenderar jag att vilja komma ifatt för att se om det är någon jag känner igen och då är min körstil inte ett under av trafiksäkerhet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Inte bak i rutan i alla fall Fin bil för övrigt.

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538






"BIMA" M140i xDrive thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Dekaltrimmat och klart!

+5-10hp?

I sommar bär det av till ringen, någon som har ett konkret tips på exakt vart man ska bo?
Får alltid sån beslutsångest när det kommer till att boka boende...


_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



Tja,

har du koden på punkterings rep kitet?


_________________
Tord Ringenha11
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Tord skrev:
Tja,

har du koden på punkterings rep kitet?



S2VC Tire repair kit

Lycka till!
Fick på mina mpss och vilken förvandling det blev mot Gislaveds dubbdäck





_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

MPSS är verkligen riktigt bra thumbs up Pallar även en hel del bankörning thumbs up

Vad har du beställt för grejer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



fin färg...får följas

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
MPSS är verkligen riktigt bra thumbs up Pallar även en hel del bankörning thumbs up

Vad har du beställt för grejer?


Provade min gamla m3a på mpss på mantorp, funkade riktigt bra för att vara gatdäck thumbs up Hade med dig som instruktör i bilen då Magnus

Det som känns mest akut att fixa för att göra den banduglig är mer camber fram... dom lutar nästan utåt däcken

På önskelistan just nu står undre bärarm från m4 för mer camber och sen stagen under bilen från f21.
Tänkte dock börja med en lång bilsemester i europa så chassi moddarna får vänta tills den e avklarad, kommer förhoppningsvis hem från europa med en gris på bakluckan också

Någon som kan rekommendera några trevliga alp-pass nere i tyrolen?

Lite nonsens bilder för eventuellt intresserade




_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Vart går semester? Kan ge dig tips om du åker igenom Schweiz, men Tyrolen är lite längre österut.

Fråga:
Vad tycker du om den keramiska beskiktningen?
Är det lättare att hålla bilen ren?

Har gjort det på Lotusen, men inte tvättat den, och knappt kört så mycket heller, efter det.
Har även precis köpt en BMW 330 som ska få samma behandling nästa vecka.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



Hmm, jag väntar på leverans och planerar en trip till Moseldalen... när åker du?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
david-o skrev:
Vart går semester? Kan ge dig tips om du åker igenom Schweiz, men Tyrolen är lite längre österut.

Fråga:
Vad tycker du om den keramiska beskiktningen?
Är det lättare att hålla bilen ren?

Har gjort det på Lotusen, men inte tvättat den, och knappt kört så mycket heller, efter det.
Har även precis köpt en BMW 330 som ska få samma behandling nästa vecka.


Den går till Neustift i Stubaital, strax syd ost om Innsbruck, blir 7 nätter där...
Delar upp nerresan på 2 etapper med 87 mil varje dag... övernattning i Bispingen.

Efter alperna bär det av till Adenau, vilket jag förstått ska vara den "bästa" staden/byn vid ringen att bo vid om man vill "uppleva ringen". Tips på boende? Eller ska man bara hugga första bästa man får fram på hotels.com?

Funderingen är om man ska ta en "omväg" genom Schweiz på vägen till ringen... men då "krävs" det allafall en övernattning längst resan... kan det tänkas vara värt det?
Har det blivit dyrt i Schweiz nuförtiden? Vad kan du tips om i Schweiz? Västra delen i så fall



Jag upplever att det är väldigt lätt att hålla bilen ren, tvättar bilen med ca 2 veckors (100 mil) mellanrum, och visst, avfettningen måste man ju låta sitta ordentligt och använder riktigt hetvattentvätt... men har inte behövt "gnott" bort smutsen/prickarna en enda gång...
Lätt värt pengarna tycker jag, gjorde även någon form av high-tech behandling på framrutan... har åkt strax över 600 mil med bilen och kör fortfarande på spolarvätskan bmw ag fyllde på

Tord skrev:
Hmm, jag väntar på leverans och planerar en trip till Moseldalen... när åker du?


Mina 12 veckor, som sen blev 16, var dom längst veckorna i mitt liv sista 4a med gratis i3 piggade dock upp lite. Hur lång i leveranstiden nu? Vad blev det för färg?

Ska ner till Alperna en vecka och sen upp till ringen... troligtvis anländer vi till ringen/moseldalen fre 30/6.
Sen e det inte helt bestämt varesig hur många nätter det blir där eller vart man ska bo...
Skönt och smidigt att bo på samma ställe... bo i Adenau och "utforska" moseldalen därifrån?

När ska ni ner? Alltid trevligt om det finns någon erfaren på plats man både kan få tips av, kanske åka ett varv med samt skåla med

Några/något tips på boende? Lider av sån fruktansvärd beslutsångest så att bara "hugga" ett av alla förslag man får upp på hotels.com funkar inte för mig

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



E.Svensson skrev:

Funderingen är om man ska ta en "omväg" genom Schweiz på vägen till ringen... men då "krävs" det allafall en övernattning längst resan... kan det tänkas vara värt det?
Har det blivit dyrt i Schweiz nuförtiden? Vad kan du tips om i Schweiz? Västra delen i så fall


Jo Schweiz är dyrt, åker du in via motorväg så kommer dom obönhörligen tvinga på dig en autobahn vignette, du får betala för hela året på en gång så den kostar en slant (minns inte säkert men tror det var runt 500 kr). En gång kom jag in från Stelviopasset och då kunde vi ställa gps på att undvika motorväg för att slippa den där kostnaden.

Även maten i Schweiz är dyr. Men vist är det vackert landskap!

Jag gillar mest att köra i Norra Italien, Österrike är också fantastiskt men ofta regnigt i min erfarenhet.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
E.Svensson skrev:

Funderingen är om man ska ta en "omväg" genom Schweiz på vägen till ringen... men då "krävs" det allafall en övernattning längst resan... kan det tänkas vara värt det?
Har det blivit dyrt i Schweiz nuförtiden? Vad kan du tips om i Schweiz? Västra delen i så fall


Jo Schweiz är dyrt, åker du in via motorväg så kommer dom obönhörligen tvinga på dig en autobahn vignette, du får betala för hela året på en gång så den kostar en slant (minns inte säkert men tror det var runt 500 kr). En gång kom jag in från Stelviopasset och då kunde vi ställa gps på att undvika motorväg för att slippa den där kostnaden.

Även maten i Schweiz är dyr. Men vist är det vackert landskap!

Jag gillar mest att köra i Norra Italien, Österrike är också fantastiskt men ofta regnigt i min erfarenhet.


Då stryker vi Schweiz

Norra italien e det tänkt det ska göras minst en dagstur i... kanske även med övernattning. Några tips?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



E.Svensson skrev:
BMW-DJ skrev:
E.Svensson skrev:

Funderingen är om man ska ta en "omväg" genom Schweiz på vägen till ringen... men då "krävs" det allafall en övernattning längst resan... kan det tänkas vara värt det?
Har det blivit dyrt i Schweiz nuförtiden? Vad kan du tips om i Schweiz? Västra delen i så fall


Jo Schweiz är dyrt, åker du in via motorväg så kommer dom obönhörligen tvinga på dig en autobahn vignette, du får betala för hela året på en gång så den kostar en slant (minns inte säkert men tror det var runt 500 kr). En gång kom jag in från Stelviopasset och då kunde vi ställa gps på att undvika motorväg för att slippa den där kostnaden.

Även maten i Schweiz är dyr. Men vist är det vackert landskap!

Jag gillar mest att köra i Norra Italien, Österrike är också fantastiskt men ofta regnigt i min erfarenhet.




Då stryker vi Schweiz

Norra italien e det tänkt det ska göras minst en dagstur i... kanske även med övernattning. Några tips?


Några år sen sist men Hotel Milano i Varenna vid Comosjön var grymt!

Vi har bara bestämt vart än, när kommer snart...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



E.Svensson skrev:

Då stryker vi Schweiz

Norra italien e det tänkt det ska göras minst en dagstur i... kanske även med övernattning. Några tips?


Det är bara pengar! Schweiz är fantastiskt. Finns många fina vägar. Sen är det som sagt nära över ner till Tessin, Como, Lugano mm 👌🏻👌🏻👌🏻

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



E.Svensson skrev:

Då stryker vi Schweiz

Norra italien e det tänkt det ska göras minst en dagstur i... kanske även med övernattning. Några tips?


Stelvio passet är ju klassiskt och fantastiskt vackert, men där är väldigt mycket trafik (cyklister m.m.) så förvänta dig inte någon superrolig körning så som man fick se på Top Gear för några år sedan. Försök att hitta något mindre omtalat bergspass där du kan snirkla dig över på serpentinvägar en dag.

Två av mina absoluta favoritdagar har båda två utgått från Maranello (som i sig självt är ett underbart ställe). Ena gången ställde jag GPSen på Pisa, andra gången på La Spezia. Båda tillfällena ställde jag in att undvika betalvägar och fick istället fantastiska småvägar med sjukt vackert och varierande landsvägar, väldigt lite trafik thumbs up

Ta god tid på dig och njut av själva resan

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Det bästa tipset på små och fina pass mellan Italien och Schweiz är Splügenpasset.
Det går från Como-sjön, upp över alperna och du kommer ut vid Chur i Schweiz.
Smalt, vackert och coolt pass med inte så mycket trafik (du bypassar san bernadino passet).

https://www.google.ch/maps/place/Spl%C3%BCgen+Pass/@46.4111596,9.07550 . . . .

Det är sant att du behöver ett vägmärke för att köra på motorvägen i Schweiz. Det kostar 40 chf, vilket motsvarar 360 sek.

Schweiz är dyrare än Italien och Österrike, men vill du leka i passen så finns det ett stort utbud.
Googla Furka, Grimsel, Susten, Klausen, för några juveler i bergen.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



BMW-DJ skrev:
E.Svensson skrev:

Då stryker vi Schweiz

Norra italien e det tänkt det ska göras minst en dagstur i... kanske även med övernattning. Några tips?


Stelvio passet är ju klassiskt och fantastiskt vackert, men där är väldigt mycket trafik (cyklister m.m.) så förvänta dig inte någon superrolig körning så som man fick se på Top Gear för några år sedan. Försök att hitta något mindre omtalat bergspass där du kan snirkla dig över på serpentinvägar en dag.

Två av mina absoluta favoritdagar har båda två utgått från Maranello (som i sig självt är ett underbart ställe). Ena gången ställde jag GPSen på Pisa, andra gången på La Spezia. Båda tillfällena ställde jag in att undvika betalvägar och fick istället fantastiska småvägar med sjukt vackert och varierande landsvägar, väldigt lite trafik thumbs up

Ta god tid på dig och njut av själva resan


Aaah, gamla goa SS12 över Abetonepasset. Den har man ju kört några gånger. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M140i xDrive -17 Ringen helgen v.26
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (16022 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande