Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Inboard "nye" gelleråsen?
tråden läst  
2767 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2
 
   
Supramannen







Här sedan: 11 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 09:58     Citera

På GRC i söndags körde man gamla till lunch och nya efter lunch..


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Christer Johansson
Kopparberg






Här sedan: 04 Feb 2011
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 10:04     Re: Citera

Supramannen skrev:
På GRC i söndags körde man gamla till lunch och nya efter lunch..


Men det var en informationsmiss. Det är nya sträckningen som gäller pga miljö och säkerhetsskäl som de sa igår .


_________________
Christer Johansson

Seven amatörbygge 2014 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1482690#1482690
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg






Här sedan: 12 Jul 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 11:47     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Om det är SBF-krav som ligger bakom dragningen....så kan ju vi skita i det...och åka den vida svängen.

Skall förutom avåkningzon för MC även reducera buller på referenspunkten, och har således inget med SBF att göra utan miljötillståndet som gäller för all verksamhet på banan.


_________________
Magnus Bengtsson
Roadsport A #6 Corvette C5 Z06
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen







Här sedan: 11 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 13:45     Citera

Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm






Här sedan: 27 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 13:59     Citera

Har vi någon tumregel på hur snabb/långsam nya banan och asfalten är jämfört med 2016?


_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg






Här sedan: 12 Jul 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 14:06     Re: Citera

Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


_________________
Magnus Bengtsson
Roadsport A #6 Corvette C5 Z06
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga






Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 14:46     Re: Citera

Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg






Här sedan: 12 Jul 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 14:51     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där

Avståndet banasfalt till mätpunkt ökar med ett antal meter som jag förstått det, vinkel också gissningsvis.
Så var i alla fall teorierna före ombyggnad, återstår väl att se om det fungerar.


_________________
Magnus Bengtsson
Roadsport A #6 Corvette C5 Z06
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
tommy karlsson
Bengtsfors






Här sedan: 20 Feb 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 17:06     Citera

Svängen är en happening varje varv, varvtiden har minskat med ca 1 sekund mot tidigare år men det har givetvis med den nya asfalten att göra också.
summa summarum, det var inte så illa som det ser ut men det gynnar motorstarka bilar mer med den nya bansträckningen.
MVH Tommy, Wot racing NSHC


_________________
Tommy Karlsson
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Christer Johansson
Kopparberg






Här sedan: 04 Feb 2011
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2017 17:56     Re: Citera

tommy karlsson skrev:
Svängen är en happening varje varv, varvtiden har minskat med ca 1 sekund mot tidigare år men det har givetvis med den nya asfalten att göra också.
summa summarum, det var inte så illa som det ser ut men det gynnar motorstarka bilar mer med den nya bansträckningen.
MVH Tommy, Wot racing NSHC


Tack för den 😃 jag körde en sekund snabbare men med r däck mot semi r i september i gamla svängen på förmiddan Ingen minskning på eftermiddagen på nya sträckningen. Många tyckte att det var halt och flera körde långsammare mot i höstas. Det var iofs kallt och ingen sol ute som hjälpte däcktempen . Tror inte att regnet påverkade så mycket då det inte kändes nån skillad på övriga banan.


_________________
Christer Johansson

Seven amatörbygge 2014 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1482690#1482690
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
caperseven
trollhättan






Här sedan: 02 Dec 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2017 00:54     Re: Citera

Magnus Bengtsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där

Avståndet banasfalt till mätpunkt ökar med ett antal meter som jag förstått det, vinkel också gissningsvis.
Så var i alla fall teorierna före ombyggnad, återstår väl att se om det fungerar.


Om man ska mäta vid samma sk mätpunkt så ska den flyttas med givetvis så samma avstånd gäller på den nya sträckningen ,så det borde bli samma ljudbild ,,om inte räcket minskar ljudet något.


_________________
Jörgen Bock
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Daugaard
Stockholm/Skarpnäck






Här sedan: 30 Sep 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2017 06:19     Re: Citera

caperseven skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där

Avståndet banasfalt till mätpunkt ökar med ett antal meter som jag förstått det, vinkel också gissningsvis.
Så var i alla fall teorierna före ombyggnad, återstår väl att se om det fungerar.


Om man ska mäta vid samma sk mätpunkt så ska den flyttas med givetvis så samma avstånd gäller på den nya sträckningen ,så det borde bli samma ljudbild ,,om inte räcket minskar ljudet något.


Nä så är det ju inte eftersom man har restriktioner på ljudbilden relativt till bostadshusen i området.
Så länge inte grannen flyttar sitt hus närmre banan så skall inte referenspunkten flyttas.


_________________
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande i Hondaklubben* 070-53 41 431
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg






Här sedan: 12 Jul 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2017 08:49     Re: Citera

Daugaard skrev:
caperseven skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där

Avståndet banasfalt till mätpunkt ökar med ett antal meter som jag förstått det, vinkel också gissningsvis.
Så var i alla fall teorierna före ombyggnad, återstår väl att se om det fungerar.


Om man ska mäta vid samma sk mätpunkt så ska den flyttas med givetvis så samma avstånd gäller på den nya sträckningen ,så det borde bli samma ljudbild ,,om inte räcket minskar ljudet något.


Nä så är det ju inte eftersom man har restriktioner på ljudbilden relativt till bostadshusen i området.
Så länge inte grannen flyttar sitt hus närmre banan så skall inte referenspunkten flyttas.

Exakt. thumbs up
Mätpunkten på banan är till för att få en indikation på var ljudnivån ligger på referenspunkten.


_________________
Magnus Bengtsson
Roadsport A #6 Corvette C5 Z06
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Supramannen







Här sedan: 11 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2017 09:32     Re: Citera

tommy karlsson skrev:
Svängen är en happening varje varv, varvtiden har minskat med ca 1 sekund mot tidigare år men det har givetvis med den nya asfalten att göra också.
summa summarum, det var inte så illa som det ser ut men det gynnar motorstarka bilar mer med den nya bansträckningen.
MVH Tommy, Wot racing NSHC


det gillar vi om det stämmer


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm






Här sedan: 27 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Maj 2017 09:41     Re: Citera

Supramannen skrev:
tommy karlsson skrev:
Svängen är en happening varje varv, varvtiden har minskat med ca 1 sekund mot tidigare år men det har givetvis med den nya asfalten att göra också.
summa summarum, det var inte så illa som det ser ut men det gynnar motorstarka bilar mer med den nya bansträckningen.
MVH Tommy, Wot racing NSHC


det gillar vi om det stämmer




_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Inboard "nye" gelleråsen?
tråden läst  
2767 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>