Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 Ringtool 2002 - Scuderia bilder & video.
<<   1, 2, 3, 4   >>
26508 besök totalt
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Pissiga fel att hitta men så mycket skönare när det är gjort thumbs up

Ses till helgen !

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Gabriel Wendel skrev:
AL skrev:
Cool spak! Ser ut som M3 e30 DTM thumbs up

Är det AKG så hade jag en sådan i min e30.

//AL


Hej Alex,

Det stämmer bra !


Du har inga planer på att gästa kinnekulle i år? Skulle vilja köra mot dig där och se vart den där sekunden som du har tillgodo på mig finns...

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Härligt att du hittade felet och grymt snabbt rattat runt ljubgbyhed!!

Lycka till på ringen

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Var på Ljungbyhed igår vilket blev en kanon dag!
Körde 7 tiondelar snabbare med nya diffen utan några andra ändringar thumbs up
Provade att ändra Toe vinkeln bak under dagen och bilen blev lite mer stabil men fortfarande jättehal i bakänden.. tror dessa Michelindäcken som sitter på nu har sett sina bästa dagar.. Jag verkar inte få upp ordentlig temp hur hårt jag än kämpar, ska bli skönt att få på nya däck och se om det blir en ny bil eller inte thumbs up Alltså blev nytt PB 58,3sek men tror där finns 0,5-1 sek till att kapa med nya däck

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
AL skrev:
Gabriel Wendel skrev:
AL skrev:
Cool spak! Ser ut som M3 e30 DTM thumbs up

Är det AKG så hade jag en sådan i min e30.

//AL


Hej Alex,

Det stämmer bra !


Du har inga planer på att gästa kinnekulle i år? Skulle vilja köra mot dig där och se vart den där sekunden som du har tillgodo på mig finns...

//AL


Man vet aldrig men spontant känns det inte som om det blir något Kinnekulle för mig i år.. Kom ner till Nürburg istället så kan vi gasa tillsammans

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Hur känns vikten på e46an jämfört med e36an?
Lider man av det? På Ringen kanske det inte märks så mycket, men på korta svenska banor så..

Det skiljer ju en hel del mellan dem.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Gabriel Wendel skrev:
Var på Ljungbyhed igår vilket blev en kanon dag!
Körde 7 tiondelar snabbare med nya diffen utan några andra ändringar thumbs up
Provade att ändra Toe vinkeln bak under dagen och bilen blev lite mer stabil men fortfarande jättehal i bakänden.. tror dessa Michelindäcken som sitter på nu har sett sina bästa dagar.. Jag verkar inte få upp ordentlig temp hur hårt jag än kämpar, ska bli skönt att få på nya däck och se om det blir en ny bil eller inte thumbs up Alltså blev nytt PB 58,3sek men tror där finns 0,5-1 sek till att kapa med nya däck


Bortsett från den lägre utväxlingen, hur upplever du skillnaden med en lamelldiff?
Jag är uppriktigt intresserad eftersom jag inte riktigt förstår hur/varför det är bättre än viscodiffen.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
vince skrev:
Gabriel Wendel skrev:
Var på Ljungbyhed igår vilket blev en kanon dag!
Körde 7 tiondelar snabbare med nya diffen utan några andra ändringar thumbs up
Provade att ändra Toe vinkeln bak under dagen och bilen blev lite mer stabil men fortfarande jättehal i bakänden.. tror dessa Michelindäcken som sitter på nu har sett sina bästa dagar.. Jag verkar inte få upp ordentlig temp hur hårt jag än kämpar, ska bli skönt att få på nya däck och se om det blir en ny bil eller inte thumbs up Alltså blev nytt PB 58,3sek men tror där finns 0,5-1 sek till att kapa med nya däck


Bortsett från den lägre utväxlingen, hur upplever du skillnaden med en lamelldiff?
Jag är uppriktigt intresserad eftersom jag inte riktigt förstår hur/varför det är bättre än viscodiffen.


Mycket bättre, mycket mer lätt körd på gränsen..
Om man ska överdriva känslan så kastar en viskodiff ut bakänden när den bestämmer sig för att fördela kraften medens en lamelldiff viskar till dig att nu kommer jag börja sladda så försiktigt.. Svårt att förklara men en stor skillnad tycker jag, ger mycket mer fortroende och är framförallt mer konsekvent i sitt beteende.

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Hur känns vikten på e46an jämfört med e36an?
Lider man av det? På Ringen kanske det inte märks så mycket, men på korta svenska banor så..

Det skiljer ju en hel del mellan dem.


Hej,

Jag kan säga att det inte är så farligt som jag trodde det skulle vara...
Självklart får man tidigarelägga sina bromspunkter lite men annars väldigt fin att köra.
Jag upplever ingen understyrning alls som jag hade förväntat mig!
Men E36an är mer underhållande på gränsen, du vet när man åker på kontrollerad 4-hjulskas och känner att man verkligen har bilen i sin hand... E46an är lite mer filtrerad men ack så rolig thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Hej,

Här har det varit tyst...
Men det betyder inte att det inte hänt saker thumbs up
Bilen har varit i Tyskland närmare bestämt Nürburg de senaste 2 månaderna och jag har hunnit med 3 besök och lite drygt 50varv! Bilen är Grymt driftsäker och har med mina små modifieringar blivit j*vligt bra! Snabbaste varvtider är 7.39.8 under turistkörning och 7.39.5 på trackday (mer trafik på det varvet). Båda varven är gjorda i drygt 30 graders lufttemperatur... Snabbaste varvet på video är 7.40 blankt och utan ljud då racechrono inte fungerat helt hundra.. ska ladda upp varvet även om det inte är så spännande utan ljud.

Men nu är bilen hemma för sommaren och provade igår en vända på Ljungbyhed, sist körde jag 58.3. Nu har jag justerat lite på rebounden bak och monterat Pirelli Trofeo R istället för Michelin Cup 2. I övrigt är bilen exakt likadan! Förbättringen blev ända ner till 57.5 vilket jag är grymt nöjd med!! Första testet med bilen var på 59sek så har alltså med mina justeringa och ombyggnader kapat 1.5 sek 👍🏻 Video kommer nedan!





_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Gabriel Wendel skrev:

Men nu är bilen hemma för sommaren och provade igår en vända på Ljungbyhed, sist körde jag 58.3. Nu har jag justerat lite på rebounden bak och monterat Pirelli Trofeo R istället för Michelin Cup 2. I övrigt är bilen exakt likadan! Förbättringen blev ända ner till 57.5 vilket jag är grymt nöjd med!! Första testet med bilen var på 59sek så har alltså med mina justeringa och ombyggnader kapat 1.5 sek 👍🏻


Snyggt kört där nere, det går jävligt fort!

Jag vet ju att du kört Kumho på E36an och inte denna, men kan du ändå göra någon bedömning om däcken Pirelli kontra Kumho? Vilket är bäst? Gärna även med en jämförelse runt Kumho/Michelin.

Kommer du till Gelleråsen den 15e?
Ska bli spännande med lite ny bansträckning där thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Gabriel Wendel skrev:

Men nu är bilen hemma för sommaren och provade igår en vända på Ljungbyhed, sist körde jag 58.3. Nu har jag justerat lite på rebounden bak och monterat Pirelli Trofeo R istället för Michelin Cup 2. I övrigt är bilen exakt likadan! Förbättringen blev ända ner till 57.5 vilket jag är grymt nöjd med!! Första testet med bilen var på 59sek så har alltså med mina justeringa och ombyggnader kapat 1.5 sek 👍🏻


Snyggt kört där nere, det går jävligt fort!

Jag vet ju att du kört Kumho på E36an och inte denna, men kan du ändå göra någon bedömning om däcken Pirelli kontra Kumho? Vilket är bäst? Gärna även med en jämförelse runt Kumho/Michelin.

Kommer du till Gelleråsen den 15e?
Ska bli spännande med lite ny bansträckning där thumbs up


Tjena & tack!
Jag kör Kuhmo på E36an och hade tänkt göra detsamma på denna men nyfikenheten tog över! Som vanligt spelar däck och min bedömning hur den ska tolkas stor roll på hur man är som förare och hur man vill ha sin bil.. Jag skulle nog säga att Michelin är ett steg bakom Kuhmo och Pirelli grepp och fart men de ska nog inte jämföras.. Michelin däcket är en fruktansvärt bra och långlivad kompromiss och perfekt för den som kör lika mycket eller mer gata än bana.. för mig som nästan uteslutet kör bana så är Kuhmo och Pirelli det självklara valet.. Pirelli har nog Putte lite mer grepp ända ute på gränsen men man har inte lika lätt att komma dit med det däcket då däcksidan är rätt mycket mjukare i Pirelli... det kan alltså studsa lite & då gäller det att man till tusen litar på däcket och inte gör en korrigering i onödan och tappar tid (detta har jag svårt med).. Kuhmot är otroligt direkt i däcksidan och därmed styrning vilket gör att det är sjukt lätt att lita på och bygga fart.. Båda däcken håller bra under längre stinter i hög värmen och skulle säga att de sliter lika fort.. Utan att provat däcken på exakt samma bil skulle jag fortfarande vilja säga att Kuhmo är min favorit fortfarande! Båda två extremt bra däck men ser fram emot den dagen jag kan jämföra på samma bil, samma dag & samma bana
Hade kunnat nörda ner ännu mer i detta men har ni frågor om däcken så bara fråga på!

Den 15 blir lite tufft då jag planerat att köra på Rudskogen med E30 Meet sedan länge.. Men hoppas komma till er Knutstorp träff

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Jätteintressant med däckjämförelsen! Har varit väldigt nyfiken på att testa trofeo r men kanske väntar med det. Låter kanske inte som ett däck för mig med nuvarande bilen. Gillar att köra Kumho. Kom inte riktigt överens med MPSC2. Har trippelåttor på just nu, enkla att umgås med IMHO om än inte supersnabba.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Att säga att du kör prydligt Gabbe låter kanske inte som du kör snabbt. Men det är det som är grejen, du gör inga misstag, det går snabbt och prydligt. Stor tumme upp, ja eller rättare sagt många stora tummar upp.

Tack för skjutsen!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jätteintressant med däckjämförelsen! Har varit väldigt nyfiken på att testa trofeo r men kanske väntar med det. Låter kanske inte som ett däck för mig med nuvarande bilen. Gillar att köra Kumho. Kom inte riktigt överens med MPSC2. Har trippelåttor på just nu, enkla att umgås med IMHO om än inte supersnabba.


Jag tror nog Trofeo kan funka bra på din M2 Magnus, du får lite lägre profil om du kör 19" än vad jag får på E46an vilket bara borde göra gott för däcksidan. Jag jobbar på Förenade bil i Malmö och på vår motorsportdag i våras testade jag en kunds upphottade 435 på banan, massa hästar, öhlins road & track och Trofeo R.. Funkade fantatiskt bra på den tunga bilen thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
964RS skrev:
Att säga att du kör prydligt Gabbe låter kanske inte som du kör snabbt. Men det är det som är grejen, du gör inga misstag, det går snabbt och prydligt. Stor tumme upp, ja eller rättare sagt många stora tummar upp.

Tack för skjutsen!


Tack för de orden Anders, uppskattas thumbs up
Nemas problemas!

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Sagt det innan men det förtjänas att sägas igen, übergrym körning Gabbe thumbs up
Vore väl fasen om vi inte kan sammanstråla igen därnere snart?
Du är inte där nått V31 ?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Grym jävla bil du har måste ja säga! thumbs up

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Gabriel Wendel skrev:

Men det betyder inte att det inte hänt saker thumbs up


Imponerande körning där videovarvet är 7.30-7.35 om man räknar bort trafiken.
Inspirerande konstant låg Vmin överallt!!

Vem arrangerade denna trackday? Var det bra?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
bakmotor skrev:
Sagt det innan men det förtjänas att sägas igen, übergrym körning Gabbe thumbs up
Vore väl fasen om vi inte kan sammanstråla igen därnere snart?
Du är inte där nått V31 ?


Tack Du!
Ja, vi får lösa det.. Kommer nog jobba rätt mycket i sommar så lär
Inte komma ner med bil förens i september skulle jag tro

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
BTG skrev:
Gabriel Wendel skrev:

Men det betyder inte att det inte hänt saker thumbs up


Imponerande körning där videovarvet är 7.30-7.35 om man räknar bort trafiken.
Inspirerande konstant låg Vmin överallt!!

Vem arrangerade denna trackday? Var det bra?


Tack! Ja, körde 23 varv den dagen och racechrono säger 7.28 optimal så tror själv på en låg 7.30 tid
Vad gäller V/min hoppas jag du menar höga och inte låga, haha
Denna trackdayn annordnades av Schnelleschwaben och var jäkligt bra, inga avstängningar eller olyckor alls men lite mycket trafik för helt fria varv men det kan man inte begära.. hade man åkt runt 8an hade man nog inte sett en bil thumbs up

För övrigt körde jag 21 varv på rad mellan 7.55 & 7.39 den dagen i 35 graders värme.. grym jävla bil och det är fan beroende framkallande att åka fullraka och hålla stumt in i hohenrain chickan... Körde 3-4 varvs stintar!



_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 Ringtool 2002 - Scuderia bilder & video.
<<   1, 2, 3, 4   >>
26508 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande