Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Material och dimensionering av kränghämmare
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (41820 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
När man kommer in på racebilar (hårda fjädrar) som har krängare av traditionell typ (tvärs hela bilen) så räcker vilket stål som helst.

Jag byggde av sömlöst rör i lagom dimension (dimensionera själv efter vad du anser dig behöva) och har även kört flytgränsprov på krängaren (mest för att skänklarna hamnade lite snett i produktion...) och flytgränsen ligger på ca 10-20 gånger den deformation man har vid körning med racefjädrar.

/ Jonas Jarlmark


Bra info. I och med att bilen är så smal och utrymmet begränsat så kommer utväxlingen bli ganska liten och min förhoppning var att det skulle gå att använda ett vanligt rör i "bonnstål" så att säga. Därtill är det ju lätt att svetsa och göra vettiga ändrör.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
om jag bara summerar detta, kan någon kolla formelomstuvningarna:

Gäller en kränghämmare som är ett rör, med ändar i samma material:

Mv=momentet
L=längden på staven [mm]
G=matrialets skjuvmodul
E=materialets elasticitetsmodul
R=hävarmens längd [mm]
F=kraften den utsätts för [N]
f=[mm]yttre punkten på hävarmen rör sig [mm]
D=ytteriameter [mm]
d=innerdiameter [mm]
Mr=Motionratio
Kw=hjulkonstant [N/mm]

vridning:
arcsin(f/R)=alfa
alfa=Mv*L/G/Iv
men små alfa: arcsin(f/R)~f/R
Mv=F*R
Iv=(D^4-d^4)*pi/32
Kv=pi*G*(D^4-d^4)/32/R^2/L

Böjning:
Ib=(D^4-d^4)*pi/64
Kb=3*E*pi*(D^4-d^4)/64/R^3

Totalen:
Kw (ena sidan av bilen) = 0,5*Mr^2*(Kv*Kb)/(2*Kv+Kb)

Motion ratio i kvadrat, sen 0,5 p.g.a. kränghämmare.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Stämmer om det är 90grd mellan den vridande och böjande stången.

ps om jag inte är på en cykeltur igen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
OK, men det är ju bara att sätta in sin(45)*R istället för R om vinkeln är 45 grader.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

tänk bara på att den böjande längden blir längre än hävarmen för den vridande.
Är du med???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
fuling skrev:
tänk bara på att den böjande längden blir längre än hävarmen för den vridande.
Är du med???


Ja, det är ju därför man tar sin så man håller tungan rätt i mun.

En av de saker som fastnat sen skolan (en av de få), är uttrycket SohCahToa, och betyder alltså

Sin=opposite/Hypotenuse
Cos=Adjecent/Hypotenuse
Tan=opposite/Adjacent

där stora bokstäverna är förkortningarna.

Däremot, och jag har inga formler för att backa upp vad jag menar utan bara instinkt, men om staget till kränghämmaren avviker < typ 20 grader från vertikalt, räknar jag så att Mr = f. Det stämmer väl att approximera så?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:
Där var den ja! Kalas!

Jag har tidigare satt R till skänklens komposant i bilens längdriktning, men det är är galet väl? Det ska vara den verkliga uppmätta sträckan på skänklen mellan bärarmsinfästningen och infästningen i karossen?



fuling skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du menar.

Men jag gör ett försök på vad jag tror du menar.

Har vi 90grd mellan stången/röret och armaran så blir R lika för böjningen och vridingen.

Börjar vi vinkal armarna så blir hävarmen R för vridningen alltid 90grd mot stången/röret som går tvärs bilen.
Medan därimot R(längden) som böj blir längre.

Hmm ett kungarike för en bild

vart du något klokare????





Pär Hylander skrev:
Här kommer en bild!



En polett trillade ner ang vrid & böj!

Vad säger du om måttet C ? Eller är det B som ska användas?




fuling skrev:
om nu inte avståndet från knäcken/böjen till infästingen är JÄTTE stor skulle jag använda B.
Hmm C som jag ser det kommer aldrig att använads.
Vad som händer är att JÄTTE-måttet utsätts för böjning också.
Så igentligen får man då räkna på en 3-stegs raket.
1. vriding mellan infästingen
2. vriding och böjing av JÄTTE-biten(infästing till böj)
3. böjing på armen

Men glöm 2, den känns som den är försummbar i de flästa fall.
Hmm om man förståss inte har gjort bort sig vid val av plasering av infästingspunkterna




Pär Hylander skrev:
Jo, ungefär sådär grunnade jag oxo. Men på ngt sätt känns det ändå som att C för böjningen av skänklen och D för vridningen av mittenröret kan vara rätt. Men som du menar så är det B och E som är det rätta?

om måttet D är väldigt litet så blir det som du skrev nedan, eller hur? Men kan inte det förenklas till ungefär som en skruvfjäder?





fuling skrev:
Hmm, du gör mig osäker
Men är (E-D)/2 litet, säg typ 20-30mm A och B typ 200-300.
Så käns det som man kan använda E för vridningen och B för böjingen.
E känns som den ligger på ca 500-1000mm
Kanske inte rätt men ger ett vättigt utresulat.


Man skall också ställa oss frågan hur petiga pehöver vi vara.
Rent spänningsmäsigt så tror jag det inte spelar så stor roll.
Samma gäller fjäderkonstent för krängran, i de flästa fall vi man ju i alla fall ha krängarn justerbar.
Så då spelar det ingen roll häller.

Kanske skulle fortsätt i krängartråden så kanske någon kommer med fler infallsvinkar.
Vad säger du om det????


Så gick pm-växlingen!

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
TUMME PEKFINGER:
K-fjäder(hjul)=50-100% av fjäderkonstant(hjul 1st).

Mycket hänger på CGH, rollcentrum mm. Stor skilnade på rc bak och fram kan medföra att det behövs JÄ... styvt i en ända för att inte få jätte skilnader på hur mycket av krängen som tas bak kontra fram.
Fråga mig inte varför, men det är där jag kommer lägga mig.
Göran, Jonas eller någon annan kan säker förklara varför.

Sen har vi även däckbalansen att ta hänsyn till, det kan vara så man man behöver kompensera för förlite däcksbredd i någon ända.




Skilnad på RC förhållande till tyngdens höjd, om man har högt RC låg tyngd i ena änden, är det då den eller den andra som tar krängningen?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Skilnad på RC förhållande till tyngdens höjd, om man har högt RC låg tyngd i ena änden, är det då den eller den andra som tar krängningen?

Man har EN tyngdpunkt, annars blir det riktigt besväligt.
Man räknar så att karrossen är en stum kloss, men det är ju en samming med modifikatin.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det här med rollcentrum fram o bak och lokaliseringen av cgh är lite rörigt. Först har vi att fastställa var Rc ligger, sett som den punkt som separerar den geometriska lastväxlingen över respektive axel från den del av den fjädrade massan som övergår i roll och ger "overturning moment" = Mot. Ok, nu har vi hittat var dessa punkter ligger och får då en axel på en viss höjd över fram o bakaxeln. Cgh:s lokalisering i 90gdr mot denna axel ger Mot. Det betyder att ändrar vi vinkeln på axeln eller förflyttar cgh på samma höjd längs axeln så får vi olika Mot armslängder och därmed ändras fördelningen av den geometriska lastväxlingen.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Jag lyfter en gammal tråd och frågar om ss2541 stål har samma egenskaper dvs. räknas med samma formel som en vanlig krängare så man kan räkna med görans formler, jag funderar på att bygga en kopia på denna till min alfa:


_________________
Dennis Mollberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Elastisitets(E) och tjuvmodulen(G) är i prinsip lika för alla stål.
jag brukar räkna med E=210000N/mm och G=80000N/mm

G kan ligga mellan 79000-85000
E 203000-223000

Skilnden är små i % så det spelar inngen större roll vad man räknar med för E och G.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



göra egen krängare i 2541 ska den härdas efter bockning?? eller bocka chrommolly?? alt svetsa chrommolly??

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Varför 2541?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



vet inte? något jag läste, jag bara gissar, är tacksam för förslag.

wankel seven.

_________________
christer adell
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad för matrial man behöver beror på spänningarna man får i krängaren.
Spänningerna ges av slaget på krängaren, allså hur mycket det rör sig.
Sen måste man hålla sig under flytgränsen för materialet.
Hmm en bit till för man har dynamisk last som ger utmatting.

Mao går inte att säga generält vad man skall ha för matrial utan det blir olika från fall till fall.
Men går det att göra i bondstål skall man göra det i bondstål.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Stämmer om det är 90grd mellan den vridande och böjande stången.

ps om jag inte är på en cykeltur igen

Jag gjorde ju ett test med olika böjda krängare, kommer bara inte ihåg tråden jag visade detta i, men
Fuling kanske vet. Testet avvek lite från matematiken men inte mer än mina vanliga mätfel, ma får i alla fall beägg för hur det ligger till.

om nu någon vill titta på detta som bilaga till tråden.
MVH

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag gjorde ju ett test med olika böjda krängare, kommer bara inte ihåg tråden jag visade detta i, men
Fuling kanske vet. Testet avvek lite från matematiken men inte mer än mina vanliga mätfel, ma får i alla fall beägg för hur det ligger till.

se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27247

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Avregistrerad (7214)

Här sen Feb 2006
Inlägg: 49



hej
jag hoppar in lite här med några frågor.

1- om man har en wheelrate på 160n/mm(spiralfjädern) & en kniv krängare med wheelrate på snällaste läget ca 200n/mm & max läget ca 1000N/mm-- vad händer här då - jag uppfattar det som att det blir svårt att testa en fjäder under 200n/mm för att se om grepp etc blir bättre även med krängaren på snällaste läget.

2 - är det en tum regel att en krängare ska ha ca 50 till 100% av fjäderns wheelrate??? eller ska
den vara 20% till 200% av fjädern (wheelrate) om det är en sk knivkrängare.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Grejen är att man bör ha ca ca lika mycket rörelse på hjulen i max kurva som max broms.

om vi antar ca samma max sidoax(ay) som broms(ax) vad gäller typ antal g.

tw=spårvidd
L=axelavstånd
CGH=tyngdpunktshöjd
m=bilvikt
ky=fjäderkonstant (kränagre + fjäder)
kx=fjäderkonstant (fjäder)

dzx=m*ax*CGH/L

dzy=m*ay*CGH/tw

Nu skall dzx och dzy vara lika.

m*ax*CGH/L/kx=m*ay*CGH/tw/ky

Vi antog ax=ay

m, CGH, ay(ax) är lika på båda sidor om = så de kan vi förkorta bart.
-->
1/L/kx=1/tw/ky --> tw*ky=L*kx

Nu är ky=kx+karb (kränagre=arb)
-->
tw*(kx+karb)=L*kx
-->
karb=kx(L-tw)/tw

om vi nu antar att bilen är dubbelt så lång som bred
-->
karb=kx
Allså karb är 100% av kx

Nu är åvanstånde RIÄLT förenklat
ax är för det mästa större än ay
Vi kan ha div anti effekter som jacking och dive, högt rc på spelaxel mm mm mm
L/tw ligger på ca ca 1,5-2 (2 är högt)

Sen är det en fråga vad som ger mer grepp och vad som käns ge mer grepp.

Har man nu mjuka fjädrar och HÅRD krängare lär man inte märka så mycket i böjarna om man ändrar fjädar men därimot i typ broms.


Som exempel kan jag ta min bil
Jag kommer åka ca 70% (kränagre/fjäder) fram och 15% bak.
MEN då tar bakvagnen vad den KLARAR av den totala viktförfluttingen.
Så 50-100% stämmer hyfsat om man inte har massa anti-effketer som strular till det

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Avregistrerad (7214)

Här sen Feb 2006
Inlägg: 49



hej igen

här är lite mått på den aktuella krängaren.

rörlängd 900mm , tjocklek utv 44,6mm , rör gods tjocklek 5,5mm

knivarna är 270mm = hävarm. dessa är 80 grader vinkel mot röret.

knivarna är så grova att de troligtvis ej blir mer än några få % snällare på softaste lägena.

så räkna gärna till att börja med på max raten på den.

om det behöves så mäter jag ut knivarna också.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Racetech
Material och dimensionering av kränghämmare
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (41820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande