Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Oljetemp vid bankörning BMW 135 -08 / 335 | 3617 besök totalt |
Hej,
Jag har en BMW 135 -08. Erfarenheten från 2016års bankörningar, är att oljetempen går upp till ca 130grader. Det finns ingen rödmarkering på temp mätaren, men den går upp till 170. Pratade med M3 e46 ägare som ligger på ca115 grader vid bankörning. Vad är ok temp mässigt? Mvh Nick _________________ Nick Gleed |
||
N54an är konstruerad för varm olja. Termostaten öppnar fullt vid 120 grader så innan dess används inte oljekylen speciellt mycket vad jag förstått. (man kan dock ploppa i en termostat bypass så den körs hela tiden) Det känns inte helt kul med så varm olja men att jämföra med helt andra bilar/konstruktioner blir missvisande, Porsche ser väl sällan över 95 grader?!
Jag kör min 335a halvhårt på bana och värmen skenar snabbt. Jag kör avkylning när tempen når över 135 grader, vilket är ungefär när motornstyrningen brukar börja backa av kännbart. Inte kul alls! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||
Hej Johan,
Jag känner tröst i det faktum att du upplever liknande temperaturer på din bil. Menar du att motorstyrningen stryper effekten vid ca 135 grader? Själv fick jag byta avgas Vanos- o magnet- ventiler efter att motorlampan tänts.... vet ej ifall detta va resultatet av den varma oljan eller ej? Låter lite jobbigt att termostaten släpper på först vid 120 ifall den inte borde köras över 135 grader.... en termostat bypass låter inte som den bästa lösningen för då kommer den väl inte upp i temp vid normal körning? _________________ Nick Gleed |
||
Extremt vanligt att magnetventilerna för vanos slits/blir smutsiga med kärvande styrning, felkod och begränsad effekt som följd. Om bilen inte gått allt för långt brukar en rengöring och platsbyte på de två identiska magnetventilerna (solenoiderna) avhjälpa problemet. Tror inte jag stött på en enda 335a som inte haft detta problem, inklusive min egen. Jag relaterar det inte till oljetemp men vem vet?! Motorstyrningen drar effekt märkbart vid hög temp, dock av vattentempen som jag förstår det. Denna är inte synlig utan extra mätare men effekten känns tydligt när man inte längre får fullt laddtryck under någon sekund eller två ut ur böjarna. Däcken brukar dock också vara trötta vid det laget. Bypassen gör att motorn går normalt på en temp på ungefär 95 grader. Helt ok för mig men inte optimalt för förbrukning och eventuellt för andra delar. Den gör dock alldeles för lite på bana eftersom den inte ökar kyleffekten mkt utan ser till att kylningen är på max från start. Sägs även se till att större andel olja går genom kylen då original termostat alltid cirkulerar tillbaka olja in i blocket med liten vinning i kyleffekten med bypass. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||
Det är exakt likadant på min 130i N52 (utan turbo).Oljetemp 120-130 (sällan över 125) trots extra oljekylare. Vattentemp typ +100 Min S85 hade alltid 120+ också i oljetemp på bana. _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||
Tack för svar och erfarenheter.
Trevligt är att det inte verkar vara nåt ovanligt med såpass höga oljetemperaturer i denna motorn, samtidigt som det är lite tråkigt att man skall behöva köra kortare pass o kyla ner när man fått flytt på banan.... Dessutom är jag liten kluven till huruvida man skall trimma motorn framöver, men så länge oljetempen ligger såpass högt på original motor så tänker jag att det inte är lönt att fundera vidare.... _________________ Nick Gleed |
||
Allmänt banåkaforum Oljetemp vid bankörning BMW 135 -08 / 335 | 3617 besök totalt |