Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
För kort styrväxel?
2 besök senaste veckan (2693 totalt)
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Är inne på att köpa en kort styrväxel till min e36:a. Sellholm har två varianter, en med 67mm/varv och en "super-short" med 80mm/varv (standard är ca 45mm/varv).

Nån som har erfarenhet av att åka liknande "super-short" på gata? Blir det otroligt nervöst i högre fart om inte vägen är superslät (som den sällan är i Sverige)?

Bilen ska främst användas på bana, men också köras till/från. Ska även kunna köras ner till ringen (och på ringen).
Jag hade "super-short" på 968:an och det funkade bra, men den kördes ju bara på bana...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag åker en av dessa e46-växlar.. Visserligen med e30 skindlar...så jag får snabbare styrning än en vanlig e36.

Just nu hittar jag inte hur mycket utskjut det är.....




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag åker en av dessa e46-växlar..


Har för mej att e46 har i stort sett samma utväxling som e36, men min fråga är om nån åkt med nån mer extrem utväxling och kan dela med sej av hur landsvägs-egenskaperna är...

På bana kan det nog inte bli "för snabb" styrning, så länge geometrin och scrub i övrigt är ok. Typ en superkart har väl nästan bara ett halvt varv mellan fulla utslag och körs över 200km/h...

Det är ju en grym känsla att köra med kort/snabb styrning, särskilt på is (mycket sladda), men även på vanliga banor då man aldrig behöver byta grepp. Men man vill ju inte att bilen ska bli livsfarlig på en spårig motorväg!

M3 e90 och 1M är kvicka med ca 65mm/varv, men de är ju lite progressiva med ett mindre känsligt mitt-läge, för att vara stadigare (mer avslappnat) i hög fart. Kanske bara för att även tanter ska kunna köra...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag ska byta till en z3 styrväxel på min e36, har en std 3.2 nu, hoppas på stor skillnad.

Jag tror att det går helt ok med en superfast, kanske inte om du ska köra 300 på svenska motorvägar. Men 250 på autobahn lär funka.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mattias A skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag åker en av dessa e46-växlar..


Har för mej att e46 har i stort sett samma utväxling som e36........


Nej , dom två jag visade på är snabbare.
Men inte extrema.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag tog upp det, mest för att kunna få en jämförelse så småningom.

e30-ben med e36-växel blir ju hyfsat snabbt......och ned lila eller gul styrväxel blir det ännu snabbare.
Undrar vad det motsvarar i "sällholms-termer.

Det är ju just utstick/varv som är intressant.
Men det skulle vara kul att veta grader på hjulet/varv på e30 och e36.
Så jag får mäta upp min vid tillfälle.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Med i exvationen bör/skall styrarmslängden med.

Kortare styrarm=snabbare styrning=trögare styrning

_________________
Johan Sjölinder
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



ButterflyRacing skrev:
Jag åker en av dessa e46-växlar.. Visserligen med e30 skindlar...så jag får snabbare styrning än en vanlig e36.

Just nu hittar jag inte hur mycket utskjut det är.....





Dessa ligger väl på runt 52 mm per varv om jag inte minns fel.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Jo jag vet att en kortare styrarm ger snabbare total utväxling (som tex e30 spindlar vs. e36)...
Men det jag är ute efter är om någon kört på landsväg med uppemot fördubblad "snabbhet" i ratt-hjul utväxling (genom snabbare växel, kortare styrarmar, 2:1 rattaxel-växel, etc) och kan motivera eller avråda en sådan ombyggnad.
Sen skiljer det nog en hel del på olika biltyper, hur känsliga de blir... Utan servo tex, blir nog extra spännande, men jag kommer såklart ha servo kvar.

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mattias A skrev:

..........Men det jag är ute efter är om någon kört på landsväg med uppemot fördubblad "snabbhet" i ratt-hjul utväxling ......


Ja...det har jag.
Men den jämförelsen är inte värd något, då det var en e30 utan servo med utväxling på rattstången.
Dom har massor med rattvarv original.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag tror min bil ligger nära den växel som är 67 mm.

Och det är absolut inga problem att åka med på vägen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag tror min bil ligger nära den växel som är 67 mm.

Och det är absolut inga problem att åka med på vägen.


Ok, tack!
Skulle du till och med kunna tänka dej ytterligare ca 20% ytterligare "snabbhet" (80mm/varv)?
Då med servo, såklart!

...och köra uppåt 200 på autobahn?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mattias A skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag tror min bil ligger nära den växel som är 67 mm.

Och det är absolut inga problem att åka med på vägen.


Ok, tack!
Skulle du till och med kunna tänka dej ytterligare ca 20% ytterligare "snabbhet" (80mm/varv)?
Då med servo, såklart!

...och köra uppåt 200 på autobahn?


Nja.....jag tror nog att det går. Men ser inget behöver.
Inte ens Drifting folket vill ha för snabb styrning.

Jag tror jag har en 2:1 utväxling ligger. Det går ja att punkta ihop något .......så man får känna hur det blir

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



jag ändrade längden på armen på spindeln och bytte till E46m3 -04 styrväxel på min e36 blir helt osvängbart utan servo men med tycker jag det är riktigt kort och bra, jag ser inga problem alls att åka med den så även om jag inte prövat 300km/t

tror det finns bilder på detta i min byggtråd nånstans

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Mattias A skrev:
Är inne på att köpa en kort styrväxel till min e36:a. Sellholm har två varianter, en med 67mm/varv och en "super-short" med 80mm/varv (standard är ca 45mm/varv).

Nån som har erfarenhet av att åka liknande "super-short" på gata? Blir det otroligt nervöst i högre fart om inte vägen är superslät (som den sällan är i Sverige)?

Bilen ska främst användas på bana, men också köras till/från. Ska även kunna köras ner till ringen (och på ringen).
Jag hade "super-short" på 968:an och det funkade bra, men den kördes ju bara på bana...


Det är väl inte direkt styrväxelns utväxling (eller snabbhet) som kommer göra om bilen blir nervös eller inte, det är väl mer en fråga om styrgeometri?

Är det en väldigt snabb 'geometri' på bilen så kan för kort styrväxel orsaka riktig nervositet, är det en sävlig geometri kan du ha hur kort styrväxel du vill och bilen kommer ändå 'gå rakt fram'

_________________
Roland Johansson
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Spjuvern skrev:
jag ändrade längden på armen på spindeln och bytte till E46m3 -04 styrväxel på min e36 blir helt osvängbart utan servo men med tycker jag det är riktigt kort och bra, jag ser inga problem alls att åka med den så även om jag inte prövat 300km/t

tror det finns bilder på detta i min byggtråd nånstans


Jo, korta styrarmarna ger ju samma resultat och är billigare, men det gäller att vara säker på vad man håller på med när svetsar i spindeln (det gör säkert du)... på en race-bil - ok, men för gata - nja.

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Mattias A skrev:
Är inne på att köpa en kort styrväxel till min e36:a. Sellholm har två varianter, en med 67mm/varv och en "super-short" med 80mm/varv (standard är ca 45mm/varv).

Nån som har erfarenhet av att åka liknande "super-short" på gata? Blir det otroligt nervöst i högre fart om inte vägen är superslät (som den sällan är i Sverige)?

Bilen ska främst användas på bana, men också köras till/från. Ska även kunna köras ner till ringen (och på ringen).
Jag hade "super-short" på 968:an och det funkade bra, men den kördes ju bara på bana...


Det är väl inte direkt styrväxelns utväxling (eller snabbhet) som kommer göra om bilen blir nervös eller inte, det är väl mer en fråga om styrgeometri?

Är det en väldigt snabb 'geometri' på bilen så kan för kort styrväxel orsaka riktig nervositet, är det en sävlig geometri kan du ha hur kort styrväxel du vill och bilen kommer ändå 'gå rakt fram'


Jo geometri och scrub spelar så klart en stor roll i det hela, men små krafter in i styrväxeln från en viss "snäll" geometri kan kanske ge oskönt stora krafter i ratten med annan utväxling, på spårig väg...

Det blev till slut 67mm/varv styrväxeln och hoppas det blir en bra kompromiss!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mattias A skrev:
...........Det blev till slut 67mm/varv styrväxeln och hoppas det blir en bra kompromiss!


Kan du mäta grader på hjulet/varv.....så det går att jämföra med vår bil.?

(på ytterhjulet)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Mattias A skrev:
...........Det blev till slut 67mm/varv styrväxeln och hoppas det blir en bra kompromiss!


Kan du mäta grader på hjulet/varv.....så det går att jämföra med vår bil.?

(på ytterhjulet)


Kan jag försöka göra... men det är några veckor kvar innan framvagnen sitter på plats!

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mattias A skrev:
ButterflyRacing skrev:
Mattias A skrev:
...........Det blev till slut 67mm/varv styrväxeln och hoppas det blir en bra kompromiss!


Kan du mäta grader på hjulet/varv.....så det går att jämföra med vår bil.?

(på ytterhjulet)


Kan jag försöka göra... men det är några veckor kvar innan framvagnen sitter på plats!


Vi har hela våren på oss.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har mätt.....och jag har 22 grader/rattvarv på ytterhjulet.

Ganska svårt att mäta utan fjädrar på benen. Däcket vill glida på vridplattorna.
Men det är inte mindre än det jag mätt upp.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
För kort styrväxel?
2 besök senaste veckan (2693 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande