Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sprint Car-replika, 30/40-tal | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (41988 totalt) |
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Kul att du gillar det men jag har andra projekt på gång också, som altan och hall/trapprenovering som min fru brukar påminna mig om Lite kommer jag nog pilla med bygget ändå i sommar men det blir inget stort. Ibland behöver man backa ett par meter, ta det lugnt och bara titta på vad man gjort också så man kan planera nästa steg. Nu är det ju dags att påbörja karossen och det är den svåra biten enligt mig. _________________ Urban Karlsson |
||
Jag kommer nog att ge mig på en egen version av B-motorn med dubbla stående zenithar istället, en sprintcar måste ha dubbla ståfjuckar tycker jag! I ett första skede så blir det nog original B16a med annat insug och grenrör men planer finns på att gå lite längre senare, jag har två motorer i hyfsat skick att leka med. Toppen och ventilkåpan på bilden är bara blästrade men jag är lite småsugen på att måla motorn B4B-grön. _________________ Urban Karlsson |
||
Kul projekt "less is more" varför inte hand koppling med spak?
Visst kanske blir jobbigt att man måste släppa ratten vid växling men... _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Kopplingen är faktiskt ganska enkel, det behövs bara nån typ av "vagga" som påverkar kopplingsarmen direkt vid svepet.
Gas och broms blir lite klurigare men inte omöjligt på nåt sätt. Tydligen så hade Gamla sprint-cars tå/häl-gas men det tror jag att jag hoppar över. _________________ Urban Karlsson |
||
Jag tillverkade ett par förstärkningsplåtar till främre fjäderfästet häromdagen.
Precis som mkt annat så är det inte färdigsvetsat än, det blir mkt helbränning på slutet sen Min plan är ju att bygga ett dubbelförgasarinsug för dubbla stående Zenithförgasare, alltså samma förgasare som motorn hade en av original. En hade jag ju redan så jag skaffade fram en till. Klart man blev förvånad när det visade sig att det tydligen funnits två storlekar av den här förgasaren på B16, den jag hade innan var 34mm och den nyinförskaffade var 36mm...... Nån som har en tredje liggande möjligtvis? Jag måste alltså fixa fram en till men jag kan ju använda de jag har när jag bygger insuget så det är väl ingen brådska.. _________________ Urban Karlsson |
||
Ja det låter ju rimligt. På B16 sport (B16b) så satt det väl dubbla 34mm SU och det ger ju en area på sammanlagt dryga 1800mm2. Så om Cartern kanske låg på 40mm (1250mm2) så borde det väl funka hyfsat även med original B16a kam. B16b hade ju bland annat vassare kam och högre komp än B16a har jag fått lära mig
Nu har jag insett att min nyinförskaffade trettiosexmillimetare egentligen inte alls är till B16 utan snarare till B18 och jag tror faktiskt att det är en sån till jag ska försöka få tag på, det är nog lättare att hitta också. _________________ Urban Karlsson |
||
Jag har inte gjort nåt alls på bilbygget sen före semestern men nu är det dags igen.
Tidigare i höst råkade jag köpa på mig en väldigt rostig Opel Manta SR 1971 som jag svetsat en del på men nu har jag ställt undan den och ska rulla in sprintcar-chassiet i värmen nästa helg. Tanken är ju att jag ska börja banka på en kaross och jag kommer börja bakifrån eftersom jag inte riktigt vet hur jag vill att framänden ska se ut än _________________ Urban Karlsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Sprint Car-replika, 30/40-tal | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (41988 totalt) |