Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cayman S eller GT-R?
2 besök senaste veckan (4109 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Hej!

Jag kör en M3 E46 idag som entusiastbil, dvs några trackdays och kortare turer här och där. Jag funderar på att byta ut M3:an om nåt år och köpa något värre. Jag tycker 981 cayman är riktigt snygga och skulle vilja lära mig lite mer om hur dom fungerar och om de har några problem som man bör veta om?

För ungefär samma pengar kan man också få en Nissan GT-R, den är inte lika snygg, men jag tycker den är cool och den är riktigt snabb. Är detta ett bättre val eller vad tycker ni som kört dessa? (Jag har varken kört en Cayman S eller en GT-R)

1. Jag är lite nervöst över porsches kvalitet och det faktum att delar/motorer är väldigt dyra om något skulle hända. Hur verkar nya generationen av Cayman S fungera, finns det några kända fel som man bör veta om? Håller motorerna?

2. Det som jag är lite nervös över är prestandan, är en Cayman S ett tillräckligt steg upp från en M3E46 så att det är värt pengarna? Visst att den är lite lättare, men den har också lite mindre effekt. ni som har kört båda, vad tycker ni?

3. Tål nya Cayman S att gå på bana med R-däck? Hur gör man med hjulvinklarna, går det att få ut mer camber original eller måste man byta delar?

4. Hur är det med GT-R, är delarna till en sådan otroligt dyra eller kan man beställa delar på nätet för att komma undan lite billigare? Jag mekar med allt själv så den biten är inte nåt problem.

5. Vad tror ni om driftskostnaderna på dessa 2 bilar, är det stor skillnad?

Jag har varken kört eller åkt med i någon av dessa bilar så alla inputs är välkomna!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Kom igen, det måste ju vara några som har kört dessa bilar som har lite input till en vilsen själ! =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Utan att ha något att backa upp detta med så stror jag att nissan blir väldigt dyr på bana... stor tung bil som går ruskigt fort...
Om man inte bryr sig så mycket om att vara snabbast utan mer om körupplevelse så tror jag caymanen e det bättre valet.
När det kommer till trackdays så är väll dessutom porsche klubben väldigt aktiv?

Angående effekt så måste man en bra bit över 800 hk för att aldrig vilja ha mer Så även om du köper gt-r'en för den extra effekten så kommer du bli van med den väldigt snabbt...
Men jag håller med... porsche har varit snåla på effekten i caymanen...

Spanat på en corvette istället? Känns som ett mellanting mellan cayman och gt-r

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Iqbad skrev:
Hej!

Jag kör en M3 E46 idag som entusiastbil, dvs några trackdays och kortare turer här och där. Jag funderar på att byta ut M3:an om nåt år och köpa något värre. Jag tycker 981 cayman är riktigt snygga och skulle vilja lära mig lite mer om hur dom fungerar och om de har några problem som man bör veta om?

För ungefär samma pengar kan man också få en Nissan GT-R, den är inte lika snygg, men jag tycker den är cool och den är riktigt snabb. Är detta ett bättre val eller vad tycker ni som kört dessa? (Jag har varken kört en Cayman S eller en GT-R)

1. Jag är lite nervöst över porsches kvalitet och det faktum att delar/motorer är väldigt dyra om något skulle hända. Hur verkar nya generationen av Cayman S fungera, finns det några kända fel som man bör veta om? Håller motorerna?

2. Det som jag är lite nervös över är prestandan, är en Cayman S ett tillräckligt steg upp från en M3E46 så att det är värt pengarna? Visst att den är lite lättare, men den har också lite mindre effekt. ni som har kört båda, vad tycker ni?

3. Tål nya Cayman S att gå på bana med R-däck? Hur gör man med hjulvinklarna, går det att få ut mer camber original eller måste man byta delar?

4. Hur är det med GT-R, är delarna till en sådan otroligt dyra eller kan man beställa delar på nätet för att komma undan lite billigare? Jag mekar med allt själv så den biten är inte nåt problem.

5. Vad tror ni om driftskostnaderna på dessa 2 bilar, är det stor skillnad?

Jag har varken kört eller åkt med i någon av dessa bilar så alla inputs är välkomna!


HK är ju inte allt för att få vettiga varvtider. Kom till en PCSR träff så kan jag/vi guida dig till ett vettigt val samt vad du behöver för uppgraderingar för att det skall gå snabbt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Köp en 996 turbo och preppa lite istället!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Jag har haft en GT-R tidigare. Bilen i sig är trevlig, men den är stor och tung.
När du måste köra på uppåt 400mm bromsskivor så inser man att det är tunga saker som ska stoppas.
Likadant med däcken, 20" med 315"bak och 285" fram.

Jag skulle satsat på Porschen och utvecklat mig som förare. För att senare kanske byta upp till en Cayman R eller en GT3:a.

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Eftersom du tänker på en GT-R så räknar jag med att budgeten är över 500k.

En Cayman R kan inte vara ett alternativ direkt?

https://www.blocket.se/alvsborg/Porsche_Cayman_R_PDK_330hk___Svensksal . . . .

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



MarcusKarlsson skrev:
Eftersom du tänker på en GT-R så räknar jag med att budgeten är över 500k.

En Cayman R kan inte vara ett alternativ direkt?

https://www.blocket.se/alvsborg/Porsche_Cayman_R_PDK_330hk___Svensksal . . . .

Man får ju en 981'a för dessa pengar... R'en är ju liksom inte jätte speciell.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



ThomasT skrev:
MarcusKarlsson skrev:
Eftersom du tänker på en GT-R så räknar jag med att budgeten är över 500k.

En Cayman R kan inte vara ett alternativ direkt?

https://www.blocket.se/alvsborg/Porsche_Cayman_R_PDK_330hk___Svensksal . . . .

Man får ju en 981'a för dessa pengar... R'en är ju liksom inte jätte speciell.

.


Ja jævlar du det var skillnad, vad jag som var for dåligt pålæst!

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



På en gt-r bör man väl gå upp någon årsmodell så man får den bättre lådan alternativt en äldre med uppgraderad låda. Dvs de billigaste bilarna på blocket bör man kanske undvika.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Vad är budgeten?
Jag tror steget kommer kännas litet från M3:an till Cayman om jag ska vara ärlig, i alla fall prestandamässigt.
Tror mer på 996TT (med lite mods) som du troligen kan hitta runt 500'sträcket eller en 996GT3 som du bara behöver R-däck, bromsbelägg/olja så är det bara ut å köra. Men, det är kanske en liten slant mer än du tänkt......
Mitt tips, iaf jämfört med Cayman, att behålla och utveckla M3:an om du inte ska upp till ovan budget.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Hej igen, tack för alla svar!

Budgeten kanske är mellan 5-600k tänkte jag. Jag fick möjlighet att köra en cayman s 981 för nån vecka sen, körde dock inte så långt och kunde inte pressa den så mycket i kurvorna. Först och främst är de grymt snygga i verkligheten! Interiörlänslan var bra, men jag tycker inte det hänt så mycket interiörmässigt på bilar de senaste 10 åren, plastmaterialen känns ganska lika som min E46:a och några av de audis jag haft.

Accelerationen var jag faktiskt lite besviken på, kändes ungefär som min m3:a och långsammare än fruns gamla s4 (400hk). Jag vet att en 981 är 1-2 sek snabbare till 200 än min m3, men det kändes inte av min r*v-dynamometer. Växlingarna var riktigt snabba och grymma, så där sparar man nog lite tid.

Den hade lite av känslan som jag saknar med m3:an att den är kul i mer normal fart, typ när man ska köra lite fort i en rondell. Bromsarna var helt klart bra, men jag har nog ännu lite hårdare pedal nu i m3:an med cayman ok, stålomspunnet och PFC08. Bilen hade original belägg och vanliga gatdäck så med samma grejer som m3:an stannar den nog snabbare.

Generellt hade jag nog högre förväntningar men å andra sidan kanske jag skulle behöva köra den mer innan man verkligen uppskattar den?

Vad är det som har ändrats i växellådorna på GT-R från de första till de senare modellerna?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Allmänt banåkaforum
Cayman S eller GT-R?
2 besök senaste veckan (4109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande