Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Knotans Garage, | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 25, 26, 27 >> 13 besök idag (136046 totalt) |
Inte så avancerat.
Tänk dig en vanlig verkstadspress hydraulisk. Elpump. Strax över en meter bred. Ca 2 meter hög med cylinder upptill. Istället för en centrerad cylinder som på en vanlig press är det två ca en meter cc. Ett fast bord på ca en meter från golv. Sedan en höj/sänkbar "bom" som sitter i nedkant av cylindrar. Denna hade jag tänkot skulle glida med glidbussningar i ändarna på tex två 50mm axlar. Sen kan man ju ha olika verktyg till denna bom. Tex en axel i mitten för att pressa lager. Några olika knivar med underdyna för kantpressning. Eller en slipad kniv med "underkniv" för att kapa tunnplåt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja dem kommer aldrig gå parallellt som du är inne på. Ska man använda den som kantpress och vill ha raka knäckar över sträcka så måste man köra ned mot Mekaniska stopp (tänkt typ ha två m16 Justerskruv.
För klippning ska den ju klippa lite snett så får ha en sluttande kniv tänker jag. Hur det blir vid pressning om jag har ett dorn sitter i mitten av bommen vet jag inte än. Tänker att jag kommer behöva strypning till trycket på bägge cylindrar så det går att finjustera hastigheten nedåt med _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Bestämde mig efter ett års velande att testa lacka golvet.
Har inte kunnat bestämma mig för typ av golvjobb sammtidigt är det tråkigt att hålla rent med den matta yta som är på det råa. Detta är en egen typ polyuretan modell gratis via kontakter som målats med massor av aluminium pigment, väldigt snålt med lack och mestadels lösningsmedel (det ger en väldigt tun beläggning som jag hoppas inte ska kunna flagna samt att silverpigmenten kryper ned en bit i den lite matta ytan och färgar ljusgrått/silver) Detta är som sagt bara på prov om det fungerar som jag tänkt. Annars är jag mest sugen på polering av betongen helt utan färg senare Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Helt OK om du utvärderar behandling av betonggolv så kan jag kopiera det senare. Min plan just nu är att måla med Hagmans 2K epoxy. Jag tror att polerat betonggolv och oljespill kan bli en intressant kombination...
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Ja jag kände på det nu på morgonen efter att ha torkat över natten och det känns faktiskt väldigt bra. Samma struktur som innan, fast inte matt känns som det har byggt max ett par my typ. Vilket är vad jag var ute efter.
Målade längs med 3dje väggen nu, sen Kanske jag tar mitten ikväll. Kommer antagligen bli lite glammigt av det men syftet att ha ett mer lättstadat golv borde ändå funka. Jag har testat förut och märkt att rollat golv med tjock färg gärna vill flagna _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Utöver målning av golv kom denna in i verkstaden idag.
En herre i stan som bla samlar på och handlar med gamla bilar. Denna har knappt gått en mil sedan 77 och är i mina ögon väldigt gott skick. Dock är den rost lagad lite i bak skärmkanter och trösklar fram, samt domkraftsförstärkningar är lite murkna. Visserligen inte så himla snygg lagning av rosten. Men ägaren till denna har fått hem "nos" motorhuv jag ska lacka samt "nos" trösklar samt byte skärmar bak. Så började borra ur svets punkter idag en stund innan jag hissade upp bilen för natten och drog på lite mer golv färg Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ägaren till mercan skulle behöva hjälp att hitta rullbälten. (fasta nu vilket är jobbigt när bilen används)
Ska helst såklart se "tidstypiska" ut och vara lätta att montera "utanpåliggande" (mellan b-stolpe och stolen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Fick nån timme över ikväll och har nu fått bort all gammal plåt på passagerarsidan. En förstärkning för pallbock fram som behövs sättas ny annars var det i förvånansvärt friskt skick där bakom. Dock gott om vax där inne så någon ägare har iallafall gjort ett ordentligt försök att rädda den från rost
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Här kanske https://www.quickfitsbs.com/classic_ Eller på skroten från någon 70-talsbil om han vill ha billigare. _________________ Rikard Lundberg |
||
Sedan tillverkade jag en liten vagn på kundvagnshjul så jag kunde rulla formelbilen åt sidan och måla sista golvbiten, förhoppningsvis är det klart såhär. Eventuellt får jag stryka på lite grann under där formelbilen normalt står imorgon bitti innan jobbet
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Rikard L, letade där men hade vart intressantare med nån webbshop. Hittade en del amerikanskt på eBay som säkert skulle funka.
Annars är min tanke att skaffa rullar från random nyare bil från skroten och para ihop med hans befintliga knäppen (ordentliga kromade spännen som inte är fastsydda utan skulle gå att ta loss och trockla ihop med annat bälte. Och bara gömma rullen under någon polerad ALU eller RF plåt lite halvt under sätet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
http://www.classicvw.se/sakerhetsbal
Såna bälten kanske kan funka? Finns svart modell oxå. _________________ Jonas Blom |
||
Tröskel och ny skärmkant bak på plats på passagerarsidan ikväll. Tröskeln stämde oförskämt bra i mått före/efter. Bakskärm ekonomiplåt, inte lika bra tyvär men det går att få till med lite spackel hos lackeraren såklart. Springa mellan bakdörr/skärmkant låg men 5-6 mm på orginal skärmen. Med den nya 5-7 mm så det är dubbla tolleransen, (men ändå helt ok)
Mätte upp linjerna med laser och dem ligger inom 1,5mm rätt efter svetsning. Så det anser jag godkänt, däremot är valsningen lite fel så kommer bli bortåt 1-2mm tjockt spackel en bit bredvid svets skarv för att få till Det. Det får nog anses godkänt för att vara eftermarknads ekonomiplåt. Jag är ju trots allt licenssvetsare, inte plåtslagare så krympa och Expandera plåt är inte min starkaste sida men troligen gör jag det ändå lite överarbetat tom jämfört med de flesta i dagens läge, tror bilplåtslageri är ett utdöende hantverk idag??? Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hallå forumet, jag eftersöker smarta lösningar på förvaring som inte stjäl yta i verkstaden.
Har en gammal vedbod nu, men den är ju fylld, med just ved, och trädgårdsredskap. Har tänkt att kommande sommar riva den och ersätta med en container som jag inte behöver bygglov på. Men nu syftar jag till inne i verkstaden. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Saker. Tex oljeflaskor, lådor med slangklämmor, mindre rörbitar, lådor med elmaterial etc. Dvs inga stora, tunga, skrymmande eller långa saker.
Har ju köksinredning samt två höga garderober för sånt, men det räcker inte till. Stål/rör/material har jag ju i ställ på baksidan. Gängstänger plattjärn Och liknande långa mindre grejjor förvarar jag inomhus i hängrännor som hyllor. Men mer prylar i kartonger osv vill jag få plats till. På nått smart sätt, inte på golvet eller framme öppet där det ser ostädat ut och samlar damm _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hyllor som nås med trappstege fungerar ju bara för lättare saker (men skrymmande saker i kartonger spar man ju på i mängder). Men tänk på att sätta belysning under sånt här, annars blir det mörker. Märkte väldig skillnad i ljus när vi byggde hylla över garageportarna (lite reglar som hängdes i takstolarna och OSB för lättare bös). När man stänger portarna kommer det ju inte in nåt ljus den vägen och hyllorna blockar ströljuset. Annars finns det ju sånadär hissar för köksinredning som kanske kan inspirera till hyllor som kan dras ner när du vill nå nåt och sen skickas upp i taket igen. |
||
Inverterat lutande hyllor, alltså med trekantig sidoprofil med spetsen neråt? Grunda hyllor långt ner och djupa längst upp.
Sjukt krångligt att komma åt det längst upp, det behövs ju en ständig pall framme för att komma åt grejerna längst upp, men du har rätt gott om golvyta kvar. ( _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Andra projekttrådar Knotans Garage, | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 25, 26, 27 >> 13 besök idag (136046 totalt) |