Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tysta ner avgassystem inför regbesiktning.
<<   1, 2
24 besök senaste veckan (13699 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



therealpinto skrev:
Jag tror säkert att Håkans metod funkar men var det inte det under tiden gränsen för amatörbyggt fordon var lägre (74 dB(A)?)?

Det som jag brukar vilja förmedla är att om man väljer bra ljuddämpare så kan man få både flöde och klara bullerprovet, med dagens krav. Jag har bullrat flera bilar som inte behöver byggas om efter regbesiktningen för att andas men som klarar provet och låter "lagom".

Jag säger inte att Håkans modell är fel men en del kunder fokuserar i mina ögon för mycket på att bygga olika proppar i systemen, istället för att köpa bra (väl anpassade) grejer från början. Men så är det förstås så att man i många fall är begränsad av utrymme också.

Gustaf


Ja....absolut överens med dej.

Min inlägg var väl mer att visa var och i vilken ordning man kan dämpa.
Sedan får folk tänka lite själva, hur dom ska anpassa till sin egen verklighet.
Att köpa dämpare och bygga system....och sedan sätta pluggar i slutfört, är ju värdelöst.

Man slår sönder och rätar ut ljudvågor så tidigt som möjligt, om man är tvungen att göra det mekaniskt. Sedan har ljuddämpare ett lättare jobb att ta hand om resten.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Du låter klok. Ja ska göra restrikor i kollektorn med, byta mellandämparen till den som är oval.
De öppna filtret kommer bytas ut till en sån bmc carbon Box ja har liggandes. Några mer idéer där har ja inte så hoppas de räcker.

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Är ljudmätningstekniker inom motorsport och mätt många år nu och själv byggt en sjua med eget avgassystem.

1. Det viktigaste är en stor dämpande volym i dämparen ,ljud är energi och det hjälper inte mkt att "slå" sönder ljudet inne i dämparen(energin måste ta vägen nånstans) utan du måste dämpa ut ljudpulserna som då bla omvandlas till värme.

2. Att sätta in sk dB killers eller strypningar får i dom flesta fallen motsatt effekt ,avgaserna accellereras upp i närmare ljudet hastighet med för höga mätvärden som följd.
Har hjälpt rätt många som har haft db-killers isystemet och sagt till att ta bort dessa så funkar det bättre.

3. som påpekats tidigare så alstrar insugssidan mycket mera ljud än vad man tror, här har man hela tiden mer eller mindre ljudhastighet genom förgasare/plenum och har man då enbart öppet filter så hjälper det inte med bra avgasystem
Detta problem är vanligt inom Kartingen då många motorer har dåliga ljudburkar eller inga alls

Nummer 1 och 3 är dom viktigaste att börja med.

_________________
Jörgen Bock
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
På punkt nummer 3, att tysta ner insuget.
Min M3 maskin har ett plenum i plast. Inget ja kommer bygga om. Där emot sitter de ett öppet filter som bidrar till ökat ljud. Vilka lösningar kan man använda sig av?

Är de dämpmattor under huv som gäller? Försöka få dit en original luftburk med pappersfilter?

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Att justera kammarna, kan de ha inverkan på ljudet?
Nu är dom ju ställda med vanos så att de ger optimalt vrid genom hela registret. Kan ja vinna något genom att ha dom låsta på sitt ursprungsläge?

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



mobne skrev:
På punkt nummer 3, att tysta ner insuget.
Min M3 maskin har ett plenum i plast. Inget ja kommer bygga om. Där emot sitter de ett öppet filter som bidrar till ökat ljud. Vilka lösningar kan man använda sig av?

Är de dämpmattor under huv som gäller? Försöka få dit en original luftburk med pappersfilter?



om det är en bit bort det öppna filtret sitter ifrån plenumet ,säg ca 500mm, så borde det kunna klara sig ändå men om du vill vara på den säkra sidan så kan du göra som du säger med lite dämpmatrial under huven.

_________________
Jörgen Bock
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag skulle helt klart rekommendera original luftburk om det går att få dit. En burk från en annan bilmodell kan ibland vara enklare. Originalburkar har ju oftast olika former av ljuddämpning och kan man dessutom rikta insuget till luftfiltret rakt framåt eller rakt nedåt så minskar man också ljudet som mäts (eftersom man mäter från sidan).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Att rikta avgasutblåset rakt upp bakom kofångaren, är de tillåtet? Borde isåfall sända ljudvågorna upp jämfört med att ha det riktat nedåt där de studsar mot marken.

Jag har satt dämpmaterial under huven. Gjorde viss skillnad faktiskt.

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Kapsla in filtret i så stor burk som möjligt, klä lådan invändigt med äggkartonger och sen har ganska liten öppning in i burken.

Kanske funkar? Äggkartonger funkar ju i replokaler i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



För ombyggt fordon finns faktiskt inga formella krav på riktningen men att skicka uppåt skulle jag nog inte rekommendera, det retar nog besiktningsorganen lite.

Gsutaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Jag hade åkt till Biltema och köpt deras 2" rör och stoppat dit dom största ljuddämparna som får plats och så många som möjligt.
Kostar en del men mindre än en Reggbesiktning.

Vi byggde nytt system till kompisens CRX, 2.5" och biltemas största runda dämpare. (Tror den är nästan 1 meter lång)
Blev for tyst.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Bilen gick igenom. Äntligen kan man fokusera på något annat.

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
Skruva banåkabil
Tysta ner avgassystem inför regbesiktning.
<<   1, 2
24 besök senaste veckan (13699 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande