Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ta bort
1511 besök totalt
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
ta bort

_________________
Joakim Danielsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Hur mycket skiljer det mellan kammarna?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
super7 skrev:
Hur mycket skiljer det mellan kammarna?


Tror original kammarna är på 228 grader 9mm lyft och dom"nya" är på 240 grader 9,7mm lyft.
Nu står kammarna 1mm öppen i tdc. Vanosen arbetar i mellan ca 1700-3800rpm och då avancerar den insugskammen. Så tycker det är konstigt att jag tappar ladd när han går tillbaka till 1mm öppen i tdc.

_________________
Joakim Danielsson
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Har du tappat effekt, eller kan det flöda så mycket mer att luften inte räcker till högre ladd?

_________________
Christer Johansson
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
Christer Johansson skrev:
Har du tappat effekt, eller kan det flöda så mycket mer att luften inte räcker till högre ladd?

Det känns inte som han tappat effekt, det drar hela vägen till varvstop. Men känns ändå konstigt för innan så låg jag på 0,7bar upp till 2000rpm och sen 0,9bar ända till varvstop.

_________________
Joakim Danielsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Christer Johansson skrev:
Har du tappat effekt, eller kan det flöda så mycket mer att luften inte räcker till högre ladd?

+1 på de resonemanget

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
super7 skrev:
Christer Johansson skrev:
Har du tappat effekt, eller kan det flöda så mycket mer att luften inte räcker till högre ladd?

+1 på de resonemanget

Kanske är så enkelt. Kändes bara konstigt att tappa så mycket ladd på att byta kammar, det är ju inga extrema kammar direkt.

_________________
Joakim Danielsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det är inte laddtrycket som är intressanta, utan effekten. Om motorn andas bättre kommer den att kunna "svälja" luften bättre och därmed lägre laddtryck. Egentligen är det det optimala, allt mår bättre av lägre laddtryck. Mindre påfrestning på kompressorn, lägre temp på insugsluften osv.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



beepbeep skrev:
Det är inte laddtrycket som är intressanta, utan effekten. Om motorn andas bättre kommer den att kunna "svälja" luften bättre och därmed lägre laddtryck. Egentligen är det det optimala, allt mår bättre av lägre laddtryck. Mindre påfrestning på kompressorn, lägre temp på insugsluften osv.


Jag lärde mig tidigt att flöde ger effekt. Genom att bara minska förluster med portning, få insug och avgasgrenröret att matcha toppen, avgassystemet i övrigt, jämna ut kanter in och ut ur turbon osv, så ökade jag 46 drivhjulshästar på min 1985 9000 med orörd box, med max effekt vid 5000 varv istället för 5500 innan. Laddtrycket blev högre på mellanvarv, antagligen pga att motorn gick kallare, vilket tydligt syntes på grenröret som aldrig blev vitt efter de otaliga timmarna i garaget under början av 1990 talet. Att max effekten sjönk till lägre varvtal berodde ju på att den där gamla originalturbon inte räckte till mer.

Kompressorn ger bara given luftmängd beroende på utväxlingen, och därned laddtryck, jämfört med en turbo som drivs av avgas flödet och är styrd med magnetventil och elekronik.

_________________
Christer Johansson
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
Christer Johansson skrev:
beepbeep skrev:
Det är inte laddtrycket som är intressanta, utan effekten. Om motorn andas bättre kommer den att kunna "svälja" luften bättre och därmed lägre laddtryck. Egentligen är det det optimala, allt mår bättre av lägre laddtryck. Mindre påfrestning på kompressorn, lägre temp på insugsluften osv.


Jag lärde mig tidigt att flöde ger effekt. Genom att bara minska förluster med portning, få insug och avgasgrenröret att matcha toppen, avgassystemet i övrigt, jämna ut kanter in och ut ur turbon osv, så ökade jag 46 drivhjulshästar på min 1985 9000 med orörd box, med max effekt vid 5000 varv istället för 5500 innan. Laddtrycket blev högre på mellanvarv, antagligen pga att motorn gick kallare, vilket tydligt syntes på grenröret som aldrig blev vitt efter de otaliga timmarna i garaget under början av 1990 talet. Att max effekten sjönk till lägre varvtal berodde ju på att den där gamla originalturbon inte räckte till mer.

Kompressorn ger bara given luftmängd beroende på utväxlingen, och därned laddtryck, jämfört med en turbo som drivs av avgas flödet och är styrd med magnetventil och elekronik.


Det förklarar en del. Jag har även byggt ett nytt insug i alu, det gamla var ett kapat original med silikonslangar. Även tryckrören har jag lyckats korta ner med 1m och fått bort några skarpa böjar.
Så tror allt jag har byggt om har gjort så flödet blivit bättre.


_________________
Joakim Danielsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Det finns en anldening varför en Volco 740 som laddar 1.5 bar inte har någon effekt och en Välslipad motor lämnar 500 hästar på under 1 bar.

Det är inte laddtrycket

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85




_________________
/Johan Lindberg
Citera
Skruva banåkabil
ta bort
1511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande