Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Spacer, styrled | 1646 besök totalt |
Håller på och fixar till den bumpsteer som jag fått när jag fixat rollcenter och lite annat. Men, nu sitter jag med att jag behöver flytta leden med en 41mm distans. Hur illa är det? Känns som en lång distans men å andra sidan kanske det hänger lite på utformningen också.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jo, jag har skrivit och frågat lite i den tråden. Min förlängare blir ju 30% längre - 40mm vs 30mm. Är oroad över längden. Å andra sidan, original leden sitter ju typ 15-20mm under armen den också, så det är ju inte vansinnigt mycket flytt.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
30 vs 40 känns hugget som stucket.
See även https://www.google.se/search?q=bump+ _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Kolla även hur nära leden börjar gå mot fälgen! 30mm var fortfarande inget problem med 16" fälgar men 10mm till och ev. mindre fälgar kan bli problem!
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||
Okej, ja jag har googlat sönder internet på detta kan man säga och också sökt här på rejsa. Utformningen känns okej, det har jag hittat i tex frapps tråd om compact bmw:n. Var bara längden jag liksom hakade upp mig på. Tänker också att det finns en issue till. Det kommer ju flexa, men flexar det mer eller mindre än detta gör nytta? Jag tänker att effekten blir ju den samma, jag får ju bumpsteer av att styrarmen inte är styv nog med en förlöngare monterad. I mitt fall får jag allvarlig toe in på infjädring och detta löser jag genom att flytta leden. Detta funkar bra i garaget, men på bana komemr ju skiten flexa och då får jag ju toe-in igen. Eller flexar det såpass lite ändå? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
På min 911 så har jag en extra styrarm svetsad under den vanliga för att stabilisera upp det hela, _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Hur stora är kraftena i styrstaget som kommer vilja böja och vrida styrarmen under normala driftförhållanden????
Jag har inte svaret tyvärr Någon som har ider om kraftena? Intresankt är det.
En länk vore bra, så slipper jag leta ihjäl mig.
Bra ide om det är möligt. Vridning av styrarmen minskar. Böjningen minskad också. Behövs det, är det nödvändigt? (extra styrarm) _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Frapps tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Man får läsa nån sida före och efter för att få hela bilden. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Det kan ju inte vara stora krafter, beror ju på hur mycket caster man har. Hur svårt är det att hålla emot ratten i en kurva? En extra arm som jag har är säkert onödigt, men det var så den kom! Jag kan då stacka spacers över och under styrstaget för att kunna justera bump. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
SevenEight:
Försökte kolla frapp:s tråd. Det ända jag hittade var sida 18. Då gälde det leden på länkarnen, höjing av rc. Men men, jag och läsa Test hur mycket det flexar med och utan distans(41mm), om det flexar och var det flexar. Typ lås hjulet, försök vrida ratten. Mät momnet du vrider ratten med. Kolla flexet med en indikator klocka. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Skruva banåkabil Spacer, styrled | 1646 besök totalt |