Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Min 50-års resa
1 besök senaste veckan (4659 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Efter mycket tvekan beslutade jag för att inte fira min 50-årsdag utan valde att åka helt själv på en resa i min smak.

Man får dock åka en bit för att det skall bli behagligare väder såhär efter nyår, det blev Abu Dhabi/Dubai. Har varit här på F1 två gånger tidigare så jag har bockat av alla sevärdigheter och kunde roa mig med annat denna gång.

På morgonen på min 50-årsdag hade jag bokat körning på YAS Marina Circuit med en Formula 3000. Det var dimmigt så det såg inte lovande ut när jag gick till banan (bodde bredvid, gör inte det, det är under inflygningen till flygplatsen). Alla bokningar före min tid hade ställts in men efter en stund kom det besked att vi skull få köra. Vi var 7 st från hela världen som skulle köra samtidigt i två grupper efter ledarbil och de sade att efter några utvärderingsvarv så skulle de ändra så att de snabba körde i en grupp. Vi skulle köra på södra banhalvan som är den knixigaste och långsammaste delen.

Jag hade tagit med skor, underställ, balaklava och handskar. Det var en japan som hade med sig hela sin utstyrsel med Ferrari-overall och allt. En britt (Sean) gav en kort genomgång av regler och annat, därefter gick vi igenom lite grejer vid bilen (paddelväxling mm). Koner var utsatta för inbromsning, turn-in, apex och turn-out. De första varven gick det långsamt och det behövdes för bromsarna tog inte bra kalla och jag behövde vänja mig vid det lilla rattutslag som behövdes. Sedan var det in i depå för omgruppering och jag måste ha gjort något rätt för jag blev ensam i den snabba gruppen. Efter det var det ut och köra lite snabbare, takten ökades efterhand. Jag körde bil 14 om jag minns rätt.

I inbromsningen till T1 var det bra att offra lite för att komme bättre in i T2 och få högre fart ut i T3. T4 var snäv och lätt att ta för snabbt och ställa till utgången ut på rakan. T5 och T6 hann jag inte lära mig för de hade satt ut bromspunkt inför T5 men jag tyckte inte man behövde bromsa här. Jag provade att inte brömsa så mycket men de blev bromspunkten de markerat för T7 fel. Ur T7 var det bra om man inte hade för bra utgång för då nådde man varvtalsbegränsningen på 2:an och jag ville inte få en nedväxling under den korta inbromsningen för T8. Fick man till T8 var det samma problem med T9 som var betydligt snabbare. För T10 var det en kort bromsning för att sedan bromsa hårdare för T11. På ett varv lyckades jag få "nedväxlingskast" på bakvagnen in i T11. I T11 var det viktigt att få till en hög utgångshastighet för rakan. De sade att man nåde över 200 kmh men jag hade ingen hastighetsmätare att se på, jag varvade inte ut på 5:an i alla fall. De filmade men sade att det inte alltid blev något, jag lägger ut om jag får filmen och om det är tillåtet. Jag gissar på att vi fick köra en halvtimme totalt.

En annan dag hyrde jag bil för att köra 3 timmar (varav 9 mil var vägarbete) till en sanddyn som där det var motorsport på gång (Liwa Sports Festival). Hade siktat in mig på dragracing upp för en sanddyn men hade inte läst på ordentligt. Tävlingarna var på kvällen vilket jag borde förstått då det är varmt på dagen. Väl framme så var det fullt med folk som "campade" på sanddynerna runt omkring.


Satt i bilen någon timme och tittade på när de lekte i sanddynen med "vanliga" bilar innan jag körde de 3 timmarna hem igen.




Väl hemma på kvällen fick jag i stället följa det på TV:n.


Sista dagen tog jag taxi till Dubai där jag började vid det fredags-stängda Eras Custom & Classics.



Framemot kvällen bar det iväg till Dubai Autodrome där de börjat packa upp för helgens 24h.

På kvällen hade jag bokat körning på Dubai Club med Lotus Evora 400 och Lotus Exige Sport 350. Inte helt oväntat var det var det Sean som höllt i genomgången här också. Det var uppbyggt på samma sätt med koner som på YAS. Båda bilarna körde jag på fullautomat för att kunna koncentrera mig på körningen som var mycket lättare med en instruktör bredvid sig. Instruktören kände Thorney som är känd i Speedster-kretsar.

I T1 kunde man bromsa efter konerna med dessa lätta bilar och man kunde lägga på fullt i kurvans förlängning upp till T2 som man offrade för att få en bra ingång i T3. T4-T6 är genvägen för att missa Dubai Hill och det var bara att "ta sig igenom". Man kom helt fel in i T7 på grund av genvägen så den fick jag inte till. I princip behövde man inte bromsa för T8 men när jag provade var jag utanför banan, hade behövt några varv till för att få ordning på det. Till T9 var det viktigaste att få till utgången på rakan så där var det bra att offra ingångsfart. Han sade att man når ca 230 kmh på rakan men jag kollade inte på mätaren.
Man fick 4 "heta" varv i båda bilarna och det är mycket trevliga bilar båda två. Det är bra kraft i Evora:n och den är lite tyngre men det gick som på räls, ett landsvägslok. Exige hade också bra tryck men den var lite lynnigare i beteendet. Suget efter en Exige blev stort...
www.yasmarinacircuit.com
www.agsc.ae
www.dubaiautodrome.com

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Så ska man ju ordna sina egna födelsedagar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



thumbs up

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



OneYet skrev:
thumbs up


Kan inte säga det bättre! thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Helt rätt tänkt!!
Och jag är 46år....
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Kul! Nåt att inspireras av. thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Jens L skrev:
Kul! Nåt att inspireras av. thumbs up

Om man inte orkar söka så är här lite kostnader (ändras med valutakursen).
6900 kr = Flyg (Etihad/SAS) Köpenhamn-Athen-Abu Dhabi
4300 kr = Hotell (Abu Dhabi) med frukost i 5 nätter
4400 kr = YAS Marina Circuit - Formel 3000
3700 kr = Dubai Autodrome - Lotus
1200 kr = Taxi tur/retur Dubai
700 kr = Hyrbil (minsta) i en dag, fullförsäkrat, GPS och en full tank bensin (billigt)

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Nillet skrev:
Jens L skrev:
Kul! Nåt att inspireras av. thumbs up

Om man inte orkar söka så är här lite kostnader (ändras med valutakursen).
6900 kr = Flyg (Etihad/SAS) Köpenhamn-Athen-Abu Dhabi
4300 kr = Hotell (Abu Dhabi) med frukost i 5 nätter
4400 kr = YAS Marina Circuit - Formel 3000
3700 kr = Dubai Autodrome - Lotus
1200 kr = Taxi tur/retur Dubai
700 kr = Hyrbil (minsta) i en dag, fullförsäkrat, GPS och en full tank bensin (billigt)

Var ju inte farligt dyrt
Får väl börja planera för något sånt om några år

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332



Grattis
Inget dåligt sätt att fira sin 50-årsdag

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Ett föredömligt sätt att fira 50-årsdagen. Grattis i efterskott Niklas

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Det kallar jag en 50-årsdag! Grattis Nillet!

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Bilder o videos
Min 50-års resa
1 besök senaste veckan (4659 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande