Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hallgivare ? | 2 besök senaste veckan (2065 totalt) |
Ska montera en kamgivare av Hall-typ på min 944 Turbo och för att få det att se lite "fabriksmonterat" ut tänkte jag använda en standardgivare från Bosch, 0 232 103 052 (sitter bla på V50, V70 mfl).
Tanken var att sätta en M3 maskinskruv, skallen är ca 7 mm i diameter, enligt den röda markeringen på kamhjulet. Två frågor har dykt upp: 1) De flesta standardmontage bygger på rektangulära tänder som triggers, nån som testat cirkulära? 2) Givaren är 15 mm i diameter i spetsen, grönmarkerat i bilden, och hamnar bara några mm från kamhjulets sidovägg, riskerar detta att störa givaren? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Rund tand ska funka men däremot måste du nog ha gärna 5-6 mm luft där givaren inte ska vara påverkad för att slipa risk för störningar. Men det finns säkert olika givare med olika känslighet så ta det inte som en absolut sanning.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Varför inte en längre skruv på en av de tre som håller hjulet?
Angående "triggning" av hallsensorn, så funkar kvadratiska tänder, runda tänder och runda hål ungefär lika bra. Tänk också på att balansera ut viktskillnaden så gott det går. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
Om du använder en befintlig skruv av dom tre så byt de övriga två till rostfria så du inte får en massa feltriggningar....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Längre skruv är förstahandsvalet om jag bara behöver använda kamgivaren för indikation av motorns fas, då spelar det mindre roll var i förhållande till BTDC den sitter, lite osäkert på om motorstyrsystemet klarar det då jag behåller Porsches lite udda vevaxelstrigger. Den har två kuggkransar för vevaxeltrigger, en med 132 kuggar jämnt fördelade och en med en enda kugg 67 gr BTDC.
Det är mekaniskt sätt enklaste lösningen och jag slipper balanseringsproblem. Alternativet är att använda systemets speciella Porsche-mode då 132 kuggkrans används för vevaxeln och kamgivaren används som primär trigger. Bilden blev lite fel, kamgivaren sitter rakt neråt och använder jag då skruvhålet blir det bara 35 gr BTDC vilket är för lite och jag behöver då sätta en skruv på en position som är 50-60 gr BTDC
_________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Bra tips!
Om jag byter kommer den skruven vara 5 mm längre än övriga men det är nog bäst att byta de två andra till rostfritt ändå.
_________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Så får det bli, insex skulle kunna orsaka dubbeltriggning pga av själva insexfördjupningen, moderna hallgivare har tydligen väldigt hög känslighet.
_________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Skruva banåkabil Hallgivare ? | 2 besök senaste veckan (2065 totalt) |