Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Förstärkningsstag i motorrum? | 2106 besök totalt |
_________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Tänk tex en vajerbro... Stark vid sträckning, trycker du ihop så trasslar vajern ihop sig. Stagen lär vara rejält starka mot sträckning, om de behövs? _________________ Roland Johansson |
||||
Se det så här, ingen biltillverkare någonsin (även förr i tiden) skulle sätta dit något liknande om det inte fyllde en funktion. De behövs, till något, fråga mig inte vad. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Är likadant på Z4 M, fast då går stagen från torpeden till stötdämpartornen. De är till för att styva upp chassit.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Dom där veka stagen såg ju helt meningslösa ut, är det inte bara nåt dom satt dit för att de ska se sportigt ut _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Typ sånt som monteras sent i projekten för att klara krockkraven... _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Dylika stag kan ha med NVH att göra också (vibrationer, ljud osv).
I övrigt håller jag med Jet, de satte inte dit dem för att det var roligt utan för att de behövdes. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Alldeles för veka stag för att ha nåt med krocksäkerhet att göra. Tror som föregående talare, motverka ljud och vibrationer.
Så merzan tråden började med, skippa stagen. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Z4 M Coupe är väldigt vridstyv, finns en anledning till det. Sen får du avgöra själv vad du tror. Chassiets vridstyvhet är 32000 Nm/grad. Som jämförelse: Dodge Viper Coupe 7,600 Nm/deg Ford GT - 27,100 Nm/deg Lamborghini Murcielago 20,000 Nm/deg McLaren F1 - 13,500 Nm/deg Pagani Zonda C12S - 25,000 Nm/deg Pagani Zonda F - 27,000 Nm/degree Porsche Carrera GT - 26,000Nm/degree Koenigsegg CC8S: 28,100 Nm/deg Ferrari F50: 34,600 Nm/deg Lamborghini Gallardo: 23,000 Nm/deg _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Vad är vekt och vad är styft?
Även om rören ser klena ut så beror längden kontra tvärsnittet och belastningen om man får knäckning i tryckbelastningsriktitningen. Så ligger maxlasten undre knäckningsrisken varför ha styvare saker? Prinsipen av stagen känns rätt för mig. Hälst då också ett tvärstag mellan topplagringarn typ. Man har en 3-angel, _________________ Johan Sjölinder |
||||
Påminner ganska mycket om Volvos "ambulansstag" som satt i bland annat ambulanser och limousiner vad jag förstått och som varit en poppis modifiering på rallybilar. Jag tycker det känns som en märklig prioritering att sätta i en starkare motor och bara kapa bort befintliga förstyvningar som är i vägen. De enskilda delarna kan se klena ut men det är kombinationen av alla balkar och profiler som skall uppfylla vissa krav. De här stagen kanske hindrar en liten sidorörelse vid belastning som i sin tur är negativ för styrka eller styvhet.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Jo, säkert har det funnits anledning till att stagen är där. Tack för alla svaren
Bilarna har iofs inte varit så motorstarka, från ca. 50 till 150hp som bilen ovan. Samma modellen med större motor hade inga stag men rykten säger att den (280CE) hade tjockare innerskärmar (olika res.delsnr i alla fall). Kan man tolka ngt från denna utvecklingen? Vad finns det för alternativ att ersätta dom borttagna stagen. Alltså funktionen för dom... _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Skruva banåkabil Förstärkningsstag i motorrum? | 2106 besök totalt |