Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pedalställ, kvalisort kontra kostnad?
2 besök senaste veckan (4457 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Hej

I min 944 så har jag en torpedvägg som flexar och pedalboxen rör sig när man trycker på bromspedalen, det skall fixas såklart. Men av olika anledningar funderar jag på ett stående pedalställ, men då kommer frågan till vad man skall ha kontra vad det får kosta. Det finns ju en massa lösningar i många prisklasser, men de jag valt att titta på har cylindrarna bakåt (mer nedan).

Tittar man på OBP har de några olika, tex dessa


Victoryserien, kostar drygt 2000:-



Victoryserien, lite dyrare än den ovan.


Deras Race2-serie, kostar ca ~3000:-

OBP har jag lite svårt för med deras bromscylindrar iaf, de jag har köpt har börjat läcka och numer har jag bara Tiltoncylindrar. Deras pedalställ verkar ha fått lite blandad kritik, vissa tycker de är bra budgetval och andra tycker det är vekt skit som bara flexar.

Å andra sidan finns det ju Tilton som jag bara läst bra om.

Det kostar ~8000:-

Jag måste erkänna att jag vet inte riktigt hur jag skall tänka eller göra, Tilton är säkert bäst men ligger definitivt lite över vad jag tänkte ge. Men kommer jag att ångra mig om jag köper "budgetaternativ" och jag inte tycker det håller måttet?
Finns det andra bra alternativ???

Skälet till att jag tittar på pedalställ med cylindrarna bakåt är att jag är lång och pedalstället skulle komma för långt bak om cylindrarna pekar framåt. Pedalställ med cylindrar framåt verkar å andra sidan mycket billigare, så det kanske finns sätt att bota det? Varför inte kapa upp ett hål i torpeden, sätta pedalstället där det skall vara och sedan sätta en "låda" runt cylindrarna i motorrummet så att väggen blir hel?

Nåja, lite funderingar en onsdagskväll (och de senaste veckorna) bara...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Marcus Gustafsson skrev:
Hej

I min 944 så har jag en torpedvägg som flexar och pedalboxen rör sig när man trycker på bromspedalen, det skall fixas såklart. Men av olika anledningar funderar jag på ett stående pedalställ, men då kommer frågan till vad man skall ha kontra vad det får kosta. Det finns ju en massa lösningar i många prisklasser, men de jag valt att titta på har cylindrarna bakåt (mer nedan).

Tittar man på OBP har de några olika, tex dessa


Victoryserien, kostar drygt 2000:-



Victoryserien, lite dyrare än den ovan.


Deras Race2-serie, kostar ca ~3000:-

OBP har jag lite svårt för med deras bromscylindrar iaf, de jag har köpt har börjat läcka och numer har jag bara Tiltoncylindrar. Deras pedalställ verkar ha fått lite blandad kritik, vissa tycker de är bra budgetval och andra tycker det är vekt skit som bara flexar.

Å andra sidan finns det ju Tilton som jag bara läst bra om.

Det kostar ~8000:-

Jag måste erkänna att jag vet inte riktigt hur jag skall tänka eller göra, Tilton är säkert bäst men ligger definitivt lite över vad jag tänkte ge. Men kommer jag att ångra mig om jag köper "budgetaternativ" och jag inte tycker det håller måttet?
Finns det andra bra alternativ???

Skälet till att jag tittar på pedalställ med cylindrarna bakåt är att jag är lång och pedalstället skulle komma för långt bak om cylindrarna pekar framåt. Pedalställ med cylindrar framåt verkar å andra sidan mycket billigare, så det kanske finns sätt att bota det? Varför inte kapa upp ett hål i torpeden, sätta pedalstället där det skall vara och sedan sätta en "låda" runt cylindrarna i motorrummet så att väggen blir hel?

Nåja, lite funderingar en onsdagskväll (och de senaste veckorna) bara...


lite plattjärn, fyrkantstör eller vinkeljärn, en vinkelkap, en svets så har du snart en stabil original pedalställ. Samt att vi får läsa massa intressanta saker hur en svetsloppa brände sönder någonting dyrt, hur du tände eld på dina mekkläder medans du var i kläderna etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



De tre första ser ju ut att använda samma tunnplåtskonstruktion som bas med lite olika varianter på pedaler.
Risken är väl att när pedalen är tillräckligt styv så flexar resten av konstruktionen istället.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



På de 70-tals oplar jag haft sitter det ett stag från rambalken upp mot huvudcylindern för att hålla emot flex i torpeden.

De är inget som är genomförbart på din bil?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Cassius skrev:
På de 70-tals oplar jag haft sitter det ett stag från rambalken upp mot huvudcylindern för att hålla emot flex i torpeden.

De är inget som är genomförbart på din bil?


Precis som Rolle skriver ovan är det inget svårt (nåja, kanske omständigt om man vill göra det inifrån bilen så att inte fyrkantsrör mm syns i motorrummet)att minska flexet i torpeden. Det finns dyra kit att köpa för just det, egentligen plåtar som monteras i motorrummet och skruvas i torpeden. Men det finns funderingar på andra saker. Så här ser det ut idag:


och flexet ser ut så här:



Tänk vad mycket plats det finns på avgassidan om inte bromsjoxet satt där...

Men jag vill inte köpa vad skit som helt, det översta från OBP ser alldeles för klent ut, men prismässigt är det superbra! Tiltons är säkert superbra, men ligger några tusenlappar över vad jag känner mig komfortabel att lägga på en del till en bil som knappt har rullat på två år. Å andra sidan är senaste månadernas "prylkostnader till bilen" enorma, så varför inte gå all-in på motortjafset och det som det för med sig?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Har ett Tilton stall som jag våldat in i min 944. Personligen så tycker jag väl inte kvaliten är sådär så att man blir impad. Den är väldigt grov - tål förmodligen mycket stryk. Men, monteringshålen är skymda till viss del när man har cylindrarna monterade och det är redan nog trångt I bilen när man ska montera det. När jag monterade min så fanns inte denna version med bakåt monterade cylindrar - så jag har moddat mitt pedalställ ganska mycket för att få det att funka och det är inget jag rekomenderar nån annan att göra. Det funkar, men inte känns det helt bra. Nästa problem med tilton är gaswire och propellern för det. Det är inte bra. Jag fattar inte hur man ska få den att funka. Det hela har slutat med (eller jag håller på och slutför det) med att jag inte kör med wire utan med gasstag. Det funkar inte för alla men det funkar I min bil. Överlag så tycker jag inte det är ett bra pedalställ, det känns som att nästan allt sitter på fel position och tex det där med monteringshålen... varför gör man så? Plus dock är ju att det ser bra ut, tycker det känns mycket mer robust I utseendet än OBP och jag tror som sagt inte att det kommer svikta ens om hulken trampar på bromsen. Jag är kluven. Det är det enda "proffsiga" pedalstället man har råd med men det är å andra sidan inte så proffsigt som man kan tro. Det bakåtvända på bilden är förmodligen så mycket lättare att montera att jag hade bortsett från alla små irriterande detaljer.

Men gaswire, det är ett mörker oavsett pedalställ tror jag. Usch, wirelås som rappar efter och lossnar. Inte kul.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har besiktat flera (rätt många) bilar med billiga pedalställ, det har varit OBP och andra i "tunnplåt". Alla dessa har flexat ordentligt i ursprungsutförande. De bilar jag besiktat med Tilton eller AP har inte flexat i själva pedalställen men det gäller förstås att monteringsytan inte rör sig. Det som funkar bäst brukar vara att stötta i två dimensioner.

That said, de billiga pedalställen är ofta relativt enkla att förstärka med lite svets och plåtvinklar så vill man lägga tiden på det så kan man få funktionen bra, det är i alla fall min erfarenhet.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Om det inte ska byggas om till bromsvåg så skulle jag försökt modifiera original till att bli stabilare.
Originalgrejer blir i regel mindre meckigt.
Enkelt med reservdelar.
Det som funkar bra kommer att funka bra i 10.000 mil till utan att man behöver lägga nån energi på det.
Man behöver inte fundera ut lösningar på sådant som redan funkar (typ gasvajer exemplet ovan).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Pett55
Jakobstad, Finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 23



SevenEight skrev:
Har ett Tilton stall som jag våldat in i min 944. Personligen så tycker jag väl inte kvaliten är sådär så att man blir impad. Den är väldigt grov - tål förmodligen mycket stryk. Men, monteringshålen är skymda till viss del när man har cylindrarna monterade och det är redan nog trångt I bilen när man ska montera det. När jag monterade min så fanns inte denna version med bakåt monterade cylindrar - så jag har moddat mitt pedalställ ganska mycket för att få det att funka och det är inget jag rekomenderar nån annan att göra. Det funkar, men inte känns det helt bra. Nästa problem med tilton är gaswire och propellern för det. Det är inte bra. Jag fattar inte hur man ska få den att funka. Det hela har slutat med (eller jag håller på och slutför det) med att jag inte kör med wire utan med gasstag. Det funkar inte för alla men det funkar I min bil. Överlag så tycker jag inte det är ett bra pedalställ, det känns som att nästan allt sitter på fel position och tex det där med monteringshålen... varför gör man så? Plus dock är ju att det ser bra ut, tycker det känns mycket mer robust I utseendet än OBP och jag tror som sagt inte att det kommer svikta ens om hulken trampar på bromsen. Jag är kluven. Det är det enda "proffsiga" pedalstället man har råd med men det är å andra sidan inte så proffsigt som man kan tro. Det bakåtvända på bilden är förmodligen så mycket lättare att montera att jag hade bortsett från alla små irriterande detaljer.

Men gaswire, det är ett mörker oavsett pedalställ tror jag. Usch, wirelås som rappar efter och lossnar. Inte kul.


Har du tiltons gasvajertillägg? Har sett på ett pedalställ och som jag uppfattat det så ska man köpa till vajersettet.

_________________
Petter Anderssén
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



safe skrev:
Om det inte ska byggas om till bromsvåg så skulle jag försökt modifiera original till att bli stabilare.
Originalgrejer blir i regel mindre meckigt.
Enkelt med reservdelar.
Det som funkar bra kommer att funka bra i 10.000 mil till utan att man behöver lägga nån energi på det.
Man behöver inte fundera ut lösningar på sådant som redan funkar (typ gasvajer exemplet ovan).


Jag tror att originalchansen försvann nånstans med originalmotorn...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Tord skrev:
safe skrev:
Om det inte ska byggas om till bromsvåg så skulle jag försökt modifiera original till att bli stabilare.
Originalgrejer blir i regel mindre meckigt.
Enkelt med reservdelar.
Det som funkar bra kommer att funka bra i 10.000 mil till utan att man behöver lägga nån energi på det.
Man behöver inte fundera ut lösningar på sådant som redan funkar (typ gasvajer exemplet ovan).


Jag tror att originalchansen försvann nånstans med originalmotorn...


Kolla bara in hur original det ser ut där dämparen sitter!!!


Funktion före att behålla allt original

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Pett55 skrev:


Har du tiltons gasvajertillägg? Har sett på ett pedalställ och som jag uppfattat det så ska man köpa till vajersettet.


Om du menar den där propellern så ja, den testade jag. Tycker inte den funkar, varken I utväxling eller hur grejerna är positionerade. Jag tycker det är skitdåligt faktiskt. Men, det kan ju vara en kompetensfråga, jag kanske inte förstår hur bra den egentligen är.

Har för mig att länkhuvudet som Tilton skickar med inte ens fick plats I pedalen I alla positioner på gaspedalen. De har borrat 6 hål men den passer bara I 4 har jag för mig. Det är..inte bra.

Den nya varianten med cylindrarna bakåt har iaf vettiga monteringshål och en wire lösning som känns som att den kan funka iaf. Synd att det inte fans när jag började bängla med det här.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Spelar väl inte så stor roll hur mycket på bilen som är original. Jag kommenterade inte ur ett original-nazi perspektiv (vilket har hänt förrut).
Om nu pedalstället är original (som jag uppfattade det) och det har någon mindre brist som går att åtgärda så kommer det antagligen att fungara bättre med mindre besvär än att bygga om allt från början. Det är sällan generiska produkter bara bultar i och fungerar.
Det är i alla fall min erfarenhet...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Marcus Gustafsson skrev:
Tord skrev:
safe skrev:
Om det inte ska byggas om till bromsvåg så skulle jag försökt modifiera original till att bli stabilare.
Originalgrejer blir i regel mindre meckigt.
Enkelt med reservdelar.
Det som funkar bra kommer att funka bra i 10.000 mil till utan att man behöver lägga nån energi på det.
Man behöver inte fundera ut lösningar på sådant som redan funkar (typ gasvajer exemplet ovan).


Jag tror att originalchansen försvann nånstans med originalmotorn...


Kolla bara in hur original det ser ut där dämparen sitter!!!


Funktion före att behålla allt original


Ser ju ut att finnas plats för ett stag!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Pett55
Jakobstad, Finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 23



SevenEight skrev:
Pett55 skrev:


Har du tiltons gasvajertillägg? Har sett på ett pedalställ och som jag uppfattat det så ska man köpa till vajersettet.


Om du menar den där propellern så ja, den testade jag. Tycker inte den funkar, varken I utväxling eller hur grejerna är positionerade. Jag tycker det är skitdåligt faktiskt. Men, det kan ju vara en kompetensfråga, jag kanske inte förstår hur bra den egentligen är.

Har för mig att länkhuvudet som Tilton skickar med inte ens fick plats I pedalen I alla positioner på gaspedalen. De har borrat 6 hål men den passer bara I 4 har jag för mig. Det är..inte bra.

Den nya varianten med cylindrarna bakåt har iaf vettiga monteringshål och en wire lösning som känns som att den kan funka iaf. Synd att det inte fans när jag började bängla med det här.


Är modellen med cylindrarna bakåt som jag sett på. Bra om den verkar att fungera med vire.

Hade ett obp pedalställ med cylindrarna bakåt på prov, det kändes sådär. Kanske helt okej men allt var väldigt stort och tilltaget av det som var av aluminium. Gasvajer delen var däremot ett skämt. Var med någon sorts aluminiumklump som vajern skulle fästas med men den verka ej gå att använda så vajerinfästning måste göras om. Tyckte också att obp:s pedalställs pedaler kom långt bakåt jämfört med Tiltons.

_________________
Petter Anderssén
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Tord skrev:
Ser ju ut att finnas plats för ett stag!


Att stärka upp torpeden är inga problem, det enklaste/bästa är nog att göra som Rolle beskriver ovan att svetsa dit fyrkantsrör (eller 90-graders vinklar), mm.

Ett skäl till att flytta allt bromsjox är helt enkelt utrymme, om jag nu sätter en snigel på avgassidan så slåss den om utrymmet med styrstaget () och bromsvåg/bromscylindrar.

Gör jag mig nu besväret med att sätta ihop en lämplig motor, sätta dit en turbo, sätta dit en IC, fundera ut hur rör mellan turbo-IC-insug skall gå, göra IC-rör, kanske byta sprut, mm, mm så borde det inte vara en jättesak i sammanhanget att byta till ett pedalställ i bilen(bortsett från gaswiren som jag inte fattar ett jota av)?

Jag vill helst inte hamna i att jag inte har köpt något skit jag blir missnöjd med, samtidigt som jag inte har obegränsat med budget (då hade ett Tilton pedalställ redan varit på väg, med potentiometer och ett elektriskt spjällhus).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



har liknade problem och är lite fundersam om det går att ställa bromscylindrarna upp?

då skulle en Corsa B bromsvåg kunna användas fast i omvänt syfte som det är tänkt.

Corsa B org huvudbromscylinder står upp som bilden nedan


löses såhär
http://www.compbrake.com/product/vauxhall-corsa-b-adj-pedal-box/

men kan man använda den bromsvågslösningen för att få vanliga bromscylindrar att stå rakt upp där inte grenrör mm är i vägen?
Bromsvätskebehållare måste såklart vara slangmonterade och sitta ännu högre upp.

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
OBP Race2 beställt, återkommer väl med recension och psykiskt sammanbrott om ett tag...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
Pedalställ, kvalisort kontra kostnad?
2 besök senaste veckan (4457 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande