Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Knotans Garage, | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 25, 26, 27 >> 15 besök idag (136048 totalt) |
Med den takhöjden skulle jag sätta en hyllrad längs väggen under taket med 300-400 mm's förvaringshöjd. Sen får man disciplinera sig själv att ha allting i lådor och uppmärkt så det går lätt att hitta.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det sista alternativet är väll det som känns mest rimligt. Tanken med hyllor som går att dra ned är ju lite fränt men troligen inget jag orkar bygga istället
Slänger upp någon bild senare hur det ser ut nu så kanske någon får någon mer bra idé _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Exempel på saker som jag skulle vilja gömma undan. Sånt som går åt eller är bra att ha nära när man bygger bil.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Såhär ser halvan ut vid formelbilen. Andra sidan vill jag ha mer plats uppåt då lyften är där och med andra ord oftare högre bilar, plus fönster
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Och den här kompisen bor ändå i garaget så den skulle väll duga att stå på om man byggde hyllor nära taket.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det jag tänker på är att jag bestämt mig redan tidigare att all förvaring ska (om möjligt) förvaras bakom en lucka tex. Dvs inga öppna hyllor. Dels för det estetiska, saker ska inte ramla ut, samt skyddas mot det svarta damm som blir i hela lokalen när man använder vinkelslip (gör trots allt en del tillverkning av stålkonstruktioner inom yrket, och även rostlagningar på bilar)
Så isåfall knsk jag man skulle bygga egna skåp med en lång lucka som öppnas mot taket och kanske fästs med krok när man ställa in/ut lådor. Funderar Kanske skulle vara lagom stora fack för tex flyttlådor eller andra liknande plastbackar som man kan stänga till _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Haha ja sant. Men tanken är att jag nog får placera lättare saker i dessa lådor och dem tyngre prylarna i dem skåp jag redan har.
Tex en låda med blandade remmar, en med slangar, en med aluminium rörstumpar etc,nån med bra att ha kablar /mätare/elprylar tex Generatorer svänghjul Startmotorer osv har jag i köksskåp under arbetsbänk, samma med skruv sortiment under bänken. I garderober bredvid port är det typ oljedunkar, lite större vinkelslipar osv _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Oavsett får du flytta ut armaturerna från väggen nån meter, för att inte bara belysa dina kartonger och lådor.
|
||||
I garaget skall man ha sådant som används frekvent. Sådana saker du har på bilden, har man istället på tex loftet eller bygger ett separat förråd där man kan gå ut och hämta "slanglådan" eller liknande. Då är det betydligt enklare att hålla garaget snyggt och städat. Jag har yttepyttelitet garage. Hade gärna haft plats för någon enstaka förvaring i garageutrymmet, men eftersom jag har loft har jag verkligen insett fördelarna med att ha separerade utrymmen och inte allt i samma. Hade jag byggt garage från grunden, hade jag nog gjort något separat rum/loft för lite mer lagring och bara sett till att typ haft ett skåp för fästelement, tillsatsmaterial och annat "dagligt" i garaget. Fasen vad sugen jag blev på att ha ett större garage nu då! |
||||
Så ditt garage är bara fullt med pallbockar? |
||||
ja jag instämmer, men jag fick tyvär inte bygga så stort för kommunen som jag hade behövt för att få till det "loftet" (i mitt fall tänkt en liten garderob 4kvm i hörnet av garaget för förvaring)
och inte heller fick jag bygga högre på höjden, offrade lite av takhöjden på övervåning för att få några dm extra i garaget annars hade jag tänkt ha ett litet mindre loft ovanpå övervåning, men där är nu bara någon dm kvar som nästan helt fylls av isoleringen till sommaren är jag väldigt sugen på att ordna en container istället utanför då den halvt som halvt slipper bygglov, hamnar nere i skogskanten så den "stör" ingen och den får då även ersätta min lilla vedbod som ska bli kaffeved istället. men även det utrymmet jag gör där kommer bli ganska fullt direkt med annat tyvär. gräsklippare, frugans och barnens prylar etc. så tills vidare är det Smarta lösningar för förvaring som gäller, och du har helt rätt, det ska vara lätt att hålla städat, och just därför som det ska vara skäpsluckor, och lådor sakerna ligger i så det inte bara blir en stor skräpsammling och dessutom kan jag försvara mig med att just lådorna med slangar/rörstumpar elkablar etc är sådant som kommer rivas i ganska dagligen nu under vintern när allt ska ihop med formelbilen, men kan inte ha kartongen stå framme hela vintern, hade visserligen kunnat ha den i vedboden, men då blir det smutsigt på golvet om man springer in/ut hela tiden, plus kallt, så blir man förkyld och drar sig för att springa ut och rota _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Har en annan fundering, finns det någon typ av rostskyddande ytbehandling man kan göra på rent järn/stål hemma?? Pratar inte om målning nu eller lämna in för kromning eller galv.
Tänkte om man kunde göra någon egen blandning av bakpulver matolja och gamla kopparmynt som man kokar detaljerna i eller liknande. Vi pratar enklare ytbehndling nu som håller det värsta av rosten borta med visst underhåll tex att man bör tvätta av med 5-56 nån gång ibland. Det gäller tex egna svarvade /frästa detaljer till formelbilen, bör tåla tex e85 kan tilläggas _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Kanske kan vara lite input https://www.raa.se/publicerat/978917
Annars är det väl avfuktning (dvs torr luft) och tunt lager TD-40 som är lätthanterligt. Men nytt lager om du slabbat med avfettande saker. Kletigare saker blir du nog bara irriterad på. Men vad är det som leveransstål är belagt med? |
||||
Ny plåt finns ju med "glödskalet" kvar (vet inte exakt vad det är men som svetsare kallar jag det det) eller anoljad, dvs typ random olja.
Axlar kan tex fås oljade eller med något liknande karosserivax. Ja har ju tidigare bara borstat /polerat med olja eller fett och torkat av det överflödiga och det fungerar ju men hade hoppats på att det finns något marginellt mer sofistikerat _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Sådär nu har jag "läst igenom" 76 sidor avhandling. (eller för att vara ärlig bläddrat och tittat på bilderna ) har du läst den och kan sammanfatta vad som är bra
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Men de hade ju som mål att skydda uran att förändra (dvs inte slipa rent, galva, måla) så det är ju lite liknande. Sammanfattning är ju det man kan kolla på. Ju kletigare desto bättre Kontinuerlig kontroll och förbättring behövs ... Hur skyddas billetstål mellan operationer (om det kan bli liggandes några veckor)? Nån vattenbaserad Loctiteprodukt nämndes (i annan sökträffar) som ämnad att skydda nyblästrat under 48h. Kollade inte vad den var baserad på, men nåt liknande kanske kan blaska ihop själv? |
||||
Olika typer av olja och fett är klart det fungerar, även vaxliknande osv. Men det ligger ju liksom bara på ytan. Det jag eftersöker är ner något som mer permanent ändrar på stålets ytskikt. Tex så får jag för mig att gevärspipor är upphettad till någon viss temp och sedan doppas eller behandlas med någon typ av olja som ändrar ytan till den svarta sorten. Eller så vet jag att detta kan ge olika kulörer beroende på vilken temp det görs vid.??
Dock krävs ju utöver det även behandling ganska frekvent i fuktig miljö _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
så du ska blånera stålämnen så att det inte rostar? ta ner luftfuktigheten i garget istället så får du inga problem med rost....eller bara olja in stålet så håller det tills du ska använda det....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Låter som fosfatering kunde vara nåt att fundera på.
http://handbok.sfnskruv.se/template. Men det är ju inte det enkla pensla på och tvätta av som kanske önskas. Om det behövs ett elektrolytbad så blir det ju betydligt joxigare. Men att kladda ojämnt med saker som reagerar med ytan bör påverka måttnogrannheten. |
||||
Andra projekttrådar Knotans Garage, | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 25, 26, 27 >> 15 besök idag (136048 totalt) |