Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Olja BMW m50 Bana/vardag
11 besök senaste veckan (3615 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Tjena forumet!

Sitter och funderar över valet av olja till bilen inför sommaren. Bilen är en BMW e30 med en m50b25 sugmotor. Frågan är nu vad jag ska köra med för olja.
Bilen kommer fungera som halvbruksis men kommer förhoppningsvis mestadels användas till nöjeskörning och banåka.

Kör idag med 10w40 bmw original olja. Har läst mig till att många får problem med illalåtande lyftare när dom kör tunnare olja på bandagar. vet även att många i turboträsket kör med 10w60 oljor i sina m50.

Frågan är nu om ni har några rekommendationer på vad jag ska köra på för olja som passar både till vardags och på banan.
Alla tips och råd är välkomna!

_________________


BMW e30 v8
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 202



Vore det jag skulle jag köra med Liquimoly race tech 10-60, om man vill ha en 10-60 olja alltså.
Skulle nog tro att en 10-40 räcker bra om du inte har så vässat.
Oljetempmätare rekommenderas starkt!
Inget för kalla årstiden dock, men det är nog ingen 10-60 olja
Tyskt företag med imponerande sortiment.
Du lär få fler bud


_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



I grunden är M50 samma motor som M42 men med sex cylindrar. I mångt om mycket är det samma sak. M42 har jag kört en del på bana. Castrol 10w40 (Magnatec delsyntet) fungerade inte alls bra. Biltema 5w50 helsyntet fungerade inte heller. Castrol TWS 10w60 skulle jag inte rekommendera eftersom den är så tjock att du bygger hög oljetemp och stort motstånd. Visserligen klarar oljan den högre tempen, men även vattentempen sticker med så tjock olja. Det som fungerade felfritt för mig var Mobil1 5w50. Den har dessutom fördelaktigt pris och hittas nästan överallt. Kör den även i min Miata och den fungerar bra även där.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Oljetempsmätare finns på listan över modifikationer inför sommaren.

Känns rent personligen med min lilla kunskap om olja som om 5w50 skulle funka bättre allround till det jag ska använda bilen till, men kan tänka helt fel här.

_________________


BMW e30 v8
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Claes Haglund skrev:
I grunden är M50 samma motor som M42 men med sex cylindrar. I mångt om mycket är det samma sak. M42 har jag kört en del på bana. Castrol 10w40 (Magnatec delsyntet) fungerade inte alls bra. Biltema 5w50 helsyntet fungerade inte heller. Castrol TWS 10w60 skulle jag inte rekommendera eftersom den är så tjock att du bygger hög oljetemp och stort motstånd. Visserligen klarar oljan den högre tempen, men även vattentempen sticker med så tjock olja. Det som fungerade felfritt för mig var Mobil1 5w50. Den har dessutom fördelaktigt pris och hittas nästan överallt. Kör den även i min Miata och den fungerar bra även där.


Vad var det som inte funkade med Castrol 10W40 och Biltema 5W50?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Har provat mång olika oljor i min m52 och det har slammrat om ventilerna vid hård bankörning oavsett. Tycker du ska satsa på 50 viskositet som en kompromiss. Har själv kört castorl 10-60, biltema mineral 20-50, MPM racing 10-50, MPM 10-60, biltema helsynt 5-50.

Claes förklara gärna vad som funderde så bra med mobiloljan i jämförelse med de andra. Den har jag inte testat. Intressant att höra att motorn bygger mer värme med den tjockare oljan. Tanken jag haft är att lyftarna ska klara att hålla trycket bättre med en tjockare olja.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Magnatec 10w40 och Biltema 5w50 blev tunna vid temp. Alltså slamrande lyftare. Hade jag haft oljetrycksmätare och/eller oljetempsmätare så hade jag antagligen kunnat läsa ut detta även där. Sämst var faktiskt Magnatecen. Mobil1:en körde jag dock ganska mycket mer (flera oljebyten) utan samma problem. TWS 10w60 körde jag lite med också och då slamrade inte lyftarna men vattentempen steg högre än vanligt och bilen kändes faktiskt tröttare. Tänk vad man kan känna när man bara har 136 hästar från början.

I min Miata jag har nu har jag lyckats få även Mobil1:en att bli tunn med slamrande lyftare och sjunkande oljetryck (inte alarmerande lågt dock), men det var vid gravt överhettat kylvatten och anledningen är att kylsystemet är kass från början. I år har jag byggt om vattenkylningen och hällt i ny Mobil1-olja och är rätt säker på att den kommer hålla.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Det här har ni säkert koll på
Men jag fick nyligen lära mig att man ska kolla på HTHS talet på oljan för att få en fingervisning om hur bra den håller i hop vid bankörning,
Tydligen kan tillverkare ofta utgå från en w40 och tillsätta grejer i den för att få upp talet till låt säga w60, men den kan sen faktist bli tunnare vid (HTHS 150*) än en olja som från början är W40 som faktist mäts i Labaratoriet vid endast 40*
Men HTHS där emot visar wiskositeten vid 150 grader som sagt och en hög siffra är att föredra då det visar på att oljan håller sig tjock och har en bra film även vid höga temper.
Ganska intressant faktist att jämföra HTHS talen på olika tillverkare och wiskositeter mot varandra.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Nu när vi ändå diskuterar oljor så ska det i ny olja i lådan och diffen också.

Lådan är en getrag 220/250 som egentligen borde bytas men som får sitta kvar tills den rasar, den viner lite och så vidare.
Diffen är en original öppen diff.

Vad har ni för tips på olja till lådan?
Vad har ni för tips på olja till diffen?

_________________


BMW e30 v8
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



baumgardt skrev:
Nu när vi ändå diskuterar oljor så ska det i ny olja i lådan och diffen också.

Lådan är en getrag 220/250 som egentligen borde bytas men som får sitta kvar tills den rasar, den viner lite och så vidare.
Diffen är en original öppen diff.

Vad har ni för tips på olja till lådan?
Vad har ni för tips på olja till diffen?


Om det är en vanlig öppen differential så fungerar Castrol Syntrax Long Life 75W-90 alldeles utmärkt (hette tidigare Castrol SAF-XO 75W-90).


Getrag 220/250, nu är jag riktigt dålig på de där, men jag gissar på att du tog den där lådan tillsammans med M50-motorn från typ en E36? Hette väl Getrag 220 innan, men döptes om till S5D 250G lite senare.

Kolla först om det finns en etikett (brukar sitta på sprängkåpan), på dessa står det antingen ATF eller MTF-LT-2.

Själv kör jag med vanlig ATF Dexron III kopia från Biltema, fast då har jag de där gamla Getrag 260/5 eller 260/6 lådorna som satt på E30 3-Serie och tidiga E34 5-Serie.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Henrik J skrev:
baumgardt skrev:
Nu när vi ändå diskuterar oljor så ska det i ny olja i lådan och diffen också.

Lådan är en getrag 220/250 som egentligen borde bytas men som får sitta kvar tills den rasar, den viner lite och så vidare.
Diffen är en original öppen diff.

Vad har ni för tips på olja till lådan?
Vad har ni för tips på olja till diffen?


Om det är en vanlig öppen differential så fungerar Castrol Syntrax Long Life 75W-90 alldeles utmärkt (hette tidigare Castrol SAF-XO 75W-90).


Getrag 220/250, nu är jag riktigt dålig på de där, men jag gissar på att du tog den där lådan tillsammans med M50-motorn från typ en E36? Hette väl Getrag 220 innan, men döptes om till S5D 250G lite senare.

Kolla först om det finns en etikett (brukar sitta på sprängkåpan), på dessa står det antingen ATF eller MTF-LT-2.

Själv kör jag med vanlig ATF Dexron III kopia från Biltema, fast då har jag de där gamla Getrag 260/5 eller 260/6 lådorna som satt på E30 3-Serie och tidiga E34 5-Serie.


Är inne på samma spår gällande diffoljan

Oljan i lådan funderade jag på om man inte skulle slänga i någon lite tjockare olja för att få tyst på lite av oljudet? Någon som har något tips?

_________________


BMW e30 v8
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Blir det verkligen tystare med en tjockare olja i växellådan? I en motor köper jag att det kan sluta skramla i lyftare och annat men växellådan?

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
PaZ skrev:
Blir det verkligen tystare med en tjockare olja i växellådan? I en motor köper jag att det kan sluta skramla i lyftare och annat men växellådan?

/ P

Det är det jag funderar på också, gör det verkligen nån skillnad?
Att byta låda står på listan att göra men hoppas att det blir till nästa vinter.

_________________


BMW e30 v8
Citera
Skruva banåkabil
Olja BMW m50 Bana/vardag
11 besök senaste veckan (3615 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande