Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Aero frågor. | 2281 besök totalt |
Funderar lite hur skärmar ska vara formade för vettigast Aero.
Hur mycket gör tex med stora utsläpp bakom framhjulen tex "kapade" Vill man ha bakhjulet "täckt" sett framifrån mot tröskeln eller är det vetigt att leda in luft där? Någon som har lite tips kanske? Mvh |
||
För mej, på hobbynivå....är utsläppen i framskärmarna ett sätt att bli av med luft från motorrummet, utan att det stör aeron allt för mycket.
Täckta bakhjul var mode på 80-talet. Men det har man ju inte sett så mycket på senare tid. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Tack för inputen, mina bakskärmar ser ut så här. (Lånad bild) och funderade om jag ist skulle låta skärmalternativ gå ända ner mot tröskeln, så attbreddningen börjar tidigare.
Men är glad om jag slipper massa extra jobb |
||
Det var så du menade med täckta bakhjul. Jag tror inte det blir någon mätbar skillnad......varken för eller mot. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Att öppna upp bakom framhjulen drar ur luften ur hjulhusen som annars skapar lyftkrafter, det öka också på flödet under front splittern/diffusern. Generellt vill man ha främre delen av hjulen täckta för att undvika övertryck i hjulhusen så mycket det går.
_________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||
Och samma princip gäller ju även bakhjul _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Skruva banåkabil Aero frågor. | 2281 besök totalt |