Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tändfördelar lock - andra lösningar/flytt av fördelare?
1112 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Inför att jag ska sätta en 3.6l Audi PT V8 i min Kadett jagar jag runt efter en lösning för tändfördelarna. Dom sitter på baksidan av toppen och sticker rakt ut bakåt med vinklade anslutningar.

Ser ut så här:


Av vad jag fått fram är fördelarlocket ~110mm "högt". De här är ju 10cm jag hellre flyttat motorn bakåt.. :/

Till KR motorerna så använder dom lock från Saab 900 vilket skulle ge ett par cm (org: https://www.motor-doctor.co.uk/products/2178773-distributor-cap vs Saab: https://cdn.motordoctor.de/thumb/?m=1&id=1347825&lng=se )

En annan variant är att flytta fördelarna, dock finns det inget färdigt och det är inget jag grävt i så jag vet inte riktigt vad som är involverat..

Till en början hade jag gärna använt original styrsystem så jag hade gärna tagit emot tips på vad man kan hitta på här.. Motorstyrningen är en relativt simpel Motronic 2.4.1. De kanske går uppdatera denna till hallgivare endast och någon annan tändstyrning? Eller någon annan typ av fördelarförflyttare/krabb lock som bygger ännu mindre?

Fördelaren i sig ska vara en BOSCH 0 986 237 687.

Jag har nämligen tänkt vända på insuget vilket då gör att jag inte behöver någon extra plats på baksidan av motorn för att få in luften, och då vill jag ju få bak paketet så mycke de går..

Eller handlar de här problemet om i runda slängar lika mycke tid/engagemang/pengar som ett nytt sprut t ex VEMS eller MS3?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



men den motorn och läda skall ju in i baksätet!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



MSD har ju en sån här.




Men hur man får ihop den med din motorstyrning....har jag ingen aning om.
Men frän är den....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
cat7even skrev:
men den motorn och läda skall ju in i baksätet!


Jag har faktiskt en 6 växlad fwd låda på "lagret" Men inte riktigt intresset av att kapa ur halva bilen och sälja bort merparten av de delar jag samlat på mig.. Tänkte att den lådan med någon motor får hamna i en gammal Anglia halv-femma som isbil eller nått om den inte blir såld istället

ButterflyRacing skrev:
MSD har ju en sån här.




Men hur man får ihop den med din motorstyrning....har jag ingen aning om.
Men frän är den....


De kunde ju vart nått.. Men då närmar vi oss också fort ett enklare sprut där jag kan ta bort fördelarna helt Anledningen till att jag gärna kör original är för att de känns enklast. I framtiden har jag planer på ett eftermarknadssprut men hittar jag ingen vettig utväg från detta får de nog skickas uppåt på priolistan

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Tändfördelar lock - andra lösningar/flytt av fördelare?
1112 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande