Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 25, 26, 27   >>
13 besök idag (136046 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Inte så avancerat.
Tänk dig en vanlig verkstadspress hydraulisk. Elpump.
Strax över en meter bred. Ca 2 meter hög med cylinder upptill. Istället för en centrerad cylinder som på en vanlig press är det två ca en meter cc.

Ett fast bord på ca en meter från golv. Sedan en höj/sänkbar "bom" som sitter i nedkant av cylindrar. Denna hade jag tänkot skulle glida med glidbussningar i ändarna på tex två 50mm axlar.

Sen kan man ju ha olika verktyg till denna bom. Tex en axel i mitten för att pressa lager. Några olika knivar med underdyna för kantpressning. Eller en slipad kniv med "underkniv" för att kapa tunnplåt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



OK, jag tror jag förstår.
Det brukar vara svårt att få cylindrarna att gå parallellt. Lätt att det blir snett.
Jag hoppas du löser det.

_________________
SO Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja dem kommer aldrig gå parallellt som du är inne på. Ska man använda den som kantpress och vill ha raka knäckar över sträcka så måste man köra ned mot Mekaniska stopp (tänkt typ ha två m16 Justerskruv.
För klippning ska den ju klippa lite snett så får ha en sluttande kniv tänker jag. Hur det blir vid pressning om jag har ett dorn sitter i mitten av bommen vet jag inte än. Tänker att jag kommer behöva strypning till trycket på bägge cylindrar så det går att finjustera hastigheten nedåt med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Bestämde mig efter ett års velande att testa lacka golvet.

Har inte kunnat bestämma mig för typ av golvjobb sammtidigt är det tråkigt att hålla rent med den matta yta som är på det råa.

Detta är en egen typ polyuretan modell gratis via kontakter som målats med massor av aluminium pigment, väldigt snålt med lack och mestadels lösningsmedel (det ger en väldigt tun beläggning som jag hoppas inte ska kunna flagna samt att silverpigmenten kryper ned en bit i den lite matta ytan och färgar ljusgrått/silver)

Detta är som sagt bara på prov om det fungerar som jag tänkt. Annars är jag mest sugen på polering av betongen helt utan färg senare

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Helt OK om du utvärderar behandling av betonggolv så kan jag kopiera det senare. Min plan just nu är att måla med Hagmans 2K epoxy. Jag tror att polerat betonggolv och oljespill kan bli en intressant kombination...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



knotan skrev:
Detta är som sagt bara på prov om det fungerar som jag tänkt. Annars är jag mest sugen på polering av betongen helt utan färg senare

Så har vi på jobbet på några ställen thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja jag kände på det nu på morgonen efter att ha torkat över natten och det känns faktiskt väldigt bra. Samma struktur som innan, fast inte matt känns som det har byggt max ett par my typ. Vilket är vad jag var ute efter.

Målade längs med 3dje väggen nu, sen Kanske jag tar mitten ikväll.

Kommer antagligen bli lite glammigt av det men syftet att ha ett mer lättstadat golv borde ändå funka.
Jag har testat förut och märkt att rollat golv med tjock färg gärna vill flagna

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Utöver målning av golv kom denna in i verkstaden idag.

En herre i stan som bla samlar på och handlar med gamla bilar. Denna har knappt gått en mil sedan 77 och är i mina ögon väldigt gott skick. Dock är den rost lagad lite i bak skärmkanter och trösklar fram, samt domkraftsförstärkningar är lite murkna.
Visserligen inte så himla snygg lagning av rosten. Men ägaren till denna har fått hem "nos" motorhuv jag ska lacka samt "nos" trösklar samt byte skärmar bak.


Så började borra ur svets punkter idag en stund innan jag hissade upp bilen för natten och drog på lite mer golv färg

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ägaren till mercan skulle behöva hjälp att hitta rullbälten. (fasta nu vilket är jobbigt när bilen används)

Ska helst såklart se "tidstypiska" ut och vara lätta att montera "utanpåliggande" (mellan b-stolpe och stolen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fick nån timme över ikväll och har nu fått bort all gammal plåt på passagerarsidan. En förstärkning för pallbock fram som behövs sättas ny annars var det i förvånansvärt friskt skick där bakom. Dock gott om vax där inne så någon ägare har iallafall gjort ett ordentligt försök att rädda den från rost

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147



knotan skrev:
Ägaren till mercan skulle behöva hjälp att hitta rullbälten. (fasta nu vilket är jobbigt när bilen används)

Ska helst såklart se "tidstypiska" ut och vara lätta att montera "utanpåliggande" (mellan b-stolpe och stolen


Här kanske https://www.quickfitsbs.com/classic_cars_seatbelts.php

Eller på skroten från någon 70-talsbil om han vill ha billigare.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sedan tillverkade jag en liten vagn på kundvagnshjul så jag kunde rulla formelbilen åt sidan och måla sista golvbiten, förhoppningsvis är det klart såhär. Eventuellt får jag stryka på lite grann under där formelbilen normalt står imorgon bitti innan jobbet

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Rikard L, letade där men hade vart intressantare med nån webbshop. Hittade en del amerikanskt på eBay som säkert skulle funka.

Annars är min tanke att skaffa rullar från random nyare bil från skroten och para ihop med hans befintliga knäppen (ordentliga kromade spännen som inte är fastsydda utan skulle gå att ta loss och trockla ihop med annat bälte. Och bara gömma rullen under någon polerad ALU eller RF plåt lite halvt under sätet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
JBlom
Gävle
Här sen Aug 2005
Inlägg: 34



http://www.classicvw.se/sakerhetsbalte-3-punkt-gra-rullbalte-1-/produc . . . .

Såna bälten kanske kan funka? Finns svart modell oxå.

_________________
Jonas Blom
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tröskel och ny skärmkant bak på plats på passagerarsidan ikväll. Tröskeln stämde oförskämt bra i mått före/efter. Bakskärm ekonomiplåt, inte lika bra tyvär men det går att få till med lite spackel hos lackeraren såklart. Springa mellan bakdörr/skärmkant låg men 5-6 mm på orginal skärmen. Med den nya 5-7 mm så det är dubbla tolleransen, (men ändå helt ok)
Mätte upp linjerna med laser och dem ligger inom 1,5mm rätt efter svetsning. Så det anser jag godkänt, däremot är valsningen lite fel så kommer bli bortåt 1-2mm tjockt spackel en bit bredvid svets skarv för att få till Det. Det får nog anses godkänt för att vara eftermarknads ekonomiplåt. Jag är ju trots allt licenssvetsare, inte plåtslagare så krympa och Expandera plåt är inte min starkaste sida men troligen gör jag det ändå lite överarbetat tom jämfört med de flesta i dagens läge, tror bilplåtslageri är ett utdöende hantverk idag???

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hallå forumet, jag eftersöker smarta lösningar på förvaring som inte stjäl yta i verkstaden.
Har en gammal vedbod nu, men den är ju fylld, med just ved, och trädgårdsredskap.

Har tänkt att kommande sommar riva den och ersätta med en container som jag inte behöver bygglov på.

Men nu syftar jag till inne i verkstaden.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Vad är det du vill förvara?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Saker. Tex oljeflaskor, lådor med slangklämmor, mindre rörbitar, lådor med elmaterial etc. Dvs inga stora, tunga, skrymmande eller långa saker.


Har ju köksinredning samt två höga garderober för sånt, men det räcker inte till.

Stål/rör/material har jag ju i ställ på baksidan.

Gängstänger plattjärn Och liknande långa mindre grejjor förvarar jag inomhus i hängrännor som hyllor.

Men mer prylar i kartonger osv vill jag få plats till. På nått smart sätt, inte på golvet eller framme öppet där det ser ostädat ut och samlar damm

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har ju typ 270 takhöjd och så högt behöver jag igentligen inte, illafall inte ovanför formelbilen. Någon med tips på nått smart sätt att bygga??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



knotan skrev:
Har ju typ 270 takhöjd och så högt behöver jag igentligen inte, illafall inte ovanför formelbilen. Någon med tips på nått smart sätt att bygga??
Då är det ju hänga från taket som gäller.
Hyllor som nås med trappstege fungerar ju bara för lättare saker (men skrymmande saker i kartonger spar man ju på i mängder).
Men tänk på att sätta belysning under sånt här, annars blir det mörker. Märkte väldig skillnad i ljus när vi byggde hylla över garageportarna (lite reglar som hängdes i takstolarna och OSB för lättare bös). När man stänger portarna kommer det ju inte in nåt ljus den vägen och hyllorna blockar ströljuset.

Annars finns det ju sånadär hissar för köksinredning som kanske kan inspirera till hyllor som kan dras ner när du vill nå nåt och sen skickas upp i taket igen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Inverterat lutande hyllor, alltså med trekantig sidoprofil med spetsen neråt? Grunda hyllor långt ner och djupa längst upp.
Sjukt krångligt att komma åt det längst upp, det behövs ju en ständig pall framme för att komma åt grejerna längst upp, men du har rätt gott om golvyta kvar. (

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 25, 26, 27   >>
13 besök idag (136046 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande