Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -75 (Bana, drifting och bus)
2 besök senaste veckan (8337 totalt)
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Från början.
Jag har alltid haft en grej för sjyssta 02or och alltid känt att jag velat slå till när jag sett en till salu för en bra peng.
Och så satt jag å browsade blocket en eftermiddag då jag såg en kaross med bur till salu, inte allt för långt ifrån Stockholm och till ett okej pris, snabb som tusan å skicka meddelande och så med lite flyt så var jag en av de första att höra mig av på bilen.
Jag köpte bilen av en snubbe i flen som behövde platsen mer än vad han ville ha bilen, priset var rätt så det var bara att hyra släp och åka och hämta.
Väl hemma så fick jag se mer vad jag hade fått på hand, bilen hade en ordentlig bur som går från tornen bak till tornen fram, fram och bakvagn kommer ifrån e28 med skivor runtom.
Efter informationen från en tidigare ägare som hade ägnat mestadels av sin tid som ägare till att slipa den plåtren så fick jag höra att den gått i nån BMW cup med en M30 motor.

Jag har en plan 2017.
Chassie
E28 fram och bakvagn från 535.
Bromsar
Fram 535 skivor, Volvo 4kolvsok.
Bak 535 skivor, BMW bakok.
Hydraulisk handbroms.
Kaross
Mycket plast (framskärmar, trösklar, skärmbreddare, huv, baklucka och sidorutor).
Motor å drivlina
Kommer nog fram till nåt på vägen.
Inredning
Två sitta still stolar och ratt.

Delar sökes just nu:
# BMW 210 diff (utväxling 3.4-3.91, eller tomt hus).
# Sitta still stol(ar).
# Fyrkolvsok fram (E28)

Latest update.
Motorutrymme del 1.

Bilder.
Bild från när jag hämtat hem bilen:


Bild som en tidigare ägare hade (i racingkläder):


Tanken är att jag ska ha den här bilen som en läcker busbil som får smaka en del bana, drifting å lek.

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering tror jag...

Har hämtat hem en motor (m54b25) som jag tänkt ska bo i 02an tillsammans med en turbo.
För att få lite mer plats för turbo å insug så kommer jag att rakställa motorn samt göra ett tråg för torrsump.
Motorn sades ha dåliga lager, men det är okej, efter jag måttat in allt så kommer maskin att plockas ner och lager å sånt kommer att bytas till nytt samt toppen kommer få lite massage samt polering.
Rev ner den för att kolla lite granna, ser bra ut i ventiler och mellan topp å block, so far so good.



Passade på att riva ner bakvagnen då jag kände att jag behövde veta lite mer om den, den såg så himla brun och ledsen ut så efter "några" timmar med borste å slip så såg den mycket bättre ut, ska ta lagrena en annan gång när det är dags för bromsar och sånt.




Efter lite röjjande så fick bilen till och med plats i släktingens garage, den kan inte stå där allt för länge dock så jag får vara effektiv. Ska kapa bort all dålig plåt, borsta och slipa ner allt för att sedan rostskyddsgrunda med Biltemas rostskyddsgrund. Kan jag lägga vattenbaserad billack på denna grund? Funderar annars på att spruta med oljefärg (för metall).
[/img]

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Härligt! Noll tvåorna är härliga bilar thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Fick lite gjort å mätt innan jag var tvungen att ställa ut bilen ute i det gröna igen (en stor svarv skulle in i garaget).

Här måttar jag in motorn, försöker få den så lågt mot framvagnen som möjligt, ståendes så kommer jag få behagligare och mer användbart utrymme för en ordentligt turbogrenrör och insug.
Har kapat bort brandväggen och en del av växellådstunneln, så bakkant på motorn kommer att hamna där det där fyrkantiga hålet i vinklade övre delen av brandväggen är/var.


Efter en massa slipande så fick jag den plåtren och strök på rostskyddsgrund, så mkt trevligare att arbeta med än obehandlat/dåligt behandlat. Ritade ut lite tankar om kapa och svetsa, efter ett par koppar kaffe så känns det som att jag har en mer eller mindre full spaceframe ifall jag lägger till lite rör som illustrerat i denna fina ritning. Detta borde tillåta mig att kunna kapa bort det mesta av hjulhusen fram i alla fall.


Jagar efter en låda (ZF, gärna trasig= billig/gratis) och diff (bmw 210 diff) just nu så jag kan måtta in hela drivlinan och börja tillverka fästen och bygga brandvägg samt växellådstunnel så handbromsen kan hitta sin plats.

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Behåll innerskärmarna, du kommer bara ångra dig om du tar bort dom. Det är ett elände med all dynga som sprutar in.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
FSRacing skrev:
Behåll innerskärmarna, du kommer bara ångra dig om du tar bort dom. Det är ett elände med all dynga som sprutar in.


Har haft det i åtanke, men eftersom att jag torkar mitt motorutrymmet rent nästan varje gång jag kör med bruksbilen så tror jag att jag klarar av smutsen utan innerskärmar på lekbilen, skulle jag tröttna så är det inte hela världen att bygga nåt, vill främst ta bort plåten framför fjäderbenstornet.

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



kapa bara bort hörnen och ersätt dem med plåt. Du kan ta en hel del innan det börjar ta i hjulet.

[/img]

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
FSRacing skrev:
kapa bara bort hörnen och ersätt dem med plåt. Du kan ta en hel del innan det börjar ta i hjulet.
[/img]


Jo, det kan vara bra att ha den där kanten för att ha lite fästpunkter och styvare mot nos å framskärmar. Jag undrar ifall det är värt det att svetsa dit ett stag som jag illustrerade tidigare eller ifall skillnaden inte är märkbar utan.

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Jag har gått å klurat ifall jag kan få den här reggae för gata, verkar som att det blir ett amatörbyggt fordon, vilket sätter mig i 15kw/100kg, det kan bli riktigt svårt med 2,5l sexa å turbo.

Motorn har ju 141kw standard.
Med turbo, riktigt lågt ladd och en anpassad mapp så kan man säkert få den bänkad under 150-160kw vilket betyder att bilen måste väga strax över 1100kg, vilket är väldigt mycket för en så liten bil.

Är det någon som varit i liknande sits och löst detta problem?
Eller blir det att fylla bilen med bly och skrot?

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Dubbelpost.

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Jag funderar på att skaffa mig en enkel färgspruta för att lägga på grundfärg/rostskyddsgrund med.


Eftersom att jag är på en tajt budget så kommer jag försöka använda så billig färg som möjligt, kommer att köra på biltemas rostskyddsgrund och sedan deras lackfärg (överallt på bilen).
Rostskyddsgrund (för alla ytor):
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostskyddsprimer-2000017146 . . . .
Lackfärg (för alla ytor):
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Lackfarg-20000 . . . .

Thoughts? Är det någon som använt dessa produkter?
Finns det grund och färg på andra håll som är att rekommendera?

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



1100kg lär den ju väga med den motorn på plats och båge. Dom har en tjänstevikt runt 1090kg original

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Vikten är nog inget större problem. Effekten däremot kan bli problem.
Enligt en SFRO-besiktningsman skall man ladda minst 0,6 bar på en oöppnad maskin.
Du kan söka dispans för 20 kw/100 kg men då måste du biffa upp bromsarna.

_________________
Tim Anle
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
borz skrev:
Vikten är nog inget större problem. Effekten däremot kan bli problem.
Enligt en SFRO-besiktningsman skall man ladda minst 0,6 bar på en oöppnad maskin.
Du kan söka dispans för 20 kw/100 kg men då måste du biffa upp bromsarna.


Alright, 20kw x 1100kg blir ju ändå 220kw, det borde man kunna klara med en tillräckligt liten turbo och ingen intercooler, motorn blir det moment som byggs sist i det här bygget men måste ha den med i planen från början.

Jag har ventilerade skivor runt om från 535, 535 ok bak och kommer att köra med Volvos 4 kolvsok fram.

Verkar som att det finns ljus i tunneln i alla fall, vore ju läckert att kunna åka till glasskiosker och till å från bana

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Jag hade tagit kontakt med din lokala SFRO-besiktningsman.
Prata med dem innan du plöjer ner några stora summor i projektet.

_________________
Tim Anle
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1168



ang grundfärg skulle jag välja denna istället

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-2000 . . . .

2 komponent epoxygrund
biltema är riktigt billig med denna

_________________
henrik nielsen
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
borz skrev:
Jag hade tagit kontakt med din lokala SFRO-besiktningsman.
Prata med dem innan du plöjer ner några stora summor i projektet.


Det kommer jag att göra, från början var jag inställd på att bilen inte skulle bli gatlegal ändå (ingen identitet) så att få den reggad för gata skulle bara bli en bonus.

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
fordcapri skrev:
ang grundfärg skulle jag välja denna istället

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-2000 . . . .

2 komponent epoxygrund
biltema är riktigt billig med denna


Jo jag läste nyligen en tråd på sävar där just denna produkt användes, så det blir att styra om lite.

Har du själv använt denna produkt för att måla om din bil?

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1168



inte denna specifika grunder, men använder alltid epoxy grund
jag har handlat hem biltemas epoxygrund men har inte hunnit spraya än. tummen du vet :-)

_________________
henrik nielsen
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
fordcapri skrev:
inte denna specifika grunder, men använder alltid epoxy grund
jag har handlat hem biltemas epoxygrund men har inte hunnit spraya än. tummen du vet :-)


Jo den berömda tummen kan vara i vägen ibland, själv så är jag befriad från det men är inlåst på sjukan istället ha ha, nästa permis blir det mycket som ska göras med kärran.

Hittade en länk med lite matnyttig info om Biltemas båtfärg:
http://skogenracing.editboard.com/t6913-biltema-lack-allt-du-behover-v . . . .

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Flyttar utomlands så projektet är till salu.






[/img]

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -75 (Bana, drifting och bus)
2 besök senaste veckan (8337 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande