Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inre drivknut Audi, - Troligen löst
2739 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Jag uppmärksammade detta i knotans Lola tråd.. jag har 2st drivaxlar från en Audi S6 med C4 karlssen. Dessa inre knutar har en kopp mot lådan som är formad för att "låsa" i lådans medbringare.

Lådan jag har har dock ett annat utseende på medbringaren, gropen i medbringaren är helt rundad och har inte knölarna som lådan axlarna kommer ifrån har. Drivaxlarna är ju den "stora" sorten och vad jag undrar är om den nyare typen av inre knut passar direkt på den äldre drivaxeln, eller om bag måste byta medbringarna istället?

Gamla medbringartypen: http://eurospecsport.com/products/transmission/images/01E_trans.jpg

Nya: http://advancedautomotion.com/shop/images/01E_FWD.jpg

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



det är väll bara att kolla vad det är för splines på axeln och jämföra.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



28splines på de vanliga

30splines på tripod knutarna det jag får fram.

tripoden sitter oftast på de mindre och automater

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Tyvärr har jag mina drivaxlar 120 mil bort.. :/

Annars hade jag nog plockat isär och kollat först!

Lådan jag vill de ska passa mot är en RS4 B7.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



34 ska en Rs4 knut ha

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Mm.. fast det finns förhoppningsvis fler drivknutar som passar på samma medbringare som en RS4 B7 knut gör men som samtidigt har endast 28 splines in?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
VonPersson
Kumla
Här sen Sep 2014
Inlägg: 50



Hej! Får jag låna din tråd? Mina medbringare (se bild) ser ut så. Jag undrar om den andra varjanten den som är rund. Är det samma bultdelning som porsche har på sina lådor?
Om så fallet är så är jag på jaktefter sådana.
Ber om ursäkt för tråd stölden.


_________________
Jonas Persson
Porsche 986 Turbo RS
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag skickade mail till GKNs motorsportavdelning när jag hade liknande frågor och de plockade fram artikelnummer på knutar som passade mina ändamål. Dessutom räknade de ut om det skulle hålla eller inte - vilket i sin tur ledde till att jag valde att byta till grövre prylar.

Bra service där alltså och ett rätt enkelt sätt att få bra vägledning tycker jag.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Von Person: Jag tror den typen finns med olika diameter, beror nog också på vilka porsche axlar du har. Tidiga 944an med 016 låda är ju "samma" 016 som satt i Audi också, kan dock inte svara närmare. Vet du vilken bultcirkel du har så finns det listat på en del drivaxlar på t ex bildelaronline24 vad dom drivaxlarna har, då kan du få fram vilka lådor du ska leta efter i alla fall.

Gustaf: Tack för tipset! Får kolla närmare på det! Dock har jag grävt runt lite mer i de här och de verkar som att jag gjort fler tankevurpor..

Enligt vad jag får fram om drivaxellängder på V8 med manuell låda så är dom 637 resp 595mm långa. (Vilket också rimmar med de mått jag har på RS4 lådan där jag har 115mm från centrum till anliggningsyta på ena sidan och 155 på andra. Hittar dock inga mått på 01E som motsvarar dessa så jag kan jämföra den vägen.. De drivaxlar jag har Ska mäta 663 resp 623 dvs 20-25mm längre per sida.

Efter att ha grävt fram lite drivaxelmått från andra bilar så har jag hittat att Audi B7 har en som är 596mm, den har samma storlek på den yttre knuten också (ytterdiameter 98mm).
B7 har också en som är 638mm! Helt perfekt förutom att den har 100mm diameter på yttreknuten!?

Jag är rädd att jag inte kommer kunna skaffa nått nytt innan jag varit in under bilen och mätat igen.. Eftersom jag inte kan verifiera bredden på en 01E lådan och hur mycke den diffar åt förarsidan så kan jag inte chansa :/

I slutändan blir de väl så att jag får göra dom där nya bärarmarna som jag tänkte ta i framtiden..

Nån som har en 01E och kan vara bussig å mått lite?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Verkar som att 01E också är 27cm mellan flänsarna. Således bör jag ju kunna utgå från de manuella drivaxellängderna för Audi V8 dvs 595 respektive 637.

Nästa fråga. Eftersom jag fortfarande gräver i vad den där B7 axel som var 636 är för nått, är de några konstigheter med att köra en 20mm spacer? (Std B7 axeln är 618 på högersidan)

Ska man välja nån speciell material kvalitet? Eller duger första bästa alu jag hittar? (Menar då råämnes bit och inte modifiering av någon annan färdig detalj) stål kanske duger med? Har ju 2 delade inreknutar jag kan snitta av men dom är nog bara 5mm styck eller liknande

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Urtagen i medbringaren är inte för att låsa drivknuten utan är endast frigångshål för fettkoppen, knutar som tål stor vinkel och axiell rörelse har oftast en fettkopp som är profilerad för kulornas extremposition och har skruvarna "gömda" mellan dessa.
Det största bekymret med att försöka använda en medbringare som inte matchar knuten är att tätningen mellan fettkoppen och drivknutens ytterring inte kommer få rätt mothåll för att täta riktigt och risken för läckage blir hög, om man ens får i knuten i medbringaren. Oftast är bulorna i fettkoppen för stora för att få plats i en "vanlig" rund medbringare.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Bra info. Förstod att de inte var för att låsa drivknuten i sig men i brist på bättre ord att förklara med så..


Jag har i vart fall lyckats hitta lite mer info. Den längre B7 axeln har inte en så kallad tripod inre knut utan en CV modell likt den yttre.

RS4 sen har samma drivaxlar som 1.8TQ enligt ETKA'n som finns online, vilket gör tillgången (och priset) lite bättre. Ca 3500 kostar 2st SKF drivaxlar t ex vilket inte känns överdrivet dyrt egentligen. Det finns en annan SKF axel till båda sidorna som drar ner totalkostnaden till 2000kr endast med, dock har den ett original nummer som skiljer sig från de som är speccade för RS4.

RS4 axlar:
8E0407271AT ~1500kr
8E0407272AT ~2000kr
8E0407271JX
8E0407272JX

Billigare alternativet för SKF:
8E0407451QX ~1000kr
8E0407452PX ~1000kr

Enligt OEMpc.com (audi etka online) så har båda axeltyperna samma inre drivknut. Den yttre har samma nummer men till RS4 slutar numret på C eller CX, på de billigare slutar de på D eller DX. Numret är 8E0498099.

Kollar jag då närmare på de yttre knutarna så har D modellen (på de billigare axlarna)
33 splines mot axeln
88mm ytterdiameter
38 splines mot navet.

C modellen (dyrare axlarna) har
27 splines mot axeln
100mm ytterdiameter
38 splines mot navet.

Audi V8 original yttre drivknut:
27 splines mot axeln
98mm ytterdiameter
38 splines mot navet

Nu vet jag inte hur helig ytterdiametern är.. Dock känns det ju Väldigt osannolikt av någon anledning att de yttre knutarna från original drivaxlarna, eller från S6 axlarna (som båda har "rätt mått" och 27 splines mot axeln) inte skulle passa på de dyrare alternativet ovan! Samtidigt är de kompletta axlarna listade med 98mm ytterdiameter på den yttre knuten så..

Med andra ord känns det som att jag hittat "rätt". Nu är det bara en spacer till ena sidan kvar att lösa. Men de måste ju ska gå de med

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Inre drivknut Audi, - Troligen löst
2739 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande