Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjäderhårdhet fram kontra bak | 3 besök senaste veckan (5191 totalt) |
Tittade på Cayman fjädrarna fram och bak.
Den är avfjädrad hårdare bak än fram OEM & H&R. Någon som har några ider om det????? I min värld är det bak och fram Fjäder fram och bak finns i tråd, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Har inte reflekterat så mycket över det, men optimumG erbjuder följande resonemang, det finns massvis att läsa här: http://www.optimumg.com/technical/te _________________ Pontus Fyhr |
||
Edit:
Tittade på Cayman fjädrarna fram och bak. Den är avfjädrad hårdare bak än fram OEM & H&R. Någon som har några ider om det????? I min värld är det bak och fram [/quote] Är det inte så enkelt att den väger mer bak än fram? Någon kan kanske mäta MR på bifogad bild, borde ju vara skalenligt caddat. tror MR ligger på 0.85-0.9 på en cayman _________________ Roger Risberg |
||
Enkla svaret, nääää Avfjädrad: Är typ fjäderkonstanten i förhållande till fjädrad vikten. Mått på avfjädrat är tex 1. Egenfrikvenseb är ett sätt 2. Ett annat är bara k/m (fjäderkontant / fjädrad vikt) Högre siffra ger hårdare avfjädrad bil i 1 och 2 I cayman/boxter fallet så blir siffrona högre bak än fram MR på MacÄckelben brukar ligga ca 0,94 Räcker rätt långt _________________ Johan Sjölinder |
||
Pontus Fyhr:
Intresankt, behövs nog en riäl frikvens analys typ på en helbilsmodel. Hmm cykelmodell funkar också. Blir snabbt knöligt, men roligt Vet någon mera RWD bil som är hårdare avfjädrad bak än fram? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag har gjort ett par 981-analyser på bilar med PASM-stötdämpare. De har haft högre egenfrekvens bak. Så gör man inte om man har passiva dämpare och vill konkurrera med varvtid på en bakhjulsdriven mittmotorbil.
Men PASM är inte passiva dämpare och Porsche har väl gjort som många andra (läs Ferrari) och justerat/kompenserat beteendet med semiaktiva stötdämpare och därmed också vunnit en skvätt upplevd komfort, hyfsad balans och bra fart ändå. Statisk kurvbelastning blir samtidigt trygg med rätt valda kränghämmare. Perfekt för en bil med registreringsskylt. Öhlins vill jag minnas använder en annan split till sina mer prestandaorienterade setuper. Lotus är också vara förtjusta i att använda högre egenfrekvenser i arslet än i näsan. Och standarbilar, som Merca eller Opel eller whatever, har ofta högre egenfrekvens bak än fram eftersom de läst en amerikansk doktorsavhandling från 1963 när stötdämpare inte dämpade stötar. Allting funkar hyfsat med rätt balans (eller kompromiss) mellan hjulvinklar, kränghämmare, stötdämpare och fjädrar. Men det är sällan superoptimalt (Fuling, du vet ju vad facit är ... ) |
||
Mao en ren konfort grej
EDIT: Nästa ger, ett guppa kanske vi kan få ingen pitch. (avdämpningen skall med även här) Över fler gupp i följd är jag jä.... tveksam. Guppavståndet kontra axelavståndet lika kommer den tunga och hårdare avfjädrade ändan ha en högre ampletud. Mao vi får svänging i pitch. Hmm den kan vi iof dämpa bort. Men då varför då inte kunna göra samma sak med att avfjädra den tunga ändan mjukare???? (mao dämpa av rätt, vad nu rätt är) _________________ Johan Sjölinder |
||
Racetech Fjäderhårdhet fram kontra bak | 3 besök senaste veckan (5191 totalt) |