Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spacer, styrled
1646 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Håller på och fixar till den bumpsteer som jag fått när jag fixat rollcenter och lite annat. Men, nu sitter jag med att jag behöver flytta leden med en 41mm distans. Hur illa är det? Känns som en lång distans men å andra sidan kanske det hänger lite på utformningen också.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Jo, jag har skrivit och frågat lite i den tråden. Min förlängare blir ju 30% längre - 40mm vs 30mm. Är oroad över längden. Å andra sidan, original leden sitter ju typ 15-20mm under armen den också, så det är ju inte vansinnigt mycket flytt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

30 vs 40 känns hugget som stucket.

See även
https://www.google.se/search?q=bump+steer+kit&biw=1577&bih=831 . . . .

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Kolla även hur nära leden börjar gå mot fälgen! 30mm var fortfarande inget problem med 16" fälgar men 10mm till och ev. mindre fälgar kan bli problem!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
fuling skrev:
30 vs 40 känns hugget som stucket.

See även
https://www.google.se/search?q=bump+steer+kit&biw=1577&bih=831 . . . .


Okej, ja jag har googlat sönder internet på detta kan man säga och också sökt här på rejsa. Utformningen känns okej, det har jag hittat i tex frapps tråd om compact bmw:n. Var bara längden jag liksom hakade upp mig på.

Tänker också att det finns en issue till. Det kommer ju flexa, men flexar det mer eller mindre än detta gör nytta? Jag tänker att effekten blir ju den samma, jag får ju bumpsteer av att styrarmen inte är styv nog med en förlöngare monterad. I mitt fall får jag allvarlig toe in på infjädring och detta löser jag genom att flytta leden. Detta funkar bra i garaget, men på bana komemr ju skiten flexa och då får jag ju toe-in igen. Eller flexar det såpass lite ändå?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



SevenEight skrev:
fuling skrev:
30 vs 40 känns hugget som stucket.

See även
https://www.google.se/search?q=bump+steer+kit&biw=1577&bih=831 . . . .


Okej, ja jag har googlat sönder internet på detta kan man säga och också sökt här på rejsa. Utformningen känns okej, det har jag hittat i tex frapps tråd om compact bmw:n. Var bara längden jag liksom hakade upp mig på.

Tänker också att det finns en issue till. Det kommer ju flexa, men flexar det mer eller mindre än detta gör nytta? Jag tänker att effekten blir ju den samma, jag får ju bumpsteer av att styrarmen inte är styv nog med en förlöngare monterad. I mitt fall får jag allvarlig toe in på infjädring och detta löser jag genom att flytta leden. Detta funkar bra i garaget, men på bana komemr ju skiten flexa och då får jag ju toe-in igen. Eller flexar det såpass lite ändå?


På min 911 så har jag en extra styrarm svetsad under den vanliga för att stabilisera upp det hela,

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur stora är kraftena i styrstaget som kommer vilja böja och vrida styrarmen under normala driftförhållanden????
Jag har inte svaret tyvärr
Någon som har ider om kraftena?
Intresankt är det.

Citat:
det har jag hittat i tex frapps tråd om compact bmw:n.

En länk vore bra, så slipper jag leta ihjäl mig.

Citat:

På min 911 så har jag en extra styrarm svetsad under den vanliga för att stabilisera upp det hela,


Bra ide om det är möligt.
Vridning av styrarmen minskar.
Böjningen minskad också.

Behövs det, är det nödvändigt? (extra styrarm)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Frapps tråd

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92099&postdays=0&postor . . . .

Man får läsa nån sida före och efter för att få hela bilden.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



fuling skrev:
Hur stora är kraftena i styrstaget som kommer vilja böja och vrida styrarmen under normala driftförhållanden????
Jag har inte svaret tyvärr
Någon som har ider om kraftena?
Intresankt är det.

Citat:
det har jag hittat i tex frapps tråd om compact bmw:n.

En länk vore bra, så slipper jag leta ihjäl mig.

Citat:

På min 911 så har jag en extra styrarm svetsad under den vanliga för att stabilisera upp det hela,


Bra ide om det är möligt.
Vridning av styrarmen minskar.
Böjningen minskad också.

Behövs det, är det nödvändigt? (extra styrarm)




Det kan ju inte vara stora krafter, beror ju på hur mycket caster man har. Hur svårt är det att hålla emot ratten i en kurva?
En extra arm som jag har är säkert onödigt, men det var så den kom! Jag kan då stacka spacers över och under styrstaget för att kunna justera bump.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

SevenEight:
Försökte kolla frapp:s tråd.
Det ända jag hittade var sida 18.
Då gälde det leden på länkarnen, höjing av rc.
Men men, jag och läsa

Test hur mycket det flexar med och utan distans(41mm), om det flexar och var det flexar.
Typ lås hjulet, försök vrida ratten. Mät momnet du vrider ratten med.
Kolla flexet med en indikator klocka.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Spacer, styrled
1646 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande