Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 17, 18, 19 >> 17 besök idag (120581 totalt) |
Har kört på ett par kvällar i garaget med diverse saker på bilen.
Förberett för montering av bågen/halvburen som kommer i början av veckan, fixat med infästning av 6-punktsbältet. Förberett inför bytet av ljuddämparen som också anländer i veckan. Justerade ett snäpp hårdare på bakre kränghämmaren och höjde fjädringen fram ett par millimeter. Ytterligare ett oljebyte, ville skölja ur med förra bytet. Fått hjulen balanserade då jag hade vibrationer senast sist på knutan, visade sig att däcknasaren inte kalkylerat med att sensorerna de bytte pga fel variant tidigare vägde 30g mer Monterat transparent skyddsfilm på skärmkanterna och trösklarnas främre kant där det ofta blir blästrat på 997:orna har jag märkt, kommer göra likadant på bakstötfångaren bakom bakhjulen där det ofta blir blästrat också för att spara lite på lacken, speciellt när bilen är så fin innan. Inte så sexiga bilder men what the heck _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Igår anlände min Heigo clubsportbåge till Perra på 23GTR.com så det var bara ta en snabbvisit till Norrköping för att hämta den igårkväll.
Hemma vid 22 och kunde inte låta bli att påbörja monteringen, skall ju köra deltävling 1 i helgen på Kullen och ikväll skall jag fixa med avgaset. Blev färdig kl 01.30 i natt och är väldigt nöjd med resultatet. Förarstolen från mirco är nog tyvärr snäppet för stor för mig (178cm/68kg) både lite på bredden och höjden på axelremshålen sitter för högt så denna stol kommer nog få bli passagerarstol. Håller tummarna att den beställda ljuddämparen skickades igår och att jag hinner få den idag så jag kan få dit den ikväll. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Ljuddämparen anlände på jobbet igår så kvällen användes till att modifiera dit denna.
Den gamla dämparen var helt tom utan ull och hade endast 4cm perforerat rör precis i inloppet från hö och vänster sida annars homogent rör så den kan inte ha dämpat mycket. Tror jag kommer att ha fått ned db markant nu. Har inte hunnit testa bilen på ordentlig last ännu. Var lite meckigt att få dit allt då dämparen är verkligen exakt så stor som får plats, ca 1-2cm tillgodo runt om när krockbalk och värmesköldar, stötfångare mm på plats. Skall fixa nya bättre fastsättningsband i rätt längd, just nu fick det bli slangklämmor. Ikväll drar vi mer mot Kullen för en helhelg med TAnu _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Körde trackday i fredags, efter 3 varv fick det lite brett ut under bron så jag träffade kurbsen höger bak och slog av bulten till styrstaget ute vid navet, tror att bulten måste ha lossat så den var glapp, annars hade den inte gått av så?
M12 10.9 bult: Fixade en ny bult och hade flyt och hittade konan som lossnat på banan uppe i kvarnkurvan under lunchuppehållet. Stort tack till snälla seriekamrater som lånade ut verktyg och erbjöd sin hjälp. Körde ett pass och fick till en 58.3tid, tyvärr fick jag indikationer att jag var en av de som väsnades mest på banan och tangerade 95db gränsen trots ny dämpare på plats. Fick bli en tattarlösning för att slippa svartflag under morgondagens tävling. Grymt med hjälp av Jimmy Bronwaller som ställde upp med sin hjälp och verkstadsplats där vi kunde svetsa mm. Testat och ger 90,6 db peak: Satsar på att komma ned på 57-tider men det är stenhård konkurrens i klassen med många snabba som redan presterat både 57-tider och någon enstaka 56-tid. Kan bli regn, då är det en annan femma och jag tror att vi med 4WD kan ha fördel då. Spännande. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Billig brytpinne, bättre att skruven gå av än kröka, ha sönder något annat dyra mm
Jag är tveksam att skruven satt lös. Den har gått av i sitt klenaste snitt, där gängan slutar. Lite av det som hänt är nackdelen med 10.9 och 12.9 skruv. De har liten rästtöjning innen de går av. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vad skulle du rekommendera? Just nu sitter vanlig 8.8 bult då det var det som gick att uppbringa på plats. Förvånad av att den så lätt gick av, gick inte allt hårt eller brett ut över slutet på kurbsen Min spontana tanke var fingängad M12 12.9 men du får mig att tveka. Alt svarva ny kona som sitter ihop med distans i lämplig tjocklek för att få en mer homogen spacer som borde minska belastningen på själva bulten. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Det var väl inte en ny bult ? Eller ?
Du vet ju inte vad det råkat ut för, i form av för höga åtdragningsmoment mm. i sitt tidigare liv. Jag skulle nog hålla mej till originalbultar...eller om det finns andra inom raceavdelningen hos Porsche. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
1: Är lösningen unik för din bil?
2: Är inte lösningen unik, brukare de gå sönder? Är svart nej på 1 och 2 så gick din skruv av pga matrialfel, misshandel mm. Jag håller med ButterflyRacing. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Bulten var ny och ingick i följande kit som jag köpte nytt och monterade själv, bulten har endast släppts och dragits max 3ggr enligt medföljande monteringsanvisning.
http://www.design911.co.uk/fu/prod12 Inne vid subframe sitter den med originalbult, i ytterkant på spindelns styrarm sitter den med M12 10.9 bulten som nu gick av. Skall skanna monteringsanvisningen och lägga upp här. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Är bulten för kort ? Den delen som inte är gängar ska gå igenom alla delar...innan den blir gängad. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Den räcker precis igenom muttern, har inte använt fler distansbrickor än max angivet i instruktionen. Den icke gängade delen gick ca 1/3 upp i konan. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Njae, var en annan Porscheåkare som menade på att allt blir så stumt eftersom jag åker med uniball i styrstaget som gör att man inte behöver så hårt smäll innan bulten går av. Tycker det känns otryggt och kan bli en dyr historia att chansa. Så här ser det ut monterat: _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Är det en rejsbil i första hand så kompromissar man inte med vikt och stabilitet. På en gatbil är hållbarhet för dåliga vägar och livslängd troligen en högre prioritering??
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Vad är det för leder std? Kulled yttre och gummi inner? En kvaifiserad gissing är att man inte bör ha mycket flex i ett styrstag så det är rätt stumt även std.
Japp, nu gäller försöka reda ut varför skruven gick sönder. Det är väll typ samma på bakvagn på massa Porschar. Hur gör Porsche på deras tävlingsbilar???? Kan du fota brottytan på skruven högupplöst???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Original styrarm bak ser ut enligt nedan. Inte så bra bild men kanske något bättre än tidigare? Bulten har legat ute i regn så färgen på brottytan kan ha påverkats. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
En liten undran.....
Har du pratat med dom på Ferrita om ljuddämparen och varför den inte klarar ljudkraven? Tycker att det är konstigt att en ny dämpare från dom INTE klarar av det!!? _________________ Jörgen Rydh Dodge Viper GTS Hardcore Edition |
||||||
Nog för att det är ont om plats och är kort väg så är det ju ändå turbo som slår sönder ljudet också!?
Brukar det vara problem med dom? Dom brukar ju inte låta så högt tycker jag... Tyckte bara att det var lite konstigt för Ferrita brukar ju ha koll.... _________________ Jörgen Rydh Dodge Viper GTS Hardcore Edition |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 17, 18, 19 >> 17 besök idag (120581 totalt) |