Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Inboard "nye" gelleråsen? Diskutera den helt nya svängen!
<<   1, 2, 3   >>
36509 besök totalt
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



På GRC i söndags körde man gamla till lunch och nya efter lunch..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Supramannen skrev:
På GRC i söndags körde man gamla till lunch och nya efter lunch..


Men det var en informationsmiss. Det är nya sträckningen som gäller pga miljö och säkerhetsskäl som de sa igår .

_________________
Christer Johansson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



ButterflyRacing skrev:
Om det är SBF-krav som ligger bakom dragningen....så kan ju vi skita i det...och åka den vida svängen.

Skall förutom avåkningzon för MC även reducera buller på referenspunkten, och har således inget med SBF att göra utan miljötillståndet som gäller för all verksamhet på banan.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Har vi någon tumregel på hur snabb/långsam nya banan och asfalten är jämfört med 2016?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där

Avståndet banasfalt till mätpunkt ökar med ett antal meter som jag förstått det, vinkel också gissningsvis.
Så var i alla fall teorierna före ombyggnad, återstår väl att se om det fungerar.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



Svängen är en happening varje varv, varvtiden har minskat med ca 1 sekund mot tidigare år men det har givetvis med den nya asfalten att göra också.
summa summarum, det var inte så illa som det ser ut men det gynnar motorstarka bilar mer med den nya bansträckningen.
MVH Tommy, Wot racing NSHC

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



tommy karlsson skrev:
Svängen är en happening varje varv, varvtiden har minskat med ca 1 sekund mot tidigare år men det har givetvis med den nya asfalten att göra också.
summa summarum, det var inte så illa som det ser ut men det gynnar motorstarka bilar mer med den nya bansträckningen.
MVH Tommy, Wot racing NSHC


Tack för den 😃 jag körde en sekund snabbare men med r däck mot semi r i september i gamla svängen på förmiddan Ingen minskning på eftermiddagen på nya sträckningen. Många tyckte att det var halt och flera körde långsammare mot i höstas. Det var iofs kallt och ingen sol ute som hjälpte däcktempen . Tror inte att regnet påverkade så mycket då det inte kändes nån skillad på övriga banan.

_________________
Christer Johansson
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Magnus Bengtsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där

Avståndet banasfalt till mätpunkt ökar med ett antal meter som jag förstått det, vinkel också gissningsvis.
Så var i alla fall teorierna före ombyggnad, återstår väl att se om det fungerar.


Om man ska mäta vid samma sk mätpunkt så ska den flyttas med givetvis så samma avstånd gäller på den nya sträckningen ,så det borde bli samma ljudbild ,,om inte räcket minskar ljudet något.

_________________
Jörgen Bock
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



caperseven skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där

Avståndet banasfalt till mätpunkt ökar med ett antal meter som jag förstått det, vinkel också gissningsvis.
Så var i alla fall teorierna före ombyggnad, återstår väl att se om det fungerar.


Om man ska mäta vid samma sk mätpunkt så ska den flyttas med givetvis så samma avstånd gäller på den nya sträckningen ,så det borde bli samma ljudbild ,,om inte räcket minskar ljudet något.


Nä så är det ju inte eftersom man har restriktioner på ljudbilden relativt till bostadshusen i området.
Så länge inte grannen flyttar sitt hus närmre banan så skall inte referenspunkten flyttas.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Daugaard skrev:
caperseven skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Då borde man köra nya på allt så blir det inget snack om nya och gamla


Det är väl upp till banägaren att avgöra om den som hyr bedöms vara tillräckligt tyst för att köra gamla slingan, historik om en hyresgästs gamla synder/problem osv kan då vara avgörande tänker jag..

Snacket blir väl isåfall från dem som inte håller med om att de bedöms till inte klara kraven för gamla slingan. Om man får köra gamla slingan så ställer det ju högre krav på arrangören att verkligen hålla ställda krav och det brukar oftast utmynnas i tjat och avvisning av den individ som låter för mycket. Så antingen köra man nya slingan eller så ser bilarna ut som tex på TA.Nu/Knutstorp, valet är då ganska enkelt i mitt tycke.

Med det sagt så är det väl sannolikt att det i slutändan blir den nya bansträckningen som gäller om det inte rör trafikövningskörning och liknande

Blir kanske två varvtidstabeller samtidigt som kan förvirra förstås, gamla och nya..


Jag föratår inte vad det är som gör ljudet mindre. Sluthastigheten är högra med nya slingan. Och det skriker som fan i däcken.....det lilla jag såg när jag var där

Avståndet banasfalt till mätpunkt ökar med ett antal meter som jag förstått det, vinkel också gissningsvis.
Så var i alla fall teorierna före ombyggnad, återstår väl att se om det fungerar.


Om man ska mäta vid samma sk mätpunkt så ska den flyttas med givetvis så samma avstånd gäller på den nya sträckningen ,så det borde bli samma ljudbild ,,om inte räcket minskar ljudet något.


Nä så är det ju inte eftersom man har restriktioner på ljudbilden relativt till bostadshusen i området.
Så länge inte grannen flyttar sitt hus närmre banan så skall inte referenspunkten flyttas.

Exakt. thumbs up
Mätpunkten på banan är till för att få en indikation på var ljudnivån ligger på referenspunkten.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



tommy karlsson skrev:
Svängen är en happening varje varv, varvtiden har minskat med ca 1 sekund mot tidigare år men det har givetvis med den nya asfalten att göra också.
summa summarum, det var inte så illa som det ser ut men det gynnar motorstarka bilar mer med den nya bansträckningen.
MVH Tommy, Wot racing NSHC


det gillar vi om det stämmer

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Supramannen skrev:
tommy karlsson skrev:
Svängen är en happening varje varv, varvtiden har minskat med ca 1 sekund mot tidigare år men det har givetvis med den nya asfalten att göra också.
summa summarum, det var inte så illa som det ser ut men det gynnar motorstarka bilar mer med den nya bansträckningen.
MVH Tommy, Wot racing NSHC


det gillar vi om det stämmer



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Var o körde nya bansträckningen i lördags. Varmt o fint väder med sol, så inget blött halkande denna gång.


Jag tycker det var riktigt intressant att försöka lista ut hur man skulle ta den. Vet inte om varianten jag landade på under dagens gång var optimal. De allra första varven så åkte och åkte och åkte jag genom hela den gamla svängen och undrade var tusan den nya biten var? Den var långt långt senare i kurvan än vad jag hade förväntat mig! Att det är lite svårt att sikta in de nya delen beror på att banan är så platt så det är svårt att se riktmärken.

De första varven när jag trevade mig fram lite så hade jag problem med lite överstyrning kring första turn in. Dvs där banan fortfarande är exakt som förr. Jag tror det berodde på lite tvekan av mig om vad som var korrekt fart genom kurvan. Sen när det var inlärt så fick jag överstyrning nånstans halvvägs mellan turn in och sista apex (det ligger innercurbs på två ställen). Samma sak där, trevande och lite tvekande vad som var rätt fart genom andra halvan av hela svängen. Det kändes som kurvan nöp en liten liten aning men det berodde nog egentligen på att det under första halvan av hela kurvan så var det svårt att se curbsen i sista apex, dvs svårt att se vart man skulle vara på väg.

Men så småningom så hittade jag en mjuk böj genom hela partiet. Ingen stenhård inbromsning innan turn in (i den gamla första delen av kurvan) men naturligtvis en fartminsking och sen mjuk turn in. Sen höll jag mig ganska mitt i banan en lång stund, inte in mot högerkant! Passerade den första innercurbsen fortfarande mitt i banan. Det gällde att få syn på innercurbs nummer två (apex) så tidigt som möjligt så att man fick till det mjuka långa böjen utan plötsliga radieförändringar. Som vanligt med bakhjulsdrivet så gällde det att lita på bakfästet och gå på gas så tidigt som möjligt och det var till väldigt stor hjälp när man lyckades se apexcurbsen och exit så att man gick på gas så man hamnade längst ut till vänster vid exitcurbsen.

Förlåt för en lång rörig text


Nu är jag VÄLDIGT nyfiken på kommentarer på ovanstående! Du som kört den nya kurvan, körde du som jag eller någon annan mer eller mindre annorlunda variant???

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Henrik Fries har lagt upp en bra video där man ser två varv samtidigt, båda inifrån hans Porsche. Den ena är körd av Richard Göransson och den andra av Henrik själv:

http://youtu.be/31LGpHANUIY

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Vad som jag från flagg sidan upplevde var att huvudsponsorerna hamnat utanför synfält vilket gjorde att flaggor missades i flertal under dagen. Bör göras något åt för att upprätthålla säkerheten utan behöva skälla på folk att titta.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Björnes skrev:
Vad som jag från flagg sidan upplevde var att huvudsponsorerna hamnat utanför synfält vilket gjorde att flaggor missades i flertal under dagen. Bör göras något åt för att upprätthålla säkerheten utan behöva skälla på folk att titta.

Märkte exakt samma sak i lördags. Som förare så var huvudposteringen numera väldigt lätt att missa. Inte ens avflaggning av körpass fungerade riktigt som det skulle. Jag tyckte att inifrån bilen så låg det alldeles för långt utanför det naturliga uppmärksamhetsområdet. Den måste flyttas!


PS:
"Huvudsponsorerna", hehehe, damm you autocorrect

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Tycker den nya svängen känns förvånansvärt naturlig faktiskt. Positivt överraskad första vändorna jag körde. Håller dock helt med dig Magnus att det är svårt att se vart kurvan är någonstans. Man ligger i mitten och väntar på att svänga men dyker aldrig upp! Jag gör enkelt missen att just tro att kurvan ska komma och har därmed lagt mig för mycket åt höger. När kurvan väl kommer sen får man justera sin position och det blir en skarpare sväng än man tänkt sig. Fick lite bakvagnsdans i exit på den några gånger.

Sen flaggposteringen. I juni när jag körde stod man vid start/mållinjen uppe på det lilla podiet med flaggor (detta är väl huvudposteringen?!) medan man nu i lördags med Bavaria stod en bit ner i depån där det finns ett hål i staketet. Uppe på podiet vid start/mål tycker jag man ser flaggorna tydligt men inte alls längre ner där man stod vid Bavarias trackday. Dom var superlätta att missa.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



N Wiberg skrev:
Tycker den nya svängen känns förvånansvärt naturlig faktiskt. Positivt överraskad första vändorna jag körde. Håller dock helt med dig Magnus att det är svårt att se vart kurvan är någonstans. Man ligger i mitten och väntar på att svänga men dyker aldrig upp! Jag gör enkelt missen att just tro att kurvan ska komma och har därmed lagt mig för mycket åt höger. När kurvan väl kommer sen får man justera sin position och det blir en skarpare sväng än man tänkt sig. Fick lite bakvagnsdans i exit på den några gånger.

Sen flaggposteringen. I juni när jag körde stod man vid start/mållinjen uppe på det lilla podiet med flaggor (detta är väl huvudposteringen?!) medan man nu i lördags med Bavaria stod en bit ner i depån där det finns ett hål i staketet. Uppe på podiet vid start/mål tycker jag man ser flaggorna tydligt men inte alls längre ner där man stod vid Bavarias trackday. Dom var superlätta att missa.


Nja har inte sett nya banlicenser och så men med den gamla kurvan var den där och det är där flagglåda för posteringen är jäkla konkande med grejer om det skall vara någon annanstans.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Inboard "nye" gelleråsen? Diskutera den helt nya svängen!
<<   1, 2, 3   >>
36509 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande