Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Styrväxel - tänker jag rätt?
2 besök senaste veckan (1713 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Styrväxeln på min bil har 4 varv och 128mm slag. Jag får det till 32mm per varv. Villl ha typ 2,5 varv nånting. Har då börjat räkna på diverse olika växlar. Fastnat för Volvo 240. Har hittat ett par snabb kit till dem, men, den långsammaste ger ju 60mm per varv och den snabbaste ger 77mm - det blir ju då 2.1 varv respektive 1,66 varv för att få 128mm slag. Nåväl, det förefaller som att Volvo har ca 155mm slag. En std servo växel från en 240 har 3,5 varv, dvs 44mm per varv. Eftersom jag, tydligen, bara behöver 128mm slag så blir ju det då 2.89 varv. Kanske en bra kompromiss? Blir ju ett varv mindre iaf, om jag tänker rätt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Du har ju en "kuggad" stång, de är den du pratar om rör sig 128mm per varv på ratten.

Den kuggade stången drivs av ett kugghjul. Om de kugghjulet är större än de du har kommer axeln flytta sig mer (omkretsen av kugghjulet = distansen axeln förflyttar sig)

Så att byta till en volvo del, komplett sådan, kommer ge dig samma antal rattvarv som volvon hade original



Är det svårt att hitta rätt kuggstång kan man även modifiera styrarmen på spindeln för att få hjulen att vinkla mer per grad på ratten. Dock känns det som att så länge man inte har demonterbara styrarmar bör de vara enklare att bygga in en passande kuggstång. Volvo har stort utbud i Sverige, äldre Oplar med. Ford har en hel del alternativ som jag tror är enklast att hitta i England också.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Nej, det rör sig inte 128mm på rattstången, det är 128 på styrväxeln. Det kommer inte att ge mig samma rattvarv som volvon då volvon har annan längd på styrarmar och desstom ger 155mm på 3.5 varv vs mina 128mm på 4 varv. Det borde bli snabbare då med Volvon eftersom den då ger fler mm på samma antal rattvarv. Ändra längden på styrarmarna ser jag som svårt då det inte finns mtrl nog för ett nytt hål och jag tror inte på att svetsa i dem.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Du tänker rätt, tycker jag.

Det är en styrväxel med servo du behöver....antar jag ?
Att tänka på då, är att du ska hitta en med rätt mått från början.
Det kan vara ganska svårt att korta ner en servostyrväxel.

Om du hittar en som är för kort, så är det mycket lättare att fixa...och kan till och med vara en fördel.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Nej jag tänker utan servo. Har löjligt lätt styrning idag och den är för vevig. Min tanke var att ta en 240 servo växel och tömma på servo-delar för att få en 3.5 varv som skulle ge mig 3 varv i min bil. En manuell 240 växel med snabb kit blir 2.5 varv i en volvo men under 2 varv i min bil och det tror jag inte är funkis.

Vill också passa på och säga att jag behöver 650mm mellan lederna och befintlig styrväxel har 580mm mellan lederna - den är rent fysiskt också för kort. Tänkte då slå två flugor i en smäll här eftersom en 240 växel är typ 670-680 typ. Då jag dels ska korta den lite och dels ska minska slaget så borde det gå ihop.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är det en 944....så har den, till synes för korta styrväxeln diskuterats här....för bara någon vecka, eller två.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Japp, exakt, spinner vidare på exakt den funderingen - men med twisten att en 240 växel potentiellt skulle lösa det problemet och potentiellt bidra med ett "gratis" quick rack kit! Ville dock inte ta det i den projekttråden då detta är mer mina funderingar, inte mr.b's funderingar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Styrväxel - tänker jag rätt?
2 besök senaste veckan (1713 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande