Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Delar till egna rörbärarmar | << 1, 2 8068 besök totalt |
Hjulet, fjäder och stötdämpare sitter i fjäderbenet så ledlagret får bara radiela krafter från broms och sväng.
Mao bilens tyngd står ej på ledlaret. Krängarens dropp länk på fjäderben vs på länkarmen. 1. MR för krängren blir sämre på länkarmen. MR är ca 1 på fjäderbenet. Att tänka på fjäderkonstaten för krängren åker med MR i kvadrat. 2. På länkarmen så utsätter ledlagret i länkarmen för axiella krafter som det inte 100 är gjort för. (se nedan) Eller hur Maz 3. Dropplänken för krängaren på länkarmen utsätter den för böjande last. Borde funka ja(beronde på länkarmens utförande), optimalt nej. Hmm 1 vad klarar låsringen för axiellast? Göra ett prov vore intresankt. VILD gissing, överslag, av mig ca ca ca 30000-80000N (3-8 ton) beror på vad som säger upp. Spåret i hylsan eller låsringen, ringen kan iof kantra ut också. Någon som har en beräkingmodell, standard om detta? Hmm 2 vad klarar ledlager för axiella krafter? Se tex för att få ett hum (man behöver gänga på sig hatten ett tag ) See Axiell belastbarhet: (i pdf) http://www.jens-s.no/media/156559/st Fattar jag rätt så Co x 0,04 eller Co x 0,06 Anta pinndiamter (lager typ SC eller SCP) på 16 Co=93000N 93000*0,04 ->3720N (0,06 ->5580N) Känns jä... konservatift, eller???? Krängre ca ca ca ca 100N/mm. Anta ca ca ca 30mm max fjädring ger ca ca ca 3000N ps Hoppas jag inte är totalt ute och cyklar i spenaten nu _________________ Johan Sjölinder |
Absolut tar det axiallast om man har krängaren på bärarmen men det tar inte bilens vikt när den står still. Även om man skulle ha en vansinnigt styv krängare så är man väl ganska långt ifrån att lasta det med bilens vikt axiellt via krängaren, speciellt om man matchat krängare och fjädrar och inkluderar MR på krängarinfästningen i bärarmen.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
Skruva banåkabil Delar till egna rörbärarmar | << 1, 2 8068 besök totalt |