Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hallgivare ?
2 besök senaste veckan (2065 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Ska montera en kamgivare av Hall-typ på min 944 Turbo och för att få det att se lite "fabriksmonterat" ut tänkte jag använda en standardgivare från Bosch, 0 232 103 052 (sitter bla på V50, V70 mfl).

Tanken var att sätta en M3 maskinskruv, skallen är ca 7 mm i diameter, enligt den röda markeringen på kamhjulet.
Två frågor har dykt upp:

1) De flesta standardmontage bygger på rektangulära tänder som triggers, nån som testat cirkulära?
2) Givaren är 15 mm i diameter i spetsen, grönmarkerat i bilden, och hamnar bara några mm från kamhjulets sidovägg, riskerar detta att störa givaren?

/Dea




_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Rund tand ska funka men däremot måste du nog ha gärna 5-6 mm luft där givaren inte ska vara påverkad för att slipa risk för störningar. Men det finns säkert olika givare med olika känslighet så ta det inte som en absolut sanning.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Hur viktigt är det att tanden passerar genom centrumlinjen på givaren? Ska jag få till 5 mm måste jag sätta den lite offset.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Varför inte en längre skruv på en av de tre som håller hjulet?

Angående "triggning" av hallsensorn, så funkar kvadratiska tänder, runda tänder och runda hål ungefär lika bra.

Tänk också på att balansera ut viktskillnaden så gott det går.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Om du använder en befintlig skruv av dom tre så byt de övriga två till rostfria så du inte får en massa feltriggningar....
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Längre skruv är förstahandsvalet om jag bara behöver använda kamgivaren för indikation av motorns fas, då spelar det mindre roll var i förhållande till BTDC den sitter, lite osäkert på om motorstyrsystemet klarar det då jag behåller Porsches lite udda vevaxelstrigger. Den har två kuggkransar för vevaxeltrigger, en med 132 kuggar jämnt fördelade och en med en enda kugg 67 gr BTDC.
Det är mekaniskt sätt enklaste lösningen och jag slipper balanseringsproblem.

Alternativet är att använda systemets speciella Porsche-mode då 132 kuggkrans används för vevaxeln och kamgivaren används som primär trigger. Bilden blev lite fel, kamgivaren sitter rakt neråt och använder jag då skruvhålet blir det bara 35 gr BTDC vilket är för lite och jag behöver då sätta en skruv på en position som är 50-60 gr BTDC



Roggaman skrev:
Varför inte en längre skruv på en av de tre som håller hjulet?

Angående "triggning" av hallsensorn, så funkar kvadratiska tänder, runda tänder och runda hål ungefär lika bra.

Tänk också på att balansera ut viktskillnaden så gott det går.

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Bra tips!
Om jag byter kommer den skruven vara 5 mm längre än övriga men det är nog bäst att byta de två andra till rostfritt ändå.

Mats Karlsson skrev:
Om du använder en befintlig skruv av dom tre så byt de övriga två till rostfria så du inte får en massa feltriggningar....

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Byt till en med sexkantsskalle och shimsa den tills du får platta sidorna i färdriktningen, då har du en ypperlig trigger.

Funkade iaf på remskivan på min Integrale.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Så får det bli, insex skulle kunna orsaka dubbeltriggning pga av själva insexfördjupningen, moderna hallgivare har tydligen väldigt hög känslighet.

MaZ skrev:
Byt till en med sexkantsskalle och shimsa den tills du får platta sidorna i färdriktningen, då har du en ypperlig trigger.

Funkade iaf på remskivan på min Integrale.

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Skruva banåkabil
Hallgivare ?
2 besök senaste veckan (2065 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande