Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Centrering av kopplingslamell | 3095 besök totalt |
Hejsan
Jag håller på att byta svänghjul och koppling på min BMW 328. Har dock problem med centreringen av lamellen. Min nya tryckplatta har ju en låsplatta som håller i fjädrarna. Det gör ju att centreringsverktyget inte får sticka ut. Tittade först på biltemas billiga men den verkar ju just sticka ut. Så jag tog och svarvade ett eget verktyg. Det blev inte så bra då svarven på jobbet konar lite. Resultatet blev att det glappar en del så lamellen hänger ganska mycket. Hur noga behöver centreringen va? Centreringens uppgift är väl bara att möjliggöra att växellådans axel hittar styrlagret i vevaxeln. Just nu har jag 2 alternativ att testa. Först dra lite tejp runt centreringeverktyget och testa. Skulle inte det kännas bra så tänkte jag att jag skruvar fast tryckplattan och släpper på låsplattan. Sen lossar på skruvarna tills trycket på lamellen minskar så jag kan putta den tillrätta. Funkar det att göra så? Har ni några andra tips? Drivlinan måste sitta på plats när helgen är slut om jag ska hinna få ihop bilen så all input är mycket välkommen. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||||
Jag har tidigare försökt använda en centreringsdonsats från biltema, men delarna glappar så mycket att centreringen blir kass.
Nu senast insåg jag att man genom tryckplattans utsida ser lamellen och tryckplattans friktionsplatta. Centrerade upp lamellen mot den och mätte med skjutmått tills det såg någorlunda lika ut. Sedan gled den ingående axeln i ovanligt lätt vid montering av lådan. |
||||
En långhylsa som passar in i lagret som sitter i veven (för garanterad centrering), sedan bara tejpa tills ytterdiametern blir lagom för splines:en. Funkat perfekt alla gånger _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
+1 _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Lossa inte tryckplattan utan låsningen på plats för då kommer självjusteringen kompensera tills den bottnar och tryckplattan är förstörd (den går att återställa men det är inte helt lätt och risken finns att det inte blir bra). _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
+1 _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
Kan inte funka med en sånhär http://webshop.cp-service.se/sv/lame
Om den nu är för lång så kan man ju alltid kapa den lite _________________ Ante Larsson |
||||
+2 _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Skruva banåkabil Centrering av kopplingslamell | 3095 besök totalt |