Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hårdhet bladfjäder | 4 besök senaste veckan (1411 totalt) |
Vet inte om dom kan mäta upp, men dom håller på väldigt mycket med bladfjädrar. Dom låg förut i Järva, men tydligen flyttat.
Oljemarks bilfjädrar SKÅLHAMRAVÄGEN 124 186 92 Vallentuna Stockholm 08-564 90 580 https://www.oljemarks.se _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
Har prövat dom och Lesjöfors men ingen klarade av det tyvärr
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Hur exakt måste det vara?
Två badrumsvågar, en under varje ände. Ställ dig på fjädern med din kända kroppsvikt. Be en kompis mäta hur mycket den fjädrar ner. Därefter kan du räkna ut kilo/mm och enkelt konvertera det till N/mm |
||||
Om det nu är en hederlig bladfjäder i stål är det väl bara ta fram räknedosan och skjutmåttet. Mät upp tvärsnittet och räkna fram hårdheten. _________________ Roland Johansson |
||||
Nån som kan hjälpa till med hur en sån formel skulle se ut? Det är ju 8 blad i olika längder _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
antar att du menar ställ tex 100kg på fjädern och mät skillnaden på hur mycket den åker ner? men är det inte en del skillnad på inspänningen av en fjäder den är ju som en ) och blir l på bilen ställer jag 100kg på så är den fortfarande rätt böjd. vad ska jag läsa ut på badrumsvågarna? eller är det nått jag missar? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Vad är anledningen för att veta egenskaperna? Är det bara egenskaperna på paketet du behöver veta, eller söker du en ersättning/motsvarande att få tag i?
Det är inte säkert att det är linjär dämpning, så badrumsvågarna kanske inte visar ändå vad det har för egenskaper i och med att det är så många blad. Rånäs gör väldigt mycket bladfjädrar, hade du kikat med dem? http://ranasbilfjadrar.nu/ Mvh Daniel
_________________ Mvh / Daniel Ene |
||||
rånäs har faktist redan gjort ett nytt blad till mig men nu tänkte jag lägga till ytterligare ett blad och skulle vilja få ett hum om hur mycket hårdare jag gör den.
jag la till ett full längd blad 6mm tjockt om jag minns rätt och de blev ingen jätte skillnad. men när jag går från tex 140N/mm till 160N/mm i fram så kan jag känna skillnaden på balansen _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Var lite snabb i tanken där... antingen kan du ta en känd last och skita i vågarna. Annars kan du använda vågar och bara lasta på tills du tycker du har lagom infjädring. Är det fler blad är det kanske bättre att räkna. Då blir det som sagt en icke linjär rörelse. |
||||
Se
(sök ord googel = "leaf spring rate") http://www.suspensionmaxx.com/tech-s http://www.auto-ware.com/calcs/leaf. http://www.roymech.co.uk/Useful_Tabl http://www.engineersedge.com/materia Tittat lite hastigt. Jag vart rätt snurrig (litar inte på det jag hittar på nätet) Hmm när jag räknar vill jag gärna ha något att kolla det teoretiska mot. Kolla att det stämmer. Har noll referänser tyvärr _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hittade detta
http://www.trucktrend.com/how-to/cha (iof i äckelenheter men formelen verkar korrekt) I SI-enheter E=210000 [N/mm^2] nf=antal full-längds blad [st] nt=totalt antal blad [st] b=bredd på bladen [mm] h=tjocklek på bladen [mm] L=längden på bladen [mm] 1: k=E * (2 + nf / nt) * nt * b * h^3 * 4 / 3 / L^3 [N/mm] 1lbs/in =0,175N/mm För ETT blad vet jag detta 2: k=4 * E * b *h^3 / L^3 Sätter man nf=nt=1 i formel 1: så ger 1: och 2: samma sak. Finns även formel 3: k=8 / 3 * nt * E * b *h^3 / L^3 Ej ok med 1 blad Behövs ca ca ca 10st blad för att bli ok Denna formel kommer från 1 blad i form av 3-angel med korretionsfaktor 2/3 Jag skulle gå på formel 1: för att försök se vad tex ett full-längsblad till ger. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Skruva banåkabil Hårdhet bladfjäder | 4 besök senaste veckan (1411 totalt) |