Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga splitter!
6 besök senaste veckan (3823 totalt)
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Tja!

Då var det min tur att ta upp den eviga frågan kring tillvägagångssätt samt material när man bygger en splitter till sin banbil! Tänkte höra med er som är experter på området vilket material, vilken tjocklek på skivan och var denna kan köpas. Likaså undrar ja hur värmetåliga dessa skivor är samt om där är fler parametrar som kan vara bra att tänka på. En annan fråga i ämnet är om det är några problem om man skulle få för sig att foliera skivan så denna liknar en i kolfiber? Kort och gott vill ja ha en stadig, hållbar och problemfri splitter med kolfiberlook! På bilderna ser ni den "riktiga" tävlingsbilen och dess splitter samt min replica som någon gång i framtiden ska se exakt likadan ut






_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Saabjocke skrev:
Tja!

Då var det min tur att ta upp den eviga frågan kring tillvägagångssätt samt material när man bygger en splitter till sin banbil! Tänkte höra med er som är experter på området vilket material, vilken tjocklek på skivan och var denna kan köpas. Likaså undrar ja hur värmetåliga dessa skivor är samt om där är fler parametrar som kan vara bra att tänka på. En annan fråga i ämnet är om det är några problem om man skulle få för sig att foliera skivan så denna liknar en i kolfiber? Kort och gott vill ja ha en stadig, hållbar och problemfri splitter med kolfiberlook! På bilderna ser ni den "riktiga" tävlingsbilen och dess splitter samt min replica som någon gång i framtiden ska se exakt likadan ut







formplywood

sök lite så hittar du nog lämplig tjocklek, hänger ju lite på infästning etc också. Men inte tjockare än 12 skulle jag gissa, kan nog gå neråt 6mm om du hittar också.

_________________
Roland Johansson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



på den här sidan så ser du alla svar på splittern.. inklusive kolfiberfolie

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1485744#1485744

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Tack för svar Roland och Fredrik! thumbs up

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258




_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Sitter mitt i projektet själv nu! Använder 12mm plywood och har bara hunnit skära ut formen än.

Tack för bra tips här i tidigare trådar och fortsätter läsa här med spänning! thumbs up

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Rembry skrev:
Sitter mitt i projektet själv nu! Använder 12mm plywood och har bara hunnit skära ut formen än.

Tack för bra tips här i tidigare trådar och fortsätter läsa här med spänning! thumbs up


Okej! Verkar som att 12mm formplyfa är bland det vanligaste valet av material. Själv är ja lite rädd för att skivan blir för tjock, men förhoppningsvis ser de bra ut samt att vikten inte blir för hög! Lägg gärna upp en bild i denna tråden om du vill thumbs up De enda ja inte lyckats läsa mig till ännu är vilken typ av kolfiberfolie man kan använda till och var man köper sådan till bäst pris.

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008
Inlägg: 166



Uppar en gammal tråd istället för att starta en ny.

Hur monterar ni eran splitter?
Några bilder?
Vad jag kunde läsa mig till så ska splittern klara mellan 80-150kg tryck. Alltså ska man kunna stå på den vilket kräver stabila fästen.

Då jag har en glasfiber front lär jag inte kunna fästa någonting i den.
Hade gärna velat se bilder hur ni har monterat eran så man får lite idéer.

//Jim

_________________
Jim Lundgren
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Du kan ju göra splittern rätt stor in under bilen. Tar vi saaben ovan så går den ju på undersidan dra nästan in till mitt under drivaxlarna.

Där bör man kunna hitta några ställen som det går fästa den i med skruv och eventuellt några distanser.

Har du sen ett långt överhäng fram eller en spetsig front så att främre delen har få bra ställen att fästa så finns det väl en krockbalk i fronten någonstans? Ett stag på utsidan från denna ner till splittern håller den hårt på plats.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jag använde 7mm plywood till min splitter. Med två stag upp till plastfronten. Jag har belastat med ca 50-60kg och det känns ok. Men jag vågar inte stå på den... Hela fronten är löstagbar, sitter med fyra snabbfästen. Otroligt praktiskt vid trailerlastning och service! Jag har monterat två "knivar" på framvagnsbalken som är riktade framåt. Knivarna åker då in i fyrkantsrören när fronten skjuts bakåt. Hålls sedan på plats av snabbfästena. Blinkers sitter monterade på bilen för att slippa lossa kablar varje gång.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



claes t skrev:
Jag har monterat två "knivar" på framvagnsbalken som är riktade framåt. Knivarna åker då in i fyrkantsrören när fronten skjuts bakåt.


Den var smart!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
Bygga splitter!
6 besök senaste veckan (3823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande