Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Material och dimensionering av kränghämmare | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (41820 totalt) |
Bra info. I och med att bilen är så smal och utrymmet begränsat så kommer utväxlingen bli ganska liten och min förhoppning var att det skulle gå att använda ett vanligt rör i "bonnstål" så att säga. Därtill är det ju lätt att svetsa och göra vettiga ändrör. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||
om jag bara summerar detta, kan någon kolla formelomstuvningarna:
Gäller en kränghämmare som är ett rör, med ändar i samma material: Mv=momentet L=längden på staven [mm] G=matrialets skjuvmodul E=materialets elasticitetsmodul R=hävarmens längd [mm] F=kraften den utsätts för [N] f=[mm]yttre punkten på hävarmen rör sig [mm] D=ytteriameter [mm] d=innerdiameter [mm] Mr=Motionratio Kw=hjulkonstant [N/mm] vridning: arcsin(f/R)=alfa alfa=Mv*L/G/Iv men små alfa: arcsin(f/R)~f/R Mv=F*R Iv=(D^4-d^4)*pi/32 Kv=pi*G*(D^4-d^4)/32/R^2/L Böjning: Ib=(D^4-d^4)*pi/64 Kb=3*E*pi*(D^4-d^4)/64/R^3 Totalen: Kw (ena sidan av bilen) = 0,5*Mr^2*(Kv*Kb)/(2*Kv+Kb) Motion ratio i kvadrat, sen 0,5 p.g.a. kränghämmare. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||
Ja, det är ju därför man tar sin så man håller tungan rätt i mun. En av de saker som fastnat sen skolan (en av de få), är uttrycket SohCahToa, och betyder alltså Sin=opposite/Hypotenuse Cos=Adjecent/Hypotenuse Tan=opposite/Adjacent där stora bokstäverna är förkortningarna. Däremot, och jag har inga formler för att backa upp vad jag menar utan bara instinkt, men om staget till kränghämmaren avviker < typ 20 grader från vertikalt, räknar jag så att Mr = f. Det stämmer väl att approximera så? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||
Så gick pm-växlingen! _________________ Pär Hylander |
||||||||||||
Skilnad på RC förhållande till tyngdens höjd, om man har högt RC låg tyngd i ena änden, är det då den eller den andra som tar krängningen? |
||||||||||||
citat:
Skilnad på RC förhållande till tyngdens höjd, om man har högt RC låg tyngd i ena änden, är det då den eller den andra som tar krängningen? Man har EN tyngdpunkt, annars blir det riktigt besväligt. Man räknar så att karrossen är en stum kloss, men det är ju en samming med modifikatin. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Det här med rollcentrum fram o bak och lokaliseringen av cgh är lite rörigt. Först har vi att fastställa var Rc ligger, sett som den punkt som separerar den geometriska lastväxlingen över respektive axel från den del av den fjädrade massan som övergår i roll och ger "overturning moment" = Mot. Ok, nu har vi hittat var dessa punkter ligger och får då en axel på en viss höjd över fram o bakaxeln. Cgh:s lokalisering i 90gdr mot denna axel ger Mot. Det betyder att ändrar vi vinkeln på axeln eller förflyttar cgh på samma höjd längs axeln så får vi olika Mot armslängder och därmed ändras fördelningen av den geometriska lastväxlingen.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||
Jag lyfter en gammal tråd och frågar om ss2541 stål har samma egenskaper dvs. räknas med samma formel som en vanlig krängare så man kan räkna med görans formler, jag funderar på att bygga en kopia på denna till min alfa:
_________________ Dennis Mollberg |
||||||||||||
Elastisitets(E) och tjuvmodulen(G) är i prinsip lika för alla stål.
jag brukar räkna med E=210000N/mm och G=80000N/mm G kan ligga mellan 79000-85000 E 203000-223000 Skilnden är små i % så det spelar inngen större roll vad man räknar med för E och G. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Vad för matrial man behöver beror på spänningarna man får i krängaren.
Spänningerna ges av slaget på krängaren, allså hur mycket det rör sig. Sen måste man hålla sig under flytgränsen för materialet. Hmm en bit till för man har dynamisk last som ger utmatting. Mao går inte att säga generält vad man skall ha för matrial utan det blir olika från fall till fall. Men går det att göra i bondstål skall man göra det i bondstål. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Jag gjorde ju ett test med olika böjda krängare, kommer bara inte ihåg tråden jag visade detta i, men Fuling kanske vet. Testet avvek lite från matematiken men inte mer än mina vanliga mätfel, ma får i alla fall beägg för hur det ligger till. om nu någon vill titta på detta som bilaga till tråden. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
hej
jag hoppar in lite här med några frågor. 1- om man har en wheelrate på 160n/mm(spiralfjädern) & en kniv krängare med wheelrate på snällaste läget ca 200n/mm & max läget ca 1000N/mm-- vad händer här då - jag uppfattar det som att det blir svårt att testa en fjäder under 200n/mm för att se om grepp etc blir bättre även med krängaren på snällaste läget. 2 - är det en tum regel att en krängare ska ha ca 50 till 100% av fjäderns wheelrate??? eller ska den vara 20% till 200% av fjädern (wheelrate) om det är en sk knivkrängare. _________________ Avregistrerad användare |
||||||||||||
Grejen är att man bör ha ca ca lika mycket rörelse på hjulen i max kurva som max broms.
om vi antar ca samma max sidoax(ay) som broms(ax) vad gäller typ antal g. tw=spårvidd L=axelavstånd CGH=tyngdpunktshöjd m=bilvikt ky=fjäderkonstant (kränagre + fjäder) kx=fjäderkonstant (fjäder) dzx=m*ax*CGH/L dzy=m*ay*CGH/tw Nu skall dzx och dzy vara lika. m*ax*CGH/L/kx=m*ay*CGH/tw/ky Vi antog ax=ay m, CGH, ay(ax) är lika på båda sidor om = så de kan vi förkorta bart. --> 1/L/kx=1/tw/ky --> tw*ky=L*kx Nu är ky=kx+karb (kränagre=arb) --> tw*(kx+karb)=L*kx --> karb=kx(L-tw)/tw om vi nu antar att bilen är dubbelt så lång som bred --> karb=kx Allså karb är 100% av kx Nu är åvanstånde RIÄLT förenklat ax är för det mästa större än ay Vi kan ha div anti effekter som jacking och dive, högt rc på spelaxel mm mm mm L/tw ligger på ca ca 1,5-2 (2 är högt) Sen är det en fråga vad som ger mer grepp och vad som käns ge mer grepp. Har man nu mjuka fjädrar och HÅRD krängare lär man inte märka så mycket i böjarna om man ändrar fjädar men därimot i typ broms. Som exempel kan jag ta min bil Jag kommer åka ca 70% (kränagre/fjäder) fram och 15% bak. MEN då tar bakvagnen vad den KLARAR av den totala viktförfluttingen. Så 50-100% stämmer hyfsat om man inte har massa anti-effketer som strular till det _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
hej igen
här är lite mått på den aktuella krängaren. rörlängd 900mm , tjocklek utv 44,6mm , rör gods tjocklek 5,5mm knivarna är 270mm = hävarm. dessa är 80 grader vinkel mot röret. knivarna är så grova att de troligtvis ej blir mer än några få % snällare på softaste lägena. så räkna gärna till att börja med på max raten på den. om det behöves så mäter jag ut knivarna också. _________________ Avregistrerad användare |
||||||||||||
Racetech Material och dimensionering av kränghämmare | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (41820 totalt) |