Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Crosskart TM 250cc
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (16949 totalt)
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Jag har nu startat upp ett nytt projekt. Jag köpte i somras en crosskart med en 250cc TM motor efter en stunds sökande efter den rätta. Har nu börjat plocka isär hela karten för att renovera upp alla delar och måla om ramen. Har tänkt att få klart renoveringen till senvåren då banorna öppnar igen.

Mer kommer senare
MVH Olle



_________________
Olle Norell
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Jag har ju börjat lite försiktigt att skruva, framförallt nu under jul/nyår. Den är extremt lätt att mecka med så det är riktigt roligt och är grymt lätt. Hittils har jag hunnit få bort alla delar och även börjat lacka om hyfsat många delar, tex pedalställ och framhjulsupphängningen. Har använt mig av vit hammarlack. Tror den kommer bli riktigt fräsh i vitt. Han även hunnit kolla lite på motorn där jag har putsar upp den och gjort lite uppgraderingar, tex luftfiltret.
Har tänkt att slänga i ett litet 12 V batteri i den till mätare och annat smått och gott, någon som har erfarenhet av detta eller vet något lämpligt batteri?
Någon som vet lite om förarlicens? Har kontaktat lite olika banor och dom säger att SBF ska ha licenstagning men jag har sökt lite men hittar inget. Glad för svar.

Här kommer lite bilder från starten till nu av bygget. Slänger även med en video för att visa vad dessa små maskiner klarar av.

Mer kommer
MVH Olle

_________________
Olle Norell
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Smakprov på hur delarna blir efter målning



I höstas när vi körde den för första gången och hittills enda gången


Karossarbete när jag satte in nät i luftintagsöppningen


Karten som den ser ut nu när alla delar är borta



Motorn ser fin ut efter putsning


Så här såg karten ut från början utan kaross

_________________
Olle Norell
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare


_________________
Olle Norell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Andersolle skrev:
https://m.youtube.com/watch?v=MeGOKj_GvEE


BUSKUL

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Ser kul ut men är det din Hult Healey man kan skymta? Bygg färdigt den och start en byggrådgivare om den😀

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Det är farsan som bygger hult healeyn. Han har en tråd på Locost forumet om du är intresserad.



MVH Olle

_________________
Olle Norell
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Var letar man efter sånna här busgrejjer Känner ett habegär thumbs up

_________________
Andreas Nilsson
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Jag köpte min via Blocket men man kan ju också köpa del för del och bygga ihop den själv. Men jag rekomenderar Blocket dom har också i många olika prisklasser. thumbs up


MVH Olle

_________________
Olle Norell
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Andersolle skrev:
Jag köpte min via Blocket men man kan ju också köpa del för del och bygga ihop den själv. Men jag rekomenderar Blocket dom har också i många olika prisklasser. thumbs up


MVH Olle


Tackar,börjar kika där.Ska bli skoj att följa ditt projekt

_________________
Andreas Nilsson
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Hej, kul sak!
Vad gäller licens, tag kontakt med någon motorklubb som har crosskart i verksamheten. Det brukar vara så att klubbar anordnar licenskurser.

Om du bara ska ha batteri till nåt instrument kan du ta en billig 12 volts skruvdragare och slakta den. JAg gjorde så när jag körde superkart och det funkade perfekt. 2 batterier så att du kan byta och så har du laddare på köpet. Jag handlade nån billig för några hundralappar. Kapade ner handtaget och fixade ett fäste till det så har du hållare på bilen och ett batteri som du kan byta och ladda på ett smidigt sätt.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Tack så mycket för jättebra tips Anders.

_________________
Olle Norell
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Äntligen har man fått tid att arbeta lite mer med Crosskarten. Började med att köra in och kolla vad det skulle kosta att blästra och pulverlacka. Det var dock pulverlack på den nu så det skulle gå på rätt många tusen för att blästra den ren. Jag valde därför att försöka få ren den själva. Smidigt att kunna spara lite pengar till andra delar. Jag har sökt runt lite för att hitta bra sätt att få bort pulverlack. Hittade några som jag har provat. Började med att värma med varmluftspistol och använda färgskrapa. Fungerar med det tar lång tid. Så det skulle ta för lång tid om man skulle göra det på hela ramen. Hittade några andra förslag så köpte både färgborttagningsmedel och Gasket Remover. Man skulle bara stryka på det och sen skulle det bara vara att skrapa bort färgen lätt. Men båda gav rätt dåligt resultat. Det hjälper men tar väldigt lång tid. Det behövs penslas på för varje lager man vill ta bort. På karten finns det tre. Så skulle ta alldeles för lång tid. Jag har därför valt att använda en specialtrissa till vinkelslipen. Hittade en på Verktygsboden. Gjord för att ta bort färg men tar inget på metallen. Det funkar perfekt, men man måste vara utomhus. Problemet är bara hörnen och andra skarvar. Har dock en egen liten bläster som jag tänkte använda i skarvarna. Kommer sen lämna in den på pulverlackering. Skickar med några bilder.




_________________
Olle Norell
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



man kan pulverlacka PÅ pulverlack... bara våtslipa först eller blästra...


"mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Helvete vad roligt det ser ut !

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Oskar Magnusson
Götene
Här sen Dec 2004
Inlägg: 27



Ser kul ut. Håller själv på att bygger om en IC-R3 kart i nuläget så håller lite koll på din länk för inspo.
Karossen ser precis ut som dom som Swedkart byggde.
Jag renoverade en sådan får nått år sen. Fick även tag på och köpte original gjutformen till karosserna. Tyvärr sålde jag den vidare efter att jag sålt crosskarten.
Är du intresserad av att gjuta en kaross kanske jag har numret kvar till han som köpte gjutformen?
Bild på den jag renoverade.

_________________
Oskar Magnusson
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Tack för all respons! Det är en swedcart. Den är byggd här i Borås av han som uppfann Eas crosskarten, Erland Andersson. Sen har den bara bytt ägare inom Boråsområdet. När det gäller karosser har jag redan en i bra skick. Det är klart det skulle vara bra med en till om något händer men det är inte riktigt aktuellt just nu. Men tack ändå. Starta gärna en tråd du också. Tävlar du?
När det gäller pulverlacken skulle man kunna våtslipa. Då skulle dock inte färgen sitta lika hårt sen. Det är även lite ojämnheter i den nuvarande pulverlacken. Jag tror därför det kommer bli bättre om jag tar bort all färg. Det trodde även dom på pulverlacken. Men tack för tipset.

Mvh Olle

_________________
Olle Norell
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Idag har jag uppfunnit en billyft för baksvingen. Har haft problem med en för liten kärra vid transporter. Jag har därför fått flytta in hjulen en bit. Har tidigare använt en domkraft för att lyfta upp däcken från marken. På min bakaxel kan man alltså flytta hjulen fram och tillbaka om man lossar två skruvar. Men det är inte så kul att ha med sig en domkraft överallt så jag har under en tid tänkt ut en bra lyft. Har sett något liknande vid annan racing. Det är ju i princip bara en hävstång på hjul. Den är väldigt simpel men fungerar jättebra. Ska fixa till lite finlir senare tex måla och svetsa klart den. Skickar med några bilder som visar hur den fungerar. Hoppas det ger lite inspiration.

Har några funderingar också. Jag har läst i reglementet att man måste ha en bogserögla fram. Men vet inte riktigt vart man ska sätta den? Tacksam för förslag.
Undrar även om viken färg på kabel neutralen har på en TM 250cc? Jag ska alltså sätta in en växel indikator. Hittar ingen bra beskrivning på internet.

Tack på förhand!
Olle Norell



_________________
Olle Norell
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Hej igen! Nu har jag äntligen efter en månads slipning och hemmablästring fått bort all färg och hunnit lämna in den på pulverlack. Jag tycker ändå efter allt jobb att det var värt besväret. Visst var det jobbigt att slipa men man kunde ha gjort det mycket fortare än vad jag gjorde det om man hade mer tid i vardagen. Jag har mest jobbat någon gång varje helg. Nu är den iallafall målad och nya utmaningar väntar. Det kommer troligen inte ta så lång tid att sätta ihop den. Den är i stora delar och nu under påsklovet har jag mycket tid att jobba. Skickar med någon bild!

/Olle


_________________
Olle Norell
Citera
Andersolle
Gånghester
Här sen Aug 2016
Inlägg: 14


Trådstartare
Nu börjar renoveringen/upgraderingen lida mot sitt slut. Jag har efter många timmar i garaget fått ihop karten och startat upp den. Det är riktigt roligt när allt förarbete lönar sig.
Sen har jag haft små problem med dragning av bränsleslangar och inställning av gas. Men jag tycker det har flutit på väldigt bra.
Men jag är ju såklart inte helt klar. Det kommer alltid finnas saker jag vill förbättra eller lägga till men den är redo att köra på bana.
Jag har även hunnit gå på licenskurs och blivit medlem i en klubb. Så licenspappret är på väg till SBF.

Skickar med några bilder på resultatet

Hälsningar Olle Norell





_________________
Olle Norell
Citera
andper
Örebro
Här sen Okt 2017
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hur gick det här då? Blivit några körningar under sommaren?

_________________
Andreas Persson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Crosskart TM 250cc
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (16949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande