Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | << 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 18 besök senaste veckan (120659 totalt) |
Det är 3st mindre batterier som är parallellkopplade för att klara de behov jag har, men huvudsakliga anledningen är att LiFepO4 batterier verkar inte må så bra av att laddas med för hög strömstyrka och de tillfällen då min generator (specad upp till 130Ah som max) laddar på ordentligt vill jag inte riskera att grilla sönder batteriet. Jag har således satsat på 3st som i teorin klarar uppåt 90Ah om så skulle råka bli förhållandet. Det har stötts och blötts en hel del i ämnet här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har man inget emot att lägga 15K på ett batteri så kan man ju köpa ett superlätt och bra Litebox eller liknande men det är iaf jag för snål för, speciellt om det skulle råka pajja efter 1-2 säsonger. Får se om denna lösning var bra efter att ha testat ett par säsonger, hittills verkar funktionen vara överlägsen det Odyssey PC680M jag tidigare haft i både startstyrka, vikt och tålighet att stå med förbrukare på utan att ha motorn igång. Batterierna inkl ny 5A underhållsladdare kostade mig ungefär 4600kr. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Racerapport R1 Ring Knutstorp 1-2 Maj 2020
Fredagen började med blöt bana där jag testade att halka omkring på mina gamla Michelin PS2:or från 2014, gick i makligt tempo runt 1.17.2 som snabbast första passet. Stod över pass 2 och skiftade till Trofeo R samt hjälpte några i Club & Club Challange med coachning. Pass 3 på upptorkande bana nu kändes det bättre med fästet och satte som snabbast 1.06.09. Pass 4 och 5 justerade däcktryck och hårdade på dämparna och förbättrade tiderna ytterligare till 1.05.65 som bäst. Raceday 2/5: Warmup satte jag 1.05.58, in och justera däcktryck. Nya Trofeo R kändes mycket bra och kom upp i temp fortare än Cup 2 samt var inte lika känsliga för överhettning, riktigt snälla när de släpper också. Skall bli spännande nästa tävling på Kinnekulle med 5cm bredare spårvidd och 265:or i fram. Q1: 3st uppvärmningsvarv och sedan två attackvarv vilket resulterar i 1.04.58 respektive 1.04.48 vilket ligger nära mitt två år gamla personbästa. Lyckas kvala in som 3:a vilket ger 3 extra poäng. http://slc.se/wp-content/uploads/202 Q2: Regnet kommer och andra kvalet körs på till stora delar blöt bana. Jag kör på Trofeo och lyckas köra en 1:14.54 vilket är en 4:a kval plats och 2 extra poäng. http://slc.se/wp-content/uploads/202 Top 8 Final: Nu har banan mer eller mindre torkat upp helt, jag går ut och kör 1,5 uppvärmningsvarv innan jag går på attack, sätter 1.05.04 först och därefter 1.04.80 och därefter en 1.05.22, känner att jag överkör och tappar mycket fart, går i depå för att se hur jag ligger till, ser att jag ligger 3:a efter Jonas Pentell och Hans Holmlund med Johnny Ellfolk flåsande i nacken 14 hundradelar efter. Ser att Johnny är i depå och laddar ut för ett sista attackvarv, jag sticker ut också och hinner ladda på ett till varv men överkör i Lito och sladdar av lite i gräset. Då smäller Ville Gustavsson till med en 1.04.50 tid och petar ned mig till 4:e plats http://slc.se/wp-content/uploads/202 Plockar ändå 19 poäng och är med i matchen Alla tider från helgen: http://slc.se/?page_id=13251 Resultat: https://timeattacknu.se/resultat/ Här kan ni även se stora delar av tävlingen på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=oy0l Kommer bilder mm från helgen vartefter, fick denna bild från en av mina flygturer vid krönet upp mot idioten från JR Photography: En annan kul händelse var att Madelene Skälhammar som jag började Coacha förra året och även kommer coacha i år gjorde en superinsats och tog 2:a plats i Clubklassen. Nu laddar vi om inför 5-7 Juni på Kinnekulle _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Här kommer lite filmer och bilder relaterat till premiären:
https://www.youtube.com/watch?v=6Yqo TAnu-Tipset: https://www.youtube.com/watch?v=nSWB Massa bilder: https://www.facebook.com/pg/Pictures _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Racerapport R2 Kinnekulle Ring 5-7 Juni 2020:
Började med test under fredagen, kände direkt att det var bra fäste i banan och Trofeo R-däcken. Hade 4st coachningar och satte en 58 blankt under en av spårvalsvisningarna så visste att mitt personbästa på 57.1 skulle ryka under helgen. Lördagen spenderades mest med att hjälpa till i sekretariatet med utdelning av transpondrar, dekaler mm. Hann även med lite coachning av 2st. Söndagen och raceday, banan kändes fantastisk under warm up och satte nytt pers på 56.732 redan då. Q1 rullade jag ut som siste förare i klungan, trots detta blev jag stressad då de första i gänget börjat komma ikapp redan på 2:a varvet vilket gjorde att jag blev tvungen att ge mig ut på attack redan på varv 3, detta var inge bra då mina däck fortfarande var kalla, in i kvarnkurvan kändes framdäcken hala och bilen understyrde mid corner. Lyckas förbättra personbästa tid till 56.642 men varvet var långt ifrån snyggt eller något jag var nöjd med. Q2 började det småregna i början, körde 3 uppvärmningsvarv och nu var tempen bättre, satte en 56.66 på andra attackvarvet, testade två attackvarv till men däcken kändes för varma. Körde två avkylningsvarv och gick på attack igen. Pang! 56.256 inget perfekt varv men ändå väldigt nöjd med att ha förbättrat personbästa med 9 tiondelar från 2019. Finalen skulle bli en rörig historia med en massa trafik, med facit i handen skulle jag kört 3 uppvärmningsvarv och sedan gått i depå för att kunna komma ut och få ett fritt varv. Körde 3 uppvärmningsvarv och sedan två attackvarv där jag satte två låga 57 tider, två varv lätt avkylning och trafik, därefter ett attackvarv satte en 56.473, låg länge 4:a (som blivit något av mitt signum ) innan Pentell lyckas slå till med en andra plats och petar ned mig till 5:e plats. Ligger dock fortfarande på en total 4:e plats i serien efter två körda tävlingar. Är inte nöjd med 5:e platsen men ändå nöjd med mina tider jag lyckats sätta under helgen, hade jag fått mina nya framfälgar jag väntat på i snart ett halvår och kunnat köra 265:or i fram hade tiderna och resultatet kanske sett annorlunda ut, kämpade mkt med understyrning i helgen. Här ligger alla tider från helgen: http://slc.se/?page_id=13404 Serieresultat: https://timeattacknu.se/wp-content/u Livesändningen från tävlingen: på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=XkcM Nästa tävling är Mantorp 25-27 Juni på Mantorp. Vågar man hoppas på att ATS skall hinna leverera mina framfälgar?.... _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Kul å se att du håller lågan uppe och inte sålde bilen
Nu får dom ju fixa fram fälgarna. Det är väll full snurr nere på fabrikerna igen? Jag blev så peppad efter du la upp länken att jag bokade en bankörning i morgon. Jag håller mig mest till att titta vad ni andra skriver å hittar på för skoj men till slut efter många år va jag tvungen att skriva nått John 3kgt _________________ John Lindholm |
||||
Hej John! ATS fabriken verkar gå med reducerad kapacitet, fälgarna skall enligt uppgift vara tillverkade men sitter fast i lackeringen på anläggning som är helt stängd fortfarande. Min förhoppning är nu att hinna få dem till finalhelgen 21-23 Aug. Kul att höra att du kommer ut och kör lite med den svarte, ingen bil mår bra av att samla damm i garaget :-) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Två bilder från Figge på Knutan.
Fler bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Körde förövrigt ett varmt Mantorp R3 & KoM i veckan som var, satte nytt personbästa 1.23.61 men det räckte bara till en 7:e plats i finalen. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Ingen aning, de har flera olika produktionsanläggningar och producerar både till OEM och motorsport. Kan du ha sett samma annons på fejjan som jag såg idag där någon sålde ett ett ATS GTR "last ever set" eller nåt i den stilen? I gruppen https://www.facebook.com/groups/Pors _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Nej det var nåt annat men kan ha varit på fejjan. Men inget jag memorerade ordentligt. _________________ Magnus Thomé |
||||
Säsongssummering 2020:
Jag fick mina nya framfälgar straxt innan finalhelgen på Gelleråsen och hann montera de 265/35-19 jag köpt i våras, tyvärr visade de sig vara för stora i hjulhusen, fick snabbt tag i nya Trofeo R 275/30-19 som funkar bättre. Tyvärr sjöng nu bakdäcken på sista versen och vädret var ostadigt på Gelleråsen, lyckades ändå sätta personbästa med nästan en sekund (1.09.852). Summa summarum så så har bytet från Cup2 till Trofeo R gett ungefär 0.8-1sekund på alla banor. 2020 blev 2st 4:e platser som bäst och en 6:e plats totalt i klassen: https://timeattacknu.se/wp-content/u Hann även med en trackday på Gotland här om veckan vilket var kul då jag inte varit där sedan 2012. 1.28.75 blev snabbaste tiden för helgen för mig. Efter 8 säsonger med Timeattack varav de 4 senaste i den röda 997turbon kommer jag ändra inriktning lite på mitt rejsande, tanken är nu att sälja 997:an och istället satsa på en lite billigare ren racebil med möjlighet att kunna köra lite olika former av racing, typ modsport, långlopp och kanske något inhopp i timeattack när andan faller på. Intressenter kan skicka PM vid intresse av bilen. Detaljerad annons kommer ut inom kort. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Ha ha! Du är rolig du Skall jag vara helt ärlig så är mer dubbla webrar i en Opel Ascona mer min nostalig of choice, har aldrig varit mycket av en Volvokille. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Några stämningsfulla bilder från Martin Rallyquattros tråd när vi var på GR i höstas:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Håkan, Jag och Micke leker följa John Fick en åktur i Mickes fräna 930 också, den är stenhård Dick några varv i Håkans nya GT3RS, det var kul och samtidigt lite jobbigt då förarstolen var på tok för stor för min spinkiga kropp Men vilken bil!! _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | << 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 18 besök senaste veckan (120659 totalt) |