Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
r-däck som funkar (någorlunda) ljudmässigt på gata?
3879 besök totalt
DSR
GBG
Här sen Jan 2005
Inlägg: 14


Trådstartare
Hej,

Då jag inte vill hålla på och byta däck och att bankörning skulle vilja lägga på nått som står sig bättre än gatdäcken. Då jag bara kör trackdays behöver däcken inte vara de absolut snabbaste. Att våtgreppet är sämre kan jag leva med, bara kör med sunt förnuft när de regnar så att säga.

Däremot verkar de som flertalet modeller låter som jetplan när man kör med dem och det har jag svårare för.

Har googlat runt en hel del och de däck som har dimensioner som kan passa mig verkar vara:
Federal 595R-SR
Toyo R888
Kumho V70A
Hankook Ventus RS-3
Michelin Pilot Sport CUP 2

Någon som kört med dessa på linkade sätt som jag tänkt, hur är de I vardagen, värre än dubbdäck?
Andra förslag på däck som funkar

_________________
Sebastian Ramme
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Körde med 888ór en säsong på det sättet.

Köpte också noise canceling lurar....och då har jag ändå en hörselnedsättning...

I år blir det CUP2, vi får väl se. Körde CUP1 för några år sen, dom var bättre än 888 i mina öron.

_________________
Jens Lanvin
Citera
DSR
GBG
Här sen Jan 2005
Inlägg: 14


Trådstartare
Har iof också såna hörlurar, men låter som r888 får gå bort.

_________________
Sebastian Ramme
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Kumho V70 är inte högljudda. Som ett normalt sportigt sommardäck.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



R888 går bort.
Federal... är det verkligen ett rdäck?

Kunho v70a har jag åkt en del gatmil med, helt ok ljudmässigt, håller dock inte riktigt med föregående talare om att det låter som vilket sportigt däck som helst. Mina mpss lät mindre allafall.

Mpsc2 vet jag inte hur dom låter, mpsc1 minns jag som att dom lät högre än kumho men tystare än toyo.

Mitt tips är att du köper kunho, av Martin g här på rejsa, bra däck till bra pris! thumbs up

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
DSR
GBG
Här sen Jan 2005
Inlägg: 14


Trådstartare
ja federal är väl i strikt mening inget r-däck, de va nära nog så att säga

okok, de verkar just nu luta åt v70a

@Erik ser att du kör en liknade bil som jag, har en M235ix, har du kört v70a på din M140ix, isf vilken hårdhet på däcken hade du?
Är ju ändå 1600kg bil som ska baxas runt.

_________________
Sebastian Ramme
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Har inga tider på bana att ge dig, det får du söka annorstädes.
Med Vredestein Ultrac Vorti R märker jag inte nån högre ljudnivå av än stdhjulen i min merca.

Mvh

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Michelin CUP2 är det enda rätta tror jag.

Kumho har väldigt hårda stommar.

R888 låter som fan.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



DSR skrev:
ja federal är väl i strikt mening inget r-däck, de va nära nog så att säga

okok, de verkar just nu luta åt v70a

@Erik ser att du kör en liknade bil som jag, har en M235ix, har du kört v70a på din M140ix, isf vilken hårdhet på däcken hade du?
Är ju ändå 1600kg bil som ska baxas runt.


Räcker det med 1600? 1700+ gissar jag på...

Fick bilen i november så inte blivit något banåka än, vet inte om/hur mycket det blir i sommar heller.
När det väl e dags så tänkte jag slita ut mpss som bilen levererades på, dom funkar riktigt bra på bana.

Nu vet jag ju inte hur mycket du tänkt köra bana, men jag skulle aldrig utsätta mig och bilen för å puttra runt på rdäck hela sommaren. tänker på både våtgreppet, ljudet samt att rdäcken e ju halare till vardags även när det inte är blött ute.
Om du ändå väljer rdäck så ska du ha dom i hard.
Men mitt tips är ändå å prova en uppsättning mpss.

Jag upplever bilen som att det den behöver först och främst för bankörning är mer camber fram samt tuffare bromsbelägg.
Ska du sen ha rdäck, köp en uppsättning slitna 17 tums fälgar för en 1000 lapp å sätt dom på

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Kör Kumho V700 på och tycker de är riktigt behagliga på gatan mot tidigare R888 som är hemska.
Nu är inte bilen i sig tyst.
1540kg och då är den stadigare stommen bra men klart stötigare.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
DSR
GBG
Här sen Jan 2005
Inlägg: 14


Trådstartare
Vredstien - såg annars intressant ut, tyvärr inga storlekar som funkar för min bil.

MSC2 - om man scannar av div forum verkar det vara dom som de är lättare att leva med i vardagen, dock får det då nog bli 19 tumare för att man ska få ihop de och Hjulhusen på F22 är tajta.

MPSS - hade inte med dem iom att de nu byts ut mot MPS4S och senaste jag gjorde en sökning efter dem fanns de knappat att köpa, nu finns de helt plötsligt alldeles fullt igen.... det förändrar läget en aning

Mer camber o lite vassare belägg är ganska precis vad jag kommit fram till också troligen blir det bromsvätska också.



tack för tips o infallsvinklar hittills!

_________________
Sebastian Ramme
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



E.Svensson skrev:
Nu vet jag ju inte hur mycket du tänkt köra bana, men jag skulle aldrig utsätta mig och bilen för å puttra runt på rdäck hela sommaren. tänker på både våtgreppet, ljudet samt att rdäcken e ju halare till vardags även när det inte är blött ute.
Om du ändå väljer rdäck så ska du ha dom i hard.
Men mitt tips är ändå å prova en uppsättning mpss.

Jag upplever bilen som att det den behöver först och främst för bankörning är mer camber fram samt tuffare bromsbelägg.
Ska du sen ha rdäck, köp en uppsättning slitna 17 tums fälgar för en 1000 lapp å sätt dom på


Jag kan bara instämma med Erik!

Ska du ha bilen som bruksbil är det absolut inte att rekommendera att åka med R-däck till vardags.
OK - är det en extra hobbybruksis som bara körs i fint väder och som du kan välja bort den dan du har bråttom till middag med svärföräldrarna och det spöregnar är det väl ok men inte som enda alternativ.

Du kommer oavsett om du väljer R-däck eller bra gatdäck slita dessa rätt hårt på bana och få sämre egenskaper på gata. Ibland t.o.m. mer buller för att du slitit de nya fina gat- eller R-däckens mönsterklackar sneda på bana.

Så är det en bil du normalt åker med på gata och ska ha lite kul med på bana någon/några gånger per år - kör bra högprestanda gatdäck, som t.ex. MPSS eller deras efterföljare.
Vill du absolut ha R-däck på bana - köp ett set extra fälgar i 17"/18" och byt innan du åker till träffen (om du inte vill släpa med dig hjulen).

Du kommer i längden tjäna på att ha två set hjul och ha bättre däck på både gata och banträffarna!
(För att citera en gammal arbetskamrat - "Så är det, för det vet jag!" )

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Det är knepigt detta,hur man upplever saker olika.

Har kört slut fyra uppsättningar R888 225 45 17 på min bil som går mest på bana och till/från. Men även en del gatåka.

Har hittills valt dessa för att de har haft moderat pris och funkat bra i regn både på bana och gata.

Nu är väll inte en gammal Volvo 240 världen tystaste bil och den går ju inte som brukis men har ändå inte upplevt ljudet så störande på gatan som dom flesta här verkar tycka. Och då tycker jag mig nog ändå vara en som inte skulle tycka det var okej om det var för högt.

Säger inte att någon har rätt eller fel. Bara mina erfarenheter.

Men vad jag än väljer nästa gång,eftersom R888 är på väg ur sortimentet, så kan jag ju antagligen förvänta mig en tystare bil i alla fall

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Däck för banåka
r-däck som funkar (någorlunda) ljudmässigt på gata?
3879 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande