Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E90 -11 BTG-Räser | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (16519 totalt) |
Slutade åka på Ringen för att det tog för mycket tid tyckte jag.
Snickrade ihop en BMW Cup bil för att jag trodde det skulle innebära mer fritid. Det var ju bara sex helger per år intalade jag mig.. Men det var inte speciellt kul när bilen gick sönder och det helt plötsligt blev dubbelt så mycket tid i garaget som planerat och ännu mindre körning. Nä. Så tillbaka i Ringen-träsket.. Skaffade mig en A45 AMG som nog skulle passa bra för lite roliga varv på Ringen. Hittade en fullmatad med endast 800 mil på mätaren. Kastade på ett par Trofeo däck och skickade ner den till Tyskland. Körde den ungefär 80 varv under 2015. Jätte trevlig bil på alla sätt och vis. Men ack så understyrd och tråkig.. Sålde den direkt efter min andra resa. Satte mig sen ner och funderade vad jag egentligen vill ha. Jo BMW. Hittade då en superfin M3 Sedan med endast 4500 mil på mätaren. Tänkte först köra helt original, men efter lite ensamtid framför datorn så blev det inte så. Inför 2016 blev det bromsar från PEAN, coilovers från Raeder och lite annat blandat godis. Ville ha en enkel och snabb limousin som snabbt kunde återställas och säljas efter säsongen tänkte jag.. -KW Clubsport 3-vägs -PEAN's eget PS62E kit. -GT4 läpp med bromskylning -Machtschnell air-intake, filter och pulleys. -Apex ARC-8 19" med MPSC-2 Så stod bilen redo inför den första säsongen. Och efter att ha kört den ett par varv, så insåg jag att det här var en bil som jag verkligen älskar. Motorn är helt underbar. Bra feedback och sjukt kul när det är lite blött. Så den fick vara kvar även inför denna säsong som kommer. Det enda tråkiga med bilen är att den väger 1740kg med förare och halv tank.. Min tanke är fortfarande en skön och bekväm långfärdstrackdaylimmobusbil som inte är helt sönderkapad. Men antingen spårar det ut totalt.? Eller så kanske man nöjer sig tänkte jag inför denna vintern..?? _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Nä..
Ska jag ha kvar bilen måste det bli någon förändring. Och eftersom man är så ekonomisk och klok när det gäller bilaffärer så måste man ju plöja ner lite mer pengar.. Det enda jag tycker är riktigt surt med bilen mot F80'n är avsaknaden av kolfibertak. Speciellt när man själv har glastaklucka.. Det och att stolarna är katastrof-dåliga att åka bana med. Så där är väl en sak man kan börja med tänkte jag. Planen var att stoppa in ett par lätta Sparco. Men då det inte är vikten som är den högsta prioriteringen just nu så blev det ett par Performance stolar. En bekant sålde dom till rätt pris, så jag funderade inte så mycket innan jag slog till.. Inte speciellt mycket lättare, men mycket bättre sittkomfort när det svänger. Sen var det det där med taket. Googlade runt lite, tog fram tigersågen och så vips. En E90 med kolfibertak.. Att byta tak var faktiskt betydligt enklare än jag hade trott från början. Det enda som var lite kinkigt var att limmets öppen-tid endast var 10 minuter vid 25°C. Men efter ha övningslimmat och prov monterat taket så flöt allt på när det blev skarpt läge. Fick grymt bra feedback av SIKA som har tillverkat limmet. Så nu är rutorna monterade, alla detaljer som skall vara svarta kring taket lackerade och monterade. Jag tänkte även slänga ur baksätet inför vårens nya cornerweight. Då borde sommarens förbättringar innebära: Stolar -6kg Kolfibertak -26kg Baksäte bort -25kg Förare -10kg har jag lovat mig själv! Det borde bli en ny vikt på 1673kg Faan vad tung bilen är.. Ny fälgar är också införskaffade så det funkar att åka med riktigt breda Trofeo. 18" Apex EC-7 10" och 11" 265 fram och 295 bak. Bilder kommer snart så fort den står på backen. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Vi får se Gabbe.. Säger inget så har jag inget sagt. Det jag tror gör mest skillnad är nog ändå däcken. Michelin'arna tog lite väl mycket stryk fram med tanke på vikten, så jag hoppas Trofeo däcken står emot trycket lite bättre. Men det är ändå jag som ska ratta bilen.. Så även med dom coolaste prylarna så måste kjolen av och ballarna på.. /Sittkissarklubben. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Nej, snubblade precis ovanför strecket. Sub 8 är bortom min comfortzone.. Åker hela tiden mellan 8.01 - 8.10. Men ska försöka ta av mig trosorna till nästa år.. Men det känns som det alltid är nått som spökar.. Är det inte bil-strul.. som jag jämt hade med GT'n Annars är det dåligt väder.. eller så super Gabbe och David mig under bordet. Men trägen vinner.. en vacker dag så sitter den nog.. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Ser det som ditt och Davids fel. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Det var elektrisk lucka i glas. Personligen tycker jag att det är mycket vikt. Refererar det till en säck med cement.. Men i det stora hela så är det givetvis en liten fjärt i rymden när släden väger över 1700kg med förare. Stolarna är populära! Har även fått två PM om dom.. Vet att dom slutat tillverkas och att efterfrågan på dom har fortsatt. Men dom får nog sitta i denna säsongen tror jag. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Haha, nu ska vi inte peka finger och skylla på oss oskyldiga Ska du köra Gran Turismon iår också? _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Alla äro ni skyldiga till mitt förfall.. Jag har bokat Gran Turismo och ett event med DN Event som heter Ringmeister. Max 120 bilar!! Också ett tvådagars gig. Sen blir det kanske något mer, vi får se... Tyvärr lovade jag en Rhodos resa med familjen när det är en fyradagars i slutet av augusti.... Så den superhelgen spricker tyvärr.... Hur blir det själv? Det skulle vara kul att svinga en bägare och rykta hästen i år med! _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Kommer hänga med på gran turismon som beifahrer men inte köra själv Kommer alltså vara fri för att åka med och skrika gasa Alltså kommer vi med all säkerhet svinga någon bägare! Har själv bokat Schnelle Schwaben 19 juni! Vad är det för 4 dagars? _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Garanterat kommer du åka under 8 detta året.....Kul o se alla nya grejor till bilen _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||||
Döhäftigt "projekt" !!
Med Tropheo R är det ett galet grepp jämfört med Cup 2 och även Direzzor! Nackdelen med E9X är ju att dom inte är lättviktare direkt som du nämner.. jag upplever dock inte bilen så tung men kilona märks dock på bränsle&däckkontot.. _________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||||||
Är helnöjd med bromsarna. Jag har aldrig varit missnöjd med något som PEAN rekommenderar! Och jag tycker att PEAN har fortsatt leverera även när Stacke har klivit av. Har inte betalt för att säga så! Men är man nöjd kund måste man säga det också, inte bara gnälla när man är missnöjd! Nu har jag visserligen kylning som inte finns original, jag kör bara på ringen som är lite snällare mot bromsarna. Men jag kan inte tänka mig att dom skulle svika även om det var på Mantorp. Och det finns inte en tillstymmelse till faid eller dålig bromsverkan även om man ligger och matar fem-sex varv. Det är tydligen väldigt bra termiska egenskaper i skivorna så som dom är uppbyggda med kylkanaler samt godstjockleken. Stacke drog hela doktorsavhandlingen för mig innan jag bestämde mig. Sen är dom sjukt prisvärda då det inte är något "big brand" bakom typ AP. Och inga mellanhänder. Så prata med Mattias på PEAN. Och jag gillar att dom inte är "blingiga" röda, gula, guldiga. dom är matt grå stealth. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E90 -11 BTG-Räser | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (16519 totalt) |