Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vända kylaren upp och ned?
3 besök senaste veckan (1044 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Konstig fråga kanske... Men jag har vatten ut från motorn uppe på passagerarsidan, vatten in nere på förarsidan.

Jag måste korsa motorn och sammankoppla vattnet ut från motorn mellan cylinderbankerna (V8 motor) framför motorn = vatten Ut från motorn kan sitta på antingen förar- Eller passagerarsidan, spelar eg. ingen roll.

Kylaren å andra sidan har både in och ut på passagerarsidan. Vilket betyder att jag måste gå en extra gång framför motorn.

Med in högt på passagerarsidan och ut lågt på förarsidan alt. båda anslutningarna på förarsidan får jag minst rördragning att göra.


Så.. om jag då vänder kylaren upp och ned? Då får jag ju anslutningarna på "rätt" ställen! Detta är mest en temporär grej, tänker skaffa en riktig kylare som är "rätt" innan de blir dags för regbesiktning men vill kunna flytta bilen, provköra kanske t.o.m innan dess. Så frågan är då om detta fungerar?

Jag har ett expansionskärl, med tillhörande pip ut från kylaren högt upp på passagerarsidan. Jag har Också en kran ut på passagerarsidan. Tanken var då att använda kranen till expansionskärlet och plugga std pipen.

Har jag förbisett någonting eller ska detta funka t.o.m bruksmässigt?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Det bör fungera om du har en kylare utan kylarlock. Jag hade kylaren upp och ner i många år på min Renault. Är såklart inte optimalt med avseende på fästen etc men det fungerade utmärkt.

Pluggningen av pipen blir kritiskt att den blir bra men det ska inte vara nått problem om du gör det ordentligt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
Vända kylaren upp och ned?
3 besök senaste veckan (1044 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande