|
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67
Trådstartare
12 Apr 2017 20:30
Senast ändrad av Jockedan, 13 Jan 2020 16:40, ändrad totalt 1 gång
ta bort
_________________ Joakim Danielsson
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583
12 Apr 2017 21:43
Hur mycket skiljer det mellan kammarna?
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67
Trådstartare
12 Apr 2017 22:43
super7 skrev: | Hur mycket skiljer det mellan kammarna? |
Tror original kammarna är på 228 grader 9mm lyft och dom"nya" är på 240 grader 9,7mm lyft.
Nu står kammarna 1mm öppen i tdc. Vanosen arbetar i mellan ca 1700-3800rpm och då avancerar den insugskammen. Så tycker det är konstigt att jag tappar ladd när han går tillbaka till 1mm öppen i tdc.
_________________ Joakim Danielsson
|
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168
13 Apr 2017 00:39
Har du tappat effekt, eller kan det flöda så mycket mer att luften inte räcker till högre ladd?
_________________ Christer Johansson
|
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67
Trådstartare
13 Apr 2017 06:54
Christer Johansson skrev: | Har du tappat effekt, eller kan det flöda så mycket mer att luften inte räcker till högre ladd? |
Det känns inte som han tappat effekt, det drar hela vägen till varvstop. Men känns ändå konstigt för innan så låg jag på 0,7bar upp till 2000rpm och sen 0,9bar ända till varvstop.
_________________ Joakim Danielsson
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583
13 Apr 2017 09:31
Christer Johansson skrev: | Har du tappat effekt, eller kan det flöda så mycket mer att luften inte räcker till högre ladd? |
+1 på de resonemanget
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67
Trådstartare
13 Apr 2017 11:38
super7 skrev: | Christer Johansson skrev: | Har du tappat effekt, eller kan det flöda så mycket mer att luften inte räcker till högre ladd? |
+1 på de resonemanget |
Kanske är så enkelt. Kändes bara konstigt att tappa så mycket ladd på att byta kammar, det är ju inga extrema kammar direkt.
_________________ Joakim Danielsson
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447
14 Apr 2017 13:47
Det är inte laddtrycket som är intressanta, utan effekten. Om motorn andas bättre kommer den att kunna "svälja" luften bättre och därmed lägre laddtryck. Egentligen är det det optimala, allt mår bättre av lägre laddtryck. Mindre påfrestning på kompressorn, lägre temp på insugsluften osv.
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168
14 Apr 2017 14:09
beepbeep skrev: | Det är inte laddtrycket som är intressanta, utan effekten. Om motorn andas bättre kommer den att kunna "svälja" luften bättre och därmed lägre laddtryck. Egentligen är det det optimala, allt mår bättre av lägre laddtryck. Mindre påfrestning på kompressorn, lägre temp på insugsluften osv. |
Jag lärde mig tidigt att flöde ger effekt. Genom att bara minska förluster med portning, få insug och avgasgrenröret att matcha toppen, avgassystemet i övrigt, jämna ut kanter in och ut ur turbon osv, så ökade jag 46 drivhjulshästar på min 1985 9000 med orörd box, med max effekt vid 5000 varv istället för 5500 innan. Laddtrycket blev högre på mellanvarv, antagligen pga att motorn gick kallare, vilket tydligt syntes på grenröret som aldrig blev vitt efter de otaliga timmarna i garaget under början av 1990 talet. Att max effekten sjönk till lägre varvtal berodde ju på att den där gamla originalturbon inte räckte till mer.
Kompressorn ger bara given luftmängd beroende på utväxlingen, och därned laddtryck, jämfört med en turbo som drivs av avgas flödet och är styrd med magnetventil och elekronik.
_________________ Christer Johansson
|
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67
Trådstartare
14 Apr 2017 20:05
Christer Johansson skrev: | beepbeep skrev: | Det är inte laddtrycket som är intressanta, utan effekten. Om motorn andas bättre kommer den att kunna "svälja" luften bättre och därmed lägre laddtryck. Egentligen är det det optimala, allt mår bättre av lägre laddtryck. Mindre påfrestning på kompressorn, lägre temp på insugsluften osv. |
Jag lärde mig tidigt att flöde ger effekt. Genom att bara minska förluster med portning, få insug och avgasgrenröret att matcha toppen, avgassystemet i övrigt, jämna ut kanter in och ut ur turbon osv, så ökade jag 46 drivhjulshästar på min 1985 9000 med orörd box, med max effekt vid 5000 varv istället för 5500 innan. Laddtrycket blev högre på mellanvarv, antagligen pga att motorn gick kallare, vilket tydligt syntes på grenröret som aldrig blev vitt efter de otaliga timmarna i garaget under början av 1990 talet. Att max effekten sjönk till lägre varvtal berodde ju på att den där gamla originalturbon inte räckte till mer.
Kompressorn ger bara given luftmängd beroende på utväxlingen, och därned laddtryck, jämfört med en turbo som drivs av avgas flödet och är styrd med magnetventil och elekronik. |
Det förklarar en del. Jag har även byggt ett nytt insug i alu, det gamla var ett kapat original med silikonslangar. Även tryckrören har jag lyckats korta ner med 1m och fått bort några skarpa böjar.
Så tror allt jag har byggt om har gjort så flödet blivit bättre.
_________________ Joakim Danielsson
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488
15 Apr 2017 00:38
Det finns en anldening varför en Volco 740 som laddar 1.5 bar inte har någon effekt och en Välslipad motor lämnar 500 hästar på under 1 bar.
Det är inte laddtrycket
|
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85
15 Apr 2017 12:53
_________________ /Johan Lindberg
|
|