Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2-90 | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (20760 totalt) |
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Denna bil är egentligen perfekt för trackdays/gata med tanke på pris, utrustning och avsaknad av taklucka.
Man är inte snabbast men det bör väl vara ok med kraft i motorn! Eller är det så, att du saknar kraft? (gör man väl alltid ifs) Tänker på min gamla 944:a 8v som inte var direkt motorstark Har du någon erfarenhet med en jämförelse av en 951! Är S2:an mycket långsammare eller är skillnaden minimal! /Niklas _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Det är rejäl skillnad mellan 2,5 8 V och min 3,0 16V, har haft 2 st 8V och tycker det är universums tråkigaste motor, inte det minsta varvvillig, bara seg och trött. S2 och utvecklingen med variocam som satt i 968 passar bilen mycket bättre. Kompisen har en 951, en s-modell med 250 kusar som har kör bana med, skillnaden är marginell tycker jag, visst är 951 snabbare om vi har långa rakor, typ Anderstorp, men kräver mer när det kommer till de kurvigare partierna. Den drar egentligen bara bra mellan 4000-5500 rpm så det gäller att växlarna sitter rätt i förhållande till banan. Många gånger när vi diskuterar hur vi kör berättar kompisen med 951:an att han växlar på ställen där jag inte behöver röra spaken, S2:an drar glatt från 2000-7000 rpm. Han har också haft en rejäl dos otur med sin motor, det verkar som 951 inte är riktigt så hållbar som man skulle önska när man använder den som trackdaybil. Har skrivit det förut men min bil är så mycket bättre än vad jag är förare, den enda logiska uppgraderingen är mer körtid till mig. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
S2an passar bra på våra svenska banor med flexibiliteten, kan tänka mig att den inte känns supersnabb rakt fram på större banor. Håller med om att den har roligare karaktär en 8v, den är ju inte superspännande, då föredrar jag 2.0 sugisen i 924an .
951 liksom många lite äldre kräver oftast att använderaren har mycket bättre koll än en på en sugis, småsaker kan få stora konsekvenser. Säger inget om din kompis men i många fall blir tillförlitligheten en avspegling av hur bra koll man har på sina grejer. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Han har hygglig koll, jag gör en del jobb såsom bytet av topplockspackning, Sanden har gjort en del, växellådsbyte ( till S2 ) och lite annat. Blåst toppackning hade vi på känn ett tag, tempen var orolig vid bankörning och den ville trycka ur sig lite vatten då och då. Generalhaveriet kom på E6:an på väg till Knutstorp, trakterna runt Getinge blev lagda i den vita dimman. Att den tidigare ibland bara gick på 3 burkar har nog sin förklaring i toppackningen också. Slangar till IC:n som hoppar av har hänt mer än en gång, trots normalt laddtryck. Värmerelaterade fel på kablar och generator, blir ganska hett under huven vid bankörning. Skulle tro att hälften av alla gånger vi varit på någon trackday har något hänt med 951:an. Jag och Stig som åker sugisar har klarat oss otroligt bra i jämförelse. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Länge lev sugisar! för ladd/tryck/pys bilar! (visserligen står det en TCR-Seat i garaget nu men den är inte min och jag nöjer mej med att provköra den lite )
_________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Kul att se den ute och rulla igen. En extra eloge att första bankörningen redan är inplanerad.
Det ger mig lite framtidshopp att min ska komma ut någon gång. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
@Eddie, bara film från körningen som saknas, tur för mig, finns gränser för hur mycket man kan förödmjuka sig på nätet....
Smutsigast bil tävlingen vann jag överlägset. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Anledningen till att Stig åkte med mig till Rudskogen var att hans son Calle hade kört Timeattack med bilen under helgen, trots eländigt väder tog Calle andraplatsen i klassen
Sedan stannade Calle kvar i en hytte på en närliggande camping i väntan på Svkgs trackday. Jag har inte kört på Rudskogen på typ 20 år och var i det närmaste nybörjare. Första passet gick åt att lära mig bansträckningen, höjdskillnaderna och karaktären på banan är mycket underhållande och Rudskogen seglade snabbt upp som en favorit. Som vanligt är bilen bättre än mig och den måste också få beröm för att vara så allround, bana = göörbra, motorväg = såklart, den är ju tysk!, stadstrafik med köer = såklart, den är ju tysk! Massor med trevliga SVKG/Rejsianer, den sociala sidan får full pott! Just det, har nog fått lite för mycket solbränna igen, att man aldrig kan lära sig... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Kul att se bilen in action idag, kopplade inte först att det var du
Bra kört! Det verkar som allt funkade som det skulle. Vädret var perfekt för körning idag med! Tid för många varv med _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag vet... Känner väl knappt igen mig själv på bilden längre _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Ska jag vara ärlig så använder jag den här bilen lite för lite, säljtankar har börjat röra sig i huvudet oftare och oftare.
Om någon tänker rensa bilen och förstöra den på annat sätt ( motorbyte, osv ) så behöver ni inte kontakta mig, ni kommer inte att få köpa den. Någon som kan tänka sig att vårda och använda bilen på rätt sätt är välkomna att höra av er. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2-90 | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (20760 totalt) |