Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
gzon skrev:
fuling skrev:
Att porsche varianten är bättre tål att diskutera, hur mycket bättre? (vad är tillräckligt bra)
Vad ur hållfasthets mässigt ser du det dåliga i lösninga med den lösa koniska hylsan gzon?


En lös kona med skruv igenom kommer aldrig bli helt glappfri mot skruven, lösningen baserar sig mao på att friktionen mellan distansen och spindeln ska hålla kraften, när den inte gör det så blir det en blandning av böjning och skjuvning av skruven.

Porsches lösning har en grövre dimension i Uniball ändan och tar lasten i konan direkt. Den tunnare gängan används bara för att hålla konan på plats. Precis som original. En mycket bättre lösning helt enkelt.


Låter logiskt.

Skulle behöva få tag på måttet på tappen och kolla om den matchar min uniball eller om jag måste få tag på annan uniball för att få det att passa.
Porsche Motorsportdelar brukar ta lång tid att få hem och kostar ofta helt andra pengar så det är inte bara att gå till PC och köpa över disk för ett par hundra när man vill testa.

Skall kolla pris och leveranstid på just denna del, men jag kan nog glömma att hinna få hem innan Mantorp.

fuling skrev:
Wärhner, det är lugt. Läsa typ Bumpsteer, rideheight, corner weight är ok, stava till ski... går åt he....

Wärhner skrev:

Jag måste motvilligt erkänna att jag med den tidspress jag vid montering hade inte gjort min hemläxa.
Vid tidigare montering monterade jag först på lite måfå hälften av distanserna för att senare i samband
med cornerweight och 4-hjulsmätning lägga dit max för att få vinkeln på styrstagen parallella med undre länkarmar.


Sitta med Svartepetter är aldrig kul. Men man lär sig något. I bästa fall så gör man inte samma miss 2ggr
Guppstyrning är lurigt, hela geomrin(alla stag mm) skall med. Bäst är att syfta och slå ihopp ski... och sen mäta guppstyrningen och justera.


Konan ligger nära flush med undre anliggningsplanet på styrarmen,
uppskattar att den sticker ut någon 10-del nedan för att sedan pressas upp när man drar ihop bultförbandet.

Viktigt att inte kon-hylsan bottar före distansen mellan ledlagret och styrarmen.


Mätmetod (guppstyring)
Din metod ser ok ut.
Du har ca 3ggr så lång mätlängd som fäljen, bra då felet blir 3ggr så stort.
Tumme pekfinger, 1mm guppstring på +-40mm från åkhöjden är OK/BRA


Hur justerar man tåin/ut std bak?
Excenter på innre infästingen, rätt?


ps
Håller på att samla på mig data, info, kundskap om hur och varför man bör göra leden i styrarmen.
Hur justera guppstyrning mm.
Kommer i en ny tråd.


Japp, gör om gör rätt, läropengar thumbs up

Tack för lite börvärden ang guppstyrningen, skall försöka mäta/justera klart ikväll.

Yes, original toe-justering sitter på excenter vid inre infästning, denna har jag ställt lika på båda sidor nu och låst, justeringen sker på vantskruv på nya toe-staget.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Den ska helst låsas längst in mot motor.

Om du vill göra det optimalt så tillverkar du ett excenter lock kit

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Supramannen skrev:
Den ska helst låsas längst in mot motor.

Om du vill göra det optimalt så tillverkar du ett excenter lock kit


Tack för tipset, vill minnas att jag ställde dem så men skall dubbelkolla ikväll.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Finns det någon bra anleding till att låsa, ta bort, innre excenter justeringen?

Yttre styrleden std är klart vättig, bra.
Innre excentern kan man änvända till att fixa guppstyringen om man har typ vantskruv på styrstaget.
Detta pga att höjden på lederna är MYCKET viktigare än längden på typ styrsteget.
Hmm om nu slaget räcker i excentern förståss.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



fuling skrev:
Finns det någon bra anleding till att låsa, ta bort, innre excenter justeringen?

Yttre styrleden std är klart vättig, bra.
Innre excentern kan man änvända till att fixa guppstyringen om man har typ vantskruv på styrstaget.
Detta pga att höjden på lederna är MYCKET viktigare än längden på typ styrsteget.
Hmm om nu slaget räcker i excentern förståss.


Inte ovanligt den rör sig, därför vill man helst låsa den

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Inte ovanligt den rör sig, därför vill man helst låsa den


Som vanligt blir allt en kompromiss.

Edit:
Varför inte låsa excenter när guppstyringen är just?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sorry gzon, missade ditt inlägg
Citat:
En lös kona med skruv igenom kommer aldrig bli helt glappfri mot skruven,
lösningen baserar sig mao på att friktionen mellan distansen och spindeln ska hålla kraften,
när den inte gör det så blir det en blandning av böjning och skjuvning av skruven.

Porsches lösning har en grövre dimension i Uniball ändan och tar lasten i konan direkt.
Den tunnare gängan används bara för att hålla konan på plats. Precis som original.
En mycket bättre lösning helt enkelt.

I prinsip SKALL ett skruvförband ALLTID sitta på friktion, inget annat.
Mao så fort man får in böjning/tjuvning är det underdimensionerat.

Tar vi sen ren böjning, porsche varianten, så blir det en spänningskonsetration i snittet mellan styrarmen och konan.
(samma som std)
Och övergången kona till ledlagerytan, bla därför det är en underskäring(diamerter minsiking med radie) mot planet för
från diametern för ledlagret.

Ja den den klenare gängan håller bara konan, där är vi helt överäns.
Får inte bli en vana

Vad som blir värst vet jag inte, lodar i ämnet.
Det är fa... inte självklart.

Men rent monteringsmässigt blir Porsche vainaten glappfri i konan.
Och om ledlagret är jä.... tajt mot pinnen.
Och hur längre man flyttar ut ledlagret från styrarmen desto större blir momnetet.
Gäller alla varanter, blir sämre.

Mycket att tänka på.........

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Nu sitter samtliga styrändar med 12,9bult utan extra distansbrickor.

Ändrade håll på original toe-justering enligt Richards rekommendation.

Har mätt upp all bumpsteer och baktill blev det ungefär 1mm som max och i fram var det svårare att mäta delvis pga att jag har väldigt kort fjädringsväg samt att jag just nu har ganska mycket camber fram ihop med att geometrin på spindeln/fjäderbenet är ganska mysko på 4wd porschar.
Fick det till ca 1.5mm framtill.

Planen nu är iaf ny 4hjulsmätning i morgon där jag kommer att justera toe fram och bak samt backa av lite på cambern fram (0.5 grad).

Beställt två nya framdäck då de som sitter där nu visar spår av mer slitage på insidan pga för mycket camber.

Ferrita börjar smida en ny 3" ljuddämpare till mig idag, skall bli intressant att se hur ljudet påverkas av denna väl på plats.

Måste beställa en ny kylslang hö fram då däcket har skavt emot, troligtvis i samband med porscheklubbens konbanekörning i lördags vid fullt styrutslag vid vändning i tight konbana.

Original är det ingen risk att däcket skall ta i slangen men med mina bredare hjul och hjulvinklar blir det visst så här.

Tur att jag såg detta nu, var slitet in till korden på kylslangen, blir att montera ett skavskydd.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tar du inte av fjädern vid Bump mätning..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Supramannen skrev:
Tar du inte av fjädern vid Bump mätning..?


Jo det är såklart gängse, vilket jag gjorde i bak men i fram är det så jävla meckigt eftersom man måste släppa så mycket, det är ju inte som på många andra bilar där man bara kan släppa ned benet ovantill och lossa topplagring och ta loss fjädern.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Wärhner skrev:
..........................Fick det till ca 1.5mm framtill..............



Jag hoppas det är mot toe-in..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Två bilder från seriefotografen APEX foto.





_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Igår blev det avgasmek igen med ljuddämpare 2.0.

Nu blev det en ny 3" variant med inloppet offset för att få rakare vinklar in från kattarna samt 5cm längre än 2,5" varianten jag tidigare monterade.

Har även byggt om utloppen på kattarna så det är 3" hela vägen nu med V-band för enklare montering/demontering.

Har endast hunnit starta och varva lite och tycker inte att det låter så mycket mer under dessa förhållanden, hoppas bli av med blåsljudet jag tidigare hade med 2,5".

Måste nämna att Ferrita ställt upp på ett mycket föredömligt sätt i detta trots att de inte hade någon skyldighet att göra så då de endast byggde en dämpare enligt mina önskemål förra vändan.

Lite bilder:







Sitter en mysko förstärkning/flödesriktare invändigt i kattarna som jag lät vara kvar:







_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Henrik Holm
Vänersborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 18



Snyggt!. Kommer bli bra, så du slipper påhängsljuddämpare.

Hade liknande problem med Corsan nu när effekten ökat. Hade 3 tum ifram som gick ner till 2.5 vid bakre ljuddämpare. Fick ett högt väsande ljud.

Nu med 3 tum låter den mer på tomgång men mindre vid laddtryck? , hoppas på samma för dig nu då.

_________________
Henrik Holm
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Henrik Holm skrev:
Snyggt!. Kommer bli bra, så du slipper påhängsljuddämpare.

Hade liknande problem med Corsan nu när effekten ökat. Hade 3 tum ifram som gick ner till 2.5 vid bakre ljuddämpare. Fick ett högt väsande ljud.

Nu med 3 tum låter den mer på tomgång men mindre vid laddtryck? , hoppas på samma för dig nu då.


Vi var ute och testade lite igår och precis som du säger så blev det ytterst lite mer ljud på tomgång men ändå inte irriterande varken utanför eller inuti bilen.

På last blev det marginellt mer motorljud och markant mindre blåsljud nu.

Kass kvalitet filmat med mobilen men kan ge en indikation:

Turbo+ fullgas förbifart
https://vimeo.com/222637183

Turbo+ launch
https://vimeo.com/222637588

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
En annan uppgradering som jag suktat på är nya större laddluftkylare, har märkt en tendens till att bilen vill gå in och begränsa effekten en del efter 7-8varv racetempo på bana troligtvis pga hög insugstemp.

997.2 turbo har ju ändå samma laddluftkylare som 997GT2RS och skall enligt uppgift vara de bästa OE laddluftkylarna men har ändå suktat på DO88s fina kit men inte riktigt kunnat motivera kostnaden.

Här om dagen fick jag ett samtal av en bekant som berättade att det fanns en sats som blivit över när ägaren till bilen sålt innan kittet blivit monterat.

Satsen visade sig vara det stora med uppgraderat Y-rör och priset var bra så jag slog till.



Sagt och gjort så rev jag ned stötfångaren och de gamla laddluftkylarna igår kväll och 5 timmar senare var det ihop igen.



Lite skillnad på tjocklek





Blev lite delar över:



Nu börjar känna att jag snart är i mål gällande att få bilen som jag vill ha den gällande uppgraderingar.

På fredag är det trackday/träning och lördag deltävling 2 TAnu på Mantorp, hoppas på bra väder så man får chansen att sätta lite bra tider, just nu ser det inte så j*vla lovande ut thumbs down


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Szpet
Västra Götaland
Här sen Nov 2008
Inlägg: 207



Hej,

Riktigt snyggt! Är själv lite sugen på nya laddluftkylare men har inte haft chansen att känna på viktskillnaden på denna varianten jämfört med original. Vägde du möjligvis eller vad var din känsla?

Tack

Wärhner skrev:
En annan uppgradering som jag suktat på är nya större laddluftkylare, har märkt en tendens till att bilen vill gå in och begränsa effekten en del efter 7-8varv racetempo på bana troligtvis pga hög insugstemp.

997.2 turbo har ju ändå samma laddluftkylare som 997GT2RS och skall enligt uppgift vara de bästa OE laddluftkylarna men har ändå suktat på DO88s fina kit men inte riktigt kunnat motivera kostnaden.

Här om dagen fick jag ett samtal av en bekant som berättade att det fanns en sats som blivit över när ägaren till bilen sålt innan kittet blivit monterat.

Satsen visade sig vara det stora med uppgraderat Y-rör och priset var bra så jag slog till.



Sagt och gjort så rev jag ned stötfångaren och de gamla laddluftkylarna igår kväll och 5 timmar senare var det ihop igen.



Lite skillnad på tjocklek





Blev lite delar över:



Nu börjar känna att jag snart är i mål gällande att få bilen som jag vill ha den gällande uppgraderingar.

På fredag är det trackday/träning och lördag deltävling 2 TAnu på Mantorp, hoppas på bra väder så man får chansen att sätta lite bra tider, just nu ser det inte så j*vla lovande ut thumbs down


_________________
Wojtek Tomasz
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Szpet skrev:
Hej,

Riktigt snyggt! Är själv lite sugen på nya laddluftkylare men har inte haft chansen att känna på viktskillnaden på denna varianten jämfört med original. Vägde du möjligvis eller vad var din känsla?

Tack



Jag vägde inte men det finns viktuppgifter här: https://www.do88.se/sv/artiklar/bigpack-porsche-9972-turbo.html

Laddluftkylarna är 2,55kg tyngre/st, och Y-röret är bara 0,14kg tyngre.

Sammantaget är det försumbart, jag hade kunnat spara mycket mer vikt på andra ställen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Szpet
Västra Götaland
Här sen Nov 2008
Inlägg: 207



Ja det var inte stor skillnad.

Tack för infon!

Wärhner skrev:
Szpet skrev:
Hej,

Riktigt snyggt! Är själv lite sugen på nya laddluftkylare men har inte haft chansen att känna på viktskillnaden på denna varianten jämfört med original. Vägde du möjligvis eller vad var din känsla?

Tack



Jag vägde inte men det finns viktuppgifter här: https://www.do88.se/sv/artiklar/bigpack-porsche-9972-turbo.html

Laddluftkylarna är 2,55kg tyngre/st, och Y-röret är bara 0,14kg tyngre.

Sammantaget är det försumbart, jag hade kunnat spara mycket mer vikt på andra ställen.

_________________
Wojtek Tomasz
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Tjusigt, bra förberedelse för mycket effekt...

Sälja de gamla original-laddluftkylarna?

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Tom Bengter skrev:
Tjusigt, bra förberedelse för mycket effekt...

Sälja de gamla original-laddluftkylarna?


Tack!

Njae, hittills har jag sparat alla originaldelar tills den dagen man skall sälja.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande