Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hjälp med typ av däck till BMW E36
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8978 totalt)
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Behöver lite rådgivning av däck-guru folket här

Tanken är att köra lite banträffar 2017, siktar på 2-3 st då student ekonomin sätter begränsningar. Bilen i fråga är en BMW E36 325i, det som ska göras med den för att få lite väghållning är:
- Krängningshämmare bak och fram
- Poulyrethan bussningar till HELA fram och bakvagn
- Camberstag bak
- Svetsa m3 förstärkningsplåtar till bakvagninfästningen
- Bromsar
- Däck och 18" fälgar

Så ser det ut än sålänge iaf. Sitter billiga coils på den nu, som jag dessvärre inte har råd att byta nu så kommer köra med dessa på banan.

Då det är en bil jag använder ett par gånger i veckan till vardagen kör jag med full inredning, kommer även åka bana med detta, vill dock införskaffa sitta-still stolar för bankörningen. Bilen kommer inte rulla mer än 1000mil per år och jag har möjlighet till att kränga av och på däck på verkstad så skulle ju kunna byta till och från bandagar. 18" blir det för möjlighet till stora bromsar när ekonomin tillåter och jag tycker det är mest tilltalande.

Frågan är då vad jag ska köra för däck? R-däck eller värre gatdäck?
Sneglat på federal 595 R-däck som ligger bra till prismässigt, landar på 1200-1300kr per däck till 18" vad jag kunde se vilket är väldigt tilltalande! Hur funkar dessa på bana och/eller gata? Håller dem mer än 300mil?
Far min kör Michelin pilot super sport på sin bil och är nöjd med dessa, kostar dock rumpa att köpa så

Skulle vilja testa R-däck men vill ha ett prisvärt alternativ MVH fundersam nybörjare på bana

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Ingen däckguru på något sätt men jag har kört RS-R på BMW.

595 RS-R håller väldigt länge (i jämförelse med R-däck) och är i min mening otroligt prisvärda. Jag har kört ett par uppsättningar och de höll 5 bandagar och 800 mil gata med lätthet på min tunga bil. Klart du inte får samma prestanda som "bra R-däck" men du har istället kanske råd att ha kul.

Super Sport är ett betydligt bättre däck, framförallt på gata, men kostar ju en hel massa mer. Du kommer uppleva mer vägljud och stötigare "ride" med RS-R. Vid väldigt kalla temperaturer är de också väldigt hala samt skingrar vatten betydligt sämre. Ok på alla punkter till vardags men inte bra, ok+ på bana men inte jättebra i min mening.

Vet inte om detta hjälper dig men så går mina tankar.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Varför skall du köra 18"?, blir bara tungt, slött och dyrt med däck.

E36 325 går utmärkt att köra med lättare uppgradering av original bromsarna.

Typ:
Stålomspunna slangar och bromsvätska (Motul RBF600 hos närmsta MC handlare)
Bättre bromsbelägg (PFC08 eller Ferrodo DS3000)
Bronsstyrningar till glidpinnarna http://www.millway.se/massingsstyrningar-for-bromsok.html
Luftslangar till främre bromssköldarna http://www.do88.se/sv/artiklar/luftslang-3quot-76mm.html

Då kan man åka 15" istället och däcken blir billigare och bilen lättare och piggare.

Så kör vi på min långloppsbil (F.D BMW cup standard):



Med tanke på att du pluggar så försök hålla det enkelt och satsa pengarna på körning istället.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Okej så Super Sport är snäppet värre än RS-R ändå? På gata är jag helt med på resonemanget men även på bana?

Med 18" så är anledningen att jag både tycker det ser bäst ut, samt ger möjlighet till lite större skivor. 330mm minst är tanken när jag ändå byter, tittat på M3 CSL 345mm med

Testa ett gäng RS-R låter lockande om dem går bra när man fått upp temp i dem, tanke om bredd? 245 bak och 225 fram? Hur ska man tänka och varför?

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Om ekonomin är tajt, så måste väl bästa valet vara att köra square setup, lika fram som bak thumbs up
Då kan du enkelt rotera däcken på bilen och även kränga av och vända på däcken på fälg och få ut Max kör tid av däcken

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Har du inte redan köpt fälgar och bromsar så fundera gärna igen på storleken..
Jag kör min M3a med 321mm skivor och 17" fälg vilket gett riktigt bra resultat.
Då din är en 325 så skulle jag om jag var du försöka nå så låg ofjädrad vikt som möjligt.. Alltså som Währner skriver, mindre bromsar men kvalitets slangar, belägg och vätska.. Sen om du är ute efter det estetiska så kör en 16 eller 17 tums fälg thumbs up 18" skapar också konstig geometri och oftast en för hög bil.

Vad gäller däck så hade jag kört ett micheling pilot sport 4 om du vill ha ett bra all-round gatdäck och michelin Cup-2 om du kan tåla lite sämre våtgrepp men ett snabbare däck

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Hur beter sig bilen med lika bredd på alla fyra hörn? förstår resonemanget med att det är lätt att byta efter ett tag thumbs up

Ska ta en funderare med 17" kontra 18", hänger kanske lite på vad för fälgar jag hittar, letar efter OZ Alleggerita som är rätt lätta. Cup-2 däcken tycker jag är för dyra, samma med Pilot Super Sport. Hur skulle ett Pilot Sport 4 jämföra sig med billigare R-däck typ RS-R (om någon testat eller vet på ett cirka)?

Är inte speciellt orolig för att åka R-däck på gatan det är bara att köra försiktigt när förhållandena inte tillåter, hade slitna Yokahama R-däck på Imprezan ett tag när jag köpte den och det funkade rätt bra

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Den blir väldigt neutral o fin med Square setup.

Jag åker 235/40 17 just nu men ska byta till 265/35 18 runtom nästa år.

Mest för att jag vill gå upp i bredd rejält.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
erikjakan skrev:
Den blir väldigt neutral o fin med Square setup.

Jag åker 235/40 17 just nu men ska byta till 265/35 18 runtom nästa år.

Mest för att jag vill gå upp i bredd rejält.

MVH Erik


Funkar det bra med 235or runt om? Tar inte i fram när man ska svänga runt? Brukar du bilen på gata och tycker det funkar? thumbs up

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Pigges skrev:
erikjakan skrev:
Den blir väldigt neutral o fin med Square setup.

Jag åker 235/40 17 just nu men ska byta till 265/35 18 runtom nästa år.

Mest för att jag vill gå upp i bredd rejält.

MVH Erik


Funkar det bra med 235or runt om? Tar inte i fram när man ska svänga runt? Brukar du bilen på gata och tycker det funkar? thumbs up


Det går helt fritt, inga problem så, 265 åker polaren på sin runtom, det funkar också men kräver lite trix.



Jag vill ha bredare pga mer grepp samt mycket effekt. Lite för smala på olättad 600hk bil.


MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
erikjakan skrev:
Pigges skrev:
erikjakan skrev:
Den blir väldigt neutral o fin med Square setup.

Jag åker 235/40 17 just nu men ska byta till 265/35 18 runtom nästa år.

Mest för att jag vill gå upp i bredd rejält.

MVH Erik


Funkar det bra med 235or runt om? Tar inte i fram när man ska svänga runt? Brukar du bilen på gata och tycker det funkar? thumbs up


Det går helt fritt, inga problem så, 265 åker polaren på sin runtom, det funkar också men kräver lite trix.



Jag vill ha bredare pga mer grepp samt mycket effekt. Lite för smala på olättad 600hk bil.


MVH Erik


Detta utan att köra breddad bil? Med 265or så lär du ju kunna trycka ner gasen lite tidigare

Vad för et kör du på dina 17"? Finns det något optimalt som man kan säga rakt av eller måste man gå in på "nördnivå" för att förstå hur man ska resonera?

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Ja utan breddad bil.

Det hoppas jag med =)



Jag kör ni 8,5" 235/40 17 med et 41 runtom, samt 20mm spacer fram och 5mm bak.

Ca 3 grader camber fram och 1,5 bak atm.

Spacer krävs när man ska köra mycket camber, ser muppigt ut utan.

Ser ut såhär nu.




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ja utan breddad bil.

Det hoppas jag med =)



Jag kör ni 8,5" 235/40 17 med et 41 runtom, samt 20mm spacer fram och 5mm bak.

Ca 3 grader camber fram och 1,5 bak atm.

Spacer krävs när man ska köra mycket camber, ser muppigt ut utan.

Ser ut såhär nu.





Ser bra ut! När jag hittat fälgar blir det o köpa R-däck

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Om du ska börja köra bana, behövs inte Rdäck från starten.

Kör med det du har o testa o känn dig fram. Då kan däcken uppgraderas senare när chauffören har lärt sig lite hur man gör.

Jag startar mitt tredje år nu och kör Michelin Supersport. Nästa gång blir det Yokohama advan ad08r. Styva sidor o nästan lika bra som R sägs det.

Eftersom du pratar budget hur kan fälgmärket OZ dyka upp?? Det är ju riktigt dyra fina grejer.

Jag har Ultraleggera själv o de köptes beg sen nya michelin. De är så mkt bättre än standard pirellidäck.
Men man lär sig hela tiden om skillnader när man provar nya grejer.

Det första du ska göra är att se över bromsarna. Med ny vätska!

Prova o kör o du kommer skapa din egen priolista redan första eller andra körningen. Kan skilja rejält mot listan man gör framför datorn.
Det upplevde jag när jag började! Lycka till thumbs up

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Om du ska börja köra bana, behövs inte Rdäck från starten.

Kör med det du har o testa o känn dig fram. Då kan däcken uppgraderas senare när chauffören har lärt sig lite hur man gör.

Jag startar mitt tredje år nu och kör Michelin Supersport. Nästa gång blir det Yokohama advan ad08r. Styva sidor o nästan lika bra som R sägs det.

Eftersom du pratar budget hur kan fälgmärket OZ dyka upp?? Det är ju riktigt dyra fina grejer.

Jag har Ultraleggera själv o de köptes beg sen nya michelin. De är så mkt bättre än standard pirellidäck.
Men man lär sig hela tiden om skillnader när man provar nya grejer.

Det första du ska göra är att se över bromsarna. Med ny vätska!

Prova o kör o du kommer skapa din egen priolista redan första eller andra körningen. Kan skilja rejält mot listan man gör framför datorn.
Det upplevde jag när jag började! Lycka till thumbs up


Denna tråden hade jag glömt av hehe. Bytte allt i framvagnen, bakvagnen, diff till en med annan utväxling M3 drivaxlar, bromsar runt om andra ok och skivor och belägg för racing/avancerad gatkörning (kalla det vad du vill) och lite annat smått och gott. Har byggtråd på garaget jag kan länka strax om man får det här.

Däck och fälgar köpte jag i kombo så att säga så inte köpt var för sig, på gata är det 17" E46 M-sport fälgar med några lite sportigare däck, på bana bill det E36 M3 GT motorsport fälgar med Toyo R1R däck. Ska nog funka bra med att börja på vad jag läst ska dem vara hyfsat bra.

Nu jobbar jag hårt med att få klart det siata får på fredag och lördag är det bankörning med Bimmers of Sweden på mantorp

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Rickard-v skrev:

Eftersom du pratar budget hur kan fälgmärket OZ dyka upp?? Det är ju riktigt dyra fina grejer.


För att svara på frågan med så tittade jag aldrig på att köpa nytt, hade sett de OZ fälgarna jag ville ha ligga ute för cirka 6000kr vilket jag tyckte var överkomligt. MVH

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Ja det är ju helt ok.

Jag gav 7 för mina 18" med kina däck på som nästan var slut, som jag lyckades sälja för 600:-

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Pigges skrev:
Rickard-v skrev:
Om du ska börja köra bana, behövs inte Rdäck från starten.

Kör med det du har o testa o känn dig fram. Då kan däcken uppgraderas senare när chauffören har lärt sig lite hur man gör.

Jag startar mitt tredje år nu och kör Michelin Supersport. Nästa gång blir det Yokohama advan ad08r. Styva sidor o nästan lika bra som R sägs det.

Eftersom du pratar budget hur kan fälgmärket OZ dyka upp?? Det är ju riktigt dyra fina grejer.

Jag har Ultraleggera själv o de köptes beg sen nya michelin. De är så mkt bättre än standard pirellidäck.
Men man lär sig hela tiden om skillnader när man provar nya grejer.

Det första du ska göra är att se över bromsarna. Med ny vätska!

Prova o kör o du kommer skapa din egen priolista redan första eller andra körningen. Kan skilja rejält mot listan man gör framför datorn.
Det upplevde jag när jag började! Lycka till thumbs up


Denna tråden hade jag glömt av hehe. Bytte allt i framvagnen, bakvagnen, diff till en med annan utväxling M3 drivaxlar, bromsar runt om andra ok och skivor och belägg för racing/avancerad gatkörning (kalla det vad du vill) och lite annat smått och gott. Har byggtråd på garaget jag kan länka strax om man får det här.

Däck och fälgar köpte jag i kombo så att säga så inte köpt var för sig, på gata är det 17" E46 M-sport fälgar med några lite sportigare däck, på bana bill det E36 M3 GT motorsport fälgar med Toyo R1R däck. Ska nog funka bra med att börja på vad jag läst ska dem vara hyfsat bra.

Nu jobbar jag hårt med att få klart det siata får på fredag och lördag är det bankörning med Bimmers of Sweden på mantorp


Hoppsan du har fått mkt gjort. Härligt nu är det bara gasa! Är det första körning nu?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Pigges skrev:
Rickard-v skrev:
Om du ska börja köra bana, behövs inte Rdäck från starten.

Kör med det du har o testa o känn dig fram. Då kan däcken uppgraderas senare när chauffören har lärt sig lite hur man gör.

Jag startar mitt tredje år nu och kör Michelin Supersport. Nästa gång blir det Yokohama advan ad08r. Styva sidor o nästan lika bra som R sägs det.

Eftersom du pratar budget hur kan fälgmärket OZ dyka upp?? Det är ju riktigt dyra fina grejer.

Jag har Ultraleggera själv o de köptes beg sen nya michelin. De är så mkt bättre än standard pirellidäck.
Men man lär sig hela tiden om skillnader när man provar nya grejer.

Det första du ska göra är att se över bromsarna. Med ny vätska!

Prova o kör o du kommer skapa din egen priolista redan första eller andra körningen. Kan skilja rejält mot listan man gör framför datorn.
Det upplevde jag när jag började! Lycka till thumbs up


Denna tråden hade jag glömt av hehe. Bytte allt i framvagnen, bakvagnen, diff till en med annan utväxling M3 drivaxlar, bromsar runt om andra ok och skivor och belägg för racing/avancerad gatkörning (kalla det vad du vill) och lite annat smått och gott. Har byggtråd på garaget jag kan länka strax om man får det här.

Däck och fälgar köpte jag i kombo så att säga så inte köpt var för sig, på gata är det 17" E46 M-sport fälgar med några lite sportigare däck, på bana bill det E36 M3 GT motorsport fälgar med Toyo R1R däck. Ska nog funka bra med att börja på vad jag läst ska dem vara hyfsat bra.

Nu jobbar jag hårt med att få klart det siata får på fredag och lördag är det bankörning med Bimmers of Sweden på mantorp


Hoppsan du har fått mkt gjort. Härligt nu är det bara gasa! Är det första körning nu?


Ja den rullade ur verkstaden nu efter 3 veckors pillande, dock lustigt nog fått problem med vanosen på den precis nu men enligt allas råd så ska det inte vara någon fara att köra med what so ever. Köper nog dock en "ny" på mantorp av en kille jag har kontakt med.

Mem yes blir första riktiga körningen med denna! Har lite småpill kvar och bl.a. hjulinställning vi ska göra sen är det racing Kört Kinnekulle med en av pappas bilar två gånger tidigare år men första med både min egen bil och en RWD bil på bana nu sett fram emot detta väldigt väldigt länge nu , blir lite gopro filmande osv. Har två bandagar till bokade som jag ska på i sommar, Knutstorp ich Kinnekulle (Y)

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Härligt. Gopro måste man ha! Annars har det inte hänt.

Jag byggde ett eget fäste till min. Som du ser i min biltråd.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Härligt. Gopro måste man ha! Annars har det inte hänt.

Jag byggde ett eget fäste till min. Som du ser i min biltråd.


Ja det är kul med att få det på film, så man ser när hornen börjar växa

Såg att du hade en där med din bil, ska läsa den en kväll när det inte hunnit bli så sent

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Däck för banåka
Hjälp med typ av däck till BMW E36
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande