Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 -07 ESS VT2 750
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18474 totalt)
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Varit sugen ett tag att lägga upp en projekttråd o nu e de dax! Gillar dels att dela med mig om de kan hjälpa andra samt att ja säkert kan lära mig något oxå😬 Bilen ifråga inhandlades juni 2015 då ja föll för div prylar som satt på samt att de va mycke bytt på den. Priset va rätt även om bilen hade trasslig historik och ca 2500 skruvade mil. Bilen "i rufsigt skick" ovårdad men mekaniskt mycke bra och helt okrockad. 2015 var tydligen inte mitt bilår då jag ett par månader innan detta inköp bytte körriktning med min dåvarande, nyrenoverade f150 lightning på en påfart! Fick vattenplaning (spöregn) och backade igenom typ 7 stolpar med vajerräcke😳 Oturen gav sig inte då ja någon månad efter m3 förvärvet hamnade i dragkroken på en farbror som lekte trafikpolis och tvärnitade med avsikt o kontentan vart frontmos men tur i oturen så tog de "bara" i utbytbara delar (Ja gubben lever än tack vare mitt oerhörda tålamod och för många vittnen 😂) Life goes on! Fick ALLT nytt i frontväg inkl huv, kylare, insug, luftburk mm! Gick så sakta att ja inte ens löste airbag..Nog om de! Under tiden bilen var på rep så beställdes ett ESS 625 kit o avgasdelar inhandlades. Glad o nöjd kille med nya fina delat och nymonterat kompressorkit han ja avverka nån månad innan de vart ridå...igen☠️ Sprucken kolv resulterade i hål i blocket o lite till..Skam den som ger sig..Nya tag o här började resan till en rejält uppdaterad motor. Bilen är i dagläget uppstartad (31/12)

Nuvarande spec!
# Stålfodrat block med org borr
# DP kolvar med 10:1 komp
# DP vevstakar
# Allt balanserat o viktat
# ARP topplocksbult
# Toppar genomgångna org
# Chrome moly svänghjul för 7,25" koppling
# Tilton OT-II 7.25" cerametallic koppling
# Tilton urtramplager (ersätter org med rätt radie)
# ESS VT2 750 med 7 rib rem mm
# Home made avgassystem med racekattar rostfritt från grenrör.
# Helt nytt bränslesystem AN8, pumpar, filter, ombyggda fuelrails mm
# Flyttat varvstopp till 8600 rpm
# Borttagen fartspärr (Varvstopp på 6:an med 625 kittet )

# Närmast ligger ombyggnation till en betydligt större dumpventil då nuvarande är alldeles för liten för de laddtryck som är nu.
# En körning i bänk är bokad för att se så bränsletryck samt lambdavärden är ok!
# Div mätare ska monteras
# Performance friction belägg runt om.
# Ev så blir de en resa till ESS för att göra en programvara med E85! Inte så mycke för effekten utan mer för
sänkning av avgastemp..


Kommer lägga upp lite bilder som varit under resans gång till nu och låta dom som är nyfikna följa med framåt💪

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare


_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
M3 Jocke
Halmstad
Här sen Okt 2016
Inlägg: 242



Spännande projekt ska bli kul o följa. Mvh Jocke

_________________
Joakim lindström
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Bilen innan uppdateringar!

FA¶rsta update med nylackade fA¤lgar!

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Kul bil som blir roligare,kommer följa strapatserna,och hoppas det blir roligare grejjer som händer än innan

Hur löste sig krocken,vem blev fattig?Gubbtjyvingen hoppas jag...

_________________
Andreas Nilsson
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Nja! LF fick den stora notan o självrisk fick jag betala. Man får ju inte köra på folk bakifrån. "Tvisten" började med att han påbörjade en omkörning utan att blinka när jag redan var i (troligtvis) hans döda vinkel. Gubbfan blinka med helljuset, slog knytnäven i handflatan o peka finger i 10 min...ja sket i han men kokade av ilska då ja va utanför vägen med bilen pga honom. Han körde slutligen om mig och svängde av o då fick ja för mig att prata med honom vad hans problem var. Han bromsade in vid en parkeringsficka o ja trodde han skulle stanna men de jan gjorde va att vänta in mig o drog en tvärnit!! Ja va chanslös...Sen for han ut o skulle ge mig spö😂 Hans 1500 kr:ers 855 fick inte en skråma..Min reparation kostade 150 000!! Ganska onödigt...Han uttryckte sig som att ja va en skitunge i en sportig Bmw (38 år) En hyfsat bitter människa😂

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Lite bilder på avgassystemet som jag vart jäkligt nöjd med! Låter vasst o grovt men inte för mycket för banåka!
Målet med bilen är att den ska funka som en "vanlig bil" utan strul med lysande motorlampor o dåliga avgasvärden.


_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Gött med lite "färdiga" produkter ibland! Catchtank laddad med 2 st dw301 pumpar💪

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Svänghjul och koppling! Lyckades få ihop ett paket som verkar lira såhär långt. Svänghjulsbult 12.9 för m50-s50 mm var närmsta ja kunde hitta med styrning! Dessa fick fräsas av i styrningen 4 hundradelar om ja inte minns fel för att passa! 9 bultat på s65..Med original utrampningslager var jag 17 mm "kort" i slaget med den hör kombon vilket lagret från Tilton löste. Känslan i pedalen är 👌

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare

Man får kapa styrhylsan i lådan för att den här ska passa men verkar funka bra!

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Detta är mitt drömprojekt thumbs up Ska bli kul att följa. Riktigt snyggt avgassystem. Är burkarna köpta eller är dom också handmade?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
Detta är mitt drömprojekt thumbs up Ska bli kul att följa. Riktigt snyggt avgassystem. Är burkarna köpta eller är dom också handmade?


Faktiskt lite av en drömbil för mig och nu tog ja lite chansen i "oturen" att gå lite längre än nödvändigt😬
Burkarna är Magnaflow👍

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Slipat bort ESS tuning loggan och lackat in M performance ist! Ser lite mer "original" ut..lite så är målet med dom modds jag gör att de ska lite se ut som de va meningen att de skulle sitta där. Försöker likaså göra minimal åverkan på bilen. De här gör att jag ger mig själv och bilen lite begränsningar.

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Kommer att bli fint med M-loggan

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Kul att läsa. En m3 e92 står högt på önskelistan.

Och du brukar få bra fart på grejerna

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Kommer att bli fint med M-loggan


Tack👍 De vart jäkligt bra 👌

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Kul att läsa. En m3 e92 står högt på önskelistan.

Och du brukar få bra fart på grejerna


Ja är givetvis asglad för bilen😃 Ja nu vill ja ha både fart o körtid👍 Vi får väl ta en sväng vid tillfälle! Vi lär nog synas på någon av dom "lokala banorna" i sommar såklart.

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Lite byggbilder från hopsättning av motor! Mitt blivande matrum fick agera motorverkstad då ja renoverar mitt garage hemma och jag i samma veva flyttade ur mitt gamla garage😬




_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



Kan inte bli annat än bra detta!

_________________


BMW e30 v8
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Lite interiör bilder!


_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Önskelistan på saker till bilen är ju såklart längre än en resa till månen som vanligt för oss bilnördar! Tar dock gärna imot ideer på vettiga saker att börja med chassie mässigt o då önskat ur testad synpunkt! Kommer troligtvis inte göra något den är säsongen men vill gärna planera lite o fundera. Coilovers tex..Gillar inte riktigt att ha fjäder på länkarmen bak då utväxlingen mellan dämpare och inre infästning av länkarmen borde belasta infästningen onödigt mycke! Någon som har erfarenhet i frågan? Borde vara bättre med modellen "upponervänd" coilover ist?

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 -07 ESS VT2 750
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande