Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förstärkningsstag i motorrum?
2106 besök totalt
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Vad har dessa stag för funktion (Mercedes W114)? Går från torpeden till rambalkarna men ser väldigt veka ut. Med motorbytet så var jag tvungen att kapa bort dom. Är det någonting som måste/behövs ersättas?




_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Ingen som har några synpunkter?

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



hismajestics skrev:
Ingen som har några synpunkter?


Tänk tex en vajerbro... Stark vid sträckning, trycker du ihop så trasslar vajern ihop sig.

Stagen lär vara rejält starka mot sträckning, om de behövs?

_________________
Roland Johansson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



hismajestics skrev:
Ingen som har några synpunkter?

Se det så här, ingen biltillverkare någonsin (även förr i tiden) skulle sätta dit något liknande om det inte fyllde en funktion. De behövs, till något, fråga mig inte vad.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



I bästa fall satt de där bara för att ha funktion vid krock och då är det bara att låta bli att krocka så är allt lugnt.

_________________
Anders Hansson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Är likadant på Z4 M, fast då går stagen från torpeden till stötdämpartornen. De är till för att styva upp chassit.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Jet har helt rätt, men på en fritidsbil som rullar på fina sommarvägar till ngt glasscafe hade jag brytt mig föga.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Westersund skrev:
Är likadant på Z4 M, fast då går stagen från torpeden till stötdämpartornen. De är till för att styva upp chassit.



Dom där veka stagen såg ju helt meningslösa ut, är det inte bara nåt dom satt dit för att de ska se sportigt ut

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Mange K skrev:
Westersund skrev:
Är likadant på Z4 M, fast då går stagen från torpeden till stötdämpartornen. De är till för att styva upp chassit.



Dom där veka stagen såg ju helt meningslösa ut, är det inte bara nåt dom satt dit för att de ska se sportigt ut


Typ sånt som monteras sent i projekten för att klara krockkraven...

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Dylika stag kan ha med NVH att göra också (vibrationer, ljud osv).
I övrigt håller jag med Jet, de satte inte dit dem för att det var roligt utan för att de behövdes.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Alldeles för veka stag för att ha nåt med krocksäkerhet att göra. Tror som föregående talare, motverka ljud och vibrationer.
Så merzan tråden började med, skippa stagen.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Mange K skrev:
Westersund skrev:
Är likadant på Z4 M, fast då går stagen från torpeden till stötdämpartornen. De är till för att styva upp chassit.



Dom där veka stagen såg ju helt meningslösa ut, är det inte bara nåt dom satt dit för att de ska se sportigt ut


Z4 M Coupe är väldigt vridstyv, finns en anledning till det. Sen får du avgöra själv vad du tror. Chassiets vridstyvhet är 32000 Nm/grad. Som jämförelse:

Dodge Viper Coupe 7,600 Nm/deg
Ford GT - 27,100 Nm/deg
Lamborghini Murcielago 20,000 Nm/deg
McLaren F1 - 13,500 Nm/deg
Pagani Zonda C12S - 25,000 Nm/deg
Pagani Zonda F - 27,000 Nm/degree
Porsche Carrera GT - 26,000Nm/degree
Koenigsegg CC8S: 28,100 Nm/deg
Ferrari F50: 34,600 Nm/deg
Lamborghini Gallardo: 23,000 Nm/deg

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är vekt och vad är styft?
Även om rören ser klena ut så beror längden kontra tvärsnittet och belastningen om man får knäckning i tryckbelastningsriktitningen.
Så ligger maxlasten undre knäckningsrisken varför ha styvare saker?

Prinsipen av stagen känns rätt för mig.
Hälst då också ett tvärstag mellan topplagringarn typ.
Man har en 3-angel,

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Påminner ganska mycket om Volvos "ambulansstag" som satt i bland annat ambulanser och limousiner vad jag förstått och som varit en poppis modifiering på rallybilar. Jag tycker det känns som en märklig prioritering att sätta i en starkare motor och bara kapa bort befintliga förstyvningar som är i vägen. De enskilda delarna kan se klena ut men det är kombinationen av alla balkar och profiler som skall uppfylla vissa krav. De här stagen kanske hindrar en liten sidorörelse vid belastning som i sin tur är negativ för styrka eller styvhet.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Jo, säkert har det funnits anledning till att stagen är där. Tack för alla svaren

Bilarna har iofs inte varit så motorstarka, från ca. 50 till 150hp som bilen ovan. Samma modellen med större motor hade inga stag men rykten säger att den (280CE) hade tjockare innerskärmar (olika res.delsnr i alla fall). Kan man tolka ngt från denna utvecklingen?

Vad finns det för alternativ att ersätta dom borttagna stagen. Alltså funktionen för dom...

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Skruva banåkabil
Förstärkningsstag i motorrum?
2106 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande