Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Välja fjädrar till Saab 9-3 Turbo X
7 besök senaste veckan (9028 totalt)
MysCarl
Linköping
Här sen Mar 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Min första tråd här. Säg till om jag valt fel forumdel.

Bakgrund: Min Saab Turbo X (årsmodell 2008) skall sänkas. Då den har automatiskt nivåreglering av bakänden måste dämparna bytas ut. Jag har bytt dem mot Bilstein B6. Eftersom fjädrarna på en Saab med XWD (fyrhjulsdrift) inte ser ut som på en FWD (de är ca 2" längre och smalare) och Saab inte hann tillverka så många XWD så finns det ingen som säljer färdiga kit med sänkfjädrar till XWD. Därför har jag införskaffat GM-adaptrar för att montera 2,5"-fjädrar bak som finns i alla möjliga färger, former och hårdheter. Problemet är nu att jag måste välja en hårdhet själv, eftersom det inte finns något färdigt kit att köpa. Men eftersom jag är ingenjör och petig så gillar jag att sätta mig in i tekniska problem och skapa en bra lösning. Hörsägen gör gällande att 350lbs/inch är en lagom hårdhet för fjädrarna bak tillsammans med Bilstein B6. Jag har ingen aning om det är mjukt eller hårt eller lagom så därför undrar jag:

1. För att få en känsla för hur hur mycket man brukar styva upp chassit när man sänker: Vad brukar sportiga familjebilar ha för fjäderhårdhet original?

2. Vad brukar sänkfjädrar 35-45mm typ H&R eller Eibach har för hårdhet?

3. Ska jag ta hänsyn till mina valda dämpare bak, och stämma av fjädrarna med dem, och i så fall hur?

4. Gällande framvagnen antar jag att aningen mjukare fjädrar är att föredra för att undvika understyrning?

Bilen väger 1730kg och har viktfördelning 60/40. Jag har än så länge inte köpt nya dämpare fram utan kör med Saab Turbo X original men planerar att byta till Bilstein B6 även där, när bilkontot återhämtat sig lite.

Bilen körs endast som entusiastbil så jag skiter fullständigt i komfort, här gäller endast optimal väghållning vid banåka.