Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Tändfördelar lock - andra lösningar/flytt av fördelare? | 1112 besök totalt |
Inför att jag ska sätta en 3.6l Audi PT V8 i min Kadett jagar jag runt efter en lösning för tändfördelarna. Dom sitter på baksidan av toppen och sticker rakt ut bakåt med vinklade anslutningar.
Ser ut så här: Av vad jag fått fram är fördelarlocket ~110mm "högt". De här är ju 10cm jag hellre flyttat motorn bakåt.. :/ Till KR motorerna så använder dom lock från Saab 900 vilket skulle ge ett par cm (org: https://www.motor-doctor.co.uk/produ En annan variant är att flytta fördelarna, dock finns det inget färdigt och det är inget jag grävt i så jag vet inte riktigt vad som är involverat.. Till en början hade jag gärna använt original styrsystem så jag hade gärna tagit emot tips på vad man kan hitta på här.. Motorstyrningen är en relativt simpel Motronic 2.4.1. De kanske går uppdatera denna till hallgivare endast och någon annan tändstyrning? Eller någon annan typ av fördelarförflyttare/krabb lock som bygger ännu mindre? Fördelaren i sig ska vara en BOSCH 0 986 237 687. Jag har nämligen tänkt vända på insuget vilket då gör att jag inte behöver någon extra plats på baksidan av motorn för att få in luften, och då vill jag ju få bak paketet så mycke de går.. Eller handlar de här problemet om i runda slängar lika mycke tid/engagemang/pengar som ett nytt sprut t ex VEMS eller MS3? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
MSD har ju en sån här.
Men hur man får ihop den med din motorstyrning....har jag ingen aning om. Men frän är den.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har faktiskt en 6 växlad fwd låda på "lagret" Men inte riktigt intresset av att kapa ur halva bilen och sälja bort merparten av de delar jag samlat på mig.. Tänkte att den lådan med någon motor får hamna i en gammal Anglia halv-femma som isbil eller nått om den inte blir såld istället
De kunde ju vart nått.. Men då närmar vi oss också fort ett enklare sprut där jag kan ta bort fördelarna helt Anledningen till att jag gärna kör original är för att de känns enklast. I framtiden har jag planer på ett eftermarknadssprut men hittar jag ingen vettig utväg från detta får de nog skickas uppåt på priolistan _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Skruva banåkabil Tändfördelar lock - andra lösningar/flytt av fördelare? | 1112 besök totalt |