Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Delar till egna rörbärarmar
<<   1, 2
8068 besök totalt
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369


Trådstartare
MaZ skrev:
Vad har bilens tyngd med länkarmens lagring att göra?


Jädrans bra fråga igentligen.....hade nog otur när jag tänkte där

_________________
Jonas Götesson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hjulet, fjäder och stötdämpare sitter i fjäderbenet så ledlagret får bara radiela krafter från broms och sväng.
Mao bilens tyngd står ej på ledlaret.

Krängarens dropp länk på fjäderben vs på länkarmen.
1. MR för krängren blir sämre på länkarmen. MR är ca 1 på fjäderbenet.
Att tänka på fjäderkonstaten för krängren åker med MR i kvadrat.
2. På länkarmen så utsätter ledlagret i länkarmen för axiella krafter som det inte 100 är gjort för. (se nedan)
Eller hur Maz
3. Dropplänken för krängaren på länkarmen utsätter den för böjande last. Borde funka ja(beronde på länkarmens utförande), optimalt nej.

Hmm 1 vad klarar låsringen för axiellast?
Göra ett prov vore intresankt.
VILD gissing, överslag, av mig ca ca ca 30000-80000N (3-8 ton) beror på vad som säger upp.
Spåret i hylsan eller låsringen, ringen kan iof kantra ut också.
Någon som har en beräkingmodell, standard om detta?

Hmm 2 vad klarar ledlager för axiella krafter?
Se tex för att få ett hum (man behöver gänga på sig hatten ett tag )
See Axiell belastbarhet: (i pdf)
http://www.jens-s.no/media/156559/stanghodelagre-hirschmann.pdf
Fattar jag rätt så Co x 0,04 eller Co x 0,06

Anta pinndiamter (lager typ SC eller SCP) på 16 Co=93000N
93000*0,04 ->3720N (0,06 ->5580N)
Känns jä... konservatift, eller????

Krängre ca ca ca ca 100N/mm. Anta ca ca ca 30mm max fjädring
ger ca ca ca 3000N


ps
Hoppas jag inte är totalt ute och cyklar i spenaten nu

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Absolut tar det axiallast om man har krängaren på bärarmen men det tar inte bilens vikt när den står still. Även om man skulle ha en vansinnigt styv krängare så är man väl ganska långt ifrån att lasta det med bilens vikt axiellt via krängaren, speciellt om man matchat krängare och fjädrar och inkluderar MR på krängarinfästningen i bärarmen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Delar till egna rörbärarmar
<<   1, 2
8068 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande