Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Centrering av kopplingslamell
3095 besök totalt
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Hejsan
Jag håller på att byta svänghjul och koppling på min BMW 328. Har dock problem med centreringen av lamellen. Min nya tryckplatta har ju en låsplatta som håller i fjädrarna. Det gör ju att centreringsverktyget inte får sticka ut. Tittade först på biltemas billiga men den verkar ju just sticka ut. Så jag tog och svarvade ett eget verktyg. Det blev inte så bra då svarven på jobbet konar lite. Resultatet blev att det glappar en del så lamellen hänger ganska mycket.
Hur noga behöver centreringen va? Centreringens uppgift är väl bara att möjliggöra att växellådans axel hittar styrlagret i vevaxeln.
Just nu har jag 2 alternativ att testa. Först dra lite tejp runt centreringeverktyget och testa. Skulle inte det kännas bra så tänkte jag att jag skruvar fast tryckplattan och släpper på låsplattan. Sen lossar på skruvarna tills trycket på lamellen minskar så jag kan putta den tillrätta. Funkar det att göra så?

Har ni några andra tips? Drivlinan måste sitta på plats när helgen är slut om jag ska hinna få ihop bilen så all input är mycket välkommen.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Jag har använt en avkapad ingående axel, det har funkat perfekt. Men det förutsätter ju att man har en rasad växellåda att ta axeln ifrån.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



Kanske fel men jag har centrerat med ögonmått, eller vilket verktyg som helst som gått in i hålet. Det räcker väl att man lyckas få axeln att gå i när lådan ska upp?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Jag har tidigare försökt använda en centreringsdonsats från biltema, men delarna glappar så mycket att centreringen blir kass.

Nu senast insåg jag att man genom tryckplattans utsida ser lamellen och tryckplattans friktionsplatta. Centrerade upp lamellen mot den och mätte med skjutmått tills det såg någorlunda lika ut. Sedan gled den ingående axeln i ovanligt lätt vid montering av lådan. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Brukar göra så jag med.
eller ögonmått i 'hålet' på centrum av lamell.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Skönt att höra att det inte är så jäkla känsligt. Jag testar med lite tejp så kommer det att gå utmärkt.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497




En långhylsa som passar in i lagret som sitter i veven (för garanterad centrering), sedan bara tejpa tills ytterdiametern blir lagom för splines:en. Funkat perfekt alla gånger

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Tord skrev:
Kanske fel men jag har centrerat med ögonmått, eller vilket verktyg som helst som gått in i hålet. Det räcker väl att man lyckas få axeln att gå i när lådan ska upp?


+1

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Dubbelskivig är ett rent helvete ibland, då är det fint med en lös axel så splinsens linar upp.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Tifosi skrev:
Sen lossar på skruvarna tills trycket på lamellen minskar så jag kan putta den tillrätta. Funkar det att göra så?


Lossa inte tryckplattan utan låsningen på plats för då kommer självjusteringen kompensera tills den bottnar och tryckplattan är förstörd (den går att återställa men det är inte helt lätt och risken finns att det inte blir bra).

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Tack för den infon Johan. Då ska jag inte göra så. Får hoppas att det blir bra med lite tejp på mitt centreringsverktyg.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364



Figgz skrev:

En långhylsa som passar in i lagret som sitter i veven (för garanterad centrering), sedan bara tejpa tills ytterdiametern blir lagom för splines:en. Funkat perfekt alla gånger


+1

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
AnteS2
Stenungsund
Här sen Sep 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kan inte funka med en sånhär http://webshop.cp-service.se/sv/lameller/1147-lamellstyrverktyg-atgm01 . . . .

Om den nu är för lång så kan man ju alltid kapa den lite

_________________
Ante Larsson
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3684



FoX skrev:
Figgz skrev:

En långhylsa som passar in i lagret som sitter i veven (för garanterad centrering), sedan bara tejpa tills ytterdiametern blir lagom för splines:en. Funkat perfekt alla gånger


+1

+2

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det funkade bra med lite tejp på min egensvarvade mojäng. Så nu sitter koppling och växellåda på plats.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Skruva banåkabil
Centrering av kopplingslamell
3095 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande