Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 1991
7 besök senaste veckan (3114 totalt)
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 24


Trådstartare
Anskaffade en 91 mod 940 maj 2014.
Vid anskaffande var den ombygd från sug med automat till turbo och manuell låda.
Sedan dess har den blivit utvecklad i flera steg. Senaste beslutande blev att utestutande bygga den om till en full racebil for banan.
Receptet är som följer:
Chassi:
-BC Racing coilovers for bana. ( bytade fjädrar fram från 100Nm 200cm längd till 120Nm 160mm längd.)
-Rörbärarmar fram från Myranes breddad 2cm varje sida.
-Omgjorda torn for mer camber/caster.
-Omsvetsade spindlar sänkta styrarmar for bättre geometri.
-Omsvetsade bärarmar bak med uppflyttad axelfästen for extra sänkning.
-Forlängd panhard med hela 13cm. Flyttad fäste på axel 7cm ner pch helt ut mot bärarm. Uniballs med justering på längd for mindre rörelse sidled.
-Eget momentstag for axel med justering på pinjongvinkel.
-Sellholm krängare 240mm fram 280mm bak. 30mm rör. Bak står krängaren i bagaget.
-Brembo ok från Cadillac XTS på S60R skivor fram. Org bak. (Ska hålborras).
-Hydraulisk handbroms.
-ATS DTC 9x17" ET 25 lättviktsfälgar plus 20mm spacer. Yokohama Advan 230/610 -17 slicks. Har aven en uppsättning med Federal RS-R 235/40-17 på likadana fälgar.

Motor drivlina:
-B230FK med Wiseco kolvar och H-profil stakar. Balsnserad och viktjusterad. ARP bult på Ramlager.
-531 topp portade med 46/38mm ventiler. Månen 7 kam, hårdare fjädrar. ARP bultar.
-Borrad hål for kamsync på oljepumpaxel.
-Custom alu insug med trattar 3" spjäll. 2200cc spridare, Nuke fuelrail.
-30L alu fuelcell. 044 pump (Kommer nog att åka på racefuel av nåt slag)
-Haltech E8 sprut med can bus, launch och antilag.
-Custom grenrör i 42mm stål. (Ska coatas senare)
-Borg warner EFR7064 T3 med hårdare wg klocka.
-Stor 600x350x100mm IC. Tropic vattenkylare och 25 rader oljekylare.
-765 tryckplatta med 6 puckad sinter. Omstiftad, svarvad och lättad svänghjul mend ARP bult.
-Omsvetsad 6vxl ZF låda från BMW 320D, eget spakställ med uniballs..
-4:10 utväxling i axel med shimsad lamelldiff.
Bromsade 343whp och 495wNm BF98 med std block/topp/grenrör/insug. Inte bromsad med nya motorn.

Kaross
-Gr.A vinge
-Add on front
-AIM Sports Strada dashlogger
-Fullbur (kommer)
-Sparco Circuit LF (kommer)
-Sparco 6p bälten med HANS. (Kommer)
-Central släckare (kommer)

Klicka för större bilder!

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 24


Trådstartare
Lite gjord i senarste tiden.
Krängd på nya Federal däck.
gjord en hjulinställning, 6,5 gader caster, -4,5 grader camber och nära 0mm i toe.
Bytad till en snällare kam, men har beställd en ny då jag vill bli av med lashcaps.
I vinter blir den rensadf, lättad och fullbur åker in.






_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



thumbs up thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 24


Trådstartare
En liten updatering sedan sist.
Fick bytad kamaxeln då jag råkade ut for att nogra laschcaps hoppade av.
Nya kamaxeln blev en Agap R33-254-13 med full bascirkel och med hela 13mm lyft.
Monterad nya tändspolar for att åka fullsekventielt sprut.
Håller på at rensa den helt initui i vinter for burbyggande.
Kommer att montera en extra bränslepump och större spridare, men dom Bosch 2200c som stod på motor når jag införskaffade den var tydlingen inte preserverad efter E85 så dom fungerar inte.

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 24


Trådstartare
Lite mer har händ sen sist. Tyvärr inte blivit så mkt mekande som jag planerad under vintern pga arbete i skogen och på gården.
Har fått hem stol och bälten till den samt central släckare.
Buren holder jag på just nu att helsvetsa framdelen före huvudbåge och skråstag baköver installeras. Det planeras så baköverstravarna ska gå ner mot infästning till bakdämparna liksom på 240Gr.A bilarna.
På motorsidan har jag fått tag på nya billet spridare i 1600cc från Billet Atomizers. en extra 044:a har kommit till och nya filterhus med Aeromotive 10micron filter i rostfritt. Bränslet blir nu Maxxol Boost E100.
Sonen har mekad en mkt fin 3L tank på skolan till venhusvetilation med nivåglas och avtappning i AN6.
Aven EFR7064 turbon har fått bytas mot en större EFR7670.









_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 24


Trådstartare
Mycket har händ sedan sista inlägg.
Bakaxel åkte ur till fordel for en modifierad multilänk, inte hittad nån diff med 26 splines än dock, då bakaxel ej rekomenderade Torsen till banåka.
Inforskaffade en Drenth MPG låda från en Nederland som har suttit i en Volvo 240 turbo.
Det går segt, men framåt.









_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Lådan ser minst sagt stabil ut

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 24


Trådstartare
knotan skrev:
Lådan ser minst sagt stabil ut


Ska hålla emot for 950Nm. Är inte så stor och väger endast ca 32-35kg utan kåpan.

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 1991
7 besök senaste veckan (3114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande