Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3, ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



Trevligt!!! thumbs up

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Wärhner skrev:
Planer på mods:
*Sittastillstolar och 6p-bälten
*Halvbur
*Öhlins R&T
*Justerbara topplagringar fram
*Justerbara kränghämmare inkl nya droplinks
*Nya bredare fälgar GT2RS spec 12x19bak & 9x19fram
*Michelin Cup2 R-däck 325x30-19bak & 245/35-19fram (GT2RS spec)
*Ny Mjukvara ca 600hk & 800Nm (original 500Hk & 650Nm)
*PFC 11/13 bromsbelägg och stålskivor
*Eventuellt annan vinge av något slag

Här är en bild tagen av säljaren, har som sagt inte hämtat hem den ännu.



Grattis Peter - ser riktigt trevlig ut! Och kul läsning om resan ner & hem.
(Fast den ser lite hög ut... )

Har svarat i din köpestråd ang 9,0 & 12,0x19" fälgar.

Närmare bestämt sånna här:

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja kommer bli en super bil för PS. Lite chip och dip och du kommer flyga fram och ca 100kg bort hittar du rätt enkelt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Då har jag börjat beställa lite gosaker till den röde:

Öhlins R&T via Perra på 23GTR: http://23gtr.se/


ATS GTR 9x19 ET48, 12x19 ET48 i dark gray via Martin G på Wheelbase


MPSC2 245/35-19 & 325/30-19 via https://www.dackleader.se/


Mirco förarstol i gråsvart läder och alcantara som bild nedan fast med vita sömmar samt ett rött schroth 6p bälte från http://rallyshop.se/



Näst blir lite H&R krängare, rennline droplinks, Tarrett topplagringar, bromsskivor och belägg från PFC, bromsslangar från goodridge.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Då är resterande beställt till chassit.



PFC kunde inte leverera skivor så det blir O-brake via Willy här på rejsa istället.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101132&sid=8aef7785902edbf1 . . . .




_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



thumbs up

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Ursprungskontroll godkänd, regbesiktning bokad till imorgon bitti.

Skall bli skönt att bocka av den biten och få svensk regnr mm.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Wärhner skrev:
Ursprungskontroll godkänd, regbesiktning bokad till imorgon bitti.

Skall bli skönt att bocka av den biten och få svensk regnr mm.


Det gick fort

Ca 1,5v för ursprung och 1 dags vänta för regg ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Supramannen skrev:
Wärhner skrev:
Ursprungskontroll godkänd, regbesiktning bokad till imorgon bitti.

Skall bli skönt att bocka av den biten och få svensk regnr mm.


Det gick fort

Ca 1,5v för ursprung och 1 dags vänta för regg ?


Gjorde elektroniska ansökan 1/3, betalade direkt och skickade in handlingarna som kom in till transportstyrelsen 6/3.

Ursprungskontrollen blev godkänd 9 eller 10/3, bokade då regbes via telefon med Carspect och fick tid en vecka senare. Blir samma station som jag reggade E46M3:an för några år sedan, de var smidiga.

Man kan ju följa sitt ärende hos transportstyrelsen online numera: https://ukstatus.transportstyrelsen.se/extweb/ukstatus?epslanguage=sv

Hade alla korrekta dokument och bilregistret var väldigt smidigt i Monaco vilket kanske snabbade på handläggningstiden?

Regbesiktningen bör gå smärtfritt, har original CoC till bilen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Rulla på bra då. Bra info kanske ska Vandra den vägen snart ja med

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Supramannen skrev:
Rulla på bra då. Bra info kanske ska Vandra den vägen snart ja med


Ok, spännande.

Är det 991 som lockar?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 147



Wärhner skrev:
Då har jag börjat beställa lite gosaker till den röde:

Öhlins R&T via Perra på 23GTR: http://23gtr.se/


ATS GTR 9x19 ET48, 12x19 ET48 i dark gray via Martin G på Wheelbase


MPSC2 245/35-19 & 325/30-19 via https://www.dackleader.se/


Mirco förarstol i gråsvart läder och alcantara som bild nedan fast med vita sömmar samt ett rött schroth 6p bälte från http://rallyshop.se/



Näst blir lite H&R krängare, rennline droplinks, Tarrett topplagringar, bromsskivor och belägg från PFC, bromsslangar från goodridge.


Hej
Jag funderar på däckdimensioner 325-30-19 och 245-35-19 det skiljer ca 3,5 % på rullomkretsen är det inom marginaler för porsches 4-hjulsdrift och om det stör ABS på bana.
Kör själv 996 t och är nyfiken vad jag skall välja för banhjul 18"

//Andreas

_________________
Andreas Näsman
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
adde78 skrev:


Hej
Jag funderar på däckdimensioner 325-30-19 och 245-35-19 det skiljer ca 3,5 % på rullomkretsen är det inom marginaler för porsches 4-hjulsdrift och om det stör ABS på bana.
Kör själv 996 t och är nyfiken vad jag skall välja för banhjul 18"

//Andreas


Original dimensionerna på min bil är 235/35-19 fram och 305/30-19 vilket skiljer 2,86% i omkrets mellan fram och bak.

Nya däcken i GT2RS dimension 245/35-19 fram och 325/30-19 skiljer som du skrivit 3,59% mellan fram och bak.

Summa summarum så skiljer det 0,7% mellan gamla och nya däcken vilket jag är övertygad om att det borde ligga inom toleranserna då slitage på fram och bakdäck kan skapa större avvikelser.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm den teoritiska rullningsradien som ges av däcksdimensionerna kan
väll inte vara det som styr utan den verkliga rullningsradien, eller?
Hur stor tillverknings toleransen på däcken?
Hur påverkas rullningsradien av tex däcktrycket?
Hur stor är skilnaden på ny och slitna däck?
Finns en hög jä... parametar mer kan jag tänka mig.

En kavifesierad gissing av mig, utan att vet, är att Porsche anger en max skilnad på
den teoretiaka rullningsradien är för att unvika idiot val däcksdimensioner bak kontra fram.

Nyfiken fråga, vad går åt he... om rullingsraden skull skilja för mycket?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm den teoritiska rullningsradien som ges av däcksdimensionerna kan
väll inte vara det som styr utan den verkliga rullningsradien, eller?
Hur stor tillverknings toleransen på däcken?
Hur påverkas rullningsradien av tex däcktrycket?
Hur stor är skilnaden på ny och slitna däck?
Finns en hög jä... parametar mer kan jag tänka mig.

En kavifesierad gissing av mig, utan att vet, är att Porsche anger en max skilnad på
den teoretiaka rullningsradien är för att unvika idiot val däcksdimensioner bak kontra fram.

Nyfiken fråga, vad går åt he... om rullingsraden skull skilja för mycket?


Alla dina frågeställningar är befogade.

Allt det du säger stämmer men svårt att kolla exakt, man måste utgå någonstans ifrån och använda de fakta man har tillgång till.
Självklart utgår jag från däck av samma fabrikat, modell och allihop nya.

Erfarenhetsmässigt på mitt förra jobb där vi hade en hel del 4hjulsdrivna bilar med liknande uppbyggnad på 4WD-systemn så märkte vi på vissa modeller att det blev problem vid större rullomkretsskillnader än 40-45mm.

Vanligaste orsaken till dessa skillnader var när folk slet ut och bytte endast 2 av 4 däck och handlade däck av annat fabrikat, däckfabrikanter verkar använda samma stommar för flera olika dimensioner.
Erfarenhetsmässigt så var vissa märken större och vissa mindre. Skillnader på 50-70 mm var inte ovanligt mellan fabrikat. Det är iofs fullt möjligt att uppnå rullomkretsskillnader uppåt 30-40mm om man mäter skillnaden på ett slitet (min 1.4mm) och ett fullmönstrat (8mm) däck av samma fabrikat beroende på dimension.

Följdfelet som uppstod var trots att 4WD-systemet inte är permanent så måste rullomkretsskillnaden tas upp någonstans och det blir ofta i lamellpaket som ändå har en gnutta friktion trots att systemet inte är aktivt, detta bygger värme.

Än värre är när man börjar uppnå så stor rullomkretsskillnad att systemet tror att man har en slirning på endera axel och börjar applicera 4WD-kopplingen, då frestar det på ordentligt och det blir varmt fort.

Smälta packboxar och oljeläckage brukar vara första symptomen, går systemet utan olja kan du själv förstå vad som till slut kan hända.

Mycket ligger i mjukvaran på bilarnas 4WD idag, det finns säkert många som kan kalkylera och bedöma om rullomkretsskillnaden anses som normal eller ej och därefter välja hur signalerna skall tolkas.

Jag vågar påstå att Porsche säkert har kalkylerat med den rullomkretsskillnad som redan original finns där med de däck som bilen levereras med från fabrik, både gällande ABS, TCS, ESP och 4WD. Sedan är det såklart svårt att veta hur stor skillnad i tolerans systemet tillåter men jag är inte speciellt orolig för 0.7%.

Du som är duktig på matte kan säkert räkna ut snabbt vad skillnaden i rullomkrets på ett 325/30-19 som nytt har en teoretisk rullomkrets på 2223.64mm vid 8mm mönster

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad du säger om olika fabrikat, ny slitan mm stämmer med min ärfarenhet + vad min ryggrad säger mig.

Citat:
325/30-19 som nytt har en teoretisk rullomkrets på 2223.64mm vid 8mm mönster


Jag får den teoriska omkrätsen till 2129mm. (19*25,4+2*325*30/100)*pi
8mm mönser ger 2*8*pi -> 50mm

Om vi antar 2129mm är nytt däck så ger ett slitet är 2079.
I % 50/2129 ger 2,35%

Har du kollat skilnden på rullomkrätesn på din bil nu? (nuvarde däck)
Sen bara gämnföra med de nya.
Iof göra testen genom att bara rulla bilen så däcken snurrar ett varv och mäta sträckan vet jag inte hur exakt det blir sen när man kör bilen.
Men man ser om man ligger inom bollplanket.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Viktigare/vettigare borde väl vara att rulla bilen så att bakhjulet snurrar exakt ett varv, och sedan se hur "hur mycket längre" än ett varv framhjulet har snurrat? Sen jämföra med nya däcken.
För det är väl skillnaden i rullomkrets fram och bak/varvtalsskillnader på fram- resp. bakaxel som är det viktigaste att inte rubba för mycket?
Eller tänker jag galet?

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Det har kommit lite ostar.

Här är bakdäcken


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Holy smoke!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Chefen skrev:
Holy smoke!


He he! fyllde bagaget bra på brukskärran



_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Nu blev bilen reggad och klar för svenska vägar i morse, strulade lite pga saknade ett papper förra veckan men idag gick allt bättre.

Skyltarna kommer väl med posten inom ett par dagar.













Skönt att ha detta avklarat.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3, ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande