Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Shelby-sänkning länkarmsinfästning Volvo P1800
1777 besök totalt
1800skold
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Hej

Jag är på gång att sänka övre länkarmsinfästningarna på min P1800, denna lutar nedåt(utåt) original och orsakar problem med positiv camber vid krängning.
Är det möjligt att åstadkomma samma resultat genom att montera en distans mellan undre länkarm och undre spindeled? Eller skapar detta andra oönskade effekter?
Anledningen till frågan är att jag skulle vilja sänka bilen något i framkant, utan att ändra vinkel på undre länkarm.

Tack på förhand!
/Mattias

_________________
Mattias Sköld
Volvo P1800 (B230 16v 2,5L) -69
Volvo 242 (D5)-84
Yamaha XS650



Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Ska det bli skillnad måste man ändra vinkeln mellan ledpunkterna så om man bara sätter distans mellan bärarm och spindelled händer inte så mycket, normalt sett.

Min uppfattning är att det är övre bärarmen som är "fel" på dessa framvagnar och att det är denna man bör flytta i första hand för att ordna till camberkurvan. För att inte rollcentra vid sänkning ska dra iväg kan man behöva ändra nedre bärarm också men så fall bör distansen sitta mellan spindel och spindelled.

Tänk på att flyttat nedre bärarm ofta påverkar bump steer också, kolla det när du testar lite varianter.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



fuling skrev:
se
http://vsusp.com


Vilken kanonlänk!

Tackar!
Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
1800skold
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Tackar och bockar för svaren! 😃

_________________
Mattias Sköld
Volvo P1800 (B230 16v 2,5L) -69
Volvo 242 (D5)-84
Yamaha XS650



Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1800skold
När du mätt och fått in all data.
Länka sen till resulatet, så kan jag gnälla

ps
Det svåra är inte ändra något, utan förstå vad konsekvensen blir

_________________
Johan Sjölinder
Citera
1800skold
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Fuling
Återkommer med länk så fort jag mätt upp min framvagn och inväntar lite gnäll!

_________________
Mattias Sköld
Volvo P1800 (B230 16v 2,5L) -69
Volvo 242 (D5)-84
Yamaha XS650



Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



En gammal mod på amazonframvagnarna var att flytta ned övre länkarmsfästet nedanför originalfästet på framvagnsbalken.
Jag vill minnas de även flyttade in några millimeter.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kadett4wd skrev:
En gammal mod på amazonframvagnarna var att flytta ned övre länkarmsfästet nedanför originalfästet på framvagnsbalken.
Jag vill minnas de även flyttade in några millimeter.


Det är det som kallas "shellbysänkning" av länkarmen.
Detta även på 140 framvagnen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



aha.. ja det hette nåt annat här nere då det begav sig *S*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



I GM-lägret kallades den för "The Guldstrand Mod".

_________________
Kai Anttila
Citera
Skruva banåkabil
Shelby-sänkning länkarmsinfästning Volvo P1800
1777 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande