Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Beräkna lastförskjutning vid roll och pitch?
1 besök senaste veckan (1695 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Jag gräver runt inför chassiesammansättningen på min Kadett och märker allt eftersom jag läser på att de hade varit bra att kunna få fram hur mycket last jag faktiskt får på framhjulen vid inbromsning (antar att ingående parametrar är CG, viktfördelning, accelerationen (mätt i G), totalvikt?) samt vid kurvtagning.

Men jag hittar inte hur fan jag ska göra.. jag borde egentligen med de akademiska kunskaper jag har kunna lista ut det men de sitter fast :/

Någon som kan bistå med ett par formler?



Jag vill ha reda på detta för att i senare skede kunna se vilken fjäderhårdhet jag behöver för att inte överstiga den maximala infjädringen jag har med de skärmbreddare som åker på bilen. Väl där kan jag senare gå vidare med vilken grovlek på krängaren jag behöver för att uppnå önskad roll vinkel. Målet är en så kallad "high travel/low roll" uppsättning.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Danke!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Bara en randanmärkning - en bil för gatbruk ska konstrueras så att hjulen inte tar i något vid max infjädring mot genomslagsgummin, det är inte fjäderhårdheten som ska rädda att saker inte tar emot.

För gatbruk ska det vara frigång genom hela fjädringsrörelsen. En ren banbil kan man säkert bygga på andra sätt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
therealpinto skrev:
Bara en randanmärkning - en bil för gatbruk ska konstrueras så att hjulen inte tar i något vid max infjädring mot genomslagsgummin, det är inte fjäderhårdheten som ska rädda att saker inte tar emot.

För gatbruk ska det vara frigång genom hela fjädringsrörelsen. En ren banbil kan man säkert bygga på andra sätt.

Gustaf


Jag förstår precis vad du menar Gustaf. Men det finns också gott om gatbilar som Inte fungerar så här. Vid ett extremfall skiter jag i om jag skrotar breddarna, men jag vill ju inte göra det i onödan

Jag vet inte heller exakt vilken infjädring breddarna tillåter. Här kommer ju geometrin in också, mer cambergain fram kommer göra att jag har mer utrymme för infjädring t ex.

Jag har dessutom möjlighet att justera höjden på bilen vilket gör att jag kan ta ner den ett par cm om jag vill för bankörning, och åka högre på gatan.

Jag vill samtidigt inte förlita mig på bumpstops i maxläge, rätt designat anser jag att fjädringen ska säga stopp samtidigt som genomslagsgummit gör det - Och det är dit jag försöker komma

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det är ju (väl?) genomslagsgummina som SKA ta stopp vid max infjädring, det är liksom deras uppgift. De ska ta emot energin så att saker som stötdämpare, fjädrar, bärarmar eller leder inte går sönder.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det finns ingen lösning som klarar att ligga med full infjädring och inte gå mot genomslagsgummit om det kommer en bula i vägbanan. Om bilen inte kan stå på genomslagsgummina utan att något tar i har man byggt fel tycker jag.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det är ju (väl?) genomslagsgummina som SKA ta stopp vid max infjädring, det är liksom deras uppgift. De ska ta emot energin så att saker som stötdämpare, fjädrar, bärarmar eller leder inte går sönder.

Gustaf


Guson skrev:
Det finns ingen lösning som klarar att ligga med full infjädring och inte gå mot genomslagsgummit om det kommer en bula i vägbanan. Om bilen inte kan stå på genomslagsgummina utan att något tar i har man byggt fel tycker jag.

Guson


Jag hör vad ni säger, och förstår vad ni menar.

Men.. Jag pratar om max infjädring på bana vid broms. Inte total max infjädring (som ska vara minst 60mm).

Jag har coilovers runt om så att skicka bilen upp/ner eller byta fjädrar för en bankörning kontra gata är inget jättejobb. Eftersom bilen står 120 mil bort har jag också svårt att fysiskt faktiskt mäta hur allt ser ut med. Detta kan vara ett "icke problem" också. Rätt va de är har jag 80mm fritt uppåt, eller ännu mer! De beror ju mycke på hur framvagnen jobbar i förhållande till skärmbreddarens utformning, samt hjulets placering i hjulhuset.

Men med den last som bilen utsätts för vid full broms känns det för mig fel att förlita sig på genomslagsgummina. Jag ser hellre att fjädringen säger stopp där.
Den lasten sen skulle jag tro vara mindre än den som bilen utsätts för om man kör över t ex ett farthinder i för hög hastighet. Det är något jag hade kallat för "extremfall" och där ska också genomslagsgummit fylla sin funktion.

Eller är jag helt ute och vimsar? För mig känns det som att vi pratar om olika saker? (så länge jag har frigång mot breddarna i alla fall. Har jag Inte frigång där kommer jag i vilket fall som helst få leva med att byta fjädrar, men även i de fallet vill jag ju kunna räkna mig fram till vad som verkar funka )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det är en annan sak :-)

Jag tycker inte heller att man ska dimensionera så man normalt sett åker på genomslagsgummina vid max inbromsning. Jag tror att det var när du nämnde "maximal infjädring" som det blev missförstånd.

Men eftersom allt ska gå fritt vid max infjädring mot genomslagsummina så ska du inte ha problem med frigången på väg dit heller, och hur hög/låg bilen är påverkar inte heller om du inte ändrar höjd genom att flytta infästningen för stötdämparna (med längre och/eller hårdare fjädrar sitter ju genomslagsgummina på samma höjd).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det är en annan sak :-)

Jag tycker inte heller att man ska dimensionera så man normalt sett åker på genomslagsgummina vid max inbromsning. Jag tror att det var när du nämnde "maximal infjädring" som det blev missförstånd.

Men eftersom allt ska gå fritt vid max infjädring mot genomslagsummina så ska du inte ha problem med frigången på väg dit heller, och hur hög/låg bilen är påverkar inte heller om du inte ändrar höjd genom att flytta infästningen för stötdämparna (med längre och/eller hårdare fjädrar sitter ju genomslagsgummina på samma höjd).

Gustaf


Mycket möjligt... Bra att vi förstår varandra nu i alla fall

Ang. bilens höjd kontra avståndet till genomslagsgummit är väl det också en designfråga? På bana kan jag ju i teorin ha max 20mm infjädring, och på gata 80mm t ex genom att justera fjädersätet och därigenom höjden på bilen?

Har jag då likt Manta B (eller om de var A..) ett gummi som sitter ovanför övre bärarm för att stoppa dess rörelse uppåt ökas ju avståndet mellan bärarmen och gummit med höjden av bilen.
Har jag ett gummi på stötdämparen ökar ju då också här avståndet till dämparkroppen. (Den varianten av bumpstop kommer jag dock inte kunna använda då det hade inneburit en alltför lång dämpare som jag dels inte får plats med, men med den framvagns design jag har hade även hävarmen på framvagnsbalken blivit klart längre vilket hade gett betydligt mer flex i den och behovet av ett stag mellan sidorna som pga motorn blir svårt att få till hade gått från bra att ha till ett måste.. )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jo, men hjulet kommer lika långt upp i hjulhuset när genomslagsgummit stoppar, oavsett vilken ride height du har. I vissa fall har du 60 mm fjädringsväg från ride height till gummit, i vissa fall 20 mm, men när du nått gummit är hjulet på samma plats.

Det är därför jag menar att man ska designa så allt går fritt när hjulupphängningarna står mot genomslagsgummina (och med max utfjädring). Då har du frigång oavsett om du kör race ride height eller gatuhöjd. Bilens ride height är ju bara en position inom bilens fjädringsväg när man bygger som du gör. Alltså är bilens ride height oväsentlig när det gäller frigång i detta fall.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Då är jag med på vad du menar.

Får se hur slutprodukten blir.. De är en del detaljer kvar att få till helt klart! Tur man får ganska mycke gjort när man ändå är igång

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Cassius
Har du kommit på hur du skall räkna? (roll och pitch)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
fuling skrev:
Cassius
Har du kommit på hur du skall räkna? (roll och pitch)


I grova drag ja. När de väl blir skarpt läge kommer jag säkert ha funderingar dock, men de tar jag upp i projekttråden då

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Beräkna lastförskjutning vid roll och pitch?
1 besök senaste veckan (1695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande