Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Aero frågor.
2281 besök totalt
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288


Trådstartare
Funderar lite hur skärmar ska vara formade för vettigast Aero.

Hur mycket gör tex med stora utsläpp bakom framhjulen tex "kapade"

Vill man ha bakhjulet "täckt" sett framifrån mot tröskeln eller är det vetigt att leda in luft där?

Någon som har lite tips kanske?

Mvh

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



För mej, på hobbynivå....är utsläppen i framskärmarna ett sätt att bli av med luft från motorrummet, utan att det stör aeron allt för mycket.

Täckta bakhjul var mode på 80-talet. Men det har man ju inte sett så mycket på senare tid.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288


Trådstartare
Tack för inputen, mina bakskärmar ser ut så här. (Lånad bild) och funderade om jag ist skulle låta skärmalternativ gå ända ner mot tröskeln, så attbreddningen börjar tidigare.



Men är glad om jag slipper massa extra jobb

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Modj skrev:
............. funderade om jag ist skulle låta skärmalternativ gå ända ner mot tröskeln ...........


Det var så du menade med täckta bakhjul.

Jag tror inte det blir någon mätbar skillnad......varken för eller mot.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



Att öppna upp bakom framhjulen drar ur luften ur hjulhusen som annars skapar lyftkrafter, det öka också på flödet under front splittern/diffusern. Generellt vill man ha främre delen av hjulen täckta för att undvika övertryck i hjulhusen så mycket det går.

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Andreas P. skrev:
Att öppna upp bakom framhjulen drar ur luften ur hjulhusen som annars skapar lyftkrafter, det öka också på flödet under front splittern/diffusern. Generellt vill man ha främre delen av hjulen täckta för att undvika övertryck i hjulhusen så mycket det går.


Och samma princip gäller ju även bakhjul

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Skruva banåkabil
Aero frågor.
2281 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande