Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tysta ner avgassystem inför regbesiktning.
1, 2   >>
21 besök senaste veckan (13684 totalt)
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Motorn är en s54b32 M3 motor. Ja har väldigt stora problem
Att få den tyst. Avgassystemet ser ut såhär. Grenrören mynar ut i 2st 2.5" rör som går ihop till ett 3.5" sen en 100 cell race katt. Vidare till en Simons liten rund dämpare vidare till Simons största ovala dämpare. Allt av deras rostfria serie.

Den är strypt med en "decibel killer" i sista dämparen med ett 1.5" rör. Även ett kryss precis framför utblåset på den.


6-7m bakom bilen på tomgång 59db.
4000rpm i friläget 84db

Fullgaspumpning 99 db.

Verkar väl lite sisådär. Finns de några flera knep förutom att bygga ett helt annat system?




_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



På Cobrorna svetsade vi en bricka i avgasröret, helt tätt.
Sedan borrade vi 5-6 st 5 mm hål i brickan.....och provade om bilen var körbar.
Om inte...borrade vi fler hål tills den gick att köra.

Detta gjordes före ljuddämparen...och det blev oerhört tyst.

Obs...detta gjordes på V8-or med ganska lågt komp.
Så man kanske får vara lite försiktig med en hög-kompad motor.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Att klara detta med bara en dämpare är annars omöjligt.

Vi har två av dom största Appeldämparna på racebilen....och då börjar det likna något.
Och jag tror Appel är bra mycket effektivare än Simons.

Dämparen måste sitta längs bak, om du bara har en.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag tror största problemet här egentligen är 3.5" systemet. Du kan inte "slänga ihop" ett besiktnings system i 2,5" istället? Där lär du döda Rätt många dB!

Alternativt skaffa en slutdämpare som inte är "rakt igenom".

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Den stora dämparen sitter precis på slutet med en liten "dieselböj". Det är även i den som min db killer sitter i.

De ja kan göra är att bygga om sista biten från bakaxeln o bak i mindre diameter, som ett besiktningssystem.

Jag hade dock stora förhoppninga på min strypning och den gjorde extremt stor skillnad. Men att de ska va under 84 på fullgas förbi en mätare känns inte helt realistiskt än.

Ja skulle kunna bygga de sista i 2" med någon väldigt tyst dämpare. Isåfall vart ska ja vända mig för att hitta något så restriktivt och dämpande som möjligt? Leta på skroten efter något oem?

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Sätt restriktiv så tidigt som möjligt i systemet !
Gärna i colektorerna .

Sedan kommer du att falla på insugssidan...iallafall.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Sätt restriktiv så tidigt som möjligt i systemet !
Gärna i colektorerna .

Sedan kommer du att falla på insugssidan...iallafall.


Så att strypa redan i 2.5" rören från grenrören med brickor eller vad kan ja nyttja där?

Menar du att insuget kommer ge för högt ljud ändå? Att ja behöver dämpa där med? Nu är
Det ett öppet filter bara.

Fyfan 84db är verkligen strängt

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



mobne skrev:
6-7m bakom bilen på tomgång 59db.
4000rpm i friläget 84db

Fullgaspumpning 99 db.

Skall det göras ett bullerprov så är dom där siffrorna rätt så
ointressanta....

Om det inte är ändrat sedan jag besiktade in min se7en.

Då var det köra mot mätpunkten i 50 km/h på
2:n eller 3:n beroende på om det är 4 eller 5 växlad låda
gasa fullt i 20 meter.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



På våran tävlingsbil med S50B30 motor har vi en stor 3" apple slutdämpare och den klarar db kraven utan problem.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



mobne skrev:
ButterflyRacing skrev:
Sätt restriktiv så tidigt som möjligt i systemet !
Gärna i colektorerna .

Sedan kommer du att falla på insugssidan...iallafall.


Så att strypa redan i 2.5" rören från grenrören med brickor eller vad kan ja nyttja där?

Menar du att insuget kommer ge för högt ljud ändå? Att ja behöver dämpa där med? Nu är
Det ett öppet filter bara.

Fyfan 84db är verkligen strängt


Det är väl regeringen.bestämmer för gata vi pratar om....eller ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Om vi förutsätter att det handlar om bullerprov för gatreggning...så är det som sagt full gas på tvåan och trean från 50 km/h.

Min erfarenhet från att bullerprova är att BRA ljuddämpare är värt massor, som andra ovan sagt - Apple Racing dämpar bra, Simons ("Snowis"...) och Biltema inte så bra... Apple Racings största 3" Multi Frequency brukar funka bra och den tar mycket ljud utan att strypa. Min erfarenhet är att man måste få upp dämparvolymen i systemet och att man gärna ska ha två olika stora dämpare så släcker de olika pulser.

Att bara proppa igen med strypningar tenderar att öka gashastigeten vilket i vissa fall snarare ökar ljudet.

Tipset om att välja en dämpare som inte är rakt-igenom är också vettigt speciellt om man verkligen vill ha ett tyst gat-system. Hansen Racing har många varianter och måttskisser på allt, enkelt att beställa också.

Jag rekommenderar STARKT att prova göra provet själv, mått och procedur finns i TSFS 2013:63 (finns på nätet). En decibel-app i en smartphone räcker för att du ska få en uppfattning om hur det går.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
MagnusN skrev:
På våran tävlingsbil med S50B30 motor har vi en stor 3" apple slutdämpare och den klarar db kraven utan problem.


84db kravet dvs?

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
super7 skrev:
mobne skrev:
6-7m bakom bilen på tomgång 59db.
4000rpm i friläget 84db

Fullgaspumpning 99 db.

Skall det göras ett bullerprov så är dom där siffrorna rätt så
ointressanta....

Om det inte är ändrat sedan jag besiktade in min se7en.

Då var det köra mot mätpunkten i 50 km/h på
2:n eller 3:n beroende på om det är 4 eller 5 växlad låda
gasa fullt i 20 meter.

//Nisse


Ja tycker ju ändå att de borde gå att använda hyfsat? Eller lät eran också förmycket vid liknande mätningar men klara bullerprovet?

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



En nyfiken fråga bara... Är de en sugmotor? Om ja, behöver du verkligen 3.5"? Eller är de för att du gillar ljudkaraktären?

Som sagt, bara nyfiken

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Min erfarenhet av simons är att dom är ganska värdelösa, köpte deras rostfria å funkade bra i börjn.
Men efter ett tag börjar dom låta illa,blev liksom ett drånande ljud,precis som om all ull var utbränd.
Apple har jag testat för länge sedan,då var dom sjukt bra,vet inte hur kvaliten är sen appelgren sålde verksamheten

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är väldigt svårt att hitta en säker korrelation mellan stillastående mätning och det man utsätter grejerna för vid bullerprovet. Bland annat för att bullerprovet är riggat så att man mäter snett framifrån - rakt från sidan - snett bakifrån.

Det betyder att insugsljud och däckljud också bidrar starkt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



mobne skrev:
super7 skrev:
mobne skrev:
6-7m bakom bilen på tomgång 59db.
4000rpm i friläget 84db

Fullgaspumpning 99 db.

Skall det göras ett bullerprov så är dom där siffrorna rätt så
ointressanta....

Om det inte är ändrat sedan jag besiktade in min se7en.

Då var det köra mot mätpunkten i 50 km/h på
2:n eller 3:n beroende på om det är 4 eller 5 växlad låda
gasa fullt i 20 meter.

//Nisse


Ja tycker ju ändå att de borde gå att använda hyfsat? Eller lät eran också förmycket vid liknande mätningar men klara bullerprovet?

Då jag besiktade var det 82 eller 83db och under bullerprovet skruvade
vi bort en av insatserna i ljuddämparen pga det bilen var för tyst..... låg
för mycket under gränsvärdet tyckte killen som gjorde buller testet.

Anledningen att testet du gjort är ointressant är det är helt andra förhållanden
vid ett bullerintyg.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:
mobne skrev:
ButterflyRacing skrev:
Sätt restriktiv så tidigt som möjligt i systemet !
Gärna i colektorerna .

Sedan kommer du att falla på insugssidan...iallafall.


Så att strypa redan i 2.5" rören från grenrören med brickor eller vad kan ja nyttja där?

Menar du att insuget kommer ge för högt ljud ändå? Att ja behöver dämpa där med? Nu är
Det ett öppet filter bara.

Fyfan 84db är verkligen strängt


Det är väl regeringen.bestämmer för gata vi pratar om....eller ?


Jag har ju haft detta som "yrke" när jag byggde bilar ut till kund, samtidigt som jag jobbade en del med ljud i ventilations, under samma tid. Men ni får lyssna om ni vill.
Gustav har inte sett våra lösningar....då han är för långt bort och jag hade väl i stort sett lagt av, när hans karriär började. Så inget ont sagt där.

Man slår sönder ljudet så tidigt som möjlig. Gärna innan collektorerna....alltså i varje rör från toppen.
Vi svetsade igen alla rören...helt täta...alltså täta lock.. Sedan borrade vi 5-6 mm hål tills bilen blev körbar i vanlig trafikfart. Ovanför 110 kmh vad dom helt döda.
Efter detta hade vi någos som liknad den db-dödare som du visade. Men betydligt mer avancerad. Med perfat rör in....och ofta två 8 mm hål ut.
Det ljud som blev kvar då...dämpade vi med ljuddämparan (out-siders) med bara en vanlig rakt-i-genom-dämpare.
Ljudet som blev kvar, kan liknas med ett trycluftsmynstycke.
Men detta var bara den enkla biten.

Du kommer inte klara ett rätt utfört ljudprov enl reglerna, med öppet luftfilter. Vi la ner mer arbete på att få ner insugsljudet än avgas ljudet......för att inte prata om däckljud och andra mekaniska ljud.

Att jämföra ljudkraven som vi har på racingbanorna med det som krävs för reg.bes......är helt meningslöst.
Och stillastående prov kan du glömma helt.

Dom här uppgifterna har jag inte gått ut med offentligt tidigare, då det varit lite yrkeshemlighet.
Men vem fan vill ha ett yrke i min ålder.

Men som sagt. Det finns många amatör-tyckare. Så lyssna på vem du vill.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Denna modifikation sänkte 4000rpm vrivarv med 2db ner till 82 och fulltrottel pump vid 5000rpm med 4db ner till 95.

Det ja kan göra är att byta ut mellandämparen som är en grandonett (rund Simons 3.5") till en lika lång grandotight som är oval och har mer dämpmateriaö i sig. Om de gör någon större skillnad i praktiken är svårt att säga. Men bör dämpa mer.

Är ont om plats där under så ja får inte dit Apple dämparen då den är 45cm lång och denna är 25.



_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



mobne skrev:
Denna modifikation sänkte 4000rpm vrivarv med 2db ner till 82 och fulltrottel pump vid 5000rpm med 4db ner till 95.

Varför har kollat vid 4000rpm???
Vad varvar bilen i 50km/h på 2:n och 3:n, det är ju därifrån testet börjar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag tror säkert att Håkans metod funkar men var det inte det under tiden gränsen för amatörbyggt fordon var lägre (74 dB(A)?)?

Det som jag brukar vilja förmedla är att om man väljer bra ljuddämpare så kan man få både flöde och klara bullerprovet, med dagens krav. Jag har bullrat flera bilar som inte behöver byggas om efter regbesiktningen för att andas men som klarar provet och låter "lagom".

Jag säger inte att Håkans modell är fel men en del kunder fokuserar i mina ögon för mycket på att bygga olika proppar i systemen, istället för att köpa bra (väl anpassade) grejer från början. Men så är det förstås så att man i många fall är begränsad av utrymme också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Tysta ner avgassystem inför regbesiktning.
1, 2   >>
21 besök senaste veckan (13684 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande